Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:09

Air, inderdaad gewoon als een vetplant. Dus weken geen water geven en daarna paar uur laten weken. Je ziet de banaantjes wel rimpelen als hij water wil en dan nog kan je wel weken wachten :Y)

Isa, ik denk dat dat erg per plant verschilt? Bij mijn vetplanten maak ik altijd redelijk wat wortels kapot en die hebben er geen last van. Mijn calathea was een paar weken niet zo blij nadat ik m helemaal van zn aarde had ontdaan (was wel echt nodig, slechte aarde) maar is er nu weer helemaal bovenop. Zelfde met mijn alocasia (maar dat durf ik niet te hard te zeggen voordat ie weer zn bladeren gaat uitmoorden ^) ).

Ze zullen er misschien even last van hebben maar ze komen er vast weer overheen!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:57

Kaus schreef:
Air, inderdaad gewoon als een vetplant. Dus weken geen water geven en daarna paar uur laten weken. Je ziet de banaantjes wel rimpelen als hij water wil en dan nog kan je wel weken wachten :Y)

Isa, ik denk dat dat erg per plant verschilt? Bij mijn vetplanten maak ik altijd redelijk wat wortels kapot en die hebben er geen last van. Mijn calathea was een paar weken niet zo blij nadat ik m helemaal van zn aarde had ontdaan (was wel echt nodig, slechte aarde) maar is er nu weer helemaal bovenop. Zelfde met mijn alocasia (maar dat durf ik niet te hard te zeggen voordat ie weer zn bladeren gaat uitmoorden ^) ).

Ze zullen er misschien even last van hebben maar ze komen er vast weer overheen!

Hmm, even afwachten dus. Volgens mij is de peperomia raindrop vrij stevig (hangt niet snel slap of zo), alleen dit stekje heeft bijna een half jaar geduurd om te groeien, dus ik ben er erg voorzichtig mee :')

Calathea kan ik me voorstellen dat die niet blij wordt. Mijn calathea kan ook helemaal dramatisch doen als ik even te weinig water heb gegeven :') maar dan een tijdje later is 'ie wel weer blij

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:01

Ik volg dit topic al een tijd en het heeft me een nieuwe quarantaine hobby gegeven: plantjes :D Vind het zo leuk wat jullie allemaal delen!

Dit is mijn collectie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn niet hun vaste plekjes nog denk ik, en die hangplanten moeten sowieso nog anders. Vrijdag komt als het goed is mn groene kneusjes box aan <3 Ben van plan om van mn 8m2 kamer een jungle te maken :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:05

Die banana is echt fantastisch!!!
Ik dacht dat ik alle ongedierte bij mijn planten inmiddels wel had gehad, zag ik gisteren hier binnen een rups in mijn peperomia watermelone :') Hij vrat m op en maakte een heel web. Ik heb de rups maar buiten gezet (sorry rups)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:19

Haha terug op de laptop, wat een verschil dan op het gsm'tje :D

Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties :+:
Vandaag dag 7 en ik heb mijn krukken aan de kant gegooid *\o/*
Wandelen gaat nog niet vlot en niet geheel pijnloos maar ik wandel!
De krukken staan nog klaar om te grijpen wanneer nodig maar liever niet :')

Air: Ooh leuk!!!
Die heb ik onlangs ook gekocht en wat groeit dat snel!
ik geef hem 2x per week een beetje water en tot nu toe leeft hij nog :j

Wat lief van je IsaCalixa! :j
Leuke baby's!
Heb je die munt gezaaid?
Die peperomia kan ik je helaas niet bij helpen, mijn stek is alsnog kapot gegaan door een fout briesje ofzo >;)
Mijn volwassen plant doet het nu het beste in een donkere slaapkamer...

Welkom Mand!!
Wat leuk dat plantje aan die gitaar!!
Leuke verzameling!

Macs: Balen, is de rups mee met de plant gekomen?

Heeft hier trouwens iemand ervaring met slaapkamergeluk?
Ik moet er 1 hevig snoeien en zou graag wat stekken afnemen :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:28

Hoe doen jullie dat met steeds groter wordende kamerplanten? Blijven verpotten of snoeien? Of zo laten?

Ik heb voornamelijk vetplanten en woestijnplanten maar ze groeien constant uit hun potten. De huidige potten passen nog nét in de vensterbank, maatje groter al niet meer :\

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:31

Goede vraag Solleke_Noah!
Hier groeit ook alles uit zijn potten en een mens kan ze niet groter blijven zetten :=

Ik heb me onlangs voorgenomen dat ik dit jaar de grote planten ga opsnoeien maar ik stek het dan ook weer allemaal als het gaat.
Planten of snoeisels weggooien die niet dood zijn gaat tegen mijn natuur in :')

Mijn Tradescantia tricolor stekjes van Badeendje hier groeien ook heel mooi, eens kijken of ik een foto kan maken :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:35

tessyke schreef:
Goede vraag Solleke_Noah!
Hier groeit ook alles uit zijn potten en een mens kan ze niet groter blijven zetten :=

Ik heb me onlangs voorgenomen dat ik dit jaar de grote planten ga opsnoeien maar ik stek het dan ook weer allemaal als het gaat.
Planten of snoeisels weggooien die niet dood zijn gaat tegen mijn natuur in :')

Mijn Tradescantia tricolor stekjes van Badeendje hier groeien ook heel mooi, eens kijken of ik een foto kan maken :D

Het lastige aan de vetplanten/woestijnplanten is denk ik dat ik ze niet kan snoeien.. of wel?

En ik snap je, gaat ook compleet tegen mijn gevoel in om een gezonde plant toe te takelen. Maar mijn huis staat echt wel al vrij vol :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:49

Vetplanten enzo zijn idd wel een dingetje :=
Ik heb een soort kalanchoe staan die ik onlangs wou verknippen in allemaal kleine stekjes naar toen kreeg hij ineens heel mooie roze bloempjes.
Zodra die weer weg zijn wordt hij alsnog verknipt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:50

Oh die bananenhanger <3

Hier heeft de dieff het heel zwaar, vergeelt en verschrompelt helemaal.. net als de erwt die veschrompelt ook. Ik denk dat de condities hier in huis voor die twee toch niet ok genoeg zijn.. :\ de Dief maakt wel nieuw blad dus hopen dat hij het redt. De erwt doet ook zn best. Heb hem op een lichtere plek gezet.

Mn thea's gaan echt als een gek.. niet te houden zoveel blad mn (warszenogwat) Thea eruit werkt :oo

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:57

Heb de 'probleemplanten' even op de foto gezet... als iemand goed snoei of verpot advies heeft, heel welkom!

Grootste groeier is de Stippenbegonia, de grote plant is de oorspronkelijke plant, maar die groeit echt mega hard. Bloeit ook de hele tijd met roze bloempjes. De plant ernaast is één van de stekken die ik eraf heb gehaald, ik haal constant hele takken weg, maar die stekken groeien dan ook weer als gekken (zie tweede foto). Zie hier nog mensen met Stippenbegonia's, hoe doen jullie dat? Blijven snoeien? (heb ook al veel gestekte planten moeten weggeven hiervan, want het hele huis staat vol Stippenbegonia :') )

Moet de moederplant een grotere pot denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Dan alle vetplanten/woestijnplanten (als je dat zo mag noemen..) die denk ik eigenlijk grotere potten nodig hebben? De Sanseveria mikado heb ik al twee keer een stuk vanaf gehaald (dus de kluit gesplitst) en in een andere pot gezet, maar die blijft extra 'sprieten' bijmaken. Zelfde met de soort cactus (?) en de andere sanseveria. Ben bang als ik ze grotere potten geef, dat ze nog groter gaan worden. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de laatste, de Monstera. Is ook al een paar keer verpot, denk dat hij voor nu nog wel goed staat qua potgrootte. Maar ik las hier iets van opbinden en een mosstok erbij? Moet ik dat gaan beginnen doen? Het valt me ook op dat op sommige foto's hier de Monstera enorme luchtwortels maakt en de mijne heeft helemaal niks van luchtwortel?

Afbeelding

Woeps, lange post geworden :+ merci voor diegenen die de moeite nemen hem te lezen :))

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:07

Welke stippenbegonia heb je daar? (die soort heb ik nog niet en wil ik wel) :')
Ik heb de maculata en de tamaya.
De maculata blijft mooi klein maar mijn tamaya maakt in de zomer soms takken van bijna anderhalve meter aan...
Dan is het gewoon knippen, op water zetten en daarna terug mee in de pot zetten.
(maar ik wil mijn Tamaya eigenlijk ook graag helemaal verknippen en mooier zetten...)

Bij die Monstera zou ik gewoon een mosstok zetten.
De mijne heeft ook geen overdreven luchtwortels hoor :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:11

tessyke schreef:
Welke stippenbegonia heb je daar? (die soort heb ik nog niet en wil ik wel) :')
Ik heb de maculata en de tamaya.
De maculata blijft mooi klein maar mijn tamaya maakt in de zomer soms takken van bijna anderhalve meter aan...
Dan is het gewoon knippen, op water zetten en daarna terug mee in de pot zetten.
(maar ik wil mijn Tamaya eigenlijk ook graag helemaal verknippen en mooier zetten...)

Oprecht geen flauw idee :') Ik ben een hele slechte in namen van kamerplanten :o Deze maakt dus ook takken van een meter of meer aan... Terug bij in de pot zetten is wel een idee, dan ga ik wel een grotere pot moeten kopen denk ik. Want elke stek begint ook weer 'nieuwe plant' aan te maken (komen dan echt meerdere scheuten uit de grond opzetten)

Je mag er zo hebben hoor, heb op dit moment meerdere gewortelde stekken staan.

Voor de Monstera: mosstok bij zetten en dan actief vastbinden? Of hoe werkt het met zo'n mosstok? :P

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:21

Eventjes wat gezocht, is het een de Begonia Corallina?
Ik zie dat je ook van België bent, komt dat goed uit O:)
Ik wil gerust ruilen voor een stek van een andere stip hoor O:)

Ik heb mijn monstera overgepot en mijn Mosstok er in het midden ingestoken.
Op internet staat wel dat je de stok er normaal naast zet := O:)
En dan gewoon opbinden :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:24

tessyke schreef:
Eventjes wat gezocht, is het een de Begonia Corallina?

Daar lijkt hij wel erg op! Ik heb zelf de moederplant ook als stekje gekregen, dus geen naamkaartje erbij.. Zal straks even detailfoto's nemen, misschien dat iemand hier hem dan zeker herkent.

Ik ben ook van België ja! Je mag hem zo hebben hoor!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:26

Maar ik heb zoveel in de aanbieding, het zou fout zijn om je geen andere stek mee te geven :') O:)
Zelfs 2 soorten begonia rex of een Hoya bella _O-

Bedankt wel! Die soort heb ik hier nog niet in de winkel gezien :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:27

Mijn maranta gooit er twee nieuwe bladeren uit <3. De triostar idem en mijn varen gaat ineens als een gek :?.

Ik klaag niet, trouwens. Dat was echt een triest plantje :)). De stekjes groeien ook nog, geen wortels nog, de moederplanten maken ook nieuw blad aan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:51

Hier de detailfoto's, als iemand er een naam op kan plakken zo?

Blad
Afbeelding

Bloemtros
Afbeelding

Detail bloem en opkomende scheut
Afbeelding

Zo'n opkomende scheut groeit uiteindelijk zo uit:
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:20

Lijkt mij, wat Tessyke zegt, een corallina.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:27

Ik blijf idd bij mijn 1ste idee :P
De tamaya heeft fijnere bladeren maar ook zo'n kleine stip en de Maculata heeft ook andere bladeren, groeiwijze en grotere stippen :j

Edit:
Tamaya

Afbeelding

Maculata

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:42

Als je coralinna googelt, krijg je zo goed als dezelfde plant als hier op de foto :P.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:58

Bedankt dames :D eindelijk een naam voor de onbekende stippenplant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:43

Verdorie nu wil ik de anderen stippenplanten ook voor naast mn Maculata :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:39

Hanafubuki schreef:
Verdorie nu wil ik de anderen stippenplanten ook voor naast mn Maculata :')

Ik heb nog een mogelijk-Tamaya-maar-zeker-niet-Maculata voor je in de aanbieding *D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:23

De tamaya is makkelijk de herkennen, dat is een soort bamboe qua tak.

Ik ben zo trots op mezelf!
Daarnetperongeluk een TC binnengesukkelt en ik heb enkel een bal voor mijn hond zijn verjaardag gekocht :')