Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:39

Telpeva schreef:
Wat ik mis in het verhaal is of er wel of geen zonnepanelen aanwezig zijn, dat lijkt mij een behoorlijke factor om mee te nemen in een berekening of een airco wel of niet handig is in een situatie.

Zonder zonnepanelen is ook een airco altijd zuiniger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:47

Ik begin echt heel blij van de ANWB te worden.
Vorige week stond mijn teruggave op €375, nu op €485 *\o/*
Moet wel wachten totdat het begin juli is ( toen sloot ik dit contract af), maar dat mag de pret niet drukken :P

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:33

Nielojram schreef:
Moet wel wachten totdat het begin juli is ( toen sloot ik dit contract af), maar dat mag de pret niet drukken :P

Je kan toch ook een nieuwe berekening aanvragen en je maandbedrag dan verlagen?

ikkeniet

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 23:52

Voor degene die airco's willen plaatsen, nog even een klein dingetje waar wij dus nu te maken mee hebben.
Wij hebben 4 binnenunits en 2 buitenunits vorig jaar in juli/ augustus laten plaatsen. Tijdens het plaatsenkwam de buurman al klagen over mogelijk geluidsoverlast. De units staan op ruim 6 meter van de erfgrens. We hebben ze toch laten plaatsen en 3 dagen nadat de monteurs klaar waren, stond hij al weer op de stoep. Hij en zijn vrouw konden al 3 nachten niet slapen vanwege het zoemen van de units.
Alleen hadden wij ze nog niet eens aangezet.
Dus ik lachte hem nog net niet uit.
Wij hebben onze vloerverwarming op 16graden staan en als we thuis zijn verwarmen de airco's het huis. Als we naar bed gaan, dan gaat alles uit. We zijn naar 1/3 van ons gasverbruik gegaan ten opzichte van vorig jaar. Wel natuurlijk iets meer stroomverbruik.
Op28 februari krijgen we 30 zonnepanelen op de schuur, die oost/ west staat.
Ondertussen heeft de buurman een handhavingsverzoek ingediend bij de gemeente, wegens geluidsoverlast van de buitenunits. Als wijzelf het geluid meten, dan zitten we op 23decibel, hij heeft het gemeten op 50 decibel.
Afgelopen dinsdag kwamen ze dus van de omgevingsdienst het geluid officieel meten.
De installateur was hier ook bij, want ze hebben er velen opgehangen, maar nergens heeft hij gehoord van deze problemen. En het is voor hun ook goed om te weten wat er nu precies gemeten is.
Uitslag is nog niet bekend, dus we wachten nog even af, wat daaruit komt.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 01:17

ikkeniet schreef:
Als wijzelf het geluid meten, dan zitten we op 23decibel, hij heeft het gemeten op 50 decibel.
.

En dat is door beiden gemeten als de buitentemperatuur hetzelfde is?
Wij merken dat naarmate de buitentemperatuur daalt, het geluidsvolume stijgt. Daarom gebruiken wij de airco niet meer bij een buitentemperatuur van minder dan 5 graden. Wij hebben fijne buren, dat willen we ook graag zo houden. :+ :D
Wij hebben een Daikin, 3,5 KW. Dus een gerenommeerd merk. Misschien hadden we beter een zwaardere kunnen nemen, maar we hebben een airco gekocht (nog voor de gasprijzen zo enorm stegen) om te koelen en om te verwarmen bij een frisse avond in voor- en najaar en zomer. Nooit gedacht dat we zoveel zouden verwarmen met de airco. Wij hebben ons gasverbruik gehalveerd tov ons gasverbruik op de afrekening van 2021.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 07:21

Wat vervelend zeg, zo’n buurman.
50db is een heel normaal geluidsniveau voor een rustige woonwijk. Met de wind, ritselende blaadjes, vogels en auto’s op de achtergrond zit je daar al gauw aan. Ik denk niet dat jij je ergens druk over hoeft te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:51

Het ligt een beetje aan t geluid.. ritselende blaadjes of een monotone bromtoon zijn wel verschillend..

Ik heb zo geen idee wat 50 decibel is, maar toen mn buurman z’n jacuzzi snachts aan liet, werd ik knettergek van dat geluid. Ook als de buren snachts de wasmachine laten draaien en hij gaat centrifugeren :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:07

Ja zo’n bromtoon is niet leuk. Maar beetje verdraagzaamheid van beide kanten is wel fijn. Ik hoor de airco van de buren ook maar we spreken af dat hij na 22 uur uitgaat. En ik heb zelf ook een airco die mijn andere buren weer horen. Ja weet je, ik hoor hun jacuzzi ook. Dus beetje rekening met elkaar houden en niet op elke slak zout leggen houdt het leefbaar, anders heb je geen leven hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:22

Nou na 22.00 is acceptabel denk :j
Het ging mij meer om het gegeven dat 50db normaal is.. ik denk dat dat geheel aan de tijd en het soort geluid ligt? Alles is snachts ook beter hoorbaar .. :)

Edit: ik lees dat een mug 10db aan geluid is.. dat is toch wel het meest vreselijke geluid ever :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:27

Cer schreef:
Nou na 22.00 is acceptabel denk :j
Het ging mij meer om het gegeven dat 50db normaal is.. ik denk dat dat geheel aan de tijd en het soort geluid ligt? Alles is snachts ook beter hoorbaar .. :)

Edit: ik lees dat een mug 10db aan geluid is.. dat is toch wel het meest vreselijke geluid ever :')

Whahaha ja, een mug is echt heel irritant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:11

Ik bedoelde meer te zeggen dat die 50db wat hij meette misschien gewoon het omgevingsgeluid was in plaats van de airco.
Wij hebben er drie (een van ons en twee van de buren), alledrie dicht bij ons slaapkamerraam, maar ik hoor ze zelfs ‘s nachts bijna niet. En in de zomer draaien ze soms een deel van de nacht gewoon door. Dat is geen 50 db.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:18

karrij schreef:
Wij hebben afgelopen week een meneer gehad die ons voor kwam lichten over een airco, we waren benieuwd.

Waar het eigenlijk op neer kwam is dat hij het ons niet aan raadde!

Wij zouden er dan 2 moeten hebben, om ook onze keuken te verwarmen, dan zou het op zo'n 5000 euro komen plus het verbruik qua kwh is best hoog!

Hij raadde ons aan om voor de korte momenten dat wij thuis zijn "gewoon" gas te blijven gebruiken, wij gebruiken echt heel weinig gas. En voor de rest onze houtkachel aan te doen, met de houtkachel aan wordt onze keuken wel verwarmd(2 vliegen in 1 klap) met 1 airco in de huiskamer niet.

Waar we nog over denken om een convector erbij te kopen, dat was ook 1 van zijn adviezen trouwens. Niet zo duur en verbruik net zo veel als een airco en verkoelen hoeft in de zomer niet bij ons,dan is ons huis koel genoeg

alles geplust en gemint heeft ons doen besluiten het niet te doen

Wat betreft advies om houtkachel te gebruiken:
Ergens verwacht ik dat dit ook volledig aan banden gelegd gaat worden als je ziet hoeveel schadelijke uitstoot het geeft.
Zelf zou ik daar niet meer in durven investeren. Hoe kijken jullie daarna?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:00

Ik sliep in mijn ouderlijk huis letterlijk naast de buiten unit. En ja met de deur open hoor je gezien, maar het is een constant geluid en echt niet heel hard. En dat was jaren terug. De airco’s zijn nu nog stiller

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:06

SunnyHorse schreef:
karrij schreef:
Wij hebben afgelopen week een meneer gehad die ons voor kwam lichten over een airco, we waren benieuwd.

Waar het eigenlijk op neer kwam is dat hij het ons niet aan raadde!

Wij zouden er dan 2 moeten hebben, om ook onze keuken te verwarmen, dan zou het op zo'n 5000 euro komen plus het verbruik qua kwh is best hoog!

Hij raadde ons aan om voor de korte momenten dat wij thuis zijn "gewoon" gas te blijven gebruiken, wij gebruiken echt heel weinig gas. En voor de rest onze houtkachel aan te doen, met de houtkachel aan wordt onze keuken wel verwarmd(2 vliegen in 1 klap) met 1 airco in de huiskamer niet.

Waar we nog over denken om een convector erbij te kopen, dat was ook 1 van zijn adviezen trouwens. Niet zo duur en verbruik net zo veel als een airco en verkoelen hoeft in de zomer niet bij ons,dan is ons huis koel genoeg

alles geplust en gemint heeft ons doen besluiten het niet te doen

Wat betreft advies om houtkachel te gebruiken:
Ergens verwacht ik dat dit ook volledig aan banden gelegd gaat worden als je ziet hoeveel schadelijke uitstoot het geeft.
Zelf zou ik daar niet meer in durven investeren. Hoe kijken jullie daarna?

Wij zitten in natura 2000 gebied en mochten voor onze nieuwbouwwoning geen hout/pelletkachel en natuurlijk ook geen gas.
Hout gaat zeker verbod op komen ivm stikstof.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:45

Van mij mogen houtkachels verboden worden. Het is slecht voor het milieu en slecht voor mensen met longaandoeningen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:53

Telpeva schreef:
Wat ik mis in het verhaal is of er wel of geen zonnepanelen aanwezig zijn, dat lijkt mij een behoorlijke factor om mee te nemen in een berekening of een airco wel of niet handig is in een situatie.

Nee hoor. Ook zonder zonnepanelen is het goedkoper. Scheelt de helft aan kosten wat je aan gas kwijt bent en in veel gevallen kost het je nog maar 1/3e van de kosten van wat je aan gas kwijt zou zijn.
Je gasverbruik valt natuurlijk bijna helemaal weg hè. En airco verbruikt weinig stroom
Alleen bij opstarten voluit en daarna ronde 400watt per uur. Woonkamer is hier binnen een kwartier op temperatuur van 14.graden naar 20.
Hij hoeft ook niet continu aan dus als ik weg ben of snachts dan staat hij uit.
En helemaal mey een dynamisch contract ben je vaak nog goedkoper uit.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:56

insun schreef:
Wij merken dat naarmate de buitentemperatuur daalt, het geluidsvolume stijgt. Daarom gebruiken wij de airco niet meer bij een buitentemperatuur van minder dan 5 graden. Wij hebben fijne buren, dat willen we ook graag zo houden. :+ :D
Wij hebben een Daikin, 3,5 KW. Dus een gerenommeerd merk. Misschien hadden we beter een zwaardere kunnen nemen, maar we hebben een airco gekocht (nog voor de gasprijzen zo enorm stegen) om te koelen en om te verwarmen bij een frisse avond in voor- en najaar en zomer. Nooit gedacht dat we zoveel zouden verwarmen met de airco. Wij hebben ons gasverbruik gehalveerd tov ons gasverbruik op de afrekening van 2021.

Bij een lagere buitentemperatuur kunnen ze een paar x per uur meer geluid maken omdat ze dan gaan defrosten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:05

robert45 schreef:
Een airco heeft een verbruik van 1kWh en geeft daar 4kWh warmte voor.
Een m3 aardgas heeft een waarde van 10kWh

Een electrische kachel heeft een verbruik van 1:1.

Dus wanneer je met een electrische kachel 10kWh warmte wil maken ben je 10kWh stroom kwijt, in het geval van 0,40 per kWh dus 4,00 euro.

Een airco heeft aan kosten voor dezelfde warmte van 10kWh dus slechts 1,00 euro

Een kuub gas kost 2,33 voor 10kWh warmte.

Deze berekening zie ik vaker voor ij komen maar die kloppen hier i.i.g. echt niet.
Ik was veel goedkoper uit om de woonkamer met de elektrische kachel te verwarmen dan met de cv.
De elektrische kachel heeft de woonkamer kamer hier binnen 30-45 mij opgewarmd van 14 naar 20 graden. Daarna slaat hij af en verwarmd op laag vermogen af en toe bij.
De cv doet er hier veel langer over en het kost me in verhouding veel meer geld om het op dezelfde temperatuur te houden.
Nu helemaal met dynamische energie prijzen. Stroom vaak lekker goedkoop.
Verwarmen met cv kost me zo €15 of meer per dag.
Met electrische kachel €6

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:12

8nnemiek schreef:
50db is een heel normaal geluidsniveau voor een rustige woonwijk. Met de wind, ritselende blaadjes, vogels en auto’s op de achtergrond zit je daar al gauw aan. Ik denk niet dat jij je ergens druk over hoeft te maken.

Tja, of de buurman wel /niet vervelend is en of 50 dB wel/niet een normaal geluidsniveau is, is hier totaal irrelevant. Er is namelijk gewoon regelgeving voor.

Citaat:
Per 1 april 2021 worden nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s die worden toegepast bij woningen en woongebouwen. Deze installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/03/23/geluidseisen-warmtepompen-en-airco%E2%80%99s-worden-aangescherpt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:58

Precies, roodvos. Dus als het idd 50 db is, heeft de buurman een punt.
Ik heb mede om deze wetgeving gekozen voor een watergekoelde airconditioning waar de buren geen last van hebben. De meeste buitenunits gaan over de 40 db heen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:44

De eindafrekening is hier binnen. Ik krijg ruim 600 euro terug.
Het termijnbedrag heb ik weer op mijn oude bedrag gezet.
Nu wachten tot het weer wat gunstiger wordt om vast contract af te sluiten.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:34

Tieme schreef:
insun schreef:

Bij een lagere buitentemperatuur kunnen ze een paar x per uur meer geluid maken omdat ze dan gaan defrosten.

Nou nee, hij maakt gewoon echt veel meer geluid. Niet een paar x per uur, maar van het moment dat je hem aanzet totdat je hem weer uitzet.
Met deze buitentemperatuur is hij fluisterstil, je hoort hem amper. Maar hoe kouder, hoe harder de airco moet werken, hoe meer geluid.
Nogmaals, wij hebben een 3,5 KW. Misschien is dat te weinig vermogen om 50 m2 te verwarmen naar 19,5 graad met echt koude buitentemperatuur waardoor hij te hard moet werken en navenant geluid maakt.
Van de andere kant; elke airco moet harder werken naarmate de buitentemperatuur lager wordt en zal dus meer geluid produceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:22

Nielojram schreef:

robert45 schreef:
Je kan toch ook een nieuwe berekening aanvragen en je maandbedrag dan verlagen?

Scheelt mij € 1,10 t.o.v. wat ik nu betaal.
Ik zie het wel in juli. Leuk vooruitzicht.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:24

Als we boven de 40dB zitten heeft de buurman gewoon gelijk en zullen we wat aan het geluid moeten doen. Alleen wij meten via een app 23dB, en hij via een app meer dan 50dB.
Dus die officiele geluidsmeting is gewoon goed voor beide partijen.
Wij hebben wel aangevoerd dat de airco's natuurlijk niet altijd op vol vermogen draaien.
En je mag ook een auto kopen die meer dan 120km per uur kan.
Maar die mag ook niet harder rijden dan de maximale toegestane snelheid.
Dus we wachten rustig het rapport af.

Ons gasverbruik is met het verwarmen via de airco met bijna 2/3 afgenomen. Wel gebruiken we iets meer elektra. Maar ze gaan volgende week zonnepanelen plaatsen, dus dan gaan we nog meer naar zelfredzaamheid. We zijn nog aan het zoeken om een grote batterij te laten plaatsen, die de opgewekte elektra opslaat, zodat we die zelf kunnen gebruiken ipv salderen.

Roodvos schreef:
8nnemiek schreef:

Tja, of de buurman wel /niet vervelend is en of 50 dB wel/niet een normaal geluidsniveau is, is hier totaal irrelevant. Er is namelijk gewoon regelgeving voor.

Citaat:
Per 1 april 2021 worden nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s die worden toegepast bij woningen en woongebouwen. Deze installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/03/23/geluidseisen-warmtepompen-en-airco%E2%80%99s-worden-aangescherpt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 07:55

Ik bedoelde met mijn bericht vooral te zeggen dat hij misschien gewoon het omgevingsgeluid gemeten heeft met zijn telefoon ipv de airco. Geluiden die je hersenen gewoon wegfilteren maar die je telefoon wel oppikt. Windgeruis en ritselende bladeren bv.

Waar is er gemeten? Op de gevel of erfgrens, of dicht bij het apparaat?
Het geluidsniveau van apparaten wordt normaal gesproken op een meter afstand van het apparaat gemeten, maar omgevingsgeluid altijd op de gevel van de woning (zo wordt bv ook gemeten of windmolens niet te veel geluid maken) of op de erfgrens.