Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:43

HappyBuddha schreef:
Het is inderdaad in het oosten van het land, dus dat is denk ik net wat minder gek dan het westen. We weten inderdaad wat we maximaal kunnen lenen en we kunnen ook heel veel zelf doen, ben gezegend met veel vrienden in de bouw.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik ga twijfelen om überhaupt een bod uit te brengen. We wonen heel fijn, alleen willen we dus graag terug naar dat dorp. Misschien kunnen we toch beter afwachten tot er wat anders op ons pad komt :)

Nee heb je, ja kun je krijgen. Je kunt het altijd proberen.
Overigens woon ik ook in het oosten van het land en wij hebben ons klushuis op de vraagprijs gekocht, terwijl we er onder geboden hadden. Maar goed, ik zou het gewoon proberen. Als je het niet doet, krijg je misschien later spijt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:05

Hutcherson schreef:
Nog even de vorige vraag over rentevoet. Wij hebben 4.3% op 100% financiering, 25 jaar vast. Andere smaakjes hadden we niet. Het was al een klein wonder dat we 100% gefinancierd kregen.

Opzich hoeft keuken niet heel duur.
Onze keuken hebben we tweedehands. Een mandemakerskeuken van dikke 5 meter lang en inbouwapparatuur. Kwestie van demonteren, meenemen en installeren
Wil wel wat aanpassingen maar de kastjes en apparaat an sich was dus niet duur.
Komt wel n inductie met geintegreerde afzuiger en dubbele spoelbakken enzo dus alsnog wel prijskaartje maar ach. Je kunt het echt zo gek maken als je wilt.

Hangt ook een beetje van je situatie af. Wij hebben twee nissen in de keuken. De ene is 2.04 breed (dus perfect voor 2 keer 60 en 1 keer 80 cm) en de andere is 1.81 breed (dus 3 x 60) en 2.31 hoog. Daar wilden we hoge kasten precies pas in schuiven (is gelukt en zo gaaf) en aan de andere kant twee vaatwassers en een 80 cm ladekast. Dat soort specifieke wensen vind je echt niet tweedehands. Uiteindelijk is het toch gelukt om met 10.000 euro 2 vaatwassers en de 80 cm ladekast in de ene nis te maken met in die middelste kast het watergedeelte met quooker, een 2.40 kookeiland met een grote inductieplaat en recirculatie-afzuigkap die strak tegen het plafond hangt in het midden, en de andere nis met drie hoge inbouwkasten, een koelvriescombi, oven en magnetron. En alles met granieten aanwerkblad en het eiland met stollenwanden. Maar dan moet je wel heel, heel veel zelf kunnen.

Maar HappyBuddha, ik probeer even te snappen hoe het werkt bij jullie: je zegt dat je budget max 275 is, maar dat je wel de overwaarde van je huidige woning kunt gebruiken voor de verbouwing. Dan is het imo niet dat je niet meer kunt betalen, maar dat je het huis dat niet waard vindt of dat je niet meer wilt betalen ivm maandlasten en verbouwingskosten. En een bouwdepot krijg je ook niet zomaar 'los'. Dat moet je meetellen in je maximale leenmogelijkheden. Ben je al bij een goede hypotheekadviseur geweest? Die kan het financiële plaatje echt helemaal helder voor je krijgen. Kan best wat inzicht geven.

HappyBuddha

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:15

Sorry, dan heb ik het verkeerd verwoord. Wij zijn inderdaad bij een hypotheekadviseur geweest. Wij kunnen zo’n 320.000 hypotheek krijgen, dus dat is net wat minder dan de vraagprijs. De verbouwingskosten van wat we direct willen gaat snel geschat zo’n €40.000 kosten (omdat we heel veel zelf kunnen). Vandaar dat de maximale prijs die we voor het huis willen bieden op zo’n 275 uitkomt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:39

Ik zou gewoon gaan kijken en als het je wat lijkt je bod uitbrengen. Niet geschoten is altijd mis. En je weet nooit waarom mensen van een huis af willen. Misschien is er al een ander huis gekocht, erfenis, etc. Jij hebt het recht om wat voor bod dan ook uit te brengen en zij hebben het recht om nee te zeggen. Boeien.

Kleine side note, als het een klein dorp is waar veel mensen elkaar kennen weet via via misschien wel meer over verkoop reden of waarom het nog niet verkocht is?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:50

HappyBuddha schreef:
Sorry, dan heb ik het verkeerd verwoord. Wij zijn inderdaad bij een hypotheekadviseur geweest. Wij kunnen zo’n 320.000 hypotheek krijgen, dus dat is net wat minder dan de vraagprijs. De verbouwingskosten van wat we direct willen gaat snel geschat zo’n €40.000 kosten (omdat we heel veel zelf kunnen). Vandaar dat de maximale prijs die we voor het huis willen bieden op zo’n 275 uitkomt.

Helder. Dan zou ik gewoon gaan kijken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:01

Denk je aan de kk en de andere kosten die je nog krijgt bij overdracht etc?
Anders klopt je rekensommetje niet meer.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 23:19

Vientje schreef:
Oke, hier gaat het opeens griezelig hard.. ik belde een verkoopmakelaar met de mededeling dat ik ga afzien van bieden omdat de reëele waarde en de gevraagde verkoopprijs te ver uit elkaar liggen en ik geen eigen geld heb om dat te gaan overbruggen dus dat we nooit bij elkaar gaan komen... en heb nu het huis toch onder optie staan tot dinsdag :oo (onder voorbehoud uiteraard). Net weer overleg gehad met de hypotheekadviseur en zijn collega taxateur, en het lijkt een kans van slagen te hebben. Nog even goed over nadenken en verder door rekenen, en dan maandag weer terug de verkoopmakelaar bellen om te zien of er niks tussendoor is gekomen aan andere geïnteresseerden uiteraard. Dat mag niet geloof ik maar ik kijk inmiddels nergens meer van op :+

Nog niet te hard juichen want er kan nog vanalles gebeuren natuurlijk, maar het huisje is zo zo leuk en ik hoop zo dat het doorgaat voor mij <3 <3 <3

Ik had vandaag een heel tof telefoontje van de verkoopmakelaar nadat ik maandag een definitief bod had gedaan...het leuke huisje waar ik zo weg van ben is onder voorbehoud van financiering van mij!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Zo blij zo blij zo blij! Het is echt een kwestie van gunning geweest want financieel had ik zeker te weinig mee, en daarnaast speelden ook de voorwaarden qua timing van de overdracht omdat ik als starter snel kan schakelen en zij op tijd staan. Supertof, echt hele dikke mazzel!

En nu stress, want dit gaat dus echt zo enorm snel en er moet uiteraard heel veel geregeld en beslist worden :=

4 augustus had ik een eerste oriënterend gesprek met een hypotheekadviseur (of ik uberhaupt wat zou kunnen kopen :+ ), daarna gaan rondkijken, vandaag huis onder voorbehoud gekocht en tegen eind november overdracht :oo :wow:

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 23:31

Wat ontzettend fijn Vientje, van harte gefeliciteerd! Ben nu stiekem wel benieuwd naar je nieuwe huis :) Wil je hem delen (via pb)?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 00:03

Proficiat! Inderdaad even heel blij moment en dan back to reality en alle sh*tload gaan regelen.
Hopelijk lukt alles je snel en komt alles snel in orde.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:20

Gefeliciteerd!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:56

manic schreef:
Ik zou gewoon gaan kijken en als het je wat lijkt je bod uitbrengen. Niet geschoten is altijd mis. En je weet nooit waarom mensen van een huis af willen. Misschien is er al een ander huis gekocht, erfenis, etc. Jij hebt het recht om wat voor bod dan ook uit te brengen en zij hebben het recht om nee te zeggen. Boeien.

Kleine side note, als het een klein dorp is waar veel mensen elkaar kennen weet via via misschien wel meer over verkoop reden of waarom het nog niet verkocht is?

Precies... ik dacht net, ik woon niet zo ver van HappyBhudda af en dacht al, als het in mijn dorp is dan kan ik daar misschien wel achter komen. Maar het is niet mijn dorp, want wat hier te koop staat heeft een andere vraagprijs ;)
Dus ik zou zeker het netwerk daarvoor inzetten :j

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:16

Gefeliciteerd Vientje!

Achterom schreef:
manic schreef:

Precies... ik dacht net, ik woon niet zo ver van HappyBhudda af en dacht al, als het in mijn dorp is dan kan ik daar misschien wel achter komen. Maar het is niet mijn dorp, want wat hier te koop staat heeft een andere vraagprijs ;)
Dus ik zou zeker het netwerk daarvoor inzetten :j

We weten al dat de vorige bewoonster kleiner is gaan wonen (huren). Het huis staat dus al leeg :)

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:00

VanHuisUit schreef:
Denk je aan de kk en de andere kosten die je nog krijgt bij overdracht etc?
Anders klopt je rekensommetje niet meer.

Dit was bij mij ook even een reality check, ik zat al rap aan het dubbele van mijn 10% waarborg als ik alle andere kosten erbij begon te tellen van notariskosten e.d.

@Vientje, proficiat!! Wat leuk nieuws!! *\o/*

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:06

Wij zouden morgen twee woningen gaan bezichtigen maar hebben beide afgezegd. Heel erg jammer, een woning puur vanwege de overlast die daar is door asielzoekers (kwam erachter dat het wat erger is dan gedacht). De ander lijkt ons een geweldige plek maar door de vraagprijs en beperkte leefruimte in het huis hebben we geen mogelijkheid om logeerplaatsen te creëren en het is voor onze familie bijna 3 uur rijden. Het gaat ons nooit lukken om dan op kort termijn een gastenverblijf te kunnen realiseren. Baal er wel van.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:10

Gefeliciteerd Vientje!
Laatst bijgewerkt door Aight op 12-05-25 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:58

@Lieszje wel op langere termijn (en dan de familie maar even in een B&B for the time being als ze er zijn?)

@Vientje, top zeg, van harte!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:59

@VanHuisUit

Denk dat het pas na een aardige tijd gaat lukken. Een b&b zal van beide kanten uiteindelijk te duur worden. Dus dat is geen oplossing denk ik.

We moeten ook nog een waardebepaling laten doen. We hebben nu op vraagprijzen gebaseerd wat ons huis ongeveer zal opleveren. Maar het kan best zijn dat er nog overboden wordt en ons huis is wel moderner enz. dan de huizen die onlangs aangeboden werden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:12

Lastig hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:34

Hier vorige week bod uitgebracht op klus appartement (240.000). BOd werd niet geaccepteerd, ze wilden minimaal een ander bedrag hebben, 250.000. Ik bied 250.000. Dat was ook de vraagprijs.
Belt makelaar vandaag: ze willen toch 252.500 ...
Het is 'maar' 2.500 meer maar ik had er zwaar de pest over in ^)
Heb dus nee gezegd, dit is het.

Zouden nog bezichtingen komen en wist ik het wel zeker.
Ja ik weet het zeker.
Dan maar niet hoor.
Pffff.

Had er ook de pest over in omdat het een investeerder was. Hebben jaren studenten ingezeten. Zwaar uitgewoond. Nooit in geïnvesteerd. En dan nu piepen over 2.500 meer willen hebben.
Lijkt me dat ze wel genoeg hebben verdiend aan dat appartement :roll: >;)
Weet dat het misschien niet verstandig is maar ik had zoiets van st*&(k d'r maar in.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:49

Nou dan zou ik er ook klaar mee zijn

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:09

Ik had een tegenbod van 235 gedaan _O- echt hoor..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:19

MarjanB schreef:
Ik had een tegenbod van 235 gedaan _O- echt hoor..

Nou dit. Doei :evaw:

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:02

Nou idd!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:10

Wat een gejeuzel met dat appartement zeg 8)7 knieperds. Van mij hadden ze ook de boom in gekund hoor, pfff.

Nou, hier is het concept koopcontract zojuist getekend :wow: **\O/** ben nog steeds helemaal in de gloria! En de verkopers zijn ook heel blij, want zij kunnen met 99% zekerheid opgelucht ademhalen voor hun eigen nieuwe woning :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 16:12

Wij hebben woensdag weer een bezichtiging... spannend!