Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:02

@dubbelfun, misschien is deze foto wat duidelijker
Afbeelding

Xsanne, de schuine wand is echt behoorlijk stijl, past zo geen stoel erachter helaas. Een ondiepere tafel ga ik waarschijnlijk sowieso voor
Of zoals werd gezegd een tafel die opgeklapt worden kan lijkt me ook een goed idee

@malenka is opzich ook een idee maar dan moeten er ook leidingen verplaatst worden en als ik dat kan verhinderen graag :+ maar op die manier zou ik in het hoekje met de schuine kant een kast in kunnen laten bouwen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:37

Dat is idd duidelijk :)

Het is een hele aparte ruimte, zo lang en smal met maar één klein raam.
En je hoeft nergens een zit/bankruimte te hebben, alleen een eetgedeelte??

Hoe hoog is het rechte stuk onder de schuine wand??
Als dit hoog genoeg is voor een tafel kun je hem onder die schuine wand (desnoods 'low-dining' :D )

Met deze halfronde tafel ben je niet zoveel ruimte kwijt en je kunt er toch met 3 personen aan zitten
https://www.vikingdirect.nl/nl/sodematu ... 6GEALw_wcB

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:47

Wat een bijzondere ruimte zeg Saranghea. Snap wel dat dat even een puzzel is, ik heb daar zo snel geen tip voor.

Zonet de plank gezaagd die op onze garderobe kast komt. Zo’n zelfde plank komt er boven. Nu in dubio of ik hem lak dat hij zo blijft of met een olie zodat het wat donkerder wordt.

Afbeelding

PSvanLot

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:01

Heel mooi geworden. Heb je de vbovenste kasten de fronten op de kop gedaan om er zo goed bij te kunnen? Mooie oplossing

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:02

Saranghea schreef:
[ Afbeelding ]

Xsanne, de schuine wand is echt behoorlijk stijl, past zo geen stoel erachter helaas. Een ondiepere tafel ga ik waarschijnlijk sowieso voor
Of zoals werd gezegd een tafel die opgeklapt worden kan lijkt me ook een goed idee

@malenka is opzich ook een idee maar dan moeten er ook leidingen verplaatst worden en als ik dat kan verhinderen graag :+ maar op die manier zou ik in het hoekje met de schuine kant een kast in kunnen laten bouwen

Het is een bovenverdieping met dakkapelletje gok ik? Aan onze bovenverdieping, waar geen eettafel hoeft te staan, merk ik al hoe dramatisch die schuine wand is :')

Maar die "vernauwing" die er is, weet je wat daarachter zit? Maw, is dat wel echt nodig of kun je daar misschien iets aan doen? Bij ons kwamen we erachter dat er achter iedere voorzetwand loze ruimte zat en we hebben zelfs nog een plek voor wasmachine en droger kunnen winnen :+
Ze waren in ons huis bij de renovatie duidelijk voor snel en makkelijk gegaan zeg maar.... Mocht die vernauwing weg kunnen, dan wordt alles een stuk makkelijker lijkt mij.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:17

Jap bovenwoning met dakkapel. Het rechte stukje onder de schuine wand is 40cm. Aan een halfronde tafel heb ik nog niet eens gedacht maar is ook een goed idee. De versmalling is zo ongeveer 2 meter breed en de ene kant is een schoorsteen de andere kant zit een steunbalk in verpakt. Hier zijn ze ook voor makkelijk en snel gegaan. Het kleine stukje met raam was er al, het stuk waar de keuken in komt is er een jaar of 10 geleden ingebouwd toen er werd gedacht dat er ook wel 2 woningen in passen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:22

Saranghea schreef:
[ Afbeelding ]

IKEA heeft wel goede ideeën en spullen voor kleine ruimtes. Er zijn ook adviseurs die met je willen meedenken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 14:27

PSvanLot schreef:
Heel mooi geworden. Heb je de vbovenste kasten de fronten op de kop gedaan om er zo goed bij te kunnen? Mooie oplossing

Klopt. De frontjes van de lades zitten er op zoals het hoort en de kastdeuren hebben we dan andersom gedaan. De bovenste was anders wel heel hoog om te openen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:46

Saranghea schreef:
Jap bovenwoning met dakkapel. Het rechte stukje onder de schuine wand is 40cm. Aan een halfronde tafel heb ik nog niet eens gedacht maar is ook een goed idee. De versmalling is zo ongeveer 2 meter breed en de ene kant is een schoorsteen de andere kant zit een steunbalk in verpakt. Hier zijn ze ook voor makkelijk en snel gegaan. Het kleine stukje met raam was er al, het stuk waar de keuken in komt is er een jaar of 10 geleden ingebouwd toen er werd gedacht dat er ook wel 2 woningen in passen

Ik persoonlijk zou de voorzetwand(en) er op de vernauwing weghalen, helemaal bij de steunbalk zou daar volgens mij ruimte te winnen moeten zijn aangezien die nooit een meter breed zijn imo :+
Ik denk dat je daar dan genoeg ruimte hebt voor een 1.60 tafel in de breedte
of een ronde tafel toch? De keuken zou ik dan niet doortrekken naar de vernauwing, wel op de andere lengte naar de deur.

Afbeelding

Edit: foto toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Bielsje op 20-01-25 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:52

_Lorette_ schreef:
Zijn er bokkers die de bank niet tegen de muur hebben staan en er dan een console tafel of iets anders tegenaan hebben gezet? Wij hadden eerst een room divider achter de bank, maar die is verdwenen nu het een speelruimte is geworden ipv werkplek. Ik wil graag iets tegen de bank aanzetten, maar ik denk niet dat het veilig te verankeren is zonder de bank te beschadigen, dus dan moeten we nog wat jaartjes geduld hebben. :+

Wij hadden een bureau er tegen staan, maar toen we kantoor boven hebben gemaakt, is dit weg gehaald. Nu hebben we 3 mooie plantenpotten op pootjes er achter staan.

Maar ik lees denk ik kleine kinderen? Dan zou ik dat niet doen ;-)

Op de achtergrond de potten, die dus normaal meer verdeeld staan (als de paastak/kerstboom of wat dan ook er niet staat)
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:01

Saranghea schreef:
[ Afbeelding ]

Pfoe dat is inderdaad een complexe ruimte. Zo'n halfronde tafel zou misschien nog kunnen ja. Verder durf ik het ook niet te bedenken haha.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:13

Bielsje schreef:
Saranghea schreef:

Ik persoonlijk zou de voorzetwand(en) er op de vernauwing weghalen, helemaal bij de steunbalk zou daar volgens mij ruimte te winnen moeten zijn aangezien die nooit een meter breed zijn imo :+
Ik denk dat je daar dan genoeg ruimte hebt voor een 1.60 tafel in de breedte
of een ronde tafel toch? De keuken zou ik dan niet doortrekken naar de vernauwing, wel op de andere lengte naar de deur.

[ Afbeelding ]

Edit: foto toegevoegd.

Wel te hopen dat het stuk muur naast de deur zeker 60 cm is. Anders wordt het een ondiepe keuken op de korte muur.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:24

Saranghea schreef:
Mag een stille meelezer onder haar steen vandaan kruipen :)
Ik ben op het moment bezig met het klaarmaken van de (eet-)keuken, de ruimte is alleen wat lastig gebouwd.

[ Afbeelding ]
Linksonderin komt de keuken. Ik wil het werkblad waarschijnlijk doortrekken naar de versmalling zodat er meer ruimte is om te koken en daaronder komt een wasmaschine en de koelkast. Maar dan is de vraag hoe er een eettafel in past omdat er een rare schuine wand in zit, links op de foto

[ Afbeelding ]
Hier rechtsvoor
[ Afbeelding ]

Omdat ik alleen ben heb ik erovernagedacht een smallere eettafel te nemen en die tegen de schuine kant aan te zetten. Mochten er toch een keer mensen komen eten kan hij dan meer de ruimte in. 2e optie zou een kleine tafel tegenover de keuken zijn maar dan is ook weer de vraag wat ik in het voorstukje doe. Heeft hier iemand een idee hoe dit ingericht kan

De hoek onder de schuine kant naar voren laten uit timmeren en een bank inbouwen- onder t schuine deel en bankzitting bergruimte - de wand rechts boven de bank een vakken kast- decoratie enzo en dan een lange smalle ovale tafel

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:28

@knollentuin: die oplossing had ik ook aan gedacht, maar gezien de ruimte maar 1,90 is wordt dat wel érg krap zo niet té krap.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:30

DubbelFun schreef:
@knollentuin: die oplossing had ik ook aan gedacht, maar gezien de ruimte maar 1,90 is wordt dat wel érg krap zo niet té krap.

Ja ik zat net te kijken, je komt er ook amper tussen en onder , hele lastige hoek!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:38

Ik denk dat Saranghea best even op de schuine wand aftekend waar het 70/75 cm hoog is en vandaar uit de maat van de tafel op de vloer aftekend (schilderstape) en dan meet welke ruimte er voor stoelen en 'schuifruimte' over blijft (60 cm wordt daar minimaal voor aangehouden).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:50

Saranghea schreef:
Mag een stille meelezer onder haar steen vandaan kruipen :)
Ik ben op het moment bezig met het klaarmaken van de (eet-)keuken, de ruimte is alleen wat lastig gebouwd.

[ Afbeelding ]
Linksonderin komt de keuken. Ik wil het werkblad waarschijnlijk doortrekken naar de versmalling zodat er meer ruimte is om te koken en daaronder komt een wasmaschine en de koelkast. Maar dan is de vraag hoe er een eettafel in past omdat er een rare schuine wand in zit, links op de foto

[ Afbeelding ]
Hier rechtsvoor
[ Afbeelding ]

Omdat ik alleen ben heb ik erovernagedacht een smallere eettafel te nemen en die tegen de schuine kant aan te zetten. Mochten er toch een keer mensen komen eten kan hij dan meer de ruimte in. 2e optie zou een kleine tafel tegenover de keuken zijn maar dan is ook weer de vraag wat ik in het voorstukje doe. Heeft hier iemand een idee hoe dit ingericht kan

Is er mogelijkheid de schuifdeur de andere kant op te laten schuiven? Dan kun je de hele breedte onderin gebruiken voor kastruimte, en er tegenover een keukeneilandje maken met zitruimte. Eventueel een eilandje waar je nog een tafel tegenaan zet.

Afbeelding

Dit idee. Niet op schaal, dus je zou moeten meten wat past.

Dan kun je bij de dakkapel een klein bistrosetje doen voor als je alleen bent en alleen een koffie'tje drinkt oid. Of een ander klein zitje.

Rosalie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:44

@saranghea, wat een uitdagende ruimte!
Past er tussen de deur naar de keuken en de versmalling een bankje met eettafel? Evt uit te bereiden met stoelen als er gasten zijn?

Om te begrijpen waar er ruimte is, en te checken of ik t überhaupt goed heb geïnterpreteerd, heb ik t schuine deel in grijs getekend (raam in blauw) en de loop in geel gehighlight; daar wil je wat mij betreft vermijden om iets neer te zetten.
In dat deel is nu ruimte over voor een schuine kast of bureau (tussen versmalling en schuine wand) of extra zitje (rugleuning tegen versmalling, voeten naar t raam, en dan bv een lage lange kast onder t schuine deel). Ik kon daar met tekenen namelijk niet fatsoenlijk een eettafel kwijt (3 manieren geprobeerd).
Kwam hier dus op uit:

Afbeelding

Ik heb zelf in een vorig huis een eettafel met de kopse kant tegen het schuine deel gehad, dat was prima maar die begon op 90cm hoog geloof ik. Bij jou is het daar echt te laag voor vrees ik.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:11

Ik had dit bedacht.
Als de ruimte achter de deur voldoende is, dan op de korte zijde een deel van de keuken met gootsteen en fornuis. Erboven kastjes. Je kan er nog een L van maken, afhankelijk van de afmetingen.
In de ruimte met schuine wanden maak je een kast voor koelkast en erboven je oven. Verder deze ruimte vooral inrichten met kasten om je spullen in op te bergen.
Een ronde tafel met stoelen die je er volledig onder kan schuiven zodat je makkelijk om de tafel kan bewegen.

Afbeelding

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:00

Ik ga morgen de ruimte nog eens goed bekijken terwijl ik de keuken er los in heb. Voor nu lijkt me de bartafel of halfronde tafel in t hoekje nog de beste oplossing. Maar ik vindt de optie van rosalie ook erg fijn de ruimte benutten, moet dan alleen kijken hoeveel plaats er daadwerkelijk is.
Ik ga ook nog even passen en meten hoe hoog een tafel kan zijn en hoever die de kamer inkomt als ie onder t hoekje zou komen
Sowieso alle bedankt voor het meedenken
Ik heb nu net ook nog een raar bouwkundig dingetje ontdekt :+
2 slaapkamers, woonkamer en overloop allemaal de vloer nog nageisoleerd. En in de helft van dd keuken nu dit
Een gat van 70 cm diep ipv 20 die opgevuld moet

Afbeelding

Edit, zo past een eettafel nog veel beter.. paar kussentjes op de grond en klaar
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 02:18

Een vriendin van mij heeft een setje keukenkastjes op wielen met een werkblad laten maken. Dit dient als een extra werkblad en opbergruimte in de keuken. Zo nodig is het verplaatsbaar (al komt dat in de praktijk weinig voor). Door zaken wat mobiel te maken, heb je meer speelruimte om te ontdekken hoe je de ruimte het gemakkelijkst kunt indelen. Vaak is dat toch een kwestie van uitproberen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:13

Saranghea schreef:
Ik ga morgen de ruimte nog eens goed bekijken terwijl ik de keuken er los in heb. Voor nu lijkt me de bartafel of halfronde tafel in t hoekje nog de beste oplossing. Maar ik vindt de optie van rosalie ook erg fijn de ruimte benutten, moet dan alleen kijken hoeveel plaats er daadwerkelijk is.
Ik ga ook nog even passen en meten hoe hoog een tafel kan zijn en hoever die de kamer inkomt als ie onder t hoekje zou komen
Sowieso alle bedankt voor het meedenken
Ik heb nu net ook nog een raar bouwkundig dingetje ontdekt :+
2 slaapkamers, woonkamer en overloop allemaal de vloer nog nageisoleerd. En in de helft van dd keuken nu dit
Een gat van 70 cm diep ipv 20 die opgevuld moet

[ Afbeelding ]

Edit, zo past een eettafel nog veel beter.. paar kussentjes op de grond en klaar
[ Afbeelding ]

Waarom wil je de kruipruimte helemaal opvullen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:12

Lijkt me ook niet nodig, gewoon tussen de balken isolatie plaatsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:19

Is het geen optie die vloer te verlagen? Dan is er onder de schuine muur genoeg ruimte voor een tafel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:32

Dat lijkt me bouwtechnisch een erg dure, ingewikkelde en potentieel gevaarlijke situatie om een paar centimeter te winnen voor een tafel.