Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 00:03

Air schreef:
In mijn ervaring blijven huisdieren wel van epipremnums af. Hier is vooral alles wat sprietjes heeft, zoals een palm, of de ritselende bladeren van een ficus, interessant. De rest niet zo. Oh ja de sprieten van de bromelia, ook geliefd.

Ik heb zelf een tak van mijn epipremnum verticaal lopen op mijn muur, dat is misschien nog een idee voor de mensen die wel een epi willen maar dan op veilige hoogte :)

Ik zou het mezelf zo niet vergeven als ze wel een keer besluiten om te snoepen van een plant. :( Bedankt voor de foto btw!

Waarom groeit er een paddenstoel bij mijn croton? >;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fair op 12-06-20 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 00:09

Air schreef:
In mijn ervaring blijven huisdieren wel van epipremnums af. Hier is vooral alles wat sprietjes heeft, zoals een palm, of de ritselende bladeren van een ficus, interessant. De rest niet zo. Oh ja de sprieten van de bromelia, ook geliefd.

Ik heb zelf een tak van mijn epipremnum verticaal lopen op mijn muur, dat is misschien nog een idee voor de mensen die wel een epi willen maar dan op veilige hoogte :)

Ohja jij was dat! Heb je daar nog een foto van?

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 03:14

ElSea schreef:
Air schreef:

Ohja jij was dat! Heb je daar nog een foto van?

Ik ben dat dus ook van plan naar aanleiding van deze foto:

https://www.instagram.com/p/B37cRNxgkfA ... 0kwbkvj2in

Alleen ze zijn nooit te koop helaas hier in het tuincentrum. :(

Sting

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:32

@Air: Groeit hij dan vanzelf tegen de muur, of moet je hem 'vastplakken'? (en zo ja, hóé dan?)
Wel supertof om te doen inderdaad! Weet alleen niet of vriendlief er in het vers gestucte huis erg blij mee zou zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:03

Die van Mama Botanica is wel goals hoor :') daar is de mijnne niks bij.

Afbeelding

Ik gebruik deze kabelclips:

Afbeelding

Maar als je niet wil/kan spijkeren lukt het misschien ook met van die plastic kabelgootjes die van dat plakspul hebben.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:22

Alocasia kreeg een 5e blad.. maar het allerkleinste blad hing al een tijdje en vanacht is die geknakt :(:) Dus blijft op dit moment bij 4 bladeren maar heb het idee dat het nieuwe blad wel weer flink groot wordt :))
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:00

Wat is het toch met die alocasia's :') Zijn die zo moeilijk om meerdere bladeren te behouden? En wat kan je eraan doen om het ze wel te laten behouden?

Die van mij heeft nu drie mooie bladeren maar voor de 3e is er wel eentje gestorven :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:17

Ik heb het ook altijd met alocasia's. Ik had een gigantische olifantsoor en die kon echt maar 2 bladeren tegelijkertijd hebben, de rest knakte altijd gewoon af. Zo zonde want ik vind het super mooie planten maar ik heb nog nooit een exemplaar gevonden waarbij de stengels sterk genoeg waren voor de bladeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:25

Kaus schreef:
Wat is het toch met die alocasia's :') Zijn die zo moeilijk om meerdere bladeren te behouden? En wat kan je eraan doen om het ze wel te laten behouden?

Die van mij heeft nu drie mooie bladeren maar voor de 3e is er wel eentje gestorven :(:)

Vraag Ouwehands. Die hebben een idioot grote :)).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:14

Nou hij had in het begin maar 3 bladeren, dus ik heb al een blad meer :') Maar is ook een groot verschil tussen het vorige nieuwe blad(veel groter) en deze die nu is afgeknakt.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:27

Ik kan niet op alles reageren op de foon maar er komen weer prachtige blaadjes en planten voorbij :+:

Ik mis wel de aardappels?
Black_kelpie?? *\o/*

Mijn plantjes hebben het helaas hard te verduren omdat ik met krukken loop en ze niet de optimale zorg kan geven nu...
Er is nood aan mest, snoeiwerk en overpotwerk maar dat zal nog even moeten wachten :=
Ik ben al blij dat ze water krijgen :j

Mijn mama stond vandaag wel met een verassing aan de deur!
Eindelijk een prachtig erwtje :+:

Afbeelding

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:01

Ik lees al een hele tijd mee en geniet van al jullie foto's en informatie over planten! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een van m'n planten. Het zou een hele makkelijke plant moeten zijn maar hij heeft 't hier niet naar z'n zin...

Afbeelding

Hebben jullie enig idee wat er verkeerd gaat? Ik gok zelf op te weinig water maar ik durf 'm ook niet te veel water geven ivm dat 't een vetplant is...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:03

Mooie erwt Tessy! Leuke cadeautjes zijn dat <3 Maarre.... krukken? Wat heb je uitgespookt?

Ik heb wat aardappelfoto's voor je van vandaag :D

Aardappel 1, gaat nog steeds als de brandweer, verliest af en toe wel wat blaadjes en ik ben er nog niet achter hoe ik dat kan tegengaan. Maar al met al wordt het al best wat :j

Afbeelding

Afbeelding

Aardappel 2 gaat iets minder hard (gelukkig :+ ), maar is toch ook al een mooie spriet aan het vormen en ik wacht met smart op de eerste blaadjes.

Afbeelding

Verder hadden jullie nog een foto tegoed van mijn Orbi <3

Afbeelding

Begonia rex "Fireworks" mocht ook even op de foto, die is zo mooi <3

Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:09

_Tara_ schreef:
Ik lees al een hele tijd mee en geniet van al jullie foto's en informatie over planten! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een van m'n planten. Het zou een hele makkelijke plant moeten zijn maar hij heeft 't hier niet naar z'n zin...

[ [url=m/jbgcnK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hebben jullie enig idee wat er verkeerd gaat? Ik gok zelf op te weinig water maar ik durf 'm ook niet te veel water geven ivm dat 't een vetplant is...

Kalanchoe tomentosa ( pandaplant) kan je geen tips geven, heb m weg gegooid

Grappig die “aardappel” niet mijn soort plant maar wel leuk om te zien.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:10

_Tara_ schreef:

[ [url=m/jbgcnK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kalanchoë tomentosa is dit. Hoeveel water geef je? Ik heb gemerkt met vetplanten dat de watergift nogal afhankelijk is van waar hij staat. Mijn Crassula ovata zou ook "weinig water" moeten hebben, maar die krijgt gewoon 1x per week een dikke plens anders verschrompelt hij waar je bij staat. Die staat dus de hele dag in de zon te bakken, en dat gaat prima, zolang ik hem dus wel aardig wat water geef. Daarbij moet ik zeggen dat vetplanten hier wel in een heel los en grof grondmengsel staan, de grond blijft dus niet zo lang nat als bijvoorbeeld bij een Calathea.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:15

Pfew geen idee Tara :=

Zooo aardappel 1 geeft echt gas :wow:
Zonde van de blaadjes maar hij ziet er nog steeds knap uit!
De 2de houdt ons in spanning :):)
Mooie begonia!

Bedankt, ben ook blij met mijn erwtje :D
Ik heb trombose (bloedklonters) in mijn been, lekker pijnlijk :=

Vorige vrijdag wakker geworden met een vreselijke kramp in mijn kuit, zaterdag niet meer kunnen wandelen dus dinsdag naar de dokter met het idee van een spierscheur.
Woensdag met de echo bleken het klonters te zijn :=
Mijn bewaarengeltje heeft goed zijn best gedaan in die 1ste dagen :j

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:22

Trombose, jemig, dat is niet grappig zeg -O- Enig idee hoe het komt?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:28

Hè wat akelig! Veel beterschap!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:31

Nee ik had eigenlijk liever een spierscheur gehad dan :=
Het komt door mijn pil blijkbaar, die heb ik onmiddelijk moeten stoppen. :\

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:33

Oei, da’s knap vervelend, Tessyke! :oo

Mooie plaatjes, BK!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:37

black_kelpie schreef:
Kalanchoë tomentosa is dit. Hoeveel water geef je? Ik heb gemerkt met vetplanten dat de watergift nogal afhankelijk is van waar hij staat. Mijn Crassula ovata zou ook "weinig water" moeten hebben, maar die krijgt gewoon 1x per week een dikke plens anders verschrompelt hij waar je bij staat. Die staat dus de hele dag in de zon te bakken, en dat gaat prima, zolang ik hem dus wel aardig wat water geef. Daarbij moet ik zeggen dat vetplanten hier wel in een heel los en grof grondmengsel staan, de grond blijft dus niet zo lang nat als bijvoorbeeld bij een Calathea.

Dan moet 'ie waarschijnlijk toch gewoon meer water. Hij staat idd wel in de zon. Dankje!

Jullie planten zien er allemaal wel echt prachtig uit :D Hier is 't vaak net een bruin randje of een slap blad dus ik blijf meelezen om kennis op te doen -:)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:50

Ik vind vetplanten persoonlijk enorm makkelijke planten omdat ze heel goed laten zien dat ze water willen en het dan nog wel weken uithouden :') Mijn vuistregels zijn: hoe groener de plant, hoe meer water. En, hoe dikker het blad, hoe meer water.

Nu is jouw plant groen en relatief dik wat betekent dat ie best wat water kan verdragen. Ik heb dezelfde plant en ik geef 'm ongeveer eens in de week of eens in de twee weken een flinke scheut.

Met mijn andere vetplanten (die in een raam op het zuiden staan) probeer ik de woestijn na te doen. Dus weken lang geen water en dan zet ik ze een paar uur in de wasbak met water (aarde wordt dan hydrofobisch). Ze bloeien en groeien als een malle dus zal wel goed zijn _O-

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:25

Ik kwam weer even in dit topic koekeloeren, wat is aardappel 1 al groot geworden! Hoe hoog heb je het rekje uiteindelijk gemaakt black_kelpie?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:01

Beterschap Tessyke!

Ooh Black_Kelpie jouw orbi is ook zo mooi <3 groeit die van jou ook zo snel?

Uhm ik ging een snackkomkommer plantje halen en ging "per ongeluk" natuurlijk ook nog even neuzen tussen de kamerplanten.
Afbeelding
String of bananas :D Zag hem laatst dus al in dat andere winkeltje maar daar hadden ze alleen een grote en die vond ik te prijzig.

Als iemand tips heeft mbt. water geven? :)

Stond eerst ook nog met een transcendentia tricolor in mijn handen maar moest kiezen van mezelf. En ehm er lagen een paar losse takjes tussen die plantjes in dus die staan nu op water.. kan het altijd proberen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:03

Air, wat mooi zeg, die plant langs de muur <3 zo wordt je kamer wel echt een jungle :')

Mooi erwtje tessyke :D balen dat je even niet voor je planten kunt zorgen, maar het is zeker goed dat je er op tijd achter bent gekomen van die trombose? Ik heb gehoord dat het behoorlijk gevaarlijk kan zijn! Hopelijk ben je snel van de pijn af, sterkte!

Black_kelpie, wat is die aardappel al gegroeid zeg! Ik heb ook een tijdje niet meegelezen, maar een enorm verschil ten opzichte van een paar weken geleden!
Die andere planten zijn ook erg mooi <3

Air, moet die niet net zoals de erwtenplant worden verzorgd? Gewoon als de grond heel droog is een beetje water, maar liever te weinig water dan teveel (dacht ik)

Ik heb vandaag wat stekjes verpot. Links de pilea, midden een peperomia raindrop en rechts nog een pilea stekje. (en rechtsachter munt baby's :D)
Afbeelding

Weet iemand trouwens of het erg is als een deel van de wortels kapot gaan bij het overpotten? Ik heb de raindrop dus in een groter potje gedaan, maar bij het oude potje zaten de wortels helemaal door de gaatjes heen gegroeid. Ik heb geprobeerd dit zo voorzichtig mogelijk eruit te halen, maar er zijn toch wat stukjes afgebroken :(