[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:05

Wat leuk Gowlan, bijna helemaal officieel de nieuwe eigenaar dus! Kom je in een "kant en klaar" huis en is het verhuizen en inrichten of moet je in die twee weken ook nog veel klussen?

Swah

Berichten: 1872
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:50

Gaaf Gowlan. Het is bijna zover!

Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:04

Jaaa nog even hihi, in principe is het alleen verven en overgaan.
Tzt willen we wel boven een 2e toilet plaatsen en een douchecabine (het is nu een verlaagde douchebak zegmaar, wel heel netjes afgewerkt).
En de keuken twijfelen we nog of we een nieuw aanrechtblad plaatsen die doorloopt tot aan de muur met een kookplaat erop, of dat we gewoon een oven in de hoek zetten.
Zou zomaar kunnen zijn dat we eerst gaan voor een oven met bovenop zo'n gasstel, en die door de jaren verruilen voor een doorlopend werkblad met vaste plaat erop.
En de tuin willen we volgend jaar even wat mee doen, wat meer betegelen en inrichten. In ieder geval goede en leuke vooruitzichten! Maar natuurlijk ook de nodige stress haha

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:10

Gefeliciteerd Gowlan! Heerlijk vooruitzicht toch?

Ik ben nog steeds in strijd met de hypotheekadviseur :roll: Het schiet gewoon echt niet op.... Communicatie nul, frustraties lopen op en ik word al zenuwachtiger want de deadline is over 4 weken. Straks maar weer even bellen...

Urona447
Berichten: 2826
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:15

Wij hebben gisteren een openingsbod gedaan. Ben erg benieuwd of we vandaag een tegenbod krijgen!

Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:37

4EverHobbes schreef:
Gefeliciteerd Gowlan! Heerlijk vooruitzicht toch?

Ik ben nog steeds in strijd met de hypotheekadviseur :roll: Het schiet gewoon echt niet op.... Communicatie nul, frustraties lopen op en ik word al zenuwachtiger want de deadline is over 4 weken. Straks maar weer even bellen...

Kun je niet overgaan? -O-
Ik heb mijn hypotheek via hypotheek24 geregeld, hele fijne afhandeling en scheelde een hoop in kosten..

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:56

Wat spannend Urona! Hopelijk vandaag een positieve reactie. Komt er zeker vandaag reactie of kan t ook nog later deze week worden?

Hobbes wat lijkt me dat vervelend... het is allemaal al spannend genoeg een hypotheek afsluiten, een beetje communicatie van de adviseur uit zou wel fijn zijn.

Hebben jullie bij een eerste bezichtiging ook een aankoopmakelaar meegenomen? Wij tot nu toe nog niet, maar nu twijfelen we omdat het deze keer verkoop bij inschrijving wordt en het na de kijkdag wel eens heel snel zou kunnnen gaan. Een reden om het wel te doen zou voor ons zijn om iemand bij je te hebben die iets over de taxatiewaarde en de bouwkundige staat kan zeggen. Een reden om het niet te doen is dat je één bod kan doen en onderhandeling dus niet nodig is, en elke duizend euro die je aan de aankoopmakelaar besteed kun je minder bieden.
Wat vinden jullie?

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:09

Voor overgaan op een ander hebben we helaas geen geld... ik ga er tenminste van uit dat adviseur nr. 1 gewoon zijn geld wil. Wel ga ik de situatie op papier zetten en een klacht indienen. Misschien kan ik nog wat van de prijs af krijgen... 2750,- euro betalen we en de laatste twee weken gaat het gewoon elke keer mis, met als gevolg dat ik zelf dingen aan het regelen ben die zij moeten doen.
Het lijkt wel alsof ze voor de bank werken in plaats van voor de klant...

Zo, frustratie is er weer uit :D

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:36

@MizzMontana: vrienden van mij zijn ooit bezig geweest wat een huis wat verkocht werd bij inschrijving. Omdat voor dat huis vooral de bouwkundige staat van belang was, hebben ze mijn schoonvader meegenomen tijdens de kijkdag, omdat hij heel goed een inschatting kon maken van de staat, mogelijke problemen en kosten van renovatie. Dat was bij dat huis heel belangrijk, omdat het echt een opknapper was.
Op basis daarvan bepaalden ze welk bod ze deden.
Als je zelf geen idee hebt van de waarde van de woning kan het belangrijk zijn om een aankoopmakelaar mee te nemen, zodat je geen bod doet waar je uiteindelijk geen hypotheek voor kunt krijgen, maar dat is niet veel anders dan bij een andere woning.
Als jullie normaal gesproken wel werken met een aankoopmakelaar, dan zou ik hem nu ook meenemen. Als jullie dat normaal gesproken niet doen, en je je zeker voelt...
Een makelaar kan meestal weinig met het bouwtechnisch gedeelte. Als dat een issue is, zou ik dus eerder een bouwkundige aanraden om mee te nemen.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:24

Ik neem geen aankoopmakelaar, vind dat ze te weinig doen voor wat het kost.

IMAY1990

Berichten: 1911
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:28

Dat hangt helemaal af van de aankoopmakelaar.

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:35

Dat idee hadden wij tot nu toe ook kohtje, zeker als het een duurder huis is en ze met een percentage werken...

Wendy ik zal eens nadenken of ik nog iemand mee kan nemen uit de vrienden/kennissen groep.
Ik heb wel eens begrepen dat een taxateur ook een voorlopige indicatie moet doen van de bouwkundige staat?? De bank vraagt dan of de geschatte direct te maken kosten niet meer dan 10% van de aankoopprijs zijn, is dit wel zo dan heb je een officiele bouwtechnische keuring nodig. Maar het kan zijn dat ik dit verkeerd heb.
Het idee is dan om een makelaar mee te nemen die ook taxateur is om een eerste schatting te maken van deze kosten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:04

Voor bouwkundige staat zou ik sowieso geen makelaar meenemen
Mijn ervaring is niet zo heel erg best op dat vlak , wat een onzin die mannen uitkramen zo af en toe :=

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:49

Spannend Kohtje en Urona!
Hobbes, ik zou echt met deadlines gaan werken. 3000€ voor slechte service is echt niet oke.
Gowlan, het echte aftellen is begonnen voor jou. Fijn dat je in principe alleen hoeft te schilderen.
MizzMontana, persoonlijk zou ik alleen een aankoopmakelaar gebruiken op een krappe markt. Bouwkundige keuring eventueel doen voordat je biedt als je echt enorm twijfelt.

Nou wij zijn er onverwachts toch nog uitgekomen. Ik weet dat ik pas een gat in de lucht mag springen als alles en iedereen getekend heeft maar vooralsnog krijgt niemand de smile van mijn gezicht af. Veel grond, groot huis en mega veel mogelijkheden. Ik ben super blij! Eindelijk een stap dichterbij naar de paarden in de tuin.

Nu op zoek naar een bouwkundige en taxateur. Iemand een tip voor een goede in omgeving Tiel?

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:05

Sonja dat klinkt niet al te positief, is er bij jou iets gezegd wat totaal niet klopte??

Selka wat ontzettend gaaf de paarden aan huis! Wij gaan ook naar een huis buitenaf kijken zodat de paarden thuis komen te staan. Het is een gewild stukje, de huizen gaan er wel als warme broodjes en er is weinig aanbod. Wel een beetje krapte dus...

Vandaag met de makelaar gebeld en na de kijkdag heb je zo als het er nu uit ziet twee weken om je bod in te leveren, in die periode kan je een keuring laten doen. Eerst maar eens zelf kijken en dan verder beslissen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:13

Lastig dan ja. Zeker ook omdat je het bod in moet leveren. Ik zou denk ik een bouwkundige meenemen. Een makelaar krijgt 1 hoofdstuk bouwkunde. Die kennis is met een echte bouwkundige niet te vergelijken natuurlijk.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:27

Die ervaring van Sonja deel ik ja :j
En niet vanuit één makelaar, maar vanuit meerdere. Over het algemeen weten ze echt niet waar ze het over hebben op dat vlak :n
Ik heb er zelf nog meer kijk op dan al die makelaars die wij troffen, die konden nog geen houtworm van boktor onderscheiden, letterlijk. En aangezien wij ook keken bij oudere boerderijen, is zoiets toch wel een dingetje. Bijvoorbeeld.
De makelaar die de taxatie van dit huis deed hoorde daar ook bij, hij kon zien wat er leuk uit zag en een inschatting maken qua marktwaarde, maar verder echt niet :n Het is gewoon echt een ander vak.

Urona447
Berichten: 2826
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:16

Wij hebben tot vrijdag 17.00 ons bod laten gelden dus ik ben erg benieuwd!

Selka gefeliciteerd!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 00:27

Mizzmontana
Hier gelukkig niks naars nav de makelaars, tis meer eenzelfde ervaring als Wendy post
wij wisten gewoon meer dan zij... en wij zijn echt geen bouwkundige wonders
Hoewel vriendlief wel aardig wat teken en constructie ervaring heeft , maar dat is meer op industrieel vlak

Wij hebben het hele huizenkijk en koop gebeuren zonder aankoopmakelaar gedaan dus alle contact etc met de verkoopmakelaars was direct , denk dat we er een 8tal versleten hebben bij de verschillende bezichtigingen
Ik heb er van welgeteld 1! zinnige antwoorden gehad op bouwkundige vragen

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:41

Het is mij duidelijk, de doorsnee makelaar is ongeschikt voor bouwkundige uitspraken als ik dit zo hoor.

Zit er bij de bouwkundigen nog veel verschil in kwaliteit? Het is wel een oudere boerderij waar we gaan kijken.
En is een bouwkundige op korte termijn in te plannen?

Urona447
Berichten: 2826
Geregistreerd: 13-05-07

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:27

Missmontana, wij bieden momenteel ook op een oude woonboerderij van 1900 en bieden onder de voorwaarde dat er een bouwkundig rapport opgemaakt word waarbij de directe kosten niet boven een x bedrag uitkomen. Mocht dit wel het geval zijn gaat de koop niet door.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:37

Urona447 schreef:
Missmontana, wij bieden momenteel ook op een oude woonboerderij van 1900 en bieden onder de voorwaarde dat er een bouwkundig rapport opgemaakt word waarbij de directe kosten niet boven een x bedrag uitkomen. Mocht dit wel het geval zijn gaat de koop niet door.

Maar die vlieger gaat dus niet op bij verkoop bij inschrijving...

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:45

Inderdaad, wij zijn gebaat bij zo min mogelijk voorwaarden en zo veel mogelijk info voor het bieden.
Zo heeft verkopend makelaar al gemeld dat voorbehoud verkoop eigen huis een no-go is.

Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:58

Wij hebben volgende week (de 12e) de overdracht notaris + sleutels *\o/*

Sorry dat moest ik even kwijt haha :')

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:29

Ik heb gisteren met de adviseur gesproken, die was heel nederig en honderd keer excuses etc.
Nou ja, hij krijgt het voordeel van de twijfel, ik ben heel duidelijk geweest en ik geloof wel dat het nu goed komt. Vannacht heb ik daardoor zowaar zonder gepieker redelijk geslapen :+
Al met al zal ik blij zijn als het 5 oktober is, dat is de deadline. 19 Oktober staat de overdracht gepland en dan juich ik net zo hard als Gowlan :j
Bij jullie is het snel gegaan zeg!