Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:51

Wij gaan volgende week bij een huis kijken. Ik heb echt geen idee hoe de woningmarkt nu werkt. Compleet overspannen snapte ik. De ultieme kopersmarkt van jaren geleden ook. Maar nu weet ik het niet in onze regio.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:31

Mijn schoonmoeder dacht dat overbieden voorbij was. Maar hier is dat echt niet zo. Misschien even navraag doen hoe de markt is bij jou?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:55

Wij gaan donderdag spontaan bij een woning kijken wat totaal niet in onze regio is :')
Geen idee hoe de woningmarkt daar is (drenthe). Ben er wel achtergekomen dat er in die regio veel overlast van asielzoekers is. Dus heb het idee dat het niet heel erg storm loopt daar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 07:33

Ik heb een superleuk huisje gezien en niet zo duur maar het ligt dus vlak langs de snelweg en dat wil ik echt niet. Ik woon er 400 meter vanaf en ik hoor de snelweg ook als de wind deze kant op staat. Dus ik wil er echt niet nog dichterbij zitten. Ook voor de luchtkwaliteit niet.
Dus ik laat hem maar voorbij gaan. Als hij 500 meter verderop had gestaan dan had ik zeker gaan kijken.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:10

Wij wonen 3 km van de snelweg af en horen deze ook bij bepaalde omstandigheden. Was er helemaal verbaasd over toen ik het voor de eerste keer hoorde. Snap heel goed dat je daar niet dichtbij wilt zitten. Blijkbaar kun je er aan wennen als je alle panden langs de snelwegen ziet staan, maar mij niet gezien.

Wij zijn ook nog eens een keer gaan kijken bij een boerderij met 2 hectare grond. Huis moest een hoop aan gebeuren, maar dat was het ergste niet. Dat was het spoor wat nog net niet door de woning liep. Op nog geen twintig meter van de voordeur, denderde minimaal 8 keer per uur een intercity.

In Drenthe zijn wij het meest fors overboden, maar liefst een ton. Nu was dat ook wel een bijzonder fraai plekje. Maar ook daar moest alles grondig op de schop. Het hangt echt van locatie af wat de prijzen doen. In mijn werk zie ik nu wel vaker dat er dichterbij de vraagprijs betaald wordt. Soms er nog overheen, iets vaker er wat onder en regelmatig de vraagprijs. Maar uitzonderingen zijn er altijd.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:33

Wat zijn bij jullie zo wat de rentevoeten die jullie bij de banken krijgen? Ik ben volop bezig met mijn lening, maar ik vind het soms wat moeilijk om te weten of het een schappelijke rentevoet is dat ze mij aanbieden of dat ze er enkel de hoogste rentevoeten op zetten omdat ik nu geen partner heb en ze dit meer aanzien als een risico met maar 1 looninkomst.

@moska, mijn grootouders woonden ook altijd naast de spoorweg, zo een 10 m vanaf de voordeur, maar ik moet zeggen, na een tijd went dat wel, in het begin dat ik daar logeerde was dat echt niet te doen, maar na een aantal jaren sliep ik er ook gewoon door.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:34

Ik kan niet helemaal meepraten omdat ik inmiddels al 3 jaar in mijn huis zit, maar destijds had ik niet het idee dat ik ander aanbod kreeg omdat ik op 1 inkomen kocht. Het waren gewoon de gangbare rentes zoals die ook geadverteerd stonden op de websites.

Meestal zijn die dan weer iets anders afhankelijk van hoe groot het geleende bedrag is ten opzichte van de waarde.

Ik had overigens wel veel aan een onafhankelijke hypotheek adviseur om naar iets te zoeken met voorwaarden die voor mij belangrijk waren (ten alle tijden af kunnen lossen zonder gekke voorwaarden/boetes)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:01

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:13

Hier ook gekeken bij 3 banken, en er was iets variatie met rentes afhankelijk van hoe lang je het ook vastzet. We hebben uiteindelijk gekozen voor Rabobank en besloten 1/2 van de hypotheek de rente vast te zetten voor 5 jaar, en de helft voor 10 jaar. Dat kwam zo voordeliger uit en afhankelijk wat de rentes doen, hebben we dus wat vast staan met 5 en 10 jaar zodat we meer kunnen spelen op de veranderingen in de toekomst. Maar je kunt natuurlijk kijken en de hypotheek splitsen in meerdere delen om zo voordeliger uit te pakken. Rabo was voordeliger dan andere met de 5 jaar rente vast periode, en bijvoorbeeld ing weer beter voor 10+ jaar. Dus ligt er ook aan wat je zelf wilt qua rentevaste periode.

Wat betreft de hoogte is afhankelijk van grootte hypotheek ten opzichte van waarde van huis met de taxatie. Leen je 80% van de taxatie waarde, is het een betere rente percentage dan bij 100% lenen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:56

Lotte_Wessel schreef:
Hier ook gekeken bij 3 banken, en er was iets variatie met rentes afhankelijk van hoe lang je het ook vastzet. We hebben uiteindelijk gekozen voor Rabobank en besloten 1/2 van de hypotheek de rente vast te zetten voor 5 jaar, en de helft voor 10 jaar. Dat kwam zo voordeliger uit en afhankelijk wat de rentes doen, hebben we dus wat vast staan met 5 en 10 jaar zodat we meer kunnen spelen op de veranderingen in de toekomst. Maar je kunt natuurlijk kijken en de hypotheek splitsen in meerdere delen om zo voordeliger uit te pakken. Rabo was voordeliger dan andere met de 5 jaar rente vast periode, en bijvoorbeeld ing weer beter voor 10+ jaar. Dus ligt er ook aan wat je zelf wilt qua rentevaste periode.

Wat betreft de hoogte is afhankelijk van grootte hypotheek ten opzichte van waarde van huis met de taxatie. Leen je 80% van de taxatie waarde, is het een betere rente percentage dan bij 100% lenen.

En of je wel of niet in aanmerking komt voor NHG speelt ook mee. Met NHG is je rente vaak het laagst, maar da's maar voor een beperkt deel van de markt een optie.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:24

Hmm, Klinkt dat dit wel nog wat anders ligt dan in België vergeleken met Nederland, hier in BE geven de banken geen variabele rentevoeten , bij elke bank waar ik al geweest ben zijn het allemaal vaste rentevoeten voor de hele termijn en kan je max 90% van je aankoopwaarde van je huis lenen. 100% kan enkel via een sociale lening.

de ergste tot nu toe was bij mijn eigen bank een rentevoet van 5,19, de beste bij een andere bank 3,51, bieden vast voor 25 jaar voor 90% v.h.bedrag.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:22

Hoi! Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik hier even kom binnenvallen.
Wij willen graag weer terug naar het dorp waar we vandaan komen, echter is het een klein dorp waar niet vaak wat te koop komt. Nu staat er al zo’n 2 maanden een woning te koop, echter ligt de vraagprijs nog een stukje hoger dan wat wij überhaupt aan hypotheek kunnen krijgen. Maar omdat hij al twee maanden te koop staat, wilden wij deze toch bezichtigen.

Het is een 2 onder 1 kap uit 1975. Sinds 1975 is er ook echt niks meer aan gedaan en sinds die tijd flink in gerookt. Eigenlijk moet de hele woning zo ongeveer gestript worden. Nieuwe keuken, toilet, badkamer, meterkast, cv ketel, dakraam, leidingen invriezen, nieuwe vloeren etc. Dus eigenlijk alles nieuw :')

De pluspunten zijn dat het een redelijk ruime woning met een leuke tuin bij zit, ook zitten er kunststof kozijnen in. Maar dat was het ook wel. Wij zien dit wel zitten, alleen zullen we dan best een stuk onder de vraagprijs moeten bieden. De vp is €325.000, wij willen maximaal €275.000 bieden. Zou dit reëel zijn of worden we dan überhaupt niet serieus genomen in deze tijd? De woning staat dus al ruim 2 maanden te koop en we weten dat er op dit moment niet veel geïnteresseerden zijn.

Ik hoor graag wat jullie er over denken :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:23

Niet geschoten is altijd mis, ik zou ga kijken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:38

Ik denk zelf dat het een beetje te optimistisch gedacht is maar je kan het altijd proberen natuurlijk. Ik denk zelf dat ze zeker de vraagprijs willen minimaal.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:50

Hoe ga je de verbouwing financieren als 50k onder de vraagprijs Max is? Hebben jullie nog eigen geld voor kosten koper en de rest?
Je gaat ruim 15% onderbieden dat is best veel

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:54

pantarhei schreef:
Hoe ga je de verbouwing financieren als 50k onder de vraagprijs Max is? Hebben jullie nog eigen geld voor kosten koper en de rest?
Je gaat ruim 15% onderbieden dat is best veel

De verbouwing willen we financieren vanuit de overwaarde van ons huidige huis en een bouwdepot opnemen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:27

pfoe, dat is wel veel onderbieden.. je kan het uiteraard altijd, weet ook de regio niet.. klein dorp in Drenthe of een klein dorp in zuid-Holland verschilt nogal.

En als alles op de tuin en kozijnen na slecht is, vergis je dan alsjeblieft niet in de kosten voor de verbouwing. Die zijn gigantisch gestegen de laatste jaren en een 2 onder 1 kap met al de helft van je lijstje onder de 100k zou ik erg knap vinden (tenzij je zelf 90% gaat doen). Want als je leidingen moet infreezen, betekent dat ook stucen om het weer glad en goed te krijgen. En hoe zit het met de isolatie van het huis? Is tegenwoordig ook wel een belangrijk puntje. Bouwdepot moet trouwens ook in je leencapaciteit vallen, die kan je niet zomaar 'extra' krijgen.

Als je gaat kijken, check ook de elektra/meterkast. dat is een van de dingen die je namelijk niet zelf mag/kan doen maar waar je echt iemand voor nodig hebt :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 11-09-23 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:31

Meterkast is meestal weinig mis mee qua veiligheid tenzij er tussendoor aan geknutseld is aldus mijn man die elektricien is

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:32

Inderdaad, als je niet veel zelf kan, dan ga je het met 50k niet redden. Wij hebben met bijna 40k niet eens de badkamer kunnen doen en de meterkast hoefden we niet te doen. Wij hebben hiervan nieuwe vloeren, keuken, toilet, stucwerk, elektriciteit, behangen, muur doorgebroken, balk geplaatst, nieuwe deuren voor en achter. En dan hebben we nog heel veel zelf gedaan met hulp van vrienden. Ik vond de prijzen echt niet grappig meer :n

En je leidingen invriezen lijkt me niet zo’n goed idee trouwens :))

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:33

Het is inderdaad in het oosten van het land, dus dat is denk ik net wat minder gek dan het westen. We weten inderdaad wat we maximaal kunnen lenen en we kunnen ook heel veel zelf doen, ben gezegend met veel vrienden in de bouw.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik ga twijfelen om überhaupt een bod uit te brengen. We wonen heel fijn, alleen willen we dus graag terug naar dat dorp. Misschien kunnen we toch beter afwachten tot er wat anders op ons pad komt :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:34

Charaz schreef:
Meterkast is meestal weinig mis mee qua veiligheid tenzij er tussendoor aan geknutseld is aldus mijn man die elektricien is

Wij hadden een huis waar achteraf zelf geknutseld is, dus dat was wel een dingetje (iets met 3x doorlussen met behulp van stekkerdozen aan de plinten vastgemaakt.. en hele hele oude kleurcodes).. Maar als er nu bijvoorbeeld nog op gas gekookt wordt, ze wil op inductie en je hebt er te weinig groepen voor, moet je wel incalculeren dat daar 'iets mee moet'.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 11-09-23 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:35

HappyBuddha schreef:
Het is inderdaad in het oosten van het land, dus dat is denk ik net wat minder gek dan het westen. We weten inderdaad wat we maximaal kunnen lenen en we kunnen ook heel veel zelf doen, ben gezegend met veel vrienden in de bouw.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik ga twijfelen om überhaupt een bod uit te brengen. We wonen heel fijn, alleen willen we dus graag terug naar dat dorp. Misschien kunnen we toch beter afwachten tot er wat anders op ons pad komt :)

Je kan het proberen. Al ga je alleen maar kijken wat zo'n project ongeveer zou in houden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:37

Daihyo schreef:
Inderdaad, als je niet veel zelf kan, dan ga je het met 50k niet redden. Wij hebben met bijna 40k niet eens de badkamer kunnen doen en de meterkast hoefden we niet te doen. Wij hebben hiervan nieuwe vloeren, keuken, toilet, stucwerk, elektriciteit, behangen, muur doorgebroken, balk geplaatst, nieuwe deuren voor en achter. En dan hebben we nog heel veel zelf gedaan met hulp van vrienden. Ik vond de prijzen echt niet grappig meer :n

En je leidingen invriezen lijkt me niet zo’n goed idee trouwens :))

Wij waren 70k kwijt voor een nieuwe achter pui, nieuwe (grote) keuken, verplaatsen van keuken, nieuwe plafonds + isolatie, alles stucen, nieuwe vloer, nieuwe deuren, muur/kast plaatsen alles verven en de elektra in de gehele woning(105m2) En dan hebben we zelf het sloopwerk gedaan :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:38

Nog even de vorige vraag over rentevoet. Wij hebben 4.3% op 100% financiering, 25 jaar vast. Andere smaakjes hadden we niet. Het was al een klein wonder dat we 100% gefinancierd kregen.

Opzich hoeft keuken niet heel duur.
Onze keuken hebben we tweedehands. Een mandemakerskeuken van dikke 5 meter lang en inbouwapparatuur. Kwestie van demonteren, meenemen en installeren
Wil wel wat aanpassingen maar de kastjes en apparaat an sich was dus niet duur.
Komt wel n inductie met geintegreerde afzuiger en dubbele spoelbakken enzo dus alsnog wel prijskaartje maar ach. Je kunt het echt zo gek maken als je wilt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:42

Oh ja, de plafonds vergat ik. Maar dat hebben we zelf gedaan en viel wel mee qua kosten :+
Keuken hebben wij inderdaad ook verplaatst. Pfff, wat alleen het waterleiding werk kostte was niet normaal. Gelukkig hadden we dan weer een elektricien in de vriendenkring die heel veel heeft gedaan.
Stucwerk, de nieuwe keuken en nieuw kozijn voor (kunststof) waren bij ons de grootste kostenposten.