AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:26

Zo iets zij mijn mams ook maar heb niks van dat in huis helaas. Dus nu maar flink schuimende afwasmiddel geprobeert

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:03

Help!! Ik kwam er vandaag achter dat er kleine wormpjes in mijn bloempotje zitten! Ze zijn doorzichtig met zwart puntje als ik het goed zie! Ze zijn echt mini mini maar hebben een radijsje opgegeten!
Wat kan ik nu doen?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:32

Lienek rot zeg! Zou het echt niet weten..

Ik zit ook met een probleempje.. Mijn courgetteplant zat vol mooie bloemen, en nu zijn ze allemaal afgebroken en heb ik nog maar 1 bloem over. |( Ben ik te laat geweest met bestuiven? Ik heb een filmpje gezien hoe het bestuiven moet maar daar kwam al een beginnetje van een courgette en zo kon je makkelijk zien welke bloem mannelijk was. Dat kon ik nu nog niet zien dus dacht te wachten tot je dat beter kon zien. Is het nu einde verhaal? Of komen er nieuwe bloemen op dat jullie weten?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:48

De heren en dames slak hebben mijn twee basilicum plantjes tot de grond toe opgevroten #)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:54

Roosje01 schreef:
Hoe kan ik mijn arme appelboom redden? Vorige week stond die er prachtig bij nu stikvol met luizen en gaat helemaal dood in de toppen. Liefste iets biologies/ htk middel ofzo zodat ik de appels nog wel gewoon kan eten [ [url=m/lXcd9d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Momenteel zien alle takken er zo uit. Er zitten wel kapoentjes in de boom maar denk niet dat die dat aan kunne

Volgens mij komen er aan deze 'boom' dit jaar nog geen appels. In ieder geval geen gigantische?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:55

xkimmx schreef:

Ik zit ook met een probleempje.. Mijn courgetteplant zat vol mooie bloemen, en nu zijn ze allemaal afgebroken en heb ik nog maar 1 bloem over. |( Ben ik te laat geweest met bestuiven? Ik heb een filmpje gezien hoe het bestuiven moet maar daar kwam al een beginnetje van een courgette en zo kon je makkelijk zien welke bloem mannelijk was. Dat kon ik nu nog niet zien dus dacht te wachten tot je dat beter kon zien. Is het nu einde verhaal? Of komen er nieuwe bloemen op dat jullie weten?

Er komen wel weer nieuwe bloemen later :j Verder weet ik niet precies hoe dat bestuiven in zijn werk gaat, dat hebben de bijtjes/hommels enzo vorig jaar voor mij gedaan :Y)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:59

@sammie. Er zitten al appels aan maar meer onderin. Vorig jaar gaf die me voor het eerst appels. Stuk of 6 had ik er toen nu zit het dubbele eraan.

Hier eten de slakken ook alles weg ondanks korrels strooien mijn broccolie is een gaten kaas ben bang dat die niks meer gaat doen -O-

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:30

SpeechLess schreef:
xkimmx schreef:

Er komen wel weer nieuwe bloemen later :j Verder weet ik niet precies hoe dat bestuiven in zijn werk gaat, dat hebben de bijtjes/hommels enzo vorig jaar voor mij gedaan :Y)

Gelukkig! Ja bij mij staan ze nog steeds in de kas. Durf ze niet naar buiten te doen bang dat de wind of ongedierte ze slopen :o Misschien toch maar doen dan..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:36

Dat probleem heb ik ook zeker met al dat slechte weer momenteel koud harde wind en regen. Maar ze zullen toch binnekort naar buiten moeten.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:33

Mijn meloen en komkommer gaan goed, zitten al allemaal mini vruchtjes aan :D
Ik ben eigenlijk wel tevreden over al mijn plantjes tot nu toe. Geen idee waarom ze het zo goed doen.

Komkommer
Afbeelding

Tomaat
Afbeelding

Cherrytomaat (eind april gezaaid)
Afbeelding

Watermeloen (met 3 minimeloenen)
Afbeelding

Cherrytomaatjes, basilicum, currykruid en rode pepers
Afbeelding

Doperwten
Afbeelding

Paprika en Hongaarse pepers
Afbeelding

Wortels, bietjes en knoflook in de bak. In de potten kruiden (koriander, rozemarijn, maggikruid, peterselie, oregano, munt en bieslook).
Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:55

Hier is haast alles dood of opgevrete door slakken alleen tomaten doen het nog en me kruidenplanten. En in de kas de courgette, komkommer en augurk. Alles wat opkomt vrete de slakken weg. Me broccoli ging zo goed nu staan er alleen nog 4 stammetjes met gatenkaas bladeren en eentje heeft een mini broccolie roosje. Bij de andere 4 hebben ze gewoon de stammen doormidde gegeten _-:(

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:35

Lolacabana: die doen het goed zeg :D

Roosje01: ja balen he! Bij action hebben ze slakken korrel. Is dat nog een idee? Bij mijn worden mijn broccoli planten ook aangevreten grr

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:45

Die korrels van action strooi ik regelmatig maar helaas slakken zijn hardnekkig dit jaar.
Wel vandaag mijn eerste aardbei geoogst en zag dat de frambozen ook eindelijk gingen kleuren die waren vorig jaar een maand eerder al rijp.

Tis nu zo ie zo lastig met tuin in de verbouwing dus hopelijk gaat het volgend jaar beter.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:10

Hebben jullie plantjes ook last van de hitte? Mijn rucola en radijs stonden buiten en zijn nu helemaal slap. Wel een beetje jammer, want ik kon net gaan oogsten. Of wordt dat weer beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:14

Bij mij doen de radijsjes sowieso weinig dit jaar. Ze zijn niet doorgeschoten, maar knolletjes willen ze ook maar niet vormen.

Rucola staat hier veel in de zon, maar niet slap. Wel hele grote bladeren, dus weinig smaak meer aan. Maar blijft lekker op een boterham met kaas :+

Ik geef met dit weer trouwens wel 2x per dag water. En ook behoorlijk veel. Misschien dat ze te weinig water gehad hebben?

Zal straks weer eens foto's maken. Mn komkommerplanten doen het erg goed. Veel kleine komkommers aan en een al wat grotere (kromme :')). Tomatenplant staat ook vol bloemetjes.

Veldsla heb ik er gister wel uitgetrokken. Dat trok echt op niks..

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:56

Radijs doet idd niet veel vorig jaar deden die het super misschien maar weer mijn lidl zaadjes zaaien. Tomaten staan in bloei dus hoppelijk binnenkort die oogsten. Frambozen beginnen ook te rijpen hmm. Maar het ah spul doet het erg slecht dit jaar behalve de kruiden en komkommerachtigen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:43

Ik lees al een tijdje mee voor tips, omdat vorig jaar letterlijk alles dood ging. Dit jaar gaat het een stuk beter! Eigenlijk alleen de spinazie doet het voor geen meter, verder gaat het zover ik de slakken weg krijg :=

Radijsjes doen het hier juist ontzettend goed, die gaan dit weekend geoogst worden en mee naar m'n ouders want die lusten ze wel. Ik geef ze dagelijks of om de dag wat water en af en toe gaat er een plensbui overheen.

Hier staan de tomaat, komkommer, augurk en watermeloen nog binnen bij gebrek aan een afdakje buiten, omdat ik op veel plaatsen lees dat ze niet goed tegen kou (<15 graden 's nachts?) of regen op de bladeren kunnen. Maar ze nemen inmiddels het halve huis in dus ik overweeg toch om ze in potten in de tuin te zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:53

Tomaat, komkommer en augurk doen het bij mij heel goed buiten! Zonder afdakje, gewoon groot deel van de dag in de volle zon. Enkel 2 vd 4 tomatenplanten staan op een plek met minder lang zon. Ze stonden ook al buiten toen het snachts nog bijna rond vriespunt was.

Dus zou die gewoon al naar buiten gaan zetten. Lukt prima!

Alleen watermeloen is wel meer tropisch.. dus geen idee wat daarbij handig is.

Overzicht moestuin (kruiden, courgette, nog meer aardbeien en slamix staan ergens anders). In de witte pot 3 komkommerplanten. In de hoge bak linksachter doperwt, bonen en augurk. Vooraan rucola en kropsla. Venkel staat er nog tussenin. Rechts de rode biet (wat aan het mislukken is geloof ik) en wortel. Zinken emmer 2 tomatenplanten. Kleine pot aardbeiplant en erachter de radijsjes.

Afbeelding

Twee tomatenplanten die meer uit de zon staan (en paar weken eerder buiten stonden dan die op de vorige foto's rechts te zien zijn)

Afbeelding

En de eerste komkommer die begon te groeien, rest is nog veeeeeel kleiner :')

Afbeelding

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:44

Courgette nummer 1

Afbeelding

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:28

Oh dat ziet er prima uit! Heb je ook geen last van beestjes? Hier zit de courgette vol met slijm en zwarte kleine beestjes :\

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:30

Getsie! Ik kreeg de courgette vorig jaar niet aan de praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:17

Die courgettebloemen kan je ook eten, zijn heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:29

Yessy schreef:
Oh dat ziet er prima uit! Heb je ook geen last van beestjes? Hier zit de courgette vol met slijm en zwarte kleine beestjes :\

De plant of de binnenkant van een courgette? Klinkt beetje vies -O-

Jans, echt waar? Hoe gebruik jij ze dan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:22

Even snel vraagje tussen door, maar kan de komkommer naar buiten? Hij wordt zo ongelooflijk groot!!

Afbeelding
Heeft op de vensterbank eigenlijk geen ruimte meer... Ik kan m kwijt onder een afdak, dus uit de regen/hagel of wat er ook gevallen is laatste weken. :+

Moet ik m, als ie naar buiten kan, laten wennen, dus eerst overdag buiten en in de nacht nog binnen?

Ik heb geen tuin of kas helaas, alleen groot balkon die deels overdekt is...

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 00:49

Hier staat de komkommer al ruim een maand buiten. Hij staat de gehele dag tot een uur of 5 in de zon.