Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:06

ik wil graag meelezen. k verwaarloos mijn tuin nogal. dit jaar wil ik wel even alles goed snoeien en opruimen. vanuit daar kijken wat ik nog kan planten voor de vlinders en de bijtjes. Mijn vriend doet samen met mijn vader een moestuin, ook erg leuk!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:01

Vanmiddag na het werk heb ik heerlijk geplant. we hebben heel veel last van zevenblad en ik las op diverse plaatsen dat een geranium macrorhizum een bodembedekkende onkruidkiller is. Ik heb er 80 (!) gekocht online, mooie prijs en prachtige plantjes, drie kleuren, mooi verpakt ook en supersnel bezorgd. En ik heb er inmiddels ruim 60 geplant. Ook nog hosta’s (ja die van de Aldi) en een van de klimrozen, een braam en nog 50 sneeuwklokjes. Ook de sneeuwklokjes had ik online besteld, want nergens sneeuwklokjes gevonden met groen eraan.
Afbeelding
Oude border aangevuld met geranium en hosta.

Afbeelding
Border naast de parkeer plaats met hortensia’s limelight, Hosta en geranium

Afbeelding
Dit stuk wordt voor de heesters en de kas.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:05

EmptyWords schreef:
ik wil graag meelezen. k verwaarloos mijn tuin nogal. dit jaar wil ik wel even alles goed snoeien en opruimen. vanuit daar kijken wat ik nog kan planten voor de vlinders en de bijtjes. Mijn vriend doet samen met mijn vader een moestuin, ook erg leuk!

Leuk! Welkom! Heb je foto's?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:53

Ik ben gewoon jaloers op al jullie mooie tuinen, dat wil ik ook!
Manlief heeft aangegeven dat de poort naar achteren mag tov waar hij nu staat. Dat betekend extra ruimte die ik kan inrichten, maar dat hele stuk moet nog steeds doorgang naar achteren blijven naar de caravan/aanhanger stalling. Dus wat er komt te staan moet eenvoudig te verplaatsen zijn.
Ik weet wat ik wil, maar ik krijg maar geen plan gemaakt dat verenigbaar is met de benodigde functionaliteit.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:27

Heb je meer informatie Dorus? Wellicht kan er met je mee gedacht worden?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:48

Ik moet binnenkort alles eens opnieuw opmeten en een nieuwe plattegrond maken. Heb hier vorig jaar wel een plattegrond geplaatst gehad van het stuk dat ik toen dacht te kunnen gebruiken, maar het stuk langs de garage wordt nu dus een meter of 4 à 5 dieper.

Wat ik graag zou willen is een tuin met veel beplanting en kleur, maar dat vind ik erg lastig realiseren met die dubbele functie. Ik kan het niet vol met planten zetten, want dan kunnen we er niet meer langs met de aanhangers en caravan.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:59

Plantenbakken op wielen zouden een optie kunnen zijn?

Onze tuin is nu echt op zijn ergst geloof ik :x

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:20

Willen jullie met mij meedenken?
Wij hebben verleden najaar onze tuin aangelegd en zullen binnenkort moeten gaan snoeien maar we hebben allebei niet bepaald groene vingers. :=

Over de gehele border groeit een laagje mos, kan dit gewoon omgespit worden of moeten we dit eruit scheppen?
Afbeelding

Bij sommige planten groeit al groen onderaan, is dit onkruid of zijn dit nieuwe bladeren van de plant?
Afbeelding

Bij de lavendel en heide komen al groene toppen, kunnen we die dan nog wel terugsnoeien of zijn we daar te laat mee?
Afbeelding

Afbeelding

Dit siergras is dor aan de onderkant, is dit normaal of begint hij af te sterven?
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:42

Mos zou je gewoon kunnen laten zitten. Maar even met een (hand)schoffel los maken en weg harken kan ook.

Dat dooie kun je weg knippen en uitstrooien. Groene onderaan zijn de nieuwe uitlopers van de plant.

De lavendel en heide kun je ook snoeien als het al uitloopt.

Siergras kun je ook kortwieken. Dan loopt hij helemaal opnieuw groen uit.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:02

Matheno schreef:
EmptyWords schreef:

Leuk! Welkom! Heb je foto's?

zal ik van t weekend even maken

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:03

Malenka schreef:
Mos zou je gewoon kunnen laten zitten. Maar even met een (hand)schoffel los maken en weg harken kan ook.

Dat dooie kun je weg knippen en uitstrooien. Groene onderaan zijn de nieuwe uitlopers van de plant.

ahh top, ik moet ook nog aan de gang.

de tulpenbollen komen al goed uit, vlinderstruiken moeten echt even flink gesnoeid worden

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:45

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:16

Ik had m’n zinnen gezet op ijzerhard maar deze hadden ze niet gekregen zeiden ze.
Heb nu paarse plantjes die lampepoetser heten.
Zou een meter hoog worden. Ben benieuwd of het wat is.
Het was erg druk.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:28

Dit is denk ik wel zoals ik het zou willen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik volg.
Vanaf september ongeveer krijg ik een woning met een tuin. Nu staat er alleen gras in.
De tuin ligt op het oosten en is ong 5 bij 18/20.
Ik wil graag een stuk gras houden en met ronde vormen werken.
En als het even kan veel bloeiers.
Hebben jullie ervaring met een tuin op het oosten?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:35

Heel mooi!

Wat ik mij wel bij van die mooie, volle tuinen afvraag: waar hangt men de was op :')

Bij mij neemt langzaam de border vorm aan, alle planten zijn er uit. De hortensia's hebben een tijdelijk onderkomen, de sering een nieuwe plek in een grote plantenbak en de vlinderstruik heb ik weggegeven. M'n vader gaat volgende week de randen plaatsen en dan is de rest aan mij :)
Ik wil trouwens echt nog meer groen in de tuin, maar alles op z'n tijd :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:53

De was hangt bij ons op de bovenste verdieping op de overloop.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:54

De was hangt idd binnen, of bij heel goed weer op het gras.

Bij mijn intratuin mocht ik kiezen uit alle vaste planten, omdat t zo'n succes was.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:09

Bij mij hangt de was ook binnen in de winter en bij slecht weer, maar is juist zo heerlijk om buiten te hangen als het goed weer is :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:14

Was hangt hier altijd binnen.

Hier in de Intratuin was het ook redelijk druk. Ik heb van de actie 2x duizendknoop en mijn moeder deed ook mee en doneerde mij een vetplantje voor bij de stenen rond de vijver.

Verder wat bodenbedekkers gehaald. Ik zat van de week in de tuin en kwam er achter dat ik vond dat we veel te veel lage dingen hebben en dat je te veel de schutting ziet, dus we hebben ook 3 klimplanten meegenomen. Mijn vriend heeft ook nog 3 planten voor in de vijver gescoord.
Helaas was toen toch wel het geld op, dus geen struiken meer kunnen halen. Struiken zijn ook nog nodig, een stuk of 3 om de gaten op te vullen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:34

Was hangt hier op het balkon, daar waait het altijd iets. Maar goed, ruimte zat, zou ook nog in de tuin kunnen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:04

Ik ben niet naar de Intratuin geweest. Helaas was een tripje naar de supermarkt me al te druk vandaag. Wel heel leuk om te lezen dat jullie goed geslaagd zijn.

karin1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:37

J00P schreef:
Ik had m’n zinnen gezet op ijzerhard maar deze hadden ze niet gekregen zeiden ze.
Heb nu paarse plantjes die lampepoetser heten.
Zou een meter hoog worden. Ben benieuwd of het wat is.
Het was erg druk.

Hier zojuist alle stekken ijzerhard uit de tuin van mijn moeder gestoken :Y) 4 stuks in totaal.

Bij de intratuin de tegel ingeleverd voor een ooievaarsbek & kattenkruid (die laatste is al ontdekt door de kat :+ )

Zelf nog een lage soort kattenkruit, 2x kaasjeskruid, akelei, Lupine en een anjerachtige bodembedekker.

Die laatste moet zichzelf uitzaaien, dus ik hoop dat die met der tijd de grond onder mijn Choisya vult.

Ook nog een Clematis Armandii "Apple blossem". Winterhard & bladhoudend. Dus heb ik in de winter ook nog wat aan. Vroegbloeier, dus die kan volgend jaar het feest aftrappen.

Nu kijken in hoeverre de kuip dichtgroeit en of er nog wat geschoven/aangevuld moet worden volgend jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:00

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:25

Malenka schreef:

Thanks!
Ik ga morgen met mijn zus aan de slag. Zij heeft ook wel aardig groene vingers dus zij kan met me meekijken. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:26

Wij hebben leiplatanen gezet vandaag. Manlief is nu nog de palen ernaast aan het slaan. Morgen de hortensias en de acer planten, wordt nog een fiks karwei. Staan al 5 jaar in speciekuipen in de grond en zijn enorm zwaar.
Intratuin zit hier niet in de buurt en is mij te duur. Ik ga altijd naar kwekerijen, scheelt enorm veel in prijs.