Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:55

Gefeliciteerd Sanne!
Leuk huis, en mooie prijs ook!

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:30

M_arjolein schreef:
Gefeliciteerd Sanne leuk ook in Friesland. Hier ook een 2 onder kap gekocht voor bijna dezelfde prijs. Wij hadden de volgende dag het concept voorlopige koopcontract toen nog wat aanpassingen en na 2 werkdagen het definitieve voorlopige koopcontract.

Ja wij vertrekken uit Friesland naar Overijssel, we verkopen in Friesland Haha.

Oké, dan ga ik morgen eens bellen ik wil ook graag tekenen dan is er 1 ding minder spannend

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:00

Gefeliciteerd Sanne! Wat een leuk huis :D

Ik heb net mijn bod gedaan voor het huis van vrijdag. Zaterdag waren we bij een appartementje kijken in een andere (veel slechtere) buurt en dat heeft echt het huisje van vrijdag nog 10x leuker gemaakt. Ben heel benieuwd, we zitten echt wel aan de hoge kant met flink wat erbij op vergeleken met de vraagprijs, maar de vraagprijs vonden we vergeleken met andere woningen in de buurt wel vrij laag. Verder is het voor mij als alleenstaande starter echt ideaal, intercity station op paar minuten lopen, goede buurt dichtbij het centrum en een tuintje <3

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:08

Whupp schreef:

Ik heb net mijn bod gedaan voor het huis van vrijdag. Zaterdag waren we bij een appartementje kijken in een andere (veel slechtere) buurt en dat heeft echt het huisje van vrijdag nog 10x leuker gemaakt. Ben heel benieuwd, we zitten echt wel aan de hoge kant met flink wat erbij op vergeleken met de vraagprijs, maar de vraagprijs vonden we vergeleken met andere woningen in de buurt wel vrij laag. Verder is het voor mij als alleenstaande starter echt ideaal, intercity station op paar minuten lopen, goede buurt dichtbij het centrum en een tuintje <3

Spannend!!

En bedankt, hopen dat het snel verkocht is!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:13

Whupp schreef:

Spannend zeg!

Hoe heb jij je bod gebaseerd als ik vragen mag?
Mocht jou bod geaccepteerd worden, maar lager getaxeerd worden, kan je het dan zelf inleggen?

Vindt dat echt het lastigste van een bod uitbrengen :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:28

Volgens mij kun je in je bod wel aangeven hoeveel eigen geld je bij kan liggen (al dan niet letterlijk). Bijvoorbeeld door bij je bod als ontbindende voorwaarde te noemen dat de taxatie tenminste € ... wordt. Of onder voorbehoud van financiering van tenminste € ... (of de gehele koopsom als je niets kunt bijleggen). (Zoiets :+ ).

Wij hebben de gok genomen en in ons bod aangegeven dat we alles boven taxatie uit eigen zak zouden betalen om de verkoper meer zekerheid te geven. Dat brengt natuurlijk wel een risico mee, maar onze aankoopmakelaar is ook taxateur dus die had al wel een snelle schatting gemaakt. Was wel erg spannend uiteindelijk, maar gelukkig viel de taxatie heel positief uit. (Ons bod was "natuurlijk" wel gewoon onder voorbehoud van financiering van de taxatiewaarde).

Heb je een aankoopmakelaar? Want dan zou ik die om advies vragen. :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:46

Bedankt Sem!

Nee we hebben nog geen aankoopmakelaar.
Ik neig er wel steeds meer naar, maar mijn vriend wil er nog niet aan, die vindt t nog te vroeg... (zucht, mannen }> )

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:49

_Elaine_ schreef:
Bedankt Sem!

Nee we hebben nog geen aankoopmakelaar.
Ik neig er wel steeds meer naar, maar mijn vriend wil er nog niet aan, die vindt t nog te vroeg... (zucht, mannen }> )

Overtuig hem maar :). Ik ben er erg blij mee! Hij heeft ons 25.000 ‘bespaard’ en hopelijk gaat de verkoop van ons huidige huis ook snel.
Bouwkundig ziet mijn makelaar ook veel, dus met de bezichtigingen van woningen waar wij overtuigd in waren heeft hij ons geholpen geen emotionele besluiten te maken en daarmee netjes geld geboden te hebben. Ookal werden we het een aantal keren niet, ik had er achteraf een fijn gevoel bij.
Je gaat toch een gigantisch bedrag uitgeven immers waar je hard voor werkt.. en die 1000 euro vond ik dan persoonlijk verwaarloosbaar

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:53

Onze aankoopmakelaar was niet eens zo duur en daardoor hadden we een stuk sneller een huis (anders hadden we geen idee gehad wat/hoe we hadden moeten bieden en je wordt ook serieuzer genomen door verkopers). Sneller een huis = geld besparen want anders hadden we langer moeten huren (en dat tikt snel aan in ons geval) + de huizenprijzen stijgen nog steeds. :) Je voorkomt natuurlijk ook dat je onnodig veel te veel biedt.

Onze hypotheekadviseur gaf aan dat 90% van de hypotheek aanvragen werden gedaan door mensen met een aankoopmakelaar en de andere 10% hadden vaak veel te veel geboden. Maar dat zal denk ik ook verschillen per regio.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:07

Sowieso een aankoopmakelaar hoor! De verkoopmakelaar van de week wilde mij alleen vertellen dat er al drie biedingen waren, maar zonder aankoopmakelaar was het een beetje blind bieden geworden.. 'mijn' deadline is morgen om 12 uur, dus ben benieuwd :D

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:15

Ik kom hier even meelezen en hopelijk praten.
Mijn man heeft aangegeven te willen gaan scheiden en ik zal dus nu op zoek moeten gaan naar een huis omdat hij hier wil blijven wonen. (Ik kan het ook niet betalen in m’n eentje).
Ik hoop op een klein leuk huisje met een tuin waar onze dochter ook lekker buiten kan spelen. Gelukkig wel wat redelijke prijzen in onze omgeving maar ik ben erg bang voor het overbieden op de vraagprijs.
Plus alles in m’n eentje moeten doen, gelukkig wel hulp van m’n ouders hierin qua meekijken. Maar het zijn even spannende tijden nu.

Hopelijk kan ik ondertussen hier nog wat info opdoen en dingen opsteken :)
Laatst bijgewerkt door Arethe op 31-01-21 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:16

Heb hem al half overtuigd net,
We hebben deze week 3 bezichtigingen staan, die doen we nog zonder.
Maar aangezien indd de prijzen nog elke maand stijgen gaan we na deze 3 als t niet gelukt is kijken naar een aankoopmakelaar.
Anders blijf je misschien maanden aan moddern, stijgen de prijzen en had je voor minder indd je aankoopmakelaar eruit.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:18

Arethe schreef:
Mijn man heeft aangegeven te willen gaan scheiden en ik zal dus nu op zoek moeten gaan naar een huis omdat hij hier wil blijven wonen. (Ik kan het ook niet betalen in m’n eentje).
Ik hoop op een klein leuk huisje met een tuin waar onze dochter ook lekker buiten kan spelen. Gelukkig wel wat redelijke prijzen in onze omgeving maar ik ben erg bang voor het overbieden op de vraagprijs.
Plus alles in m’n eentje moeten doen, gelukkig wel hulp van m’n ouders hierin qua meekijken. Maar het zijn even spannende tijden nu.

Wat een vervelende situatie zeg!

Ik snap je angst voor t overbieden op de vraagprijs, het is echt een lastige markt momenteel.
Wel fijn dat je hulp krijgt!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:04

Hoop dat je snel wat leuks zal vinden, Arethe.. vervelende aanleiding om op zoek te zijn :(:) Ik calculeer min of meer in dat er overboden gaat worden, dus kijk ook niet naar huizen die echt op de grens van mijn budget liggen :o

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:33

_Elaine_ schreef:
Hoe heb jij je bod gebaseerd als ik vragen mag?
Mocht jou bod geaccepteerd worden, maar lager getaxeerd worden, kan je het dan zelf inleggen?

Vindt dat echt het lastigste van een bod uitbrengen :')

Ik heb het bod onder andere gebaseerd op koopprijs van andere huizen, dat kun je bij het Kadaster opvragen (zo'n woningrapport), die laat ook de trend zien van de huizenprijzen in de gemeente. Ook heb ik de koopsommen van vergelijkbare huizen opgevraagd. Dan kun je per m2 uitrekenen waarvoor dit huis nu verkocht zou worden. Nu loopt die informatie wel een paar maanden achter, dus dat is veel met mensen praten en een beetje de stijging doorberekenen. En de vraagprijzen van vergelijkbare huizen vergelijken, dit huis ligt relatief laag. Dat allemaal in een Excel gezet en daarop de prijs gebaseerd.

Daarnaast ook bedenken wat het voor jezelf waard is natuurlijk! Dat is misschien nog wel het belangrijkste. Het appartement waar ik ook op heb geboden was voor mij minder waard, omdat de locatie iets minder is en er geen tuin of dergelijks was. Wel prima hoor, maar net iets minder dan waar ik nu op geboden heb. Ik zou verwachten in dat appartement om er 5 jaar te wonen, terwijl dat bij dit huisje makkelijk 8 tot 10 jaar kan worden. Dus is het voor mij automatisch weer meer waard. Overigens heb ik bij dat appartement ook ruim 9% boven de vraagprijs geboden en was dat te weinig. Terwijl in november een vergelijkbaar appartement wegging voor 2500 minder dan de vraagprijs van dit appartement -O- .

Ik kan overigens zelf inderdaad best wat bijleggen en de rest leen ik bij familie (wel in combinatie met waterdicht contract opgesteld bij de notaris). Dit maakt het natuurlijk een stuk makkelijker om te bieden, je hebt natuurlijk wel risico dat je een paar duizend euro 'weggooit', maar aan de andere kant ben ik sowieso meer kwijt als ik zou huren (minimaal 10k per jaar). Minpuntje is wel dat ik een starterwoning zoek, waarbij er zo'n 17 bezichtigingen zijn voor een woning en er nog 20 man op de reservelijst staan :evaw: . Dus je moet er ook wel fors overheen om uberhaupt kans te kunnen maken.

Arethe schreef:

Hopelijk kan ik ondertussen hier nog wat info opdoen en dingen opsteken :)

Pff en wat ene vervelende reden om opzoek te moeten naar een nieuwe woning. Succes in ieder geval, hoop dat je snel wat vind!

Overigens qua aankoopmakelaar, ik heb dat zelf niet, maar dat komt dus ook omdat ik geen taxatie af hoef te wachten. Daarnaast heb ik ook mensen om me heen die wel wat van huizen afweten en kan ik wiskundige en statistische berekeningen ook zelf maken. Is al die droge stof destijds toch nog ergens goed voor geweest :')

Steenbok12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:01

Aankoop makelaar heeft hier een kleine rol gehad. We hadden een huis gezien en soort van bod overeen gekomen. Ze heeft wel enorm geholpen omdat er geen verkopende makelaar was voor een goed contract e.d. ten gunstige van ons. Ze heeft het huis ook bekeken en aangegeven dat ons bod reëel was en dat is ook uit de taxatie gekomen. Wat dat betreft gaf dat ook een stuk rust.
Ik heb wel al gemerkt hoe goed hun zicht is op de markt qua huizen waardes maar ook aan telefoontjes e.d. die ze zo even pleegde met verkopende makelaars e.d. wereldje is klein en ze krijgen echt veel meer voor elkaar.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:28

Wij hadden een bezichtiging aangevraagd maar alweer te veel kijkers..
Wordt er gek van. Of het is al verkocht of er zijn teveel kijkers. Staat nu ook verder niets op naar onze wensen.

Arethe, wat een vervelende situatie. Succes

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:31

Vervelend Arethe. Hopelijk vind je een leuk huisje waar je uiteindelijk een mooie tijd tegemoet gaat.

Horsii, vervelend is dat he. Hier ook zo vaak gehad. Om moedeloos van te worden.

Wij hebben wel veel aan onze aankoopmakelaar gehad. Dat is denk ik in het hele aankoopproces de enige dienstverlener die ik echt dubbel en dwars haar geld waard vond. Ook nog na de aankoop. Ik poste een tijd terug over de lekkage en ze heeft het toch vrij makkelijk voor elkaar gekregen dat we de bouwtechnische keuring terug vergoed kregen. Blij dat we dat geneuzel zelf niet aan hoefden te gaan.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:41

Oh dat is wel heel netjes inderdaad. De ene aankoopmakelaar is ook de andere niet. Ik heb wel wat mindere verhalen gehoord, gewoon lastig te bereiken bijvoorbeeld, maar mocht het zo zonder aankoopmakelaar hier niet lukken, dan ga ik er ook naar kijken. Maar eerst in ieder geval nog even zelf proberen. Ik ben pas een maand actief aan het zoeken.

@horsii, volg je al veel makelaars op bijvoorbeeld facebook? Daar komen huizen eerder op dan op Funda, dus als je dan iets ziet kun je meteen een afspraak maken. En sommige makelaars hebben zo'n zoekfunctie waar je je gratis voor kan inschrijven, dan krijg je een mail zodra er een huis in de verkoop gaat die aan jouw eisen voldoet. Meestal bel ik dan zo ongeveer meteen en dan kom ik er in de helft van de gevallen wel tussen. Gekkenwerk eigenlijk hé, de helft van de huizen kan ik bezichtigen als ik binnen een uur bel -O-

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:50

Ja het is ontzettend wisselend met makelaars. Hetzelfde geldt voor taxateurs, keurders, hypotheekadviseur. Deze aankoopmakelaar was een goede kennis van mijn vriend dus we wisten wat we in huis haalden. Ik denk dat je het met andere dienstverleners daar ook van moet hebben :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:00

Whupp schreef:
Oh dat is wel heel netjes inderdaad. De ene aankoopmakelaar is ook de andere niet. Ik heb wel wat mindere verhalen gehoord, gewoon lastig te bereiken bijvoorbeeld, maar mocht het zo zonder aankoopmakelaar hier niet lukken, dan ga ik er ook naar kijken. Maar eerst in ieder geval nog even zelf proberen. Ik ben pas een maand actief aan het zoeken.

@horsii, volg je al veel makelaars op bijvoorbeeld facebook? Daar komen huizen eerder op dan op Funda, dus als je dan iets ziet kun je meteen een afspraak maken. En sommige makelaars hebben zo'n zoekfunctie waar je je gratis voor kan inschrijven, dan krijg je een mail zodra er een huis in de verkoop gaat die aan jouw eisen voldoet. Meestal bel ik dan zo ongeveer meteen en dan kom ik er in de helft van de gevallen wel tussen. Gekkenwerk eigenlijk hé, de helft van de huizen kan ik bezichtigen als ik binnen een uur bel -O-

Dit laatste kregen wij inderdaad ook als tip van onze makelaar en als je de Funda app installeert op je telefoon kun je ook een melding van Funda krijgen als er iets nieuws op staat wat binnen je zoekopdracht valt. Dan gewoon meteen bellen zodra er iets op staat wat je enigszins aanspreekt (als je in die mogelijkheid bent).

Qua ervaring met makelaars, adviseurs, taxateurs e.d. heb ik vooral rondgevraagd in de omgeving en naar reviews gezocht. We hebben drie hypotheekadviseurs gesproken voor we er een kozen (die was ook het goedkoopste :Y) ). Taxateur zou ik laten regelen door je adviseur of makelaar (als ze dat aanbieden).

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:06

Ik krijg ook via de Funda app een pushmelding als er een huis online komt en iedere dag een mail met alle nieuwe woningen binnen onze zoekopdracht. Plus af en toe zelf even snel refreshen... Zodra er iets op kwam wat we leuk vonden, belde ik direct en dan waren we meestal de eerste kijkers. Moet er wel bij zeggen dat wij hier erg flexibel in waren, vriend werkt minder uren door corona en ik werk thuis met ruimte om te schuiven in uren bij een bezichtiging.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:09

Sem_ schreef:
Whupp schreef:

Dit laatste kregen wij inderdaad ook als tip van onze makelaar en als je de Funda app installeert op je telefoon kun je ook een melding van Funda krijgen als er iets nieuws op staat wat binnen je zoekopdracht valt. Dan gewoon meteen bellen zodra er iets op staat wat je enigszins aanspreekt (als je in die mogelijkheid bent).

Qua ervaring met makelaars, adviseurs, taxateurs e.d. heb ik vooral rondgevraagd in de omgeving en naar reviews gezocht. We hebben drie hypotheekadviseurs gesproken voor we er een kozen (die was ook het goedkoopste :Y) ). Taxateur zou ik laten regelen door je adviseur of makelaar (als ze dat aanbieden).

Hebben wij ook gedaan! En onze aankoopmakelaar is ook de verkoopmakelaar van ons huis, dus dat is wel ‘vertrouwd’ geworden.

Facebook is een goede top, zo hebben we vaak nog kunnen bezichtigen terwijl bij funda niets meer lukte op dag van plaatsing!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:11

Ja volg er meerdere op Facebook. Omdat wij heel breed zoeken lijkt een aankoopmakelaar mij niet alles.
Wij wonen nu in zuid Holland en zoeken in Brabant, Overijssel en regio Veluwe.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:15

Onze aankoopmakelaar tipte ons voor het op Funda kwam over het huis wat wij nu gekocht hebben. Hierdoor konden wij het als eerste bezichtigen en als eerste in onderhandeling.