In eerste instantie zal het alleen niet zo'n bezuiniging zijn lol, ik heb nl een uitgebreide kruidenkast, en verse keukenkruiden buiten/vensterbank, en tja dat moet toch ook aangeschaft worden, zelf eet ik niet veel uit pakjes, niet zozeer uit budgettaire reden maar omdat dat met mijn glutenvrije dieet niet echt samengaat
Als budget tip macaroni/spaghetti; Soepgroenten bij de LIdl kopen, zakje van 250 gram als ik het goed heb. Wat tomatenpuree, vlees (ik koop biologisch maar dat is niet zo budget), Italiaanse kruiden en dit alles mengen en combineren met macaroni of spaghetti. Verder eet ik niks meer uit pakjes omdat daar verkeerde e-nummers in zitten en breng ik maaltijden zelf op smaak met kruiden.
Carrera97
Geplaatst: 24-07-14 12:56
Bij de Lidl waar wij vaak boodschappen doen hebben ze een enorme keuze aan kruiden. Je zal er even in moeten investeren (al vallen de prijzen reuze mee) , maar kunt er wel lang mee doen dus misschien is dat een idee voor je.
joyce2
Geplaatst: 24-07-14 13:06
Investeren in kruiden is absoluut geen probleem, ik heb ook al behoorlijk wat staan We hebben gelukkig wel wat ruimte om boodschappen te doen, dus we kunnen ook af en toe wat groter uitgaven doen voor het aanvullen van voorraad. Maar hoe minder we uit hoeven te geven, hoe meer we kunnen sparen om eventuele tegenvallers op te vangen.
Het probleem bij mij is alleen dat ik niet weet hoe ik dingen moet kruiden, ik doe altijd maar wat en vaak pakt dat niet zo goed uit, haha. In de meeste gevallen vind ik vaak dat het eten te smaakloos blijft, of dat 1 kruid erg overheerst. Dat krijg je ervan als je altijd met pakjes hebt gekookt
Zo zou ik bijv. ook graag meer willen wokken, maar ik krijg altijd last van mijn darmen als ik woksaus gebruik. Nu heb ik dat er soms wel voor over, maar ik zou het veel fijner vinden als ik zo'n gerecht zelf om smaak kan brengen!
Wokken kan heel makkelijk... Maar ht ligt er een beetje aan wat voor smwwkjes je lekker vind... Wel of niet pittig etc. Wat vind je dus lekker ... Vaak is ht heel makkelijl na te maken zonder kant en klaar mixen etc.
Ik gebruik nog al eens ketjap, vissaus , gember, knofloom en honing in wokjes, of zelfgemaakte sambal , kerriepoeder met wat gember is ook heerlijk.
Maar allerlei curries zijn ook heel simpel.
Pasta met rode saus is bij mij negen van de tien keer op basis van tomatenblokjes of passata en knofloom waar ik groente in mik naar smaak of beschikbaarheid in de koelkast.
Wat een hoeveelheid vlees hebben jullie dan nodig! dat hakt er qua kosten wel in
Morgen ga ik ook naar de markt, kijken naar fruit aangezien ik nog genoeg groenten in huis heb. We waren van plan om vanavond te gaan bbq-en maar als ik het weer zo zie zal dat er denk ik niet in gaan zitten..
Wat ik zelf best lekker vind is rijst met pittig gewokte sperziebonen en ei. Voordat ik de sperziebonen roerbak, kook ik ze kort voor. Vervolgens met wat sambal en ketjap in de wok en als laatste het ei erdoor en nog kort even meebakken. Smaakt mij meestal prima.
Verder vind ik pastasaus ideaal om overgebleven groenten op te maken, maar jij zult misschien minder snel wat overhouden, omdat je voor meerdere mensen tegelijk kookt? Voor de pastasaus fruit ik hoe dan ook een uitje en wat knoflook. Vervolgens de overgebleven groenten meebakken. Vaak gebruik ik wortel, courgette, aubergine, paprika, maar je kunt het uiteraard naar je eigen smaak aanpassen. Omdat ik overwegend vegetarisch eet, voeg ik meestal nog wat champignons toe. Als dat even heeft gebakken passata of tomatenblokjes erbij en even laten pruttelen. Op smaak brengen met zout, peper en Italiaanse kruiden et voilà... Ook ideaal om in te vriezen.
Paan
Geplaatst: 24-07-14 17:53
Joyce, als een roux kunt maken, kun je zelf veel sausen maken. Bij voorbeeld een roux, warme melk er door. Heb je een soort bechamelsaus. Wat spinazie er bij en je hebt spinazie roomsaus. Of met kaas voor een kaassaus. Verder is koken proeven. Dus tijdens het koken proeven. En eventueel extra kruiden toevoegen. En als het toch wat minder smaakt bedenken wat er wel lekker bij zou zijn en wat er uit zou moeten.
Een basis tomatensaus bestaan uit tomaat, knoflook, ui. Daar gooi ik dan van alles bij in wat ik maar in huis heb. Soms wat suiker om het zoeter te maken, bleekselderij, preipepertje om het pittiger te maken of wat parika poeder.
Die bloemkool bij de lid was zeker een dag actie. Bij ons wat hij niet in de actie. Dus wij eten broccoli en dan zaterdag brocolli soep.
Chanen
Geplaatst: 24-07-14 21:59
Groente en fruitaanbiedingen lopen bij de Lidl van maandag - woensdag en van donderdag - zondag. Als je vandaag boodschappen bent wezen doen, was de bloemkool inderdaad niet meer in de actie. Vanaf vandaag zijn de tomaten, romanasla en bleekselderij in de aanbieding meende ik. Overigens is bleekselderij en wortel ook een prima combinatie voor in de pastasaus en de mini smaak trostomaten vormen denk ik een erg lekker basis voor een tomatensaus.
Over roux gesproken, dat maak ik ook regelmatig. Als basis voor een gebonden soep bijvoorbeeld, maar vandaag voor een saus met blauwaderkaas voor over de bloemkool. Jammie! En het is zo gemakkelijk. Gelijke delen boter en bloem. Als de boter gesmolten is de bloem toevoegen en even aanbakken zodat het gaart. Vervolgens, afhankelijk van wat je er mee wilt maken, bouillon of melk toevoegen en klaar ben je.
Laatst bijgewerkt door Chanen op 24-07-14 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
joyce2
Geplaatst: 24-07-14 21:59
Zelf pastasaus maken gaat me erg goed af, maar soep, pastasaus, aardappels/vlees/groenten gaat op een gegeven moment ook wel vervelen Ik heb nog wel wat andere dingen waar ik mee afwissel, maar om nou elke 14 dagen weer te moeten beginnen met hetzelfde riedeltje
Ik ga binnenkort even alle linkjes bekijken die jullie hebben genoemd, thanks voor de tips!
Ik kan me voorstellen dat je wat meer variatie wilt. Meestal ga ik de aanbiedingen af en zoek ik daar recepten bij. Aan de hand daarvan stel ik dan mijn weekmenu samen, waarin ik aardappelen, rijst en pasta zoveel mogelijk probeer af te wisselen. Als de broccoli bijvoorbeeld in de aanbieding is maak ik er de ene keer soep van, de volgende keer doe ik het samen met cherrytomaten en pijnboompitten door de pasta of ik eet het met aardappeltjes uit de oven. Je kunt met dezelfde ingrediënten zoveel combineren.
Er is ook een app hè! Koken met aanbiedingen. Heel handig!
Zelf koop ik op maandag allerlei groenten waar ik de hele week mee kook. Ik wissel af met koken, bakken en grillen. En dan voornamelijk met rijst, pasta en noodles. Soms maak ik een aubergine of courgette lasagne, ook erg lekker!
Wat ik aan het einde van de week maak ik met restjes een salade, pastasalade of soep.
Paan
Geplaatst: 26-07-14 17:40
Oké, geen broccolisoep vanavond. Ik had het stammetje in de koelkast gelegt en het restje in een bakje gedaan om af te koelen. Nu is het bakje weg en de broccoli ligt in de gft-bak. Ik heb het niet gedaan en mijn man zegt dat hij het ook niet gedaan heeft. Weer die vervelende kabouters die mijn weekmenu in de war gooien.
Nu eten we pannekoeken
Vanmiddag een arretjescake gemaakt. Deze week weer wat lekkers bij de koffie voor weinig. Even uit grerekend en het kost me € 1,30
Veel Mona kwark en yoghurt kun je nu gratis proberen. Geldt volgens mij alleen op van die bekers en niet op eenpersoonsbakjes. Om de beker zit een wikkel met een blauwe rand met tekst 'Probeer gratis!'. Op de deksel staat een code, op de site moet deze ingevuld worden en dan krijg je (eenmalig) je geld terug. Wel je bon bewaren.