We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:23

Ik heb nav berichten hier eens gekeken of ik een fijn schema kan vinden voor de inkomensten en uitgaven. Ben nu aan de slag met die van NIBUD https://www.nibud.nl/tools/stappenplan- ... ing-maken/

Ik richt hem een beetje op dit jaar, maar alvast vooral op volgend jaar. Ik wil er zelf nog een tab per maand bijplaatsen over wat er daadwerkelijk binnen is gekomen en eraf is gegaan.
(lees: is het daadwerkelijk nodig om zoveel kleding te shoppen bijvoorbeeld :Y) )

Mando

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:46

Ik heb inderdaad ook zo'n soort excel sheet gemaakt alleen per maand en 1 sheet dan als jaar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:40

linoleum schreef:
xU_Blinghx schreef:
Ik ben druk bezig om toch wat meer inzicht te creeeren in mijn financien. Maar ik merk dat ik het lastig vind om zo'n excel in te vullen omdat ik op 1ste van de maand begin maar ik dan allang mijn loon heb gehad.
Hebben jullie tips hoe ik het beste kan beginnen. Ik gebruik overigens google sheets.

Als je altijd op een vaste dag je loon krijgt, of bijna vaste dag, dan kan je ook die dag de nieuwe maand laten beginnen.

Zo doen wij het ook. In mijn rabo app loopt een maand van de 20e tot de 20e.

Ik maak mijn eigen salaris (ben zelfstandige) in principe de 20e over. Dan verdeel ik gelijk het gros:
- gezamenlijke rekening (vaste lasten en boodschappen)
- gezamenlijke spaarrekening, maar nu sparen we daar niet op ivm dubbele hypotheek en hoge woonlasten. Dat was altijd minimaal €600 de neus, dus €1200 gezamenlijk
En dan zijn aan mijn eigen spaarrekening een aantal spaarpotjes gekoppeld waar ik automatisch op spaar. Maar het gros daarvan zie ik niet als een spaarrekening maar een budget/begroting voor verwachte kosten:
- €22 voor contactlenzen die ik elk half jaar bestel
- €75 brandstof
- €30 eigen risico
- €25 onvoorzien
- €50 brasgeld, maar ook die heb ik tijdelijk gepauzeerd

Poldermenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:21

Een stille meelezer hier met een vraag. Ik krijg mijn loon elke 4 weken, maar mijn man gewoon elke maand. Ik vind het nu erg lastig om goed overzicht te houden en de spaardoelen automatisch in te stellen. Het is vooral lastig als ik mijn loon krijg nadat alle vaste lasten eraf gaan. Dan komen we met het loon van mijn man net niet helemaal uit. Hebben jullie tips?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:23

Poldermenner schreef:
Een stille meelezer hier met een vraag. Ik krijg mijn loon elke 4 weken, maar mijn man gewoon elke maand. Ik vind het nu erg lastig om goed overzicht te houden en de spaardoelen automatisch in te stellen. Het is vooral lastig als ik mijn loon krijg nadat alle vaste lasten eraf gaan. Dan komen we met het loon van mijn man net niet helemaal uit. Hebben jullie tips?

Per jaar uitrekenen en dan het bedrag bij je man door 13 en bij jouw door 14.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:44

Benzz schreef:
Poldermenner schreef:

Maar vooral de vaste lasten zijn op die manier lastig te doen.
Wij krijgen allebei elke 14 dagen betaald, mijn partner op vrijdag van de ene week en ik op woensdag van de volgende week. Dat is nu dus morgen, maar de afgelopen dagen zijn de meeste vaste rekeningen er al afgehaald. Ik boek dan dus maar weer terug van de spaarrekening als het zo “slecht” gepland is…

Poldermenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:56

Sodera schreef:
Poldermenner schreef:

Maar vooral de vaste lasten zijn op die manier lastig te doen.
Wij krijgen allebei elke 14 dagen betaald, mijn partner op vrijdag van de ene week en ik op woensdag van de volgende week. Dat is nu dus morgen, maar de afgelopen dagen zijn de meeste vaste rekeningen er al afgehaald. Ik boek dan dus maar weer terug van de spaarrekening als het zo “slecht” gepland is…[/quote]

Precies dat ik zo onhandig. En blijf ik heen en weer boeken. En is het overzicht een beetje kwijt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:59

Je hebt een vaste dag dat de vaste lasten afgeschreven worden en vaste tijden dat er geld binnen komt en zo te lezen genoeg spaargeld om tussenstuk te overbruggen. Kan je dan niet simpeler vaste overschrijvingen instellen van en naar je spaarrekening zodat er genoeg geld op je betaalrekening staat op het juiste moment voor de vaste lasten? Voor boodschappen, etc. een 2e rekening nemen zodat inkomen en vaste lasten daar niet in de weg zitten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:44

Ik zou jezelf maandloon gaan uitkeren als je wat buffer hebt. Dus salaris steeds meteen naar de spaar en op een vaste dag in de maand jezelf salaris storten.

Dus berekenen wat je netto zou krijgen per maand ((je salarisx13)/12) en jezelf dat maandelijks uitkeren.

Porterenee schreef er een artikel over, zo zou ik het ook doen.

https://porterenee.nl/zo-budgetteer-je- ... d%20krijgt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 00:13

Als er voldoende spaargeld is zou ik gewoon per maand gaan werken. Aan het begin van de maand zet je het budget van die maand op je rekening van je spaarrekening. Als salaris binnen komt schrijf je dat gelijk automatisch weg naar de spaarrekening. Dan maakt het moment dat geld binnen komt niet meer zo relevant.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:02

8nnemiek schreef:
70 euro is alsnog best veel voor enkel een koelkast, vriezer en boiler. Is er geen automatische verlichting die nog op gloeilampen werkt ofzo? Maar ik heb ook geen idee wat de stroomprijzen in Frankrijk zijn.
Kun je daar ook dynamische contracten afsluiten, of bestaat dat daar nog niet?

Dynamisch doen ze hier inderdaad niet aan. De meeste jaren krijgen we wel een mooi bedrag terug de 12e maand dus dat scheelt wel weer. As we speak ben ik de pc van mijn vriend aan het opstarten voor de kwh prijzen hier.
het 70 euro huisdeel heeft trouwens geen lampen ofzo die automatisch aan gaan. En bedenk mij nu net dat het 3e huisdeel incl stal ook bij ons erbij zitten. Maar oke daar word ook niet veel gedaan ofzo :)
Oke, dus per maand geen 160 maar 146, scheelt al iets hihi.
Prijs per kwh is als ik het goed lees 0.246 voor piek en 0.183 voor dal. Komt dat overeen met NL?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:07

Wij doen hier van het salaris van mijn partner alle potjes opnieuw vullen. We hebben bijvoorbeeld €300 voor benzine begroot, dat gaat in een spaardoel. We tanken van de lopende rekening en boeken het dan terug. Daar zijn we mee begonnen om een beetje inzicht te krijgen. Zo kwamen we erachter dat we écht veel uitgeven aan boodschappen haha. Nu hebben we een Max bedrag ingesteld. Meestal gaat dat goed. We hebben dit ook voor het paard (hoger dan nodig, stalling is nu €150 maar we sparen €350, wat over blijft na stalling (dus €200) is dan voor enten/ontwormen en de rest blijft erop staan voor dierenartskosten etc. Ook voor de huisdieren, volgens mij heb ik het dan. Stalling paard maken we zelf over dus dat halen we er wel eerst vanaf.

Mijn salaris is dan voor de vaste lasten (hypotheek, stroom etc). Dit jaar hebben we met ons vakantiegeld zonnepanelen laten leggen (5 voor en 5 achter, dat was de beste verdeling). Nu krijgen we dus al bijna €1000 terug van de energie. Ons huis is verder amper geïsoleerd (enkel glas en dat soort zaken) dus dat is toch wel lekker.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:14

Ik doe ook aan spaarpotjes, zodra salaris + salaris partner gestort is, wordt alles automatisch naar spaardoelen en andere rekeningen gestort:
- boodschappen rekening (alles wat hier over is aan het einde van de maand gaat weer door naar de spaar)
- gezamenlijke spaarrekening
- eigen spaarrekening
- baby spaarrekening
- auto potje
- huisdieren potje

Daarnaast een variabel bedrag naar aandelen! Hoewel we hoge maandelijkse lasten hebben, gaat het zo aardig goed!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:46

20 cent per kWh is heel goedkoop :j In Nederland zitten we richting het dubbele :=
Ik zou zeker eens zoeken wat het hoge verbruik kan verklaren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:07

Ik zit met mijn contract nog op 0,23533 kWh.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:10

Ik kijk aan het einde van het jaar meestal hoeveel ik gespaard heb en los dan wat extra af op de hypotheek of er gaat wat naar de spaarrekening. Maandelijks spaar ik niet echt. Ik laat het gewoon staan op de betaalrekening. Pas als het echt een flink bedrag wordt dan boek ik over naar de spaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:32

PSvanLot schreef:

Heerlijk! Hoe lang loopt je contract nog?

Wij hebben variabel, dus rond de 39 cent dacht ik :Y) Maar we komen aan het eind van het jaar altijd rond 0 uit door de zonnepanelen, dus ik houd me eigenlijk nauwelijks bezig met de prijzen :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:38

Ik zit ook op 0,39 en geen verschil meer tussen laag en hoog tarief.

Ik vind de kijk vooruit functie van de Rabo erg fijn. Als je je vaste lasten goed hebt ingevoerd zie je precies wat je overhoudt tot het volgende salaris.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:42

Ik heb nog 0,22468 normaaltarief stroom en dal 0,21476
tot september 2025 nog

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:14

8nnemiek schreef:
PSvanLot schreef:

Heerlijk! Hoe lang loopt je contract nog?

Wij hebben variabel, dus rond de 39 cent dacht ik :Y) Maar we komen aan het eind van het jaar altijd rond 0 uit door de zonnepanelen, dus ik houd me eigenlijk nauwelijks bezig met de prijzen :=

Precies een jaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:15

Suzanne F. schreef:
Ik kijk aan het einde van het jaar meestal hoeveel ik gespaard heb en los dan wat extra af op de hypotheek of er gaat wat naar de spaarrekening. Maandelijks spaar ik niet echt. Ik laat het gewoon staan op de betaalrekening. Pas als het echt een flink bedrag wordt dan boek ik over naar de spaar.

Ik durf niet meer extra af te lossen op de hypotheek. Als ze er de regel doorkrijgen waarbij je gaat betalen over de WOZ waarde van je huis, dan is het 'voor niets geweest'.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:22

PSvanLot schreef:
Ik durf niet meer extra af te lossen op de hypotheek. Als ze er de regel doorkrijgen waarbij je gaat betalen over de WOZ waarde van je huis, dan is het 'voor niets geweest'.

Hier nog niet in verdiept, wil je eens uitleggen waar dit precies over gaat?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:31

BaileyMix schreef:
PSvanLot schreef:

Hier nog niet in verdiept, wil je eens uitleggen waar dit precies over gaat?

Er zijn plannen om het eigen huis te zien als vermogen en die te verplaatsen van box1 naar box3. De WOZ waarde geldt dan als leidraad voor de hoogte van dat vermogen. Het mag verminderd worden met de hypotheekschuld.
Dus stel je WOZ is 4 ton, je hypotheekschuld is 2 ton, dan krijg je 2 ton vermogen in box3. Ca. 0,5 ton is vrijgesteld (voor alleenstaande, fiscaal partners hebben het dubbele). Je moet dan over 1,5 ton vermogen belasting betalen.
Ongeveer, zoiets.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:30

Echt belachelijk. Hoe zo aflossen op je hypotheek? En daarbij, dat is toch niet te doen voor bv een AOW’er die zijn huis al meer dan 30 jaar gelden gekocht heeft en nu hypotheekvrij is maar wel de WOZ-waarde in meer dan 30 jaar ongeveer verdrievoudigd het zien worden.

Ik vind het altijd zo raar dat de overheid geld waar je al belasting over betaald hebt, nog een keer wil belasten. 8)7

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:45

Fitzroy schreef:
Ik zit ook op 0,39 en geen verschil meer tussen laag en hoog tarief.

Ik vind de kijk vooruit functie van de Rabo erg fijn. Als je je vaste lasten goed hebt ingevoerd zie je precies wat je overhoudt tot het volgende salaris.

Die gebruik ik inderdaad ook regelmatig! Vooral omdat mijn autolease pas de 23e wordt afgeschreven en dat vind ik echt heel vervelend. :')