Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:08

Babsiej schreef:
Misschien iets minder klagen maar dragen. Zo beroerd heb je het hier niet.

Maar dit is een eindeloze discussie. Mensen beseffen niet hoe luxe ze hier wonen. Zelfs als je voor Nederlandse begrippen niet veel geld hebt.

Makkelijk gezegd als je zelf geen geldzorgen hebt. Enig idee hoe slopend continue geldstress is? Je staat er mee op, gaat er mee naar bed en je nachtrust gaat er ook gezellig aan kapot.

Moeten kiezen tussen je eten betalen of je ziektekostenverzekering betalen, je huur of je gasrekening? Dat is inmiddels de keiharde realiteit voor heel heel heel erg veel mensen. Misschien even een maandje of wat ruilen en kijken of je er dan nog zo laconiek over doet.

Ik ontstip het topic :evaw: , ik word er alleen maar boos en verdrietig van. Zo makkelijk praten als je heel gemakkelijk rondkomt en van alles kan doen en kopen. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:11

Babsiej schreef:
Mindim schreef:

Maar dit is een eindeloze discussie. Mensen beseffen niet hoe luxe ze hier wonen. Zelfs als je voor Nederlandse begrippen niet veel geld hebt.

Ik klaag niet voor mezelf hoor en weet heel goed hoe luxe we het hier hebben. Ik word enkel wel kregel van mensen in een luxe positie, die eigenlijk niets hoeven te laten, hoe mensen met amper geld op de bank de broekriem aan moeten halen en wordt gezegd, niet klagen je hebt het goed. Dat is heel gemakkelijk genoemd vanuit bepaalde posities, een beetje invoelendheid als mensen binnen een jaar het vel over de oren getrokken wordt, zou je sieren.

Verder snap ik idd niet, dat groningers, mensen van de toeslagenaffaire zo lang moeten wachten op geld, nederland in meerdere crisissen zit, dat de koopkracht ongekend afneemt dat er dan met gemak even 80 miljoen vanuit nederland, niet eens vanuit de eu dit keer, aan Oekraine wordt overgemaakt voor wederopbouw of dat hotels en schepen worden aangekocht voor vluchtelingen. Maar voor de gemiddelde nederlander is er niets tot weinig. Ja, dat wringt bij menig een..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:14

karuna schreef:
Babsiej schreef:

Makkelijk gezegd als je zelf geen geldzorgen hebt. Enig idee hoe slopend continue geldstress is? Je staat er mee op, gaat er mee naar bed en je nachtrust gaat er ook gezellig aan kapot.

Moeten kiezen tussen je eten betalen of je ziektekostenverzekering betalen, je huur of je gasrekening? Dat is inmiddels de keiharde realiteit voor heel heel heel erg veel mensen. Misschien even een maandje of wat ruilen en kijken of je er dan nog zo laconiek over doet.

Ik ontstip het topic :evaw: , ik word er alleen maar boos en verdrietig van. Zo makkelijk praten als je heel gemakkelijk rondkomt en van alles kan doen en kopen. 8)7

Ja dat weet ik zeker. Ik ben in armoede opgegroeid. Voor elk dubbeltje heb ik keihard moeten knokken en dat moet ik nog. En ja , ook ik heb behoorlijk medische issues, waardoor ik meer overleef dan kan leven. Dus ja dat weet ik zeker. Sterker nog, ik was zelf dakloos 8 jaar geleden omdat ik bij m’n ex weg wilde. Dus idd zwervend moeten redden tot er, weliswaar een eind uit de richting, een huurhuis beschikbaar kwam.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:15

@mvdende: ben je soms die 1300 euro vergeten die jij gratis hebt gekregen? En waar de werkende mens naast piest.
Bovendien vind ik het nogal ondankbaar om over gratis geld te gaan spreken dat naar het buitenland gaat terwijl jij vrijwel recht hebt op een aantal dingen en een ander niet.
Laatst bijgewerkt door purny op 22-08-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:16

purny schreef:
@mvdende: ben je soms die 1300 euro vergeten die jij gratis hebt gekregen? En waar de werkende mens naast piest

En dit terwijl haar gasrekening nog geen euro is gestegen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:16

[/quote][/quote]

Ik klaag niet voor mezelf hoor en weet heel goed hoe luxe we het hier hebben. Ik word enkel wel kregel van mensen in een luxe positie, die eigenlijk niets hoeven te laten, hoe mensen met amper geld op de bank de broekriem aan moeten halen en wordt gezegd, niet klagen je hebt het goed. Dat is heel gemakkelijk genoemd vanuit bepaalde posities, een beetje invoelendheid als mensen binnen een jaar het vel over de oren getrokken wordt, zou je sieren.

Verder snap ik idd niet, dat groningers, mensen van de toeslagenaffaire zo lang moeten wachten op geld, nederland in meerdere crisissen zit, dat de koopkracht ongekend afneemt dat er dan met gemak even 80 miljoen vanuit nederland, niet eens vanuit de eu dit keer, aan Oekraine wordt overgemaakt voor wederopbouw of dat hotels en schepen worden aangekocht voor vluchtelingen. Maar voor de gemiddelde nederlander is er niets tot weinig. Ja, dat wringt bij menig een..[/quote]

Inderdaad

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:17

Babsiej schreef:
mvdende schreef:

Ho ho...

Ik zeg niet dat Oekraïne en de Oekraïnse vluchtelingen het maar moeten uitzoeken, maar ik vind het wél cru dat er kennelijk wél geld is om aan het buitenland te besteden, maar dat de regering glashard zegt dat er géén geld is om de crisis hier aan te pakken.

Er zijn meer landen op de wereld die Oekraïne kunnen steunen: de VS, Australië, Nieuw Zeeland, Het Midden Oosten....

Waarom moet het altijd maar van één kant afkomen? Waarom nu wéér Europa, terwijl wij al zoveel geld hebben gestuurd... laat Australië eens wat miljarden naar Oekraïne sturen....en de VS, dáár is geen energiecrisis gaande....

En ten tweede, voor vluchtelingen wordt behoorlijk veel gratis geregeld, zoals gratis gezondheidszorg, daar waar een Nederlander €180 per maand voor af mag tikken. Óók een warm dak boven hun hoofd wordt zomaar geregeld, terwijl er komende winter genoeg Nederlanders in de kou komen te staan.

Ergens moet er een keer een grens getrokken worden, je kan geen gratis geld blijven uitdelen aan vluchtelingen en je eigen burgers letterlijk en figuurlijk in de kou laten staan.

Dat geeft wrijving!

Jij tikt 180 euro per maand af? Of krijg je ook nog behoorlijke zorgtoeslag?

Daarbij zijn alle inwoners van 0 tot 18 ook gratis verzekerd hier.

Zorgtoeslag is €104 per maand.

Maar ik kijk niet naar de precieze inkomsten- uitgaven.

Inkomsten gaan op de grote hoop en uitgaven gaan op de grote hoop, dus ja, er wordt iedere maand €180 van mijn rekening afgeschreven.

En al zou je de Zorgtoeslag daarvan af trekken, blijft er €76 per maand over en dat is flink méér dan de €0 die asielzoekers betalen!

Ik ben voor gelijke monniken, gelijke kappen: zodra je hier mag werken of een (bijstand) uitkering ontvangt, dan mag je óók dezelfde kosten maken als ieder ander. Dus gewoon normaal huur, g/w/l en de zorgverzekering.

T kan gewoon niet zo zijn dat een Oekrainer hier wél een baan heeft, maar géén zorgverzekering kosten, huur, gwl enz hoeft te betalen...

Maar terug on-topic, hopelijk komt het kabinet met extra maatregelen om de armoede in Nederland tegen te gaan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:20

purny schreef:
@mvdende: ben je soms die 1300 euro vergeten die jij gratis hebt gekregen? En waar de werkende mens naast piest

Is voor véél mensen véél te weinig!

Als jouw energierekening met €300 per maand omhoog gaat, kan je met die €1300 4 maanden overbruggen. Het stookseizoen duurt van oktober tot en met april, dus €6 maanden.

Dan kom je als je het alleen over energie hebt, al €600 tekort.

En niet alleen de energierekening stijgt als een malle, de boodschappen worden óók heel rap héél duur!

En daar voel ik weldegelijk iets van!

€1,09 voor een litertje yoghurt wat normaal gesproken €0,60 was. Is gewoon bijna 100% duurder geworden binnen zeer korte tijd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:21

Babsiej schreef:
purny schreef:

Precies. Mijn gasrekening gaat waarschijnlijk van de 90 naar de 250 euro als het niet meer is. Compensatie? Daar kan ik en vele met mij werkende mensen naar fluiten. En dan ben ik maar 50 euro bruto per maand erop vooruit gegaan.

Ik zou er bijna thuis voor gaan zitten en mijn handje ophouden bij de o zo slechte regering zoals sommige hier beweren. Maar dat doe ik niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:22

mvdende schreef:
purny schreef:

Is voor véél mensen véél te weinig!

Als jouw energierekening met €300 per maand omhoog gaat, kan je met die €1300 4 maanden overbruggen. Het stookseizoen duurt van oktober tot en met april, dus €6 maanden.

Dan kom je als je het alleen over energie hebt, al €600 tekort.

En niet alleen de energierekening stijgt als een malle, de boodschappen worden óók heel rap héél duur!

En daar voel ik weldegelijk iets van!

€1,09 voor een litertje yoghurt wat normaal gesproken €0,60 was. Is gewoon bijna 100% duurder geworden binnen zeer korte tijd.

Ik kom niet eens in aanmerking. Dus ik kom sowieso 1200 euro of meer tekort.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:22

Oktober tot en met april is wel erg pessimistisch. Meestal gaat de kachel pas begin november aan, en de laatste jaren Max tot en met maart.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:23

purny schreef:
Babsiej schreef:

Precies. Mijn gasrekening gaat waarschijnlijk van de 90 naar de 250 euro als het niet meer is. Compensatie? Daar kan ik en vele met mij werkende mensen naar fluiten. En dan ben ik maar 50 euro bruto per maand erop vooruit gegaan.

Ik zou er bijna thuis voor gaan zitten en mijn handje ophouden bij de o zo slechte regering zoals sommige hier beweren. Maar dat doe ik niet.

Dat jij de compensatie niet krijgt, betekent dat jij een behoorlijk salaris hebt. Immers tot 120% van het sociaal minimum krijgt gewoon de toeslag.

Als je het niet krijgt, betekent dus dat je genoeg financiële ruimte zou moeten hebben om de klap op te vangen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:28

Babsiej schreef:
Oktober tot en met april is wel erg pessimistisch. Meestal gaat de kachel pas begin november aan, en de laatste jaren Max tot en met maart.

Misschien bij jou?

Hier gaat de kachel aan zodra de temperatuur in de woonkamer onder de 19,5°c zakt. Dat is de temperatuur die ik het minimaal wil hebben in de woonkamer.

Die 19,5 is al snel bereikt als de temperatuur buiten onder de 15-10 gaat zakken en dat is toch echt vaak in oktober al.

En het hangt ervan af wat het weer doet in maart. De afgelopen 2 jaar was het in maart en april fors kouder dan gebruikelijk en stond de verwarming dus gewoon nog aan.

19,5°c op de officiële meter hier in huis betekent eigenlijk 18,5, want mijn meter heeft 1 graad afwijking en is daarmee behoorlijk positief.

Kouder dan een daadwerkelijke 18,5 en je bent compleet verkleumd als je gewoon in een vestje aan de eettafel zit te computeren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:31

Behoorlijk? Nou ik vind van niet hoor. Maar dat is een andere discussie.
Bij ons is de grens 1361 euro. Als je 1362 euro verdiend dan zit je er al naast en kan je er naar fluiten.
Maar snap je hoe het voelt als je als persoon met een uitkering gaat lopen klagen dat de extra 500 euro te lang duurt dit onwijs verwend overkomt?

En voor dat salaris sta ik wel elke dag te werken. Ook voor onze uitkeringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:32

mvdende schreef:
Misschien bij jou?

Hier gaat de kachel aan zodra de temperatuur in de woonkamer onder de 19,5°c zakt. Dat is de temperatuur die ik het minimaal wil hebben in de woonkamer.

Die 19,5 is al snel bereikt als de temperatuur buiten onder de 15-10 gaat zakken en dat is toch echt vaak in oktober al.

En het hangt ervan af wat het weer doet in maart. De afgelopen 2 jaar was het in maart en april fors kouder dan gebruikelijk en stond de verwarming dus gewoon nog aan.

19,5°c op de officiële meter hier in huis betekent eigenlijk 18,5, want mijn meter heeft 1 graad afwijking en is daarmee behoorlijk positief.

Kouder dan een daadwerkelijke 18,5 en je bent compleet verkleumd als je gewoon in een vestje aan de eettafel zit te computeren.

Dikkere vest aan doen?

Ik ben heel de dag de hort op, dus de thermosstaat staat op 16 graden, anders wordt het bedompt in andere kamers. Meestal rond een uur of 6 in de avond gaat de houtkachel aan. De verwarming heel de dag aan, nou nee, vind ik zonde. Heb je gordijnen voor ramen en deuren?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:32

19,5 graad kan ook best wat minder.

Hier staat ie, zeker overdag, niet hoger dan 16 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:36

mvdende schreef:
Babsiej schreef:

Misschien bij jou?

Stel je aan zeg. Hier staat die overdag op 17 graden en ik ben gewoon aan het werk achter de computer. Savonds maximaal op 19. En ik verkleum niet hoor. Dik vest aan en pantoffels.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:42

Standaard 19,5graden, de compensatie gekregen, én een vast contract waardoor de energie niet duurder is geworden.
En dan nog hakken dat anderen het beter hebben. Schiet mij maar lek }:0

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:56

secricible schreef:
Standaard 19,5graden, de compensatie gekregen, én een vast contract waardoor de energie niet duurder is geworden.
En dan nog hakken dat anderen het beter hebben. Schiet mij maar lek }:0

Ja, mooi om te weten waar de helft van mijn salaris onder andere naartoe gaat :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:01

Ik snap dat ook niet.. Klagen, klagen, maar wel lekker door blijven stoken..
Wij hebben de verwarming al jaren op 16 graden, en 's nachts op 14. Dikke trui aan, sloffen, en je bent er zo aan gewend. Wij stoken ook pas vanaf November/December, en na Februari stond de kachel alweer bijna uit.
En die zorgtoeslag.. daar hoef je niet perse op bij te leggen. Als je vaak ziek bent vind ik het niet verkeerd dat je zelf ook wat mee betaalt. Heb je nauwelijks tot nooit zorgkosten, dan zet je je eigen risico omhoog. Zelf krijg ik elke maand €112 aan zorgtoeslag, en ik betaal maar €87 per maand. Ik houd er dus juist €25 per maand aan over, wat ik opzij zet voor de tandarts en evt eigen risico.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:10

Dat vind ik ook echt wel bizar... dat een toeslag hoger kan uitvallen dan de kosten...

Maar idd, vooruit, ER is dan de kanttekening.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen dat verschil iedere maand gebruiken om gaatjes te dichten en dan alsnog in de oliebol komen als ze iets overkomt en ze dat ER moeten ophoesten.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:16

Ik vind het juist niet evenwichtig verdeeld dat chronisch zieken jaar in jaar uit standaard hun eigen risico kwijt zijn. Ik al sinds het werd ingevoerd. En bij het vorige stelsel was de premie voor chronisch zieken veel hoger dan voor mensen zonder aandoening.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:23

Ja heel apart inderdaad! Het verschilt per jaar hoeveel ik eraan 'over houd', maar meestal zo tussen de 15 tot 25 euro per maand. In mijn geval ben ik het uiteindelijk wel kwijt aan tandarts, bril en steunzolen, maar er zullen zeker ook mensen zijn die het echt niet nodig hebben en over houden. Je kan ook nergens aangeven dat je minder toeslag nodig hebt. Het is alles of niks.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:29

Ben wel jaloers op de mensen die niet verkleumen met 19 graden op de kachel. Het huis is hier nu onder de 24 graden gekomen de afgelopen dagen dat het wat afgekoeld is, en ik heb mn wollen deken alweer tevoorschijn gehaald _O- In de winter zet ik de kachel ook op 17-19 graden overigens, afhankelijk van of ik thuis ben of niet, vanuit bespaaroogpunt, maar dan zit ik toch zeker wel met een ski pak aan in huis, een muts en een elektrische deken, nog lagere temperatuur krijg ik extreem veel pijn aan mijn spieren/gwrichten en is de kou echt tot op het bot niet te harden. :')
Gelukkig hebben wij nog een vast contract, dus deze winter zitten we goed.
Donderdag komt er iemand voor een vrijblijvende offerte voor een airco (om te verwarmen van de winter) Gelukkig ben ik altijd al mega zuinig geweest en nooit in extreme luxe geleefd. Heb de afgelopen maanden bijvoorbeeld toch nog wat kunnen sparen omdat ik vanwege de stijgende prijzen in Maart mijn auto al verkocht heb en overgegaan ben op een e-scooter. Enige nadeel is dat ik nu heel erg gebonden ben aan werk dicht bij, maar hield toch al niet van een lange reistijd dus brengt me ook niet in de verleiding bij leukere plekken verder weg te solliciteren :+ En heb altijd al rond minimumloon gezeten, dus daar kan ik niet op inleveren.

Hier "verdien" ik ook op de zorgtoeslag, ongeveer €10 p.m. Maar ik betaal het elk jaar in een keer, en laat de zorgtoeslag ook in een keer uitbetalen, dus niet per maand, dat scheelt ook weer iets van €15 euro per jaar :j En heb dan een aparte spaarpot met wat ik terug krijg wat evt weer in het eigen risico kan, al moet ik wel zeggen, dat bedrag heeft zo lang geduurd om op te bouwen (€800) dat ik wel praktisch gezien dood moet gaan wil ik gebruik gaan maken van zorg :+ zo heb ik nu wat twijfelachtige kwaaltjes, maar hell no dat ik daar kosten voor ga maken, even als tandarts, dat zijn dingen die ik wel over sla om het haalbaar te houden. maarja bij hoge nood is er over na gedacht. Zou het wel beter vinden als ze tandarts in de basiszorg stoppen, maargoed dat is een andere discussie.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:36

Ik kom van 21,5°c verwarming, dus 19,5°c is al 2 graden minder.

Knap dat sommige het met nóg minder kunnen, maar ik verander onherroepelijk in een compleet ijsblokje! Inclusief vest en slippers. Op de bank ligt een dekbed, dan is die 19,5 prima en tijdens schoonmaken enz óók. Maar werken achter de computer zorgt 100% voor ijsblokjes.