Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:19

Ik ben ook net terug van vakantie.
Heb voor vertrek mijn bakken zoveel mogelijk leeg gegeten.
Grappig, ik heb de snijbiet helemaal weg gesneden maar had de stronken nog niet gerooid.
En nu zit er binnen een week alweer mooi blad aan. Dus die mag nog even blijven.
Verder heb ik nog bietjes en wortel staan, maar die zijn pieterig.

De tomaten rijpen nog mooi door.
De courgettes geven met regelmaat een vrucht en ik heb welgeteld 1 pompoen. Daar zal het wel bij blijven denk ik.
En ik heb in de mini's nog basilicum staan en boerenkool.

Ik moet mijn grote bak gaan verplaatsen dus die zaai ik niet meer in. Ik overweeg deze te vervangen door 2 airbakken.
Die kan ik wat makkelijker op een verhoging zetten.

En ik heb dit seizoen geleerd om niet gelijktijdig een vak met pluksla en kropsla te planten. Ik kon er niet tegen eten. Ik ga volgend jaar 2 kropsla en 2 pluksla in 1 vak zetten. En een paar weken later idem in een tweede vak. Dan kan ik eerst het ene vak leeg eten en daar wat anders in zetten.
En dan het andere vak.

Marcella

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:13

Snijbiet kan je heel lang van eten. Overbuurman op de moestuin eet het ook in de winter uit de kas.

Ik heb nog even spinazie gezaaid in de kas.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:44

@ Marcella,
wat heb je nu nog in je kas staan? Ik ben aan het bekijken wat ik nog kan zaaien voor de winter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:05

Tomaten, paprika en meloen 1x van het voorjaar nog over.
Komkommer en 1x meloen wortels afgeknaagd.

Gisteren gezaaid pluksla, winterwortel en spinazie. Je kan ook nog winterandijvie doen en snijbiet. Denk dat je voor de rest te laat gaat zijn, maar is heel erg weers afhankelijk. Met of we nog een goede nazomer gaan krijgen.

Misschien dat late doperwten ook nog kunnen. Je hebt soorten die het juist met kou beter doen.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:53

Dank je wel, Marcella. Dat is ongeveer wat wij nu ook nog in onze kas hebben, samen met nog 2 soorten selderij en worteltjes die maar niet willen doorgroeien. En nog wat kruiden.
Snijbiet en andijvie ga ik nog proberen. Snijbiet hadden we al, maar weggedaan omdat we er op een gegeven moment echt genoeg van hadden en hij steeds maar doorschoot. Meloen komt er volgend jaar zeker weer in, ik had niet verwacht dat we zo’n mooie opbrengst zouden hebben van 1 plantje: 4 cavaillons! Volgend jaar proberen we ook watermeloen. En misschien wat koolsoorten, ik heb tot nu toe altijd gedacht dat dat te moeilijk zou zijn met beestjes en andere plagen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:23

Selderij, basilicum, dropplant en mini peterselie ga van de laatste hopen dat die aanslaat.

En een mooi muizen gat vlakbij de laatste meloen plant. Heb gelijk de val weer gezet. Gok wel dat er wat zaad verdwenen is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:38

Paradise123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:26

Wij zijn dit jaar begonnen met 2 bakken, waarvan we er 1 indeelde op de MM methode.
En wat doet die bak het goed zeg! als we zouden willen, kunnen we er elke dag met 7 mensen uit eten.
Mijn tip is dan ook: begin met een mini (30x30) de oogst en indeling hiervan is nog te overzien, anders valt er zoveel te oogsten (zoals bij ons) dat je het niet meer bij kan houden, en er kilo's sla, radijsjes en courgettes naar de kippen gaan... (wat zij uiteraard geen probleem vonden *D _/-\o_ )
En het 2de jaar kan je dan overgaan op 60x60cm.
nog een tip voor als je alleen een MM mini hebt: je kan ook 2 S groentes (radijs of wortel) samen in een vak zetten. dan heb je 8 van beide. dit geld trouwens ook voor M of L groentes: zo kan je bijvoorbeeld 6 bietjes en 6 planten met peultjes, of 2 kroppen sla en 2 snijbietplanten.
Wat ook leuk is om te doen: een aalbessenstruik in een mini zetten!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:26

Uiteindelijk verhuist en nu staat mijn bak (90 x 120)er met 2 mini's. Ex wou hem eerst hebben maar na een hele zomer er niks mee gedaan te hebben ging die hem opruimen dus nu is die weer lekker bij mij.

Heb ondertussen rode winterui, gele winterui en knoflook gepoot. Denk dat ik nog een poging ga doen voor sla en misschien die wintererwt ook nog.

Verder hoop ik vanaf maart weer vollebak mee te moestuinen. Op mijn gazon (dat nu gewoon 1 kale grasvlakte is) wil ik eigenlijk een mini boomgaard maken. Appel, peer, kers, perziken sowieso en dan wat bessenstruiken. maar met de mussenkolonies die in mijn leilinde en hazelaar wonen zal ik daar weinig van overhouden vrees ik.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:03

Paradise123 schreef:
Wij zijn dit jaar begonnen met 2 bakken, waarvan we er 1 indeelde op de MM methode.
En wat doet die bak het goed zeg! als we zouden willen, kunnen we er elke dag met 7 mensen uit eten.
Mijn tip is dan ook: begin met een mini (30x30) de oogst en indeling hiervan is nog te overzien, anders valt er zoveel te oogsten (zoals bij ons) dat je het niet meer bij kan houden, en er kilo's sla, radijsjes en courgettes naar de kippen gaan... (wat zij uiteraard geen probleem vonden *D _/-\o_ )
En het 2de jaar kan je dan overgaan op 60x60cm.
nog een tip voor als je alleen een MM mini hebt: je kan ook 2 S groentes (radijs of wortel) samen in een vak zetten. dan heb je 8 van beide. dit geld trouwens ook voor M of L groentes: zo kan je bijvoorbeeld 6 bietjes en 6 planten met peultjes, of 2 kroppen sla en 2 snijbietplanten.
Wat ook leuk is om te doen: een aalbessenstruik in een mini zetten!

Wat wil je in hemelsnaam beginnen met 30x30. Dan heb he 1 krobje sla van een klein ras, 4 wortels en 4 bietjes. Ofzo. Als alles eruit is kun je misschien nog 1 rondje planten. Das niet heel veel voor een heel seizoen ;)

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 17:28

Hier vandaag weer even in de moestuin gerommeld. De komkommer en tomatenplanten eruit gehaald. De opbrengst van 2 tomaten planten is uiteindelijk 160 tomaten geworden *\%/* . Waarschijnlijk de money maker variant, dat wist ik niet totdat ze gingen groeien.

De komkommers waren talloos, die heb ik niet geteld eigenlijk.
We hebben nu nog staan: 1 bakje wortelen, aardbeienplanten, een zonnebloem (die waarschijnlijk ook nog gaa bloeien ook: projectje van mijn zoontje).

Daar heb ik nu bij gezet: een aantal bakken met knoflook en winterui.
Daar hou ik het even bij, de rest komt of later of volgend voorjaar wel weer.

Dus toch wel echt een beetje einde seizoen, want hoef er nu nauwelijks meer wat aan te doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:23

Afbeelding

Laatste oogst denk ik. Paprika is meer dan verwacht. Veel pepers, straks proberen hoe scherp die geworden zijn.
Verder hangen er nog best veel tomaten aan de planten, maar dat gaat met deze temperaturen niks meer worden denk ik? Zijn nog helemaal groen...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:00

Ik heb vandaag ook schoonmaak gehouden in de moestuinbak. Ik ben bezig die helemaal leeg te halen , ook zand eruit, omdat die naar een andere plek moet. Maar even verzinnen deze winter waarheen.

Ik heb er alleen nog een courgette staan. En heb knoflook bij de aardbeien in gezet. Bij een aantal staan al mooie sprieten boven.
En ik had een paar mooie struikjes basilicum, dus daar even pesto van gemaakt.

Mooie oogst nog Nickeltje!
Ik heb vandaag alle tomaten eraf geknipt, ook de groene. Die leg ik op een bord in de keuken op een zonnige plek. Vaak worden ze dan nog wel rood.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:25

Roodvos, dan rijpen ze nog wel na denk je, ook als ze nog totaal groen zijn? Dan ga ik die er morgen nog afhalen... Denk dat er buiten weinig meer mee gaat gebeuren

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:19

Ik las laatst in een duitse groep iets van groene chutney ofzo.
Kan morgen wel eens bij interesse ff zoeken hoe wie wat t was met groene tomaten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:38

Hier staan de prei, knoflook en ui buiten in de grond.
De saffraankrokus steken hun hoofd boven het zand. In de kas staat nog paprika met bloemen en 1 mini paprika. Verder veel lege pepers, aardbeien enz

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:47

Mijn paprika en peper oogst ( alles eigenlijk) komt van buiten. Ik heb helaas nog geen kas...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:26

Groene tomaten in een papieren zak met bananen schillen werkt al super. Vorig jaar geprobeerd en werkt echt.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 09:36

Marcella schreef:
Groene tomaten in een papieren zak met bananen schillen werkt al super. Vorig jaar geprobeerd en werkt echt.

Dit jaar zelf ook gedaan en inderdaad werkt super!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:20

Ik heb zo’n kas van de Lidl. Zijn allemaal jonge planten dus grote kans dat ze het niet overleven.
Gisteren alles met de regen buiten gezet. Iedereen is voorzien van water en kunnen weer een paar dagen vooruit

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:26

Oh mijn god, ik moet dit weekeind wortels nog oogsten.
Ik was ze halfslachtig vergeten _O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:56

Nickeltje schreef:
Roodvos, dan rijpen ze nog wel na denk je, ook als ze nog totaal groen zijn? Dan ga ik die er morgen nog afhalen... Denk dat er buiten weinig meer mee gaat gebeuren

Als er een minimaal vleugje oranje op zit gaan ze sowieso nog wel rijpen. Kan wel 2-3 weken duren.
Helemaal groen, dat is een gokje, voor mij ook. Maar ik heb/krijg er allemaal van die groeischeuren in en daar worden ze ook niet beter van.
En wat jij zegt: buiten gebeurt er ook niet veel meer mee.

Marcella schreef:
Ja, maar...., dan moet ik eerst een banaan kopen.....
En ergens een papieren zak scoren...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:58

Heb nu een schil in mijn afval bakje liggen mag je wel komen ophalen in Hendrik-Ido-Ambacht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:18

Dat is heel lief van je, maar voor de brandstofkosten kan ik dan ook/beter bij de Jumbo ca. 40 kg tomaten halen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:51

Opsturen word ook zo ranzig. :')