Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:02

Ik heb besloten gewoon m'n maandbedrag netjes af te lossen. En spaar daarnaast extra in een Duo potje. Als een herberekening in de toekomst niet nodig is qua hypotheek, dan los ik niet extra af. En levert dat wel meer ruimte op, dan los ik dat bedrag extra af.

Aan de ene kant, heb het geleend dus wil met liefde alles terugbetalen. Maar als ik netjes hun voorwaarden volg en daardoor €10.000 niet hoef af te lossen door einde termijn. Tja... dan ben ik ook eigenlijk gek om wel extra af te lossen :o

Edit: misschien ook interessant om studieschuld en hypotheek mee te nemen, voor degene die gaan stemmen.

https://www.f*ckdiestudieschuld.nl/verk ... enstelsel/

Heeft de boel onder elkaar gezet qua standpunten. Even het sterretje vervangen voor de u.. ik heb die stomme filter aan :+

denice

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 19:56

Logisch idinn! Zo zou ik er dan ook in staan, 10.000 euro is veel geld.

Wij hebben even een pauze ingelast tot er meer duidelijkheid is wat betreft onze eventele tijdelijke verhuizing naar de Seychellen. Als we weten waar we aan toe zijn dan gaan we kijken hoe we het verder gaan aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:11

Wanneer weet je meer? Ik ben zo jaloers, de Seychellen <3

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 20:15

Ja, bizarre locatie :=

Plan is nu om begin mei erheen te gaan om te ervaren hoe het daar is, en dan bij een ja van onze kant de rest uit te werken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:16

denice schreef:
Logisch idinn! Zo zou ik er dan ook in staan, 10.000 euro is veel geld.

Wij hebben even een pauze ingelast tot er meer duidelijkheid is wat betreft onze eventele tijdelijke verhuizing naar de Seychellen. Als we weten waar we aan toe zijn dan gaan we kijken hoe we het verder gaan aanpakken.

Heel gaaf als je dat mag gaan doen!

Al zou ik gaan huilen als ik na twee weken niet naar huis mag haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:17

Spannend denice! Wel heel gaaf als het door gaat. Uiteraard ook wel met nadelen, maar denk een hele mooie ervaring om mee te maken :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 20:18

Ja, ik zie ook wel de keerzijdes hoor! Je moet echt werken aan een sociaal leven want ander zit je daar te vereenzamen..

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:34

Even een schopje: hier gaat het ook goed! Deze maand weer een mooi bedrag kunnen overmaken :))
Daarnaast nog paar twee maanden en dan (mits het afstuderen is gelukt) een vierde werkdag, dus stiekem wil ik dan het loon van de vierde dag standaard 50/50 verdelen over sparen/DUO! We redden het nu ook, dus dat zou wel heel mooi zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:29

Lien, je lost best vaak extra af of niet? Is het qua toekomstige hypotheek evt niet gunstiger om dat op te sparen en grotere bedragen in 1x af te lossen? Zodat je een herberekening kan krijgen? Of verwacht je sowieso van heel je schuld af te zijn, mocht je over paar jaar willen verhuizen?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:55

Iedere maand inderdaad :))
Een herberekening kan ook tussendoor begreep ik. Maar ik verwacht niet dat we binnen 3 jaar gaan verhuizen en ik hoop wel in dat tijdsbestek van DUO af te zijn, dus het maakt niet zoveel uit.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:33

Hier ook weer mijn maandelijkse afbetaling gedaan, inmiddels bijna 15k afgelost :oo
Ik vraag elke maand een herberekening aan en krijg die ook. Tezamen met het feit dat de schuld vanaf dit jaar maar 1x van je hypotheekbedrag af gaat, scheelt dat toch al weer aardig als we eind dit jaar willen verhuizen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:58

Ik ga dat ook eens doen, uit nieuwsgierigheid. Ik word echt blij van dat aflossen, haha :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:00

123321 schreef:
Hier ook weer mijn maandelijkse afbetaling gedaan, inmiddels bijna 15k afgelost :oo
Ik vraag elke maand een herberekening aan en krijg die ook. Tezamen met het feit dat de schuld vanaf dit jaar maar 1x van je hypotheekbedrag af gaat, scheelt dat toch al weer aardig als we eind dit jaar willen verhuizen.

Wordt dan niet iedere keer je maandbedrag aangepast?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:43

PSvanLot schreef:
123321 schreef:

Wordt dan niet iedere keer je maandbedrag aangepast?

Klopt :j Ik stort extra bij om versneld af te lossen, dus dat maakt voor mij weinig uit. Voor de hypotheek straks wel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:04

Ik heb het maandbedrag op een rond bedrag gezet wat iedere maand afgeschreven wordt. De rest vul ik zelf aan.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:58

Ik heb het maandbedrag gewoon op een (voor mij hoog) X bedrag gezet wat ik sowieso kan missen. Als het goed is kan ik vanaf juni echt het dubbele aflossen, dan is het te overzien :))

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 19:19

Wij gaan weer verder met aflossen, voorlopig geen emigratie helaas!

Jullie zijn lekker bezig, goedzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:33

Aah jammer zeg! Hoe werkt dat expat zijn eigenlijk? Wat voor baan heb je dan? Mag ook per pb hoor, gewoon nieuwsgierig hoe dat werkt :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:41

denice schreef:
Wij gaan weer verder met aflossen, voorlopig geen emigratie helaas!

Jullie zijn lekker bezig, goedzo!

Dat is jammer Denise!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 21:12

Ik ben gewoon docent NL, maar mijn man werkt bij een internationaal bedrijf en die had een project daar. Een fabriek die niet goed levert en logistiek is zijn ding.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:36

Ik hoor net de AFM een verstek heeft gedaan om studieschulden te registeren bij het BKR. Dit omdat mensen hun studieschuld vaak niet opgeven bij de aanvraag van een hypotheek. Op deze manier is er meer inzicht in de schulden.

Nou daar ben je klaar mee dan, heb je ook nog een BKR registratie aan je broek hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:47

Misschien kunnen ze gelijk verder nadenken waarom sommige het niet vermelden. Zodat je uberhaupt een hypotheek kunt krijgen ipv je scheel te betalen aan huur :roll:

Wij zaten met schuld aan circa 290 .. koop je in deze tijd bar weinig voor. Als we het niet vermelden is de max. circa 450. Nu zou ik die bijbehorende maandlasten niet eens willen, maar nu betalen we in verhouding heel veel huur én ik hou zat spaargeld over. Dus er is ruimte genoeg voor een wat hogere hypotheek. Zou mooi zijn als ze gewoon meer maatwerk kunnen gaan leveren. Ik snap namelijk prima dat mensen het maar niet vertellen. Het is alleen jammer dat sommige het financiële inzicht ontbreekt en vervolgens in de betaalproblemen komt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-21 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:54

Suzanne F. schreef:
Ik hoor net de AFM een verstek heeft gedaan om studieschulden te registeren bij het BKR. Dit omdat mensen hun studieschuld vaak niet opgeven bij de aanvraag van een hypotheek. Op deze manier is er meer inzicht in de schulden.

Nou daar ben je klaar mee dan, heb je ook nog een BKR registratie aan je broek hangen.

Met als kanttekening dat het enkel door banken ingezien kan worden. Ze zullen daar vast ook hypotheekverstrekkers onder laten vallen.

Ergens vind ik het geen slecht iets en is het eigenlijk vreemd dat je deze schuld kunt verzwijgen, maar het wordt je zo wel moeilijker gemaakt om een hypotheek af te sluiten.

Hier gaat het aflossen top! Verwachting is 1-10-2021 het helemaal afgelost te hebben. Ik kan het bijna niet geloven. Op 1-12-2020 nog 21k. Vandaag staat er nog net iets boven de 12k op!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:16

Netjes zeg! Wat snel ook :))

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:44

Opzich vind ik t geen probleem dat bkr geregisteeerd word, (ik was niet van plan het te verzwijgen) maar in het nieuwe stelsel is je terugbetaal bedrag echt maximaal €150 als je echt meer dan 60K schuld hebt opgebouwd.
Die Max €150 per maand is eigen weinig en kan mij niet voor stellen dat dit zorgt dat je je hypotheek niet kan betalen. Dat is ongeveer evenveel wat ik betaalde aan collegegeld 7 jaar lang.
Ik vind het belangrijker dat ze gewoon kijken naar je uitgaven. Wij hebben al 6 jaar een huurwoning van €1000 per maand. Mag toch hopen dat ik een fatsoenlijke hypotheek kan krijgen als ik afgestudeerd ben.