Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 07:20

Oh dat buitenhuisje is zeker leuk zeg +:)+

Bij oma was het echt zo'n hokkerig, ouderwets huisje. Zolder / verdieping was ook al jaren niet meer begaanbaar. Helemaal doorgezakt dak ook boven je bed, dat je lag te hopen dat het niet in zou storten als je daar sliep := En dan door dat koude, vochtige, spinnerige gangetje naar het WC hokje, dat was ook allemaal oude zooi, stukje kapot tegels of zeil lag er geloof ik.... en dan met die emmer water doorspoelen. Of dan had je eens pech en dan was die emmer (bijna) leeg. Of zo vol dat je hem amper kon tillen :)) Als kind hou je dan graag je plas zo lang mogelijk op 's nachts :))

En toch vind ik het zó zonde dat het huisje er nu niet meer is...want het had wel super veel karakter. Maarja helaas konden wij het niet overkopen toen oma verhuisde. En de nieuwe eigenaar gooide natuurlijk de hele zooi plat en nu staat er een enorme villa die aan alle kanten tot een meter van de perceelsgrens uitdijt.... -O-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:01

TheaD schreef:
Arabesk: Bij een warm bad moet je niet denken aan een luxe 5 sterren hotel waar je met 2 personen in rond kunt dobberen :P Nee, ons bad is maar gewoon een teil, net groot genoeg dat ik erin kan zitten met mijn benen opgetrokken. Ik vul de teil voor een deel met koud water en verwarm vervolgens met ketels genoeg water tot het de juiste temperatuur heeft. Ik denk totaal ruim 40 liter ofzo...

Als ik zie hoe lang het duurt voordat een pan water hier heet wordt op de kachel.... :')

Toen we hier kwamen wonen, waren er twee stopkontakten, ongeaard natuurlijk, en 3 lampen met bijbehorenden lichtschakelaars. Helaas was het niet meer veilig om te gebruiken, het linnen wat rond de strromdraden gewikkeld zat ter isolatie, was kompleet verteerd en nu lagen ze rechtstreeks in de loden buizen langs het plafond, lekker kortsluitingsgevoelig... Dat hebben we dus maar afgesloten nu hebben we één stopkontakt in de hal. [/quote]

Ja zo zat het hier ook. Draden met was en stof eromheen en dan vlak langs een koperen leiding ieks!

Citaat:
Riool hebben we ook niet. Zonder badkamer, wasmachine, en watertoilet is er ook niets wat afgevoerd moet worden. Het grijs water, van het bad, de was en de afwas gebruik ik om de rozen mee water te geven. Het droogtoilet word gecomposteerd en gebruikt voor bemesting van de bomen in het bos :)

Is de was niet ontzettend veel werk met de hand?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:05

Mooi plekje heb je ervan gemaakt !
Bij mijn grootouders was het gewoon een houten bak met een gat in een donker hok :D

Iemand hier verstand van oude muren?
Ik had nog een restje leemverf en dacht dat dit wel mooi in het halletje zou passen.
Dus behangpapier eraf gepruts en tot mijn verbazing zit er een '' muurschildering '' onder :')
De wand is wel degelijk een soort van steen, maar wel heel glad. Beetje marmerachtig.
Beide muren van het halletje zijn ook hetzelfde tot nu toe. Zit ongeveer in de helft met behang afdoen.
Ik vind het eigenlijk wel heel mooi en vraag mij af wat dit is. :P

Afbeelding

Arabesk

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:31

oh dat is zo mooi! Wij hebben hier een plafondschildering in dezelfde stijl, niks meer aan doen, zo laten en restaureren :-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:57

Ik zou het inderdaad lekker zo laten :j

@TheaD: dat zal zo rond 2004-2005 zijn geweest.... dat was het leuk van dat vakantiewerk, je kwam bij allerlei soorten mensen. Een aantal daarvan vergeet je nooit meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:06

Hier het plafond:

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:09

Oh kijk dan ! <3 Mag ik jouw plafond hebben ? O:)

Waar vind ik iemand die zoiets kan restaureren ?
Het is aan de zijkanten en onderkant wel verprutst met een streep witte verf en wat geknoei met vulmiddel :\

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:12

Pandora2 schreef:
Oh kijk dan ! <3 Mag ik jouw plafond hebben ? O:)

Waar vind ik iemand die zoiets kan restaureren ?
Het is aan de zijkanten en onderkant wel verprutst met een streep witte verf en wat geknoei met vulmiddel :

ja zo heeft mijn man de geschilderde tegeltjes achter de kachel verpest, hele brokken cement eruit, g*dverdomme. Deze boerderij is een schraap-boerderij; er was niet veel geld. Dus echte tegels waren er niet, dus hadden ze ze nageschilderd op stuckwerk. En ook de schouw, van hout, was met 'marmer' beschilderd :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:09

Tegeltjes naschilderen op stucwerk...wat een werk ! }>
Mensen waren vroeger echt wel heel vindingrijk ! :')

Even tussendoor een jonge vink gered. Beestje zat midden op de straat te puffen.
Heb 'm een uurtje in een kattenmand ( zonder kat :+ ) gezet om een beetje te bekomen.
Dacht net de wildlife taxi te bellen, maar hij fladderde rond in het mandje, dus weer vrijgelaten in de struiken dichtbij de vindplaats <3
Volledig off-topic. Sorry :P

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 20:35

Libera: :') haha, dat zijn de noesten in het hout :P

senna21: ja, het is eigenlijk wel bizar hoeveel drinkwater er op deze manier verspilt wordt.

pmarena: Wat zonde zeg, dat ze het plat gegooid hebben!

Arabesk: Als het fornuis eenmaal op temperatuur is dan kookt het water zomaar. Ik kan ook wel 3 of 4 pannen tegelijk opzetten, dus het schiet wel lekker op :)

De was met de hand doen kost tijd, maar dat doet alles, ik heb er geen hekel aan :)

<3 Dat plafond <3

Pandora2: Wow dat is nog eens een ontdekking! Mooi zeg!

Lange dagen, korte nachten.

Ik zit op m´n knieen in de tuin terwijl de wind door de boomtoppen raast. De jonge scheuten van eiken en esdoorn breken af en vallen naast mij in de tuin en op het gras. Gelukkig zit ik hier aardig in de luwte. Voorzichtig trek ik het onkruid tussen de kleine wortelplantjes weg en stop het in de mand. Ik weet niet wat dat met wortelzaadjes is, maar volgens mij bedenken die zich wel 10 x voordat ze echt door de grond omhoog komen. Het duurt soms wel weken voordat je de eerste groene puntjes ziet. Meestal dek ik ze af met oude planken tijdens de kiemperiode, zodat het er goed vochtig onder blijft, maar dit jaar was dat overbodig. Inmiddels zijn ze zeker al 5 cm hoog en was het ook hoog tijd om dit bed eens flink aan te pakken. Het eerste rijtje waar de paarse worteltje staan is al schoon. Nu verder mer de rij oranje wortels en een rij rode bietjes.

Afbeelding

Deze week hebben we grote stappen gemaakt met de tuin. Alle komkomers, augurken en pompoenen zijn uitgeplant, net als de sweet corn en dan nog een bed met een maissoort die geschikt is om tot meel te malen. De kolven die aan deze soort komen zijn allemaal verschillende kleurtjes. Van rode, tot zwarte, tot gevlekte. Als de oogst hiervan goed gaat kan ik daar weer lekker maisbroodjes van bakken voor bij de Chili.

Afbeelding

Als ik van de composthoop terugloop met de geleegde mand, zie ik Sander ook net met zijn fiets terugkomen van zijn paardenklant. "Gaan we eerst eten?" vraag ik. "Ja, ik lust wel wat, had de hele weg wind tegen. Ik moest gewoon trappen om bij de hellingen naar beneden te gaan! Maar eerst wil ik even mijn gereedschap schoonmaken en opruimen."

Afbeelding

Ondertussen ga ik vast naar boven om het fornuis aan te steken. Hij is nog warm maar alle kolen zijn al weggebrand en er zitten zelf geen gloeiertjes meer in. Nu moet ik hem opnieuw aansteken. Ik vul hem eerst met wat snippertjes en dan wat grotere blokjes erboven op. Met een lucifers steek ik het aan en ik zet een van de ringen boven op de kachel op een kier voor wat een betere trek. Zachtjes likken de vlammen langs het hout. Ik vul de ketel met het water uit de emmer en zet hem daarna op het fornuis. Inmiddels is het vuurtje al lekker aan het branden en al snel kan er nog wat houtjes bij. Het duurt ongeveer een half uur om het water aan de kook te brengen, na het aansteken van het fornuis.
Dan hebben we een heerlijke pot vol geurende en dampende zwarte thee, mmm.

Na het eten werken we samen verder aan de tuin. Met de sikkel maait Sander al het gras kort rond de bessenstruiken. Ik hark het bij elkaar en spreid het gemaaide gras uit op de bedden. Tegen de tijd dat het klaar is, is het al na negenen! Samen maken we snel de stalletjes op orde en roepen de ponies binnen voor de nacht.

Afbeelding

Dat is zo heerlijk aan Zweden, het wordt hier in de zomer gewoon bijna niet donker. Het schemert wat rond 12 uur maar als ik s´nachts rond een uur of 3 op mijn slofjes naar het buitentoilet loop, komt de zon al weer bijna op! Nog maar een paar dagen en dan wordt het elke dag weer een beetje donkerder.... Maar nu snel weer naar binnen voor nog een aantal uurtjes slaap. De wekker gaat straks al weer vroeg, om dan op het land te gaan maaien *\o/* .

Wat heb jij vandaag gedaan?

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:54

Leuk stukje weer, die foto met dat kippen hok. <3
Hebben jullie alles op de begane grond of hebben jullie de slaapkamer boven? Omdat je het hebt over naar boven gaan met thee zetten in je stukje schrijven van hier boven. :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:57

Misschien wonen ze op een heuvel? Zo normen wij het namelijk ook, huis staat bovenaan een heuvel :)

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 21:23

gerlienke schreef:
Hebben jullie alles op de begane grond of hebben jullie de slaapkamer boven? Omdat je het hebt over naar boven gaan met thee zetten in je stukje schrijven van hier boven. :)

Ons huis staat op een heuvel, en wij zeggen dat altijd zo, dat we even naar boven gaan, dus naar het huis. Dus het was er zo ingeslopen en ik had er niet aan gedacht dat het verwarring zou kunnen brengen. Sorry...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:30

Ha ha, mijn oma en wij hebben jarenlang zo'n vijftig meter uit elkaar gewoond. Met een smal looppaadje tussen de sparren. Als kind waren we evenveel daar als bij mijn moeder. Wij zeiden dan: "ik ga even naar de andere kant".

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:16

TheaD schreef:
gerlienke schreef:

Ons huis staat op een heuvel, en wij zeggen dat altijd zo, dat we even naar boven gaan, dus naar het huis. Dus het was er zo ingeslopen en ik had er niet aan gedacht dat het verwarring zou kunnen brengen. Sorry...

Ik vroeg het mij alleen maar af, hoef je geen sorry voor te zeggen. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:17

TheaD schreef:
Dat is zo heerlijk aan Zweden, het wordt hier in de zomer gewoon bijna niet donker. Het schemert wat rond 12 uur maar als ik s´nachts rond een uur of 3 op mijn slofjes naar het buitentoilet loop, komt de zon al weer bijna op! Nog maar een paar dagen en dan wordt het elke dag weer een beetje donkerder.... Maar nu snel weer naar binnen voor nog een aantal uurtjes slaap. De wekker gaat straks al weer vroeg, om dan op het land te gaan maaien *\o/* .

Ja alleen de prijs die je daarvoor betaald... :') in de winter, precies over een half jaar. Mn neef woont in Noorwegen, best noordelijk. Gelukkig ligt er dan sneeuw waardoor het nog licht lijkt :')

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 22:11

Arabesk schreef:
TheaD schreef:

Ja alleen de prijs die je daarvoor betaald... :') in de winter, precies over een half jaar. Mn neef woont in Noorwegen, best noordelijk. Gelukkig ligt er dan sneeuw waardoor het nog licht lijkt :')

Ja, dat is inderdaad zo maar ik houd wel van de lange donkere winterdagen. Ik vind het heerlijk dat je hier echt zo´n verschil hebt tussen zomer en winter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:14

Hoe ziet je dag er in december uit?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:20

Ik zou misschien ook wel kunnen wennen aan die lange donkere wintermaanden, maar dan zonder paarden :D
Mijn poezen zouden het in elk geval ongelooflijk gezellig vinden :z

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 15:17

Hooien als de zon schijnt

en anders moet je lopen

Afbeelding

De hoeveelste keer is het dat ik de oude ladder opklim vandaag? Ik ben de tel inmiddels kwijtgeraakt. Het zweet van mij gezicht sijpelt langzaam langs mijn hals naar beneden. Schep voor schep gooit Sander het hooi door het luik naar boven. Ik steek de hooivork in de bult en schuif het over de plankenvloer naar achteren, dan snel de ladder weer af om de volgende lading te halen. Ieder met een kruiwagen lopen we terug naar het land. Waarom moest net nu de oude kar stuk zijn? Ellende lijkt ook nooit alleen te komen. Ik zet mijn verstand op nul, nu is het gewoon doorgaan. Hé! Voelde ik nu een drup!? Ik kijk op en zie dat ondanks dat ik in de brandende zon sta, er dikke wolken zich samen beginnen te pakken. We voeren het werktempo nog iets op en scheppen de wagentjes snel vol en brengen de volgende lading naar de schuur. Pfff, wat is het broeierig vandaag en zelfs het zuchtje wind wat opsteekt kan niet de verkoeling brengen waar we zo naar smachten.

Afbeelding
zie je de kruiwagen nog onder het hooi :) ?

De week begon zo goed. Het gras was lang en stengelig kruiden stonden volop in de bloei.
De zeisen zongen terwijl het geurige gras ritmisch afgemaaid werd. Als ik even mij rug strek zie ik achter mij de rijen gemaaid gras liggen. Zo dik het ligt dit jaar! Ik haal de wetsteen uit de koker om de zeis te slijpen. Terwijl we ieder in ons eigen ritme van het maaien en wetten voortzetten, hebben we na ruim 3 uur maaien de halve weide klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Na een stevig ontbijt is het dan tijd om al het gras uit te spreiden zodat de zon en de wind hun werk kunnen doen om het te drogen.

De afgelopen jaren hebben we het iedere keer op "hässjor" laten drogen, maar dit jaar willen we het eens proberen om het te drogen op het land en dat we het dan gelijk naar binnen kunnen rijden. Nu we nog zoveel hooi over hebben, kunnen we het ons veroorloven om wat te experimenteren met verschillende technieken.

Afbeelding

Na zoveel uren maaien en slijpen is het weer tijd dat de zeisen uitgehaard worden. Een ritmisch gehamer klinkt als Sander het haarspit voor zich in de grond geslagen heeft en nauwkeurig de snijrand van het zeisblad uitklopt.

De volgende dag maaien we de 2de helft van het veld en schudden we het gras nog een keer goed door. De weerprognoses zien er goed uit en nu hoeven we het alleen nog maar te laten drogen voordat we het op zolder kunnen steken.

Afbeelding

Het gras droogt mooi in de zon en knispert zo mooi als we het schudden. We laten ons even zakken in een van de wiersen en genieten van een koud flesje water, mmm. Enkele schapenwolkjes drijven voorbij. In de verte loeien een paar koeien en hoor je het zachte geklingel van de koebel. Het idylle van het landleven lijkt werkelijkheid geworden....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot vanochtend, de weerprognoses veranderen nu per uur. Een groot front met onweersbuien en extreme neerslag trekken langzaam deze kant op. Nu moet het hooi naar binnen! Het was ook tijd, maar met dit op de horizon maakt dat we de voeten onder ons lijf vandaan lopen, waarbij de hitte van de dag voor lief nemen. Ik pak de handvatten van de overvolle kruiwagen vast en sleur hem achter mij aan. Over de hobbels en door de kuilen. Bijna kantelt hij als ik struikel over een steen maar gelukkig ik houd hem overeind. het wolkendek word steeds dichter en windvlagen en windstilte volgen elkaar op. Kom, doorgaan! Nog een keer klauter ik de ladder op. Ik heb geen oog voor dat de zolder al mooi gevult raakt. Weer een vracht klaar. Weer naar beneden. In de verte klinkt een diep gerommel en de lucht kleurt diep paars. Ik kijk naar het veld, we zijn bijna klaar. Zullen we het redden?

Afbeelding

Boem, met een klap doet Sander het zolderluik dicht. Gelukt! Het hooi is binnen! De eerste druppels beginnen te vallen. Eerst één en dan nog één. De wind haalt langzaam aan. Van het mooie weer is geen sprake meer. We rennen naar het huis als de stortregen los barst. Een dikke bliksemschicht en bijna gelijktijdig een dikke knal. De glazen trillen in de kozijnen. We kijken elkaar aan. Dat was dichtbij! Verschrikt kijken we door de ramen. Gelukkig niet in de schuur! Als ik door het kleine raampje van de deur kijk, daar zie ik het. Van een grote boom is onderste helft van de stam de barst er helemaal afgeknalt. Zelfs vanaf hier zie ik de stukken liggen. Oef, dat was dichtbij, hooguit een 30meter. Maar het is allemaal goed gegaan. wij zitten veilig binnen en het hooi is in de schuur. Dit was het m´n weekje wel hoor!

Afbeelding

Arabesk: Gezellig, ontspannen en tevreden ;)

Pandora2: <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:41

Hell ! :')
Ik had al zo'n vermoeden bij je titeltje :D
Er zijn zo van die jaren waarin het binnenhalen van de oogst altijd spannend is. Maar te voet alles belopen is dan wel een beste klus ~~}>

Ik ben jaloers op het mooie hooi !

Die boom ! Gelukkig niet op jullie huis of de schuur.

Mini-kipje is al best groot geworden <3

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:13

Hoe houden jullie het weerbericht bij? Met een radio of toch de telefoon?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:50

Ik vind dat je echt leuk schrijft, net een spannend boek wat je leest dit laatste verhaaltje. En ik ben elke x weer blij als er een verhaaltje voorbij komt. Gelukkig is het hooi droog binnen!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:04

Prachtig hooi, ik kan het bijna ruiken :D En die boom, whoooo :oo

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:18

Mooie lichtval op je foto's met name de bovenste drie en de kippen. Dat is een beste inslag geweest, in die boom....