Libera:
haha, dat zijn de noesten in het hout
senna21: ja, het is eigenlijk wel bizar hoeveel drinkwater er op deze manier verspilt wordt.
pmarena: Wat zonde zeg, dat ze het plat gegooid hebben!
Arabesk: Als het fornuis eenmaal op temperatuur is dan kookt het water zomaar. Ik kan ook wel 3 of 4 pannen tegelijk opzetten, dus het schiet wel lekker op
De was met de hand doen kost tijd, maar dat doet alles, ik heb er geen hekel aan
Dat plafond
Pandora2: Wow dat is nog eens een ontdekking! Mooi zeg!
Lange dagen, korte nachten.
Ik zit op m´n knieen in de tuin terwijl de wind door de boomtoppen raast. De jonge scheuten van eiken en esdoorn breken af en vallen naast mij in de tuin en op het gras. Gelukkig zit ik hier aardig in de luwte. Voorzichtig trek ik het onkruid tussen de kleine wortelplantjes weg en stop het in de mand. Ik weet niet wat dat met wortelzaadjes is, maar volgens mij bedenken die zich wel 10 x voordat ze echt door de grond omhoog komen. Het duurt soms wel weken voordat je de eerste groene puntjes ziet. Meestal dek ik ze af met oude planken tijdens de kiemperiode, zodat het er goed vochtig onder blijft, maar dit jaar was dat overbodig. Inmiddels zijn ze zeker al 5 cm hoog en was het ook hoog tijd om dit bed eens flink aan te pakken. Het eerste rijtje waar de paarse worteltje staan is al schoon. Nu verder mer de rij oranje wortels en een rij rode bietjes.

Deze week hebben we grote stappen gemaakt met de tuin. Alle komkomers, augurken en pompoenen zijn uitgeplant, net als de sweet corn en dan nog een bed met een maissoort die geschikt is om tot meel te malen. De kolven die aan deze soort komen zijn allemaal verschillende kleurtjes. Van rode, tot zwarte, tot gevlekte. Als de oogst hiervan goed gaat kan ik daar weer lekker maisbroodjes van bakken voor bij de Chili.

Als ik van de composthoop terugloop met de geleegde mand, zie ik Sander ook net met zijn fiets terugkomen van zijn paardenklant. "Gaan we eerst eten?" vraag ik. "Ja, ik lust wel wat, had de hele weg wind tegen. Ik moest gewoon trappen om bij de hellingen naar beneden te gaan! Maar eerst wil ik even mijn gereedschap schoonmaken en opruimen."

Ondertussen ga ik vast naar boven om het fornuis aan te steken. Hij is nog warm maar alle kolen zijn al weggebrand en er zitten zelf geen gloeiertjes meer in. Nu moet ik hem opnieuw aansteken. Ik vul hem eerst met wat snippertjes en dan wat grotere blokjes erboven op. Met een lucifers steek ik het aan en ik zet een van de ringen boven op de kachel op een kier voor wat een betere trek. Zachtjes likken de vlammen langs het hout. Ik vul de ketel met het water uit de emmer en zet hem daarna op het fornuis. Inmiddels is het vuurtje al lekker aan het branden en al snel kan er nog wat houtjes bij. Het duurt ongeveer een half uur om het water aan de kook te brengen, na het aansteken van het fornuis.
Dan hebben we een heerlijke pot vol geurende en dampende zwarte thee, mmm.
Na het eten werken we samen verder aan de tuin. Met de sikkel maait Sander al het gras kort rond de bessenstruiken. Ik hark het bij elkaar en spreid het gemaaide gras uit op de bedden. Tegen de tijd dat het klaar is, is het al na negenen! Samen maken we snel de stalletjes op orde en roepen de ponies binnen voor de nacht.

Dat is zo heerlijk aan Zweden, het wordt hier in de zomer gewoon bijna niet donker. Het schemert wat rond 12 uur maar als ik s´nachts rond een uur of 3 op mijn slofjes naar het buitentoilet loop, komt de zon al weer bijna op! Nog maar een paar dagen en dan wordt het elke dag weer een beetje donkerder.... Maar nu snel weer naar binnen voor nog een aantal uurtjes slaap. De wekker gaat straks al weer vroeg, om dan op het land te gaan maaien
.
Wat heb jij vandaag gedaan?