Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:14

Dat dachten wij ook steeds. Toen we ooit begonnen met kijken was alles totaal anders. Toen kwam er wat tussen en lag het stil.
Zo een 2jr geleden weer gaan kijken en toen werd het al anders. Eerst hielden we wel vast aan wensen en hadden snel twijfels als het niet voldeed.
Een paar keer een periode amper wat bekeken, omdat het niet wilde lukken.
Elke keer als we belden werd er op zeer korte termijn een open dag gepland of was het al verkocht etc etc.

Huren is echt duur en vinden we zonde van ons geld. Ook met grond ben je beperkt wat je mag aanpakken en veranderen, aangezien we weer een pp willen. Maar we begonnen daar wel aan te denken, omdat we ons huis ook goed willen verkopen.

In het Noorden is het ook duurder inderdaad, zoals ik al zei. Wij gingen bijna 8jr weg en nu zijn de prijzen haast verdubbelt en soms is dat ook echt zo.
Waar we op hebben geboden vonden mensen in de omgeving al hoog geprijsd en zelfs de makelaar liet merken dat het wat hoog lag. En dan hebben we daar nog bovenop geboden.

Maar het is zoals de markt is. Mensen die eerst oneindig hebben geboden om in een stad te blijven, zijn nu aan d elimiet blijkbaar en trekken naar buiten. Alles verplaatst zich dan.
En een andere groep mensen hadden veel overwaarde, zijn hun droomhuisje gaan kopen elders, vrij gelegen en boden dan iets boven de vrpr.

Maar ik zie ook dat heel veel mensen juist hun huis vasthouden, omdat ze zelf niks terug kunnen kopen, ondanks gestegen waarde. Dat is het volgende huis ook en dan moet je dat toch voor elkaar krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:38

Ir1ne schreef:
We hebben wel besloten dat we ons niet laten opjagen. dan eerst maar huren.....

Er komt wel een tijd dat het weer anders wordt.
Je had vroeger van die enorme gezinnen dat zijn nu allemaal 50 a 60 plussers.

Zitten veel in koopwoningen. Daar zullen er een groot aantal straks kleiner van willen wonen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:51

daantjuhhh schreef:
Ir1ne schreef:
We hebben wel besloten dat we ons niet laten opjagen. dan eerst maar huren.....

Er komt wel een tijd dat het weer anders wordt.
Je had vroeger van die enorme gezinnen dat zijn nu allemaal 50 a 60 plussers.

Zitten veel in koopwoningen. Daar zullen er een groot aantal straks kleiner van willen wonen.

Wij moeten met een half jaar (nadat het koopcontract getekend is) uit ons huis zijn, dat is een regel.
Houdt ook in dat er niet reteveel tijd is, een half jaar lijkt lang maar is dat absoluut niet....
We willen verkopen met een reden, nl dat we de paarden bij huis willen. Enige reden...

Blijven is voor ons geen optie.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:17

Dan heb je inderdaad niet heel veel speling. Kans dat de andere mensen er ook niet gelijk uit kunnen bijvoorbeeld. Dan zou je eigenlijk wel binnen 3/4 maanden een geschikt huis moeten kopen.

Wil je in Groningen blijven Irene?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:04

Is dat eigenlijk niet veel langer dan gebruikelijk een half jaar? Ik dacht dat het maar een maand of 3 was meestal?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:38

Wij moeten ook 6 maanden wachten tot de overdracht. Hebben ergens in juni getekend en kunnen op z'n laatst 2 januari de sleutel krijgen.
Was ook beetje een eis van de verkoper aangezien ze in scheiding liggen en zelf nog moeten verhuizen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:40

Of dingen veranderen, hoe en wanneer weet niemand. Ze voorspellen wel dat de markt weer instort, maar de een zegt volgend jaar en de ander zegt over 3 jaar.....

En waarom zouden ouderen hun huis uit willen? Dat moet allemaal maar kunnen. En 50/60 plussers zijn niet echt oud te noemen en komen amper nog uit de tijd van grote gezinnen.
Grote gezinnen zijn meer plaats gebonden. Hier ligt het gemiddeld aantal kinderen per gezien echt hoger dan in Almere ( waar wij lang hebben gewoond )

Je moet ook maar weg kunnen en weg willen. Financieel is het momenteel echt niet voor iedereen aantrekkelijk om kleiner te gaan wonen. Huizen zijn momenteel echt veel te duur, dus je moet echt wel een reden hebben.

Wij moeten ook nu snel verkopen, maar konden echt niet eerst verkopen. Als je kijkt hoelang je zoekt, hoeveel woningen je moet bekijken en hoe vaak je dan naast het net vist.

Mensen kletsen voor een ander zo makkelijk. mensen zeiden tegen ons ook; verkoop je toch je huis en ga je even in een chalet.......Ten eerste kunnen wij ons nergens inschrijven. Chalet huren zijn bespottelijk duur. En wij hebben 2 hnden en 2 katten die ik er echt niet om weg ga doen ook niet tijdelijk. Maar ik kreeg allerlei oplossingen te horen.
Waar mensen even vergeten dat het ook 2x verhuizen is en dat is echt pittig. Dat hebben we hierheen gedaan. Huis weg, spullen opgeslagen, tijdelijk bij familie ( wat echt een ramp was )dit huis verbouwen en toen spullen hierheen.
Als iedereen met geweldige oplossingen ook was komen helpen toen en nu..........

Ik ben ook weleens een huis tegen gekomen waar verkopers er pas na een jaar uit wilden. Die gingen nieuw bouwen. Toen dacht ik nog; no way. Maar daar hadden we nu inmiddels al in gezeten dan.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:46

Als iemand nog een huis met plek voor paarden zoekt iets naar het noorden maar niet te...

Mijn huis is opnieuw in de verkoop gekomen. Mensen zouden iets van een asiel beginnen vanuit Spanje gefinancierd, maar die hebben terug getrokken..

https://www.funda.nl/koop/blankenham/hu ... erdijk-18/

Blankenham ligt op het 3 provinciën punt van Flevoland Overijssel en Friesland.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:39

DanielleB schreef:
Dan heb je inderdaad niet heel veel speling. Kans dat de andere mensen er ook niet gelijk uit kunnen bijvoorbeeld. Dan zou je eigenlijk wel binnen 3/4 maanden een geschikt huis moeten kopen.

Wil je in Groningen blijven Irene?

Nee, wij willen liever naar Drenthe of evt kop van Overijssel, maar ook Friesland is een optie.
Groningen ook wel, maar dan meer onderin.

Hobbyhorse schreef:
Is dat eigenlijk niet veel langer dan gebruikelijk een half jaar? Ik dacht dat het maar een maand of 3 was meestal?

Ons huis wordt gekocht door de NAM. daar is het 6 maanden vast vanaf tekenen voorlopige koopovereenkomst.

Cyrina schreef:
Als iemand nog een huis met plek voor paarden zoekt iets naar het noorden maar niet te...

Mijn huis is opnieuw in de verkoop gekomen. Mensen zouden iets van een asiel beginnen vanuit Spanje gefinancierd, maar die hebben terug getrokken..

Waaaaauw.... ik geloof niet dat ik mijn vriend daarmee heen krijg, maar een hele gave woning!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:20

Cyrina schreef:

Mooi huis en dit vind ik echt niet duur, maar ik woon dan ook in de Randstad. ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:00

Citaat:
Nee, wij willen liever naar Drenthe of evt kop van Overijssel, maar ook Friesland is een optie.
Groningen ook wel, maar dan meer onderin.

Cyrina schreef:

Citaat:
Waaaaauw.... ik geloof niet dat ik mijn vriend daarmee heen krijg, maar een hele gave woning!

Mijn huis ligt in de Kop van Overijssel ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:05

Cyrina schreef:

Ow, gaaf!! Ziet er goed uit. In die hoek hebben wij ook gekeken. Nu bezig met iets anders, dus moeten we niet meer kijken, hahaha

Irine, zover is dit toch niet? Ik reed laatst van Emmen naar Emmeloord en binnendoor duurde echt niet lang en was leuke route ook.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:41

Is de verkeerde kant op. Ik zit niet vast qua locatie maar ik ben niet alleen...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:55

Cyrina schreef:

Wat een leuk huis heb je en van binnen vind ik het een hele leuke sfeer hebben!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:02

Leuk huis Cyrina! Helaas 12 jaar te laat, ik ben nu verknocht aan Belgie ;-)
(ik ben vanuit Noord-Holland naar Belgie uitgeweken om de paarden betaalbaar aan huis te kunnen hebben)

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:48

Wauw mooi hoor!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:24

Dank jullie wel allemaal!

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:53

Van het begin van dit topic lees ik al mee, maar heb tot nu toe nog niet gereageerd. Ik herken de frustraties en de teleurstellingen maar al te goed.

Wij zoeken een huis met ca. 3000 m2 grond in de kop van Noord-Holland. Ik merk dat we steeds onze eisen en ons budget bijstellen, maar dat we aldoor achter de feiten aanlopen. Inmiddels kunnen we onze ‘eisen’ niet meer verder uitkleden en ook ons budget kan niet verder naar boven bijgesteld. Zelf zou ik nog wel naar andere delen van het land willen verhuizen, maar we hebben ook te maken met onze dochters die niet van school willen wisselen, begrijp ik ook. Vooral bij de jongste, die gaat nu naar vijf havo en wil nu niet meer wisselen van school. Ze gaat daarna studeren, dus dan kunnen we onze zoekcirkel weer vergroten. Ben alleen bang dat dan de huizen elders in het land ook weer zo hoog zijn geworden, dat dat ‘m ook niet meer gaat worden. (Dus dat we weer achter de feiten aanlopen) Het is zo frustrerend allemaal. Ik haat het ook zo negatief te denken, ben van mezelf heel positief ingesteld, maar op dit gebied lukt dat echt niet (en helaas werkt het wel door op mijn humeur, ik moet er echt aan denken om te blijven genieten van alle dingen die wel goed gaan in ons leven, want we hebben het hartstikke goed samen verder)

Aangezien ik bovenop het aanbod zit, zie ik wel degelijk vaker een huis dat ‘ in prijs gedaald’ aangeboden wordt. Dat stemt mij weer wat vrolijker, hopelijk komt de stijging tot een stilstand, of beter nog: gaan de prijzen weer dalen.

Wij zijn nu op een punt dat wat er nu aangeboden wordt we niet eens meer willen. Te grote huizen met te weinig grond.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:01

Hier nog weinig daling helaas. wel veel aanbod maar is ook steeds zo weer weg...

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:51

Ik merk nu wel even dat het vakantietijd is, komen wat minder huizen op funda etc.

We hebben zelf uiteraard al iets gekocht, maar vind het wel leuk om het wat in de gaten te houden.
Gelukkig nog niks tegen gekomen waarvan we zeiden van oh dat was misschien een betere optie geweest

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:54

Elsje123, heel erg goed te begrijpen. Wij zoeken al heel lang, maar er kwamen wat dingen tussendoor. eerst zagen we wel huizen en daarna bleven ze maar stijgen en stijgen in prijs. Ook budget omhoog kunnen doen, maar dat was achter de feiten aanlopen, want huizen stegen sneller leek het wel.

Onze zoon is 22 en wilde ook echt niet meer mee. Dat heeft me lang tegen gehouden, maar ik ben al jaren echt niet happy hier en met de situatie voor de paarden. Dat merk je inderdaad aan van alles.

Je kan positief blijven en het is natuurlijk mooi wat je wel hebt, maar ergens fijn wonen is echt belangrijk. Om je heen en zeker op internet weet iedereen het zo goed voor een ander.....maar je moet je toch zelf ergens fijn voelen.

En wat er de laatste periode is gebeurt op de markt is echt rot. Je staat machteloos als koper. Open dagen en met 20/30 man tegelijk op een woning bieden.....Het is bijna gokken en je zou je afvragen of er geen regels moeten komen voor dat opbieden.

Misschien kan je een makelaar inschakelen voor zoeken? Ik zie vaak zat dat huizen al verkocht zijn voor ze officieel op de markt waren.

Of toch voor enkele jaren een tussenstap? Iets minder grond waar je vlakbij grond kan huren? Ik ben vaak zat iets tegengekomen met stallen en een bak die paarden dan in een wei van buren hadden en de huur overgenomen kon.

Ik zou wel mijn max budget hanteren, want je moet het wel elke maand ophoesten. Zeker als je nu aan je uiterste max zit, kan dat veel geld zijn elke maand in verhouding tot je inkomsten.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:13

Cyrina schreef:

Wat een geweldig huis <3
Wij zijn eigenlijk al ruim 3 jaar aan het zoeken rond de Veluwe maar jouw huis ga ik even met hubbie samen bekijken.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:50

@Superpony je hebt helemaal gelijk: je moet ook ergens fijn wonen en op zich doen we dat ook wel, maar het is zeker niet wat we willen. Ik hou me nu vast aan het feit dat ik vanaf januari wat landelijker kan gaan zoeken, omdat de jongste in mei klaar zal zijn met school. Kunnen we in juni volgend jaar verkassen. Ondertussen ons eigen huis misschien wel al in de stille verkoop zetten. Dit is allemaal binnen het jaar, dus dat is te overzien. Hopelijk gaat het ook allemaal zo mooi verlopen, want het gaat allemaal niet over rozen.

Makelaar inschakelen hebben we wel geprobeerd, maar de ene kwam met een vaag verhaal over niet twee klanten kunnen dienen en dat zr in dat geval al de verkopende partij dienen en de ander heeft na het aangeven van ons wensenpakket en wat wij daar voor over hebben niet meer gereageerd. Het is niet zo dat we niets te besteden hebben, maar het ligt toch allemaal wel moeilijk.

Cyrina’s huis is net een half jaar te vroeg! Geweldig stekkie, maar voor nu nog te ver weg. Komt vast snel een nieuwe koper voor als je het mij vraagt!

Ik vind het wel fijn te lezen dat af en toe in dit topic toch nog mensen wel een huis vinden, dat ook nog naar wens is, dat geeft mij, maar vast ook de andere zoekers weer hoop!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:04

Dat van de makelaar hoorde ik vandaag ook. Wij hebben een makelaar genomen om ons huis te verkopen. Kantoor dat hier veel verkoopt.
Toen hadden we het over hun zoekende klanten, maar dat is dus wel een probleem inderdaad. Hij gaat ze wel bellen en kan ze op ons huis wijzen, maar hij kan niet 2 klanten bedienen. Hij zou voor de kopers de prijs omlaag moeten krijgen en voor ons omhoog en dat kan gewoon niet.
Maar ze bellen hun zoekende klanten wel. Voor verderop waren 10 kijkers op 1 dag, het was meteen weg, dus dan zouden er nog 9 zoekende zijn..... En de rest die je nu nog niet weet.

Volgend jaar is inderdaad niet eens gek ver weg en daar kan je naartoe leven. Wij hebben periodes niet gezocht en de tijd vliegt voorbij.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:27

superpony schreef:
Dat van de makelaar hoorde ik vandaag ook. Wij hebben een makelaar genomen om ons huis te verkopen. Kantoor dat hier veel verkoopt.
Toen hadden we het over hun zoekende klanten, maar dat is dus wel een probleem inderdaad. Hij gaat ze wel bellen en kan ze op ons huis wijzen, maar hij kan niet 2 klanten bedienen. Hij zou voor de kopers de prijs omlaag moeten krijgen en voor ons omhoog en dat kan gewoon niet.
Maar ze bellen hun zoekende klanten wel. Voor verderop waren 10 kijkers op 1 dag, het was meteen weg, dus dan zouden er nog 9 zoekende zijn..... En de rest die je nu nog niet weet.

Zit dan idd wel wat in. Ze wezen ons nog wel op de gratis zoekopdracht via hun site, maar daar stonden we natuurlijk allang ingeschreven! ;-)