De experimentele zaaier

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:43

Oh die citroen gaat goed! :)

Prairy
Berichten: 9272
Geregistreerd: 28-12-03

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:58

Mijn citroen staat nog steeds buiten, blad wordt wel een beetje geel maar ik heb hem plek meer binnen en ik weet dat hij het buiten ook wel redt als het goed is.

Limoen staat binnen samen met een zaailing van de citroen. In een bijna niet verwarmde kamer.

Mijn avocado van nu 3-4 jaar oud is ook super bezig. Staat ongeveer op 17 graden en is nu denk ik ongeveer 1,5 meter hoog. Ik heb hem op gebonden een beetje want hij ging nogal de breedte in en die ruimte heb ik niet. Zal proberen eraan te denken om een foto te maken.

Er staat er nog één bij in de pot die ik eigenlijk moet verplaatsen, die is nu een cm of 40 hoog denk ik.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:16

Ook in de sneeuw of bij zwaardere vorst? Want dan kan ik dat desnoods ook eens proberen mocht hij echt te groot gaan worden voor de kas en de gang uiteindelijk.
Misschien toch ook maar weer eens een limoen proberen, zijn best wel lekker als het lukt...

Mijn citroenen lijken nu wat gelig te worden in de kas, hoop maar dat ze langzaam toch wat rijpen, en anders deze zomer nieuwe kansen zullen we maar denken :D

Anoniem

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:23

:+:


Afbeelding

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:11

Nog dik een maand wachten, dan ga ik ook weer zaden voorzaaien *\o/*
Elk jaar zaaien we trostomaatjes, courgette, prei, suikermais, en misschien dit jaar nog wel meerdere groenten voor, heb de hele vensterbank weer vol staan met bakjes :D
Ohja; tuinbonen hebben we ook vaak gedaan, maar dat mislukt meestal, omdat er altijd weer luis in komt, zo irritant...En vorig jaar had ik spruiten voor gekweekt, maar dat mislukte ook, van de 10 zaden kwamen er maar 2 (enorme)planten van omhoog, en op een gegeven moment zaten daar ook luizen in, denk niet dat ik daar weer aan begin.
Heb ook nog zaden van de chinese kool van vorig jaar, een gesloten zakje. Denk dat ik die ook ga proberen, kijken of dat een beetje een makkelijke groende is :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:28

Hier is de kaki weer bezig aan zijn nieuwe knoppen, waarmee hij hopelijk zijn derde seizoen ingaat. Ziet er wat zielig uit, zo zonder blad, maar er lijkt leven in te zitten, dus hopelijk loopt hij weer uit straks.Afbeelding

De mandarijn leeft ook nog steeds, maar die lijkt graag een bonsaiboompje te worden. Hij wil na een aantal jaar nog steeds niet hoger worden helaas, en nieuwe scheuten verschrompelen regelmatig aan de topjes. Kan het zijn dat de vensterbank geen goede plek is?
Afbeelding


Van de gember nu geen foto's. Is ook niet echt interessant, want dat is gewoon kale potgrond tot de eerste nieuwe scheuten weer boven komen. Mogelijk mag hij dit jaar naar een grotere bak verhuizen, maar het kan ook zomaar zijn dat we de nieuwe aanwas net als afgelopen jaar gewoon opeten.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:42

Je mandarijn zal te warm staan denk ik, meeste citrusplanten als ze het eenmaal goed doen houden 's winters niet zo van veel warmte als wij denken. Een soort van winterrust met koelte is dan blijkbaar fijner voor ze. Ik ga mijn mandarijn (die ik dit jaar wil zaaien :) ) volgende winter in de badkamer zetten, wel licht maar een temperatuur rond de 18 graden. Eens kijken of hij het dan ook beter wil doen dan zijn voorgangers ruim 10 jaar geleden.

De gemberplant die vorig jaar mooi groeide, daarvan heeft de knol nu in de kas overwintert, en ik ben benieuwd of die weer wat gaat doen dit jaar. Hij voelt nog redelijk stevig, en ik heb er niets van geoogst. Wel een vraagje aan de andere gember-kwekers, hoe hebben jullie de knol in de grond zitten? Helemaal onder de grond, of (zoals ik ooit in een boek las) half in de grond, half boven de grond?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:25

Siamsmeesje schreef:
Je mandarijn zal te warm staan denk ik, meeste citrusplanten als ze het eenmaal goed doen houden 's winters niet zo van veel warmte als wij denken. Een soort van winterrust met koelte is dan blijkbaar fijner voor ze. Ik ga mijn mandarijn (die ik dit jaar wil zaaien :) ) volgende winter in de badkamer zetten, wel licht maar een temperatuur rond de 18 graden. Eens kijken of hij het dan ook beter wil doen dan zijn voorgangers ruim 10 jaar geleden.

De gemberplant die vorig jaar mooi groeide, daarvan heeft de knol nu in de kas overwintert, en ik ben benieuwd of die weer wat gaat doen dit jaar. Hij voelt nog redelijk stevig, en ik heb er niets van geoogst. Wel een vraagje aan de andere gember-kwekers, hoe hebben jullie de knol in de grond zitten? Helemaal onder de grond, of (zoals ik ooit in een boek las) half in de grond, half boven de grond?

Hopelijk hebben we in ons nieuwe huis ook een ruimte die we wat koeler kunnen houden. Hij staat nu wel in de slaapkamer, maar die is tegelijkertijd ook werkkamer en dus toch verwarmd.

De gember heeft bij ons de wortelstok helemaal onder de grond zitten. De nieuwe scheuten komen meestal van ergens onderin de pot, maar het kan zijn dat een grotere bak daar iets aan verandert.

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:13

Ik zaai Helleborussen altijd vers, zodra het zaad van de plant komt (komt vrij nauw het oogsten, zó zijn de zaaddozen dicht zó zijn ze open en leeg), en hou ze de hele zomer in de schaduw. Het zijn kou-kiemers, dus ze kiemen pas na de eerste nachtvorst. Gaat het daarna écht vriezen, dan zet ik ze in de kas (was dit jaar niet nodig).

Bak met zaailingen van afgelopen voorjaar (april gezaaid, sinds oktober aan het kiemen):
Afbeelding

Halfgevulde gespikkelde zaailing van een paar jaar geleden (bloeit nu voor het tweede jaar):
Afbeelding

Enkelbloemige donkerrode zaailing van een paar jaar geleden, bloeit nu voor het derde jaar:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 13-02-19 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:15

Helleborus ga ik ook proberen, die ik heb (staat nog in pot binnen) zag ik dat hij zaaddoosjes begint te krijgen. Is dat na zaaien even in de koelkast of vriezer zetten kort voor een nachtje? De amaryllis is bijna zover dat ik de zaaddozen kan oogsten.

Ik zag gember voorbij komen. Hoe doe je dat? Stuk in de winkel kopen en in de grond duwen?

Mandarijn die mijn paps had grootgekregen doet nog steeds zijn best in de kas. Alleen een topje ziet er aangetast uit, die zat met de vorst tegen het raampje aan -O-

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:21

Als je het koukiemen wilt forceren, kun je je zaaibakje even in de vriezer zetten. Maar mijn ervaring is dat de natuur z'n gang laten gaan (maw gewoon wachten tot het najaar) een stuk beter werkt. Vriezer is meteen weer -18. Koelkast plus 4 is nog te warm, dus wat werkt niet. En dan na de -18 meteen weer bij 20-25 graden de hoogzomer in is ook niet echt 'natuurlijk'.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37458
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:23

En bakje in vriezer zonder zaadjes, eruithalen na een dagje en iets laten opwarmen en zaad erin? Dan is het misschien paar graden onder 0 zaadjes zijn vermoed ik met week of twee rijp maximaal

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:28

Gewoon vers zaaien en 6 maanden wachten is echt het beste advies dat ik je kan geven. Zie foto zaaibakje. Afgelopen voorjaar gezaaid, sinds oktober aan het kiemen. Waarom zou je het willen forceren?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:29

Nog steeds knoflookplanten , al wel een jaar. Wanneer geven ze 'vrucht'?

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:30

Het kweken van knoflook duurt zo'n anderhalf jaar. Maw, als je ze in het najaar plant heb je in het tweede voorjaar er na voldoende groei om de bollen te oogsten.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:33

Ibbel schreef:
Het kweken van knoflook duurt zo'n anderhalf jaar. Maw, als je ze in het najaar plant heb je in het tweede voorjaar er na voldoende groei om de bollen te oogsten.

Geduld dus. Dacht dat je net als een ui sneller kon oogsten.

Hoe herken je of ze klaar zijn?

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:41

Bokt lag er even, herkansing.
Knoflook oogst je als er een bloemstengel begint te vormen. Dat zou zo'n beetje in mei/juni moeten zijn - alle alliums bloeien in die periode. Knoflook die je in de winkel koopt heeft ook altijd zo'n harde stengel in het midden, dat is de bloemstengel. Oogsten voordat-ie echt gaat bloeien, anders worden de teentjes weer 'opgegeten' voor de bloemvorming.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:20

Ibbel, heel mooi hoor, die helleborussen +:)+
Vooral die halfgevulde vind ik schitterend. Mijn zaadje (had er nog eentje over, iemand had de rest al weggegooid, zag ze aan voor keuteltjes >;)) is nog steeds niet ontkiemd, maar staat al de hele tijd in de kas. Begin nu bang te worden dat die het niet meer gaat doen... Nou ja, dit jaar bind ik een zakje om de bloem zodra ik een zaaddoos zie ontstaan. Vangen zal ik ze <<)

En jij laat knofloof dus anderhalf jaar staan? Ik plantte ze altijd in oktober, en dan rond begin juni als het blad verdorde (of er kwam inderdaad een bloemstengel in) dan oogste ik ze. Dit jaar wil ik weer een keertje knoflook gaan proberen, het liefst ook een keer olifants-knoflook, en dan een aantal maar eens wat langer laten staan. Kijken hoe dat uitpakt, op voorwaarde dat er niet al eerder een bloemstengel ontstaat :D

Karuna, ja, ik koop gewoon gember in de winkel, maar zoek ze daar al uit op jonge groeipunten/beginnende stengeltjes. Werkt tot nu toe altijd goed. Dit jaar dan maar eens experimenteren met de wortel volledig onder de grond stoppen. Hoop dan ook eindelijk eens een roerbakschotel te maken met eigen verse gember :9

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:56

Ik heb ook nog een uitgelopen gember liggen, ligt nog 'droog' - gewoon vergeten op te eten. Zal 'm dit weekend eens in een pot met grond duwen. Ik leg de wortelstokken altijd op de aarde, en druk ze er dan half in, net als met Iris germanica (is het ook familie van). Onder de grond heb ik slecht ervaringen mee.

Ja, de knoflook oogst ik hier op geleide van de bloem. En die vormt zich nooit in hetzelfde jaar. Althans niet bij mij.

Helleborus-zaad moet je niet de delicaat mee doen. In een kas zaaien betekent veel te warm voor ze in de zomer, dan droogt het zaad uit. Gewoon buiten aan de elementen blootstellen, dan verweert de zaadhuid een beetje en gaat het kiemen een stuk makkelijker.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:25

Nou, dan draai ik twee experimenten met de gember, eentje half in de grond (die nu overwintert) en een nieuwe onder de grond. We zien wel wat het best gaat groeien :)

Dan kijk ik het volgend jaar ook aan met de knoflook. Meestal begint het blad te verdorren, en dan ergens in juni-juli oogst ik het als twee-derde verdord is. Maar sommigen hebben dan een bloemstengel, anderen nog helemaal niets, dus dan laat ik volgend jaar degenen zonder bloemstengel maar een keertje staan. Dan zet ik ze voor het gemak maar in het salade-bed dit jaar, dan kunnen ze in ieder geval blijven staan tot de aardappelen weer in dat bed terugkomen.

Het heleborus-zaad ben ik zeker niet delicaat mee, maar dit zaadje ontdekte ik pas in oktober, direct gezaaid, eerst op de afkoelende binnenplaatst, en daarna in de onverwarmde kas bij m'n vleesetende planten (hebben dezelfde omstandigheden nodig in de winter) en orchideeën (Pleione's voor de kenners).
Of het wat gaat doen dit jaar, denk het ondertussen niet meer. Maar dit jaar plaats ik vangzakjes over de bloemen met zaaddoosjes, en dan inderdaad gelijk maar zaaien en op de binnenplaatst laten staan zolang. Is toch wel de meest natuurlijke gang van zaken uiteindelijk :j

Anoniem

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:51

@siameesje hoe doe jij die knoflook en gember? Lijkt me ook een leuk project. :j ik hoorde ook dat knoflook in je moestuin ongediertewerend kan zijn? Maar dat weet ik niet zeker.



Hier doet Avocadovriendje het nog steeds erg goed, heeft weer 4 nieuwe bladeren en ook weer een begin voor de volgende 4.

Met de citroenen ben ik opnieuw begonnen, en ik heb er ook 2 nieuwe granaatappels bijgezaaid omdat ik dacht dat de vorige overleden was nadat katlief de bovenkant er vanaf had gegeten en hij bijna al zijn blad verloor. -O- Maar ik heb nu citrusgrond gekocht, ook om de mango, citroenen en andere granaatjes in te zaaien, en heb toen toch maar het gehavende granaatje daarin verpot. En hij staat er nog geen twee dagen in, maar pardoes begint hij onderaan weer uit te lopen! *\o/*

Fotootje:

Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:28

oomens schreef:
Hier is de kaki weer bezig aan zijn nieuwe knoppen, waarmee hij hopelijk zijn derde seizoen ingaat. Ziet er wat zielig uit, zo zonder blad, maar er lijkt leven in te zitten, dus hopelijk loopt hij weer uit straks.[ [url=m/8JaIwp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even een korte update:
Hij leeft! *\o/*
Afbeelding
Nieuw huis met nieuw (kleiner) balkon en nauwelijks vensterbanken, dus op de korte termijn even weinig concrete zaaiexperimenten gepland staan.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:23

Resistance schreef:
@siameesje hoe doe jij die knoflook en gember? Lijkt me ook een leuk project. :j ik hoorde ook dat knoflook in je moestuin ongediertewerend kan zijn? Maar dat weet ik niet zeker.

Met de citroenen ben ik opnieuw begonnen, en ik heb er ook 2 nieuwe granaatappels bijgezaaid omdat ik dacht dat de vorige overleden was nadat katlief de bovenkant er vanaf had gegeten en hij bijna al zijn blad verloor. -O- Maar ik heb nu citrusgrond gekocht, ook om de mango, citroenen en andere granaatjes in te zaaien, en heb toen toch maar het gehavende granaatje daarin verpot. En hij staat er nog geen twee dagen in, maar pardoes begint hij onderaan weer uit te lopen! *\o/*

Sorry dat ik het nu pas zie :o

De knoflook gaat in september of oktober hier gewoon de volle grond in, die heb ik nog nooit in pot geprobeerd. Het volgende jaar bekijk ik dan welke planten een bloeistengel hebben of niet. Die met stengel worden geoogst als minstens 2/3 van het blad is afgestorven, planten zonder bloeistengel mogen dan nog een jaar blijven staan.
Geen idee of knoflook ongediertewerend is, ze zeggen immers ook dat je ermee kunt ontwormen... Maar ik ga geen van beiden proberen :')

Met de gember ga ik vier experimenten doen denk ik. Ik heb nu al gember liggen om te kijken hoeveel ogen gaan reageren. Dan gaan er twee de volle grond in (een onder, eentje half), en twee in pot op hetzelfde schema denk ik.
Voor gember bekijk ik ook nog even de tips van Angelo Dorny (eigen kanaal op YouTube), een jonge Belg die helemaal gek is van moestuinen en tomaten in het bijzonder. En hij probeert ook van alles uit, en laat via filmpjes en eigen site iedereen meegenieten van succes en mislukking :D

En het verbaasd me niets van je gehavende granaatje, planten kunnen zoveel meer dan mensen denken :j
Vooral als het gaat om opnieuw groeien, zelfs Charles Darwin (ja, die!) was er al door gefascineerd en schreef zelfs een boek over de experimenten die hij deed (The Power of Movement in Plants) wat nu nog gelezen wordt! 8-)

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:51

Welke groenten kan je nu het beste planten? :)

Anoniem

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:53

In de volle grond kan je nu slasoorten en bieten en radijsjes planten of zaaien. :)

Voor de rest is Maart/April echt de maand om binnen voor te zaaien, zodat wanneer de ijsheiligen zijn geweest je planten groot genoeg zijn om buiten te zetten. Tenzij je wat later je oogst wil, dan iets langer wachten.