Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:58

Pieteritus1 schreef:
Het is absurd dat Oxxio zo reageert.
Wij hadden een aantal jaren geleden een soortgelijk geval.
Wij gingen van 8.000KwH naar 16.000KwH, maar wij wisten wat de oorzaak was. Dat jaar was er een strenge winter en we hadden een kantoorunit naast ons huis staan, die continue op 20 graden moest zijn. Daarom was het verbruik verdubbeld.

Essent ging ook vragen stellen of de meterstanden wel klopten. Ze gingen zelfs zover dat ze een mannetje stuurden die hier op de zolder en in de loods heeft gekeken of we geen wietplantage hadden.
Ondanks dat ik ze al meermalen uitgelegd had dat we die unit hadden staan, stonden ze erop om langs te komen. Wilden ook een nieuwe meter plaatsen maar daarvoor heb ik vriendelijk bedankt.

Ik zou bij Oxxio staan steigeren voor de deur, totdat ze alles tot in de puntjes uitgezocht hebben.

Officieel hoeft oxxio helemaal niks. Liander is het aanspreekpunt van de meter. Oxxio doet simpelweg een rekening sturen op basis van de meterstanden die ze krijgen. Het enige wat ik tegen vond vallen was het feit dat ik niet gecontacteerd was over dat het dus extreem hoge verbruiken waren, maar daar valt nu niks meer aan te veranderen. Ik ben al blij dat ze meedenken en de rekening bevriezen zodra het mogelijk is ( hij stond al geboekt voor een tweede keer, dus ze konden hem niet meteen bevriezen) .

purny

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:25

Ik heb toevallig net mijn standen bekeken. In een half jaar tijd heb ik 341 kWh Electra gebruikt en 579 kuub gas. Weet niet of dar normaal is voor een 1 persoon?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 22:30

Het gas is op zich aan de hoge kant, dat is wat ik in een jaar verbruikt heb, maar ik was dan ook wel heel zuinig :) Electra is heel netjes!

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:31

Je kunt nu natuurlijk ook controleren of je nieuwe meter ongeveer klopt met je meter van Liander. Wat je dus kunt doen is bijvoorbeeld de meter achter de koelkast hangen en verder werkelijk alle stekkers eruit halen. Als dan blijkt dat je Liander-meter veel harder loopt, lijkt de zaak me duidelijk, toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:33

purny schreef:
Ik heb toevallig net mijn standen bekeken. In een half jaar tijd heb ik 341 kWh Electra gebruikt en 579 kuub gas. Weet niet of dar normaal is voor een 1 persoon?

elektra lijkt me wat laag, maar ik weet niet wat je aan apparatuur hebt staan. Gas klopt aardig gezien het net winter geweest is.

@TS kan je voor de nacht enkel de koelkast met meter aan laten, rest alle stekkers er uit en stand meter opnemen. Morgen ochtend kijken of er verschil is tussen verbruik op je meter in de meterkast en die in het stopcontact van je koelkast?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 22:34

Het enige wat ik er nu vandaag in heb zitten is mijn internet/decoder en koelkast :+ en ja mijn ipad die nu aan het opladen is. En de cv. Thats it. De grootste verbruiker is gewoon de koelkast dus die is het meest voor de hand liggende.

@ Tamary, ik kan dat helaas niet doen omdat ik mijn CV ketel heb en mijn mobiel ook moet opladen. Verder staat alles sowieso al uit savonds.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:47

Thanx allen! Vind dit een leerzaam topic. Ik heb geen pc, maar de stekkers gaan uit het contact als ik geen koffie heb staan. Gas staat standaard uit. Knop is omgedraaid. Verder heb ik een klein vriezertje en een magnetron.
Zoiezo staat nog steeds de kachel aan aangezien ik een echte koukleum ben

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:40

lifaya schreef:
Het gas is op zich aan de hoge kant, dat is wat ik in een jaar verbruikt heb, maar ik was dan ook wel heel zuinig :) Electra is heel netjes!

En dan nog beweert de verbruiksmanager van Essent dat ik 210 euro moet bijbetalen... Heel vaag

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:43

Bijbetalen of niet hangt natuurlijk af van wat je per maand betaalt icm je verbruik, dat je vrij zuinig omgaat met je elektra hoeft niets te betekenen als je chronisch je huis op 23 stookt en je maandtarief op 30 euro hebt staan (om maar even een extreem voorbeeld te geven) ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 10:14

purny schreef:
lifaya schreef:

En dan nog beweert de verbruiksmanager van Essent dat ik 210 euro moet bijbetalen... Heel vaag

Niet vergeten dat er bij je energierekening ook transportkosten zitten, 25 a 30 euro per maand. Daarbovenop komt het verbruik. Wat betaal je maandelijks aan gas en electra.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:25

80 euro. Voor ik alleen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:31

purny schreef:
80 euro. Voor ik alleen

Das is wel een goede richtprijs, bij een verbruik van 750 electra en 1400 gas zit je ongeveer op dit bedrag, zou je zelfs nog terug kunnen krijgen mocht je minder verbruiken over een jaar. Kijk over een aantal maanden eens op gaslicht.com, overstappen is simpel en je kunt daar ook met een klein verbruik toch nog tien euro per maand besparen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:35

Mijn voorschot bedrag is €100. Dat wilde Nuon terugzetten naar €80 maar dat heb ik naar €100 gezet. Ik weet dat dat teveel is maar dan krijg ik iig terug aan het einde...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 11:39

De koelkast is het niet. Na 17,5 uur nog geen halve kWh verbruikt.
Ik ga zo de Tv er even in mikken, die laat ik dan 5 uur aanstaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 11:54

Mail naar oxxio gestuurd dat in elk geval de koelkast afvalt, want dat was het apparaat met de grootste potentie van elektra slurpen. Ik ga ál mijn apparaten de komende 2 dagen controleren en ik maak foto's van alle verbruiken zodat het duidelijk is wat elk apparaat gemiddeld verbruikt.

Mijn meter staat nu op 88115
Ik houd dit hier ook bij zodat ik makkelijk kan teruglezen hoe het verbruik liep :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:20

purny schreef:

lifaya schreef:

Gas is geheel normaal..

alle koude dagen vallen binnen het afgelopen half jaar..
gezien het uitblijven van echte kou, ga ik er wel vanuit dat je enigzins een koukleum bent..
je zit in het hogere segment van normaal (koukleum of minder goed geisoleerde woning).
Afbeelding

Electra is enorm laag (bijna weifelachtig laag).
veel minder dan bij gas natuurlijk.. maar ook voor electra geldt dat het verbruik in de koude (en donkere) maanden hoger is dan in de zomer (dikkere kleding, dus meer wasjes, de boiler/cv wordt net iets vaker gebruikt.. de oven/magnetron doet ook net even meer dienst etc)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 12:22

ja idd de winter zit er natuurlijk bij :) Bij mijn jaarafrekening zaten ook de koudste maanden maar ik had geloo ik rond de 580 m3 gas verbruikt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:24

lifaya schreef:
ja idd de winter zit er natuurlijk bij :) Bij mijn jaarafrekening zaten ook de koudste maanden maar ik had geloo ik rond de 580 m3 gas verbruikt

lol.. jij zit enorm laag in je gasverbruik..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:27

O ik heb ook geen wasmachine. Nog geen geld gehad om er een aan te schaffen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 12:31

elenaMM77 schreef:
lifaya schreef:

lol.. jij zit enorm laag in je gasverbruik..

Jup, ik heb altijd heel zuinig aan gedaan :')
En dan krijg je zo'n fantastische rekening als dit *\o/* :Y)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:02

Keet schreef:
Kan je hem (edit: verwarming) eens 24 uur op 10 graden zetten om te kijken wat er dan gebeurt?
Als ie elke keer voor 1 graden aan moet slaan, gebruikt ie best veel stroom

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 13:03

Keet schreef:
Keet schreef:
Kan je hem (edit: verwarming) eens 24 uur op 10 graden zetten om te kijken wat er dan gebeurt?
Als ie elke keer voor 1 graden aan moet slaan, gebruikt ie best veel stroom

Ik zal hem zo helemaal uit zetten :j al kan dat nog steeds niet de oorzaak zijn van zo een rekening

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:06

Hoe oud is je ketel en wanneer is die voor het laatst gecheckt?
Bij ons trok ie ook best veel stroom als we de thermostaat op 15 zetten. Dus die staat altijd op 10 dan kan hij ook niet aanslaan als we dat niet willen :)

Je hebt geen vloerverwarming in het huisje toch?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 13:08

Ik heb een splinternieuwe ketel, er is twee of drie weken geleden nog iemand geweest omdat die een error had, hij ging opeens uit en enkel met resetten ging due aan. Ketel is gezet in mijn eerste maand hier

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:46

lifaya schreef:
Ik heb een splinternieuwe ketel, er is twee of drie weken geleden nog iemand geweest omdat die een error had, hij ging opeens uit en enkel met resetten ging due aan. Ketel is gezet in mijn eerste maand hier

Dan zou het dus nog zo kunnen zijn dat je oude ketel wel veel verbruikte. Maar de kans dat dit je hoge verbruik heeft veroorzaakt is echt heel erg klein, daar zou ik echt niet van uit gaan.
Was er een reden dat de ketel vervangen is of hoorde het gewoon bij het 'standaard' onderhoudsprogramma?