Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:14

Je had volgens mij veel beter een nieuwe tafel kunnen maken, die precies tussen de banken past.
Want nu zit je weer met losse planken die je weer ergens op moet bergen.
verder blijf ik de betimmering aan de zijkant zonde van de ruimte vinden. Want nu is de zithoek ook wat smal om met 4 mensen aan te zitten denk ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:20

De ruimte van de zithoek is groot genoeg,kan je makkelijk met 4 mensen aan tafel zitten.
Die losse planken blijven gewoon onder het bed liggen,liggen ze niet in de weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:28

Ziet er goed uit hoor!
Lijkt vrij veel op onze zithoek, en wij zijn er ook heel blij mee :)
Oude foto, maar wij hebben idd ook een inklapbare poot en twee ijzeren haakjes. Alleen past onze tafel wel precies tussen de bankjes. Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:15

Ow maar mijn tafel past ook tussen de banken hoor,je kan je benen goed kwijt verder.
Ik heb dezelfde eethoek instelling als jij Annemiek.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:27

Afgelopen woensdag lekker naar Sail gekeken vanaf de boot. Laatste schip nog tegemoet gevaren en een stukje meegevaren. Was echt leuk.
Volgend weekend lekker met de boot naar de kermis in Alkmaar :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:31

Goede middag,

Ik kom door de zoekfunctie van bokt op dit topic en hoop dat ik af en toe mag binnen vallen met vragen.

Ik zal eerst wat over mijzelf/ons vertellen.

Mijn vriend heeft mij voor paar jaar terug de kop gek gemaakt en zo hebben wij een speedboot gekocht en zijn we nu 3 jaar fanatiek (beginnende) wakeboarders. Door mensen uit de omgeving hebben we een goede haven gevonden waar wij gebruik kunnen maken van de helling.
In drie jaar is de wakeboard groep van 4 mensen verdubbeld en zijn we toe aan een grotere boot. Vorige week hebben we onze verkocht en we zijn op zoek naar een wat grotere bowrider met inboard motor.

Ik wil dit topic graag volgen om de mooie plekjes van nederland te vinden, want naast wakeboarden (onze fav. watersport) wil ik ook graag nederland van af het water leren kennen.

---

Ik heb al wel heel veel mooie grote boten hier voorbij zien komen, maar zijn er nog meer watersporters?

oh en voor mensen die niet in de boot kunnen slapen, evt. boot in haven laten en zelf in de buurt een hotelletje pakken? Als je graag wat langer weg wilt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:23

Wat leuk dat je sail hebt gezien, fique! Lijkt me erg gaaf, maar helaas wat te ver voor ons dit jaar.

Welkom, alice! Wakeborden lijkt me erg gaaf, maar nooit gedaan. Wel sportief zeilen, dat valt ook onder watersport, toch? :D

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:27

Wij hoeven alleen een sluis door en zitten dan al bijna op t noordzee kanaal dus lekker dichtbij :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:53

8nnemieke Ja toch, ik vind van wel hoor :D lijkt me behoorlijk intensief.

Fique was de sail mooi? Wij hebben onze boot verkocht aan mensen die hem speciaal daarvoor kochten. Vond ik wel heel bijzonder. Jammer genoeg moesten wij zelf weer werken anders waren we misschien zelf wel gegaan.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:11

Ja ik vind sail altijd mooi. Alleen jammer dat er nu heel veel grote rondvaartboten naast de tallships blijven hangen. Maar ga over 5 jaar zeker weer heen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:27

Welkom Alice.

Gaan jullie morgen nog varen? wij gaan morgen wel,word heel mooi weer.
De enige 'watersport' die ik doe is Vissen.Kost je geen energie en is lekker relaxt.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:48

Wij zijn nu lekker op de boot in Alkmaar. Elk jaar naar de kermis

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:56

Bedankt voor het hartelijk welkom :D

Wij gaan morgen helaas niet varen. Gebrek aan een boot :'). Het is er wel echt super fijn weer voor, in iedergeval voor wakeboarden ik weet niet hoe dat zit met zeilen of vissen?!
Genieten van het mooie water kan altijd.

Waar varen jullie?
Wij wonen in Twente dus wij moeten altijd wel een stukje met de auto. Wij varen omgeving Hattem, dat ligt bij Zwolle, op de IJssel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:00

Wij varen op het Veluwemeer en in de Polder richting Biddinghuizen enzo.
We zitten ongeveer 25 min. met de auto,van de haven vandaan.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:25

Veluwemeer wild wij ook nog naar toe maar is er nog niet van gekomen. Lijkt me wel mooi maar niet om te wakeboarden. Water zou er nogal onrustig zijn omdat veel watersporters op een klein stuk zitten.

Vorige week voor het eerst nr giethoorn geweest. Niet met eigen boot en is ook echt niet aan te raden vond het erg toeristisch, absoluut niet mijn ding. Maar lijkt me wel erg leuk om te tuffen en mooie plekken aan te doen in Nederland.
Zijn er nog plekken die we echt moeten zien? :D

Fique, jullie varen dan met de boot naar Alkmaar en gaan daar naar de kermis? Of is er een link met boten en de kermis? (Zoals de sail ofzo)
En jullie kunnen slapen op de boot

Edit:
Oh al even gebladerd door het topic. Geen klein bootje hahaha! Mooie boot erg gaaf hoor, voor ons alleen maar toekomst dromen zo'n grote boot.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:54

Kermis is op een kade en wij liggen er tegenover aan een steiger :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:15

Oh dag is wel heel gaaf zo dicht bij! Heel veel plezier gewenst. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:22

Hoe het is inmiddels met jullie bootjes?
Die van ons staat sinds gisteren weer op het droge, klaar voor de winter :) En we hebben alweer een lange lijst met klusjes klaar liggen :Y)

Een klein lek, ergens langs het gangboord, krijgen we maar niet dicht. Nu zeggen ze dat je het hardhout (stootranden enzo) niet moet behandelen, of hooguit alleen olieën zodat het kan ademen, maar we zitten er over te denken om toch te lakken zodat daar iig geen water meer naar binnen kan trekken. Hoe doen jullie dat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:34

8nnemiek schreef:
Hoe het is inmiddels met jullie bootjes?
Die van ons staat sinds gisteren weer op het droge, klaar voor de winter :) En we hebben alweer een lange lijst met klusjes klaar liggen :Y)

Een klein lek, ergens langs het gangboord, krijgen we maar niet dicht. Nu zeggen ze dat je het hardhout (stootranden enzo) niet moet behandelen, of hooguit alleen olieën zodat het kan ademen, maar we zitten er over te denken om toch te lakken zodat daar iig geen water meer naar binnen kan trekken. Hoe doen jullie dat?

Ik heb de ervaring (in andere omstandigheden) dat dat uiteindelijk niet werkt. Het gat is een poosje goed maar dan gaat het toch weer lekken (haarscheurtjes??)

Probleem met lekkage is dat de plek waar je het ziet en de plek waar het water binnen komt ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hoeven te hebben. Met andere woorden: het kan best zijn dat een lek voor op het dek ergens halverwege in de kajuit zichtbaar wordt omdat het water ergens een kanaaltje heeft gevonden om tussendoor te gaan.
Hopelijk vindt je de oorzaak; dit soort lekkages kunnen erg frustrerend zijn :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:55

Zo erg is het gelukkig niet bij ons :)
De houten randen zijn vastgezet met schroeven in het gangboord. Die schroeven komen boven de dinette uit. Daar hebben we het plafond weggehaald en daar zie je de schroeven zitten en zie je aan een schroef regelmatig een druppel water hangen. Normaal is het vrij droog, maar zodra de afwatering bij de strip verstopt zit blijft het water er staan en trekt waarschijnlijk door het hout naar binnen, en via de schroef de kajuit in. De houten strip kan niet los, dus we moeten iets verzinnen om het waterdicht te krijgen. Siliconen mogen we niet gebruiken, dus gewoon even afkitten werkt ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:07

8nnemiek schreef:
Zo erg is het gelukkig niet bij ons :)
De houten randen zijn vastgezet met schroeven in het gangboord. Die schroeven komen boven de dinette uit. Daar hebben we het plafond weggehaald en daar zie je de schroeven zitten en zie je aan een schroef regelmatig een druppel water hangen. Normaal is het vrij droog, maar zodra de afwatering bij de strip verstopt zit blijft het water er staan en trekt waarschijnlijk door het hout naar binnen, en via de schroef de kajuit in. De houten strip kan niet los, dus we moeten iets verzinnen om het waterdicht te krijgen. Siliconen mogen we niet gebruiken, dus gewoon even afkitten werkt ook niet.

Helder!
Je kunt wel kitten maar dan moet je andere kit gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens bij Sika-flex.

Andere vraag kan zijn: kan het zijn dat het gewoon condens is (koudebrug)?

Even kort want ik kan geen uitgebreide antwoorden typen op dit moment, sorry.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:08

Condens hebben we ook al aan gedacht, maar omdat het vocht maar op een plek zit terwijl er andere plekken zijn waar je eerder condens zou verwachten, en de bakken onder in het schip bijna allemaal droog staan, denk ik toch eerder aan een lek.

Speciale kit zou een optie zijn. We hebben vorig jaar een kleine tube gekocht voor een ander lek, maar uiteindelijk toch gewoon de tweecomponentenplamuur gebruikt. Maar dat is bij het hout niet mogelijk.. Lastig.
Maar ach, we moeten toch eerst het hele dek onder handen nemen.. Schrobben, schuren, polijsten.. in het ergste geval helemaal overschilderen.. en daarna kunnen we pas aan het hout beginnen en eventueel kitten.

Heeft iemand hier ervaring met anti-slip verf voor op het dek, een betaalbaar alternatief voor teak panelen of matten?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:43

8nnemiek schreef:
Heeft iemand hier ervaring met anti-slip verf voor op het dek, een betaalbaar alternatief voor teak panelen of matten?

silverzand er in strooien

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:51

Heb ik ook aan zitten denken.. Werkt dat goed? Na het zand nog een laagje verf neem ik aan? En hoe krijg ik het zand mooi gelijkmatig verdeeld?

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:36

Hee wat een leuk topic! Ik zal me even voorstellen...

Ik ben Monique, 25 jaar en woon sinds een jaar of 6 in de achterhoek.
Opgegroeid in/met en op het water, voornamelijk IJsselmeergebied. Altijd gezeild.

Eerder huurden mijn ouders altijd. Toen ik een jaar of 10 was kwam onze eerste eigen boot. Een Dehler 37 cruiser met vleugelkiel. Hierdoor staken we maar 1 meter en konden we ook richting Friesland.
Inmiddels woon ik op samen met mijn vriend in de achterhoek en hier kun je helaas niet veel ..

Mijn vader heeft de 37 verkocht en zijn huidige schip is een Dehler 43, deze ligt in Monnickendam. Mijn vader zeilt er ook geregeld mee naar bijv. Engeland.
Zo af en toe gaan we een weekendje mee, maar wat mis ik het om gewoon standaard elk weekend 'naar de boot' te gaan. :D

Dit was afgelopen zomer, heerlijk dagje.. Laat de winter maar gauw voorbij gaan!
Afbeelding

Hebben ook nog een Solsa Escape gehad en het natuurlijk alom bekende optimistje! :)

Dit jaar gaat de boot weer op de kant(gebeurd om het jaar) en krijgt hij een nieuwe wetsuit! (Antifauling) :j Ook heeft mijn vader dit jaar de zeilen vernieuwd. Men, wat een verschil!

8nnemiek; wat een leuke foto's van voor en na! Hoe doe je dat met die kussens? Onze caravan is ook hoognodig aan een restyle beurt toe :P