[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:41

ik zou het wel op prijs stellen om dit soort 'dingetjes' te weten als mijn makelaar niet goed zou functioneren..

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:43

Ja, zeker weten! Waardeloze actie. Je verwacht van een makelaar dat hij zich voor de volle 100% inzet. Niet op deze manier...

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:28

_Nelleke_ schreef:
Wat een cool huis antoontje! Hebben jullie met een halve ha wel genoeg weide voor de paardjes?

We scharen drie paarden in bij een boer in een weiland tegenover ons huis. Dan hebben we voldoende gras voor allemaal :j

Selka schreef:
Wat grappig, dat huis stond bij mijn bewaarde huizen Antoontje!
Hopelijk heeft het dit keer een goede afloop Juval :) Pas maar op met je dikke buik!

Sommige makelaars willen niet verkopen :? Ik probeer al een week een afspraak te maken om een huis te bezichtigen, maar de beste man belt gewoon niet terug.. Nu heb ik zoiets van, stik er maar in!

Gisteren ook op pandenpaard.nl gereageerd. Ben benieuwd of zij wel bellen..

Wat grappig! Ik zou zeggen, maak eens een afspraak haha
Wel erg slordig van de makelaar zeg! Dat zou ik niet op prijs stellen als verkoper.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:03

Selka, ook ik zou het hier niet bij laten zitten, al is het alleen maar om de verkopers te helpen!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:35

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben, ondanks mijn leeftijd, al een tijd opzoek naar een andere woning. Sinds maart 2012 het ouderlijk huis moeten verlaten door overlijden moeder. Bij vader kan ik alleen in geval van nood terecht, maar een vaste verblijfplaats heb ik daar niet.

Ik ben (pas) 21 jaar, ben student en werk daarnaast in de plaatselijke supermarkt. Mijn inkomen is nu maximaal voor een student met studiefinanciering en de komende twee jaar (moet nog twee jaar voor mijn studie afgerond is) zal ik ook maar minimaal omhoog kunnen gaan met mijn inkomen. Hoeveel dit is hangt af van de regels die de overheid hieraan stelt.

Nou heb ik door omstandigheden wel flink wat eigen geld, waardoor de hypotheek niet volledig overeen hoeft te komen met de waarde van de woning.

Waar ik naar opzoek ben? Een eigen plekje. Koop of huur maakt mij allemaal niet uit, maar ik lijk maar nergens voor in aanmerking te komen. Voor koop is mijn brutojaarinkomen te laag, voor vrije sectorhuur hetzelfde verhaal. Sociale huur (regio Amsterdam) sta ik nog te kort voor op de wachtlijst (april 2010)Een kamer is zo goed als geen optie. Ik wil echt een 'eigen huisje' met minimaal 1 slaapkamer. Het liefst in de Zaanstreek of in Kennemerland.

Ik huur nu particulier een woning, welke ik deel met een ander meisje. Dit is ideaal en ik kom nu goed rond iedere maand. Maar ik moet ook realistisch blijven. Deze woning staat te koop en er zal een punt komen dat de woning verkocht gaat worden. Het is niet slim om nu mijn ogen te sluiten en niet opzoek te gaan. Ik heb nu nog geen haast.. Straks wel.

Op verschillende sites heb ik uitgerekend wat mijn maximale hypotheek zou kunnen zijn.. Of deze helemaal waarheidsgetrouw zijn, weet ik niet. De maximale woningwaarde waar ik naar kan gaan zoeken verschilt bij deze sites van 80 tot 100.000 euro.

Ik ben dus opzoek naar:
- Huur of koop
- minimaal 2 kamers
- Regio Zaanstad/Kennemerland
- Bij koop: 80 tot 100.000
- Bij huur: max. 500 tot 600 per maand (hierbij zal ik wel mijn spaargeld moeten gaan gebruiken)
- (weinig opknap werkzaamheden)

Mocht iemand nog tips hebben om mijn zoektocht te vergemakkelijken, ik hoor het graag!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:42

Hoi K_im, verelend allemaal! Weet je wel zeker dat je een hypotheek zult krijgen? Kun jij genoeg garanties aan een bank leveren?
Zo ja, dan vind ik op funda 20 pagina's aan potentiële woningen in alleen Amsterdam. Daar moet toch wel iets tussen zitten?

Zelf zou ik op mijn 21ste als alleenstaande student nooit iets kopen. Dan nog liever anti-kraak of private sector huren. Als je dan snel moet switchen heb je daar de mogelijkheid toe.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:52

pppfff hier nog steeds niets gevonden.... eerst maar eens op vakantie....

alles wat in ons budget en wensen past wordt voor onze neus weggekaapt :(

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:58

Of ik daadwerkelijk een hypotheek af kan sluiten is nog maar de vraag inderdaad. Wat betreft de locatie: ik wil juist niet naar Amsterdam zelf. Zaanstad (Zaandam, Krommenie, Assendelft, Wormer(veer), Koog aan de Zaan etc.) en Kennemerland (Uitgeest, Beverwijk, Heemskerk etc.) liever. Als dat er niet in zit, wil ik liever naar Castricum en Alkmaar en omgeving..

Ik heb het geluk nu al één jaar op dezelfde plek te wonen, maar daarvoor heb ik binnen 4 maanden, in 5 verschillende woningen gewoond.. Allemaal particulier via de leegstandwet, en dan tijdelijk bij mijn vader. Als de mogelijkheid ertoe is, dan wil ik gewoon een vast en eigen plekje, waar ik mij niet hoef af te vragen wanneer ik eruit zou moeten..

Misschien verwacht ik wel te veel hoor, als 21 jarige (alleenstaande) student..

Kan ik voor deze vraag gewoon een afspraak maken bij een makelaar? Of moet ik eerst naar een bank?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:30

Juval, al iets van je makelaar gehoord? Wij hebben morgen ook weer een kijker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:57

K_im, Hypotheker etc kunnen je wel helpen met de vraag of je met je inkomen+ eigen geld een hypotheek zou kunnen krijgen en wat voor hypotheek(hoogte van)
zou daar sowieso eens gaan babbelen, dan weet je in ieder geval wat je mogelijkheden zijn en waar je aan toe bent.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:25

maar Kim,

ik bedoel het niet verkeerd. maar op basis van studiefinanciering krijg je geen hypotheek. en als je studeert en op je bijbaan hypotheek wilt hebben ben ik wel benieuwd hoe veel je verdient.

ik werk 26 uur per week (beide nul uren contracten) en ik krijg echt geen hypotheek. misschien 40.000 en dan kan ik op de plaatselijke camping een huisje kopen. zelfs met nul uren krijg ik dit niet..

daarom ben ik benieuwd hoe je dit berekend?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:59

Mijn inkomen is inderdaad zeer laag en komt zelf onder het minimum uit dat door het BKZ wordt gesteld als minimum instaptarief.. Daarom denk ook ik dat kopen voor mij (nog) niet weggelegd is. Toch blijf je hopen dat er ergens iets voor je weggelegd is. Dat je wel gewoon een eigen plekje kunt krijgen..

Ik ben bij het berekenen overigens uitgegaan van mijn verzamelinkomen over 2012 zodat dat op mijn voorlopige aanslag staat weergegeven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:13

Kim, wat een verhaal zeg! Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat op basis van jouw huidige inkomen er geen hypotheek mogelijk is. :(:)

Wel denk ik dat je misschien urgentie kunt krijgen op een sociale huurwoning. Je zou bij je huidige gemeente een urgentieverklaring kunnen aanvragen. Zeker als je kunt aantonen dat bij je vader wonen geen optie is.

Anders, en ik weet natuurlijk niet hoe je daar in staat en hoe het verder met je gaat, maar continu verhuizen en geen vaste plek hebben is heel stressvol en zeker na een overlijden van een dierbare moet je goed op jezelf passen, voordat je straks op je 22e met een depressie of burn-out zit.

Ik heb in het verleden een soortgelijke situatie gehad (ook op jouw leeftijd) en heb er toen voor gekozen om m'n studie tijdelijk stil te leggen. Ik kon toen bij mijn toenmalige bijbaan gelijk 36u aan de slag met een vast contract waardoor ik een vaste woning kon betrekken. Heb nooit spijt gehad van m'n beslissing toen. Je studie komt later wel weer, als je eenmaal een eigen plekje hebt en alles weer een beetje op orde hebt. Je kunt je met een burnout toch ook niet 100% geven voor je opleiding. :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:21

Helaas.. Voor mij geen urgentie. Dit heb destijds uitgezocht, maar ik kwam niet in aanmerking.

Ik denk dat ik die depressie/burn-out al in lichte mate heb gehad. In december 2011 ben ik tijdelijk met mijn opleiding gestopt, full-time gaan werken (sparen) en een huisje gaan zoeken. Helaas woon ik nog steeds in hetzelfde huis (is gewoon het goedkoopst, maar niet vast, want daar kwam ik steeds niet voor in aanmerking). Sinds sinds augustus/september 2012 weer met mijn opleiding gestart en heb zeker geen spijt van mijn time-out. Maar heb nog steeds geen vaste woning..

Aangezien het niet mogelijk is om mijn inkomen de komende twee jaar op te schroeven (i.v.m. regels van de overheid m.b.t. de studiefinanciering), ben ik heel bang dat ik gewoon nog twee jaar in deze situatie blijf zitten.. Af en toe hoop ik weer dat ik iets tegenkom, maar die kans is gewoon heel klein!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:55

K_im, als je particulier wilt huren via een makelaar stellen zij vaak een inkomenseis van rond 4x de huur als bruto inkomen. Sommige makelaars willen hier eventueel vanaf stappen als je van te voren als borg een aantal maanden huur kan overleggen (zeg dus 6x 500 euro huur= 3000 euro). Op die manier zou je wel particulier kunnen huren. Nu vraag ik me af of je voor 500 euro kale huur iets kunt vinden via een makelaar. Weet uit eigen ervaring dat dit in regio Utrecht niet te vinden was :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:02

Ik huur nu voor 500 inclusief, mijn huisgenootje betaald 350 inclusief. Wat dat betreft hoef ik dus niet weg. Het huurcontract is alleen voor een bepaalde tijd (tot de verkoop), en het is dus onzeker hoelang ik hier nog kan blijven. Kan maanden zijn, kan jaren zijn. Het is alleen stom om nu niet verder te zoeken, als ik weet dat ik er op een gegeven ogenblik uit zal moeten.

Gezien mijn eigen geld denk ik dat in dat opzicht best het één en ander te overleggen valt met een verhuurmakelaar.. Ik ga eens opzoek naar zo'n makelaar in mijn omgeving. Bedankt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:17

en marktplaats heeft soms ook goeie advertenties, zeker iets om ook een beetje in de gaten te houden :j

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:31

Sonja_vR schreef:
en marktplaats heeft soms ook goeie advertenties, zeker iets om ook een beetje in de gaten te houden :j

Bovendien kun je voor een klein bedrag (was vorig jaar 9 euro voor 28 dagen) ook zelf een woning-gezocht advertentie zetten. Zo ben ik uiteindelijk aan mijn particuliere huurwoning gekomen :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:10

Bedankt voor de tip, ik ga er eens kijken!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:38

Georgette schreef:
Juval, al iets van je makelaar gehoord? Wij hebben morgen ook weer een kijker.

ja, de mensen waren op zich wel enthousiast, maar moeten ook eerst hun huis nog verkopen, en ze gingen ook nog bij meer andere huizen kijken. voorlopig verwacht ik dus nog geen bod, maar wie weet... afwachten maar weer..

ik zal voor je duimen morgen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:52

Wow er zijn weer heel watcreacties erbij. Ik zou inderdaad ook een briefje in de bus doen. Weten ze tenminste datver iemand intresse heeft en dat de makelaar zn werk niet doet waar zij zoveel voor moeten betalen. Wij zitten met hetzelfde juval zo vervelend. Welkom antoontje en wat een super mooi huis!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:04

Ik werd door Berdien op dit topic gewezen. Mag ik me hier ook melden?
Momenteel ben ik druk op zoek naar een koophuisje, in de Hoeksche Waard, minimaal 3 kamers (op min 65m2), tuintje is een pré, geen must. Ik heb 2 linkerhanden, dus zo min mogelijk op te knappen zou fijn zijn :+
Ik ben gister voor een 2e bezichtiging geweest bij een leuk dijkhuisje en zit er ernstig aan te denken om daar voor te gaan (mits de bouwtechnische keuring goed is).
Het 'vervelende' is, ik had er een half jaar tot een jaar voor uitgetrokken. Maar ben pas een week aan het zoeken en dit is het 2e huis waar ik ga kijken :+
Dus alles gaat een beetje snel nu.... %)
Ben ook heel erg nog aan het zoeken naar wat ik allemaal moet gaan regelen als het er daadwerkelijk op aankomt. Uiteraard heb ik mijn voorbereidende werk wel gedaan, maar het daadwerkelijk doen is nog even uitzoeken :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:32

Amanda :wave:

K_im, op basis van een studiefinanciering gaat geen enkele bank jou een hypotheek verstrekken :) Dit is immers geen bestendig inkomen, je zou het dan alleen op basis van je bijbaan moeten kunnen dragen én dit dient een vast contract of jaar contract met intentieverklaring te zijn.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:38

Graag wil ik me aanmelden in dit topic!
Ik ben hard op zoek naar een klein huurhuisje, omgeving Drechtstreek (Dordrecht/Papendrecht). Echt veel 'eisen' heb ik niet, minimaal 2 kamers en een tuintje zou heel fijn zijn.
Omdat ik nog studeer is mijn budget niet heel hoog (max. € 400,- excl.), wanneer het een wat groter huis betreft en er meerdere slaapkamers zijn kan ik er eventueel met een huisgenoot gaan wonen (max. € 700,- excl.). Via de woningbouw reageer ik ook op zoveel mogelijk maar helaas heb ik nog niet veel punten... Marktplaats en kamernet leveren ook niet veel op, de prijs is te hoog of het oppervlak is te klein...

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen! Tot nu toe heb ik altijd iets viavia weten te bemachtigen en volgens mij is dat wel het voordeligst. :D

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:16

Berdien schreef:
Amanda :wave:

K_im, op basis van een studiefinanciering gaat geen enkele bank jou een hypotheek verstrekken :) Dit is immers geen bestendig inkomen, je zou het dan alleen op basis van je bijbaan moeten kunnen dragen én dit dient een vast contract of jaar contract met intentieverklaring te zijn.

Dit is wel een vast contract, maar het inkomen zal niet voldoende zijn.