Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:32

Mootje schreef:
Paddington, wat een hoop 'zooi' heb je dan hè, als het eenmaal in de schuur staat :')

Ja en me schuur is niet echt overdreven groot :+
Ik wou beide houten tuin sets in me schuur proppen maar ik heb maar besloten dat 1 onder zijl gaat
in de tuin anders kan ik me kont echt niet meer keren in de schuur.

Alleen is onze voor en achter tuin wel weer erg kaal zo.... maar ja wel weer een reden om ff langs het tuincentrum te gaan
van de week.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:52

Schuren zijn altijd te klein he Paddington.

Mootje, die stepping stones klinken echt leuk zeg, wat een idee.

Door het zachte weer van de afgelopen dagen zijn m'n Bacopa's weer volop gaan bloeien, die vind ik toch zo dankbaar, die lijken eeuwig door te bloeien.
Wel een beetje jammer dat m'n bolchrysant roze bloemen krijgt, hij was echt wit. De rest krijgt mooie herfstkleuren, rood bruin, geel, toch hou ik wel van de herfst :j

Mootje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:25

Laura, dan staat de chrysant zeker niet beschut? De bloemen kunnen niet zo goed tegen regen.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:29

Nee inderdaad, die staat gewoon in de tuin.
Zal het bijkleuren als hij beschut staat? Eigenlijk baal ik wel, want ik heb me rot gezocht naar een witte.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:34

Nee, maar als hij vanaf bloeien beschut staat kleurt hij als het goed is niet roze :)
Ik heb toen gewoon nieuwe gekocht en deze staan inmiddels wel beschut!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:00

-O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:00

Sandyjorgen, mooie strakke tuin zeg. Netjes.
En laurabram, gaaf je voortuintje, heel mooi.

Mijn tuin is echt 1 overwoekerde ellende momenteel. Moet hem echt even leeg gaan trekken voor de winter hoor anders is er straks geen doorkomen meeer aan.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:55

Thanx Goof.
Het gaat echt hard met nat en dan weer warm weer. Ik zie hier ook dingen staan waarvan ik denk dat ze plannen hebben om de boel over te nemen. Hoewel die vervelende heermoes opeens verdwenen lijkt. Die is zeker al in winterslaap om in het voorjaar keihard terug te komen.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 05:58

Pfff Heermoes.. ik ben blij dat daar een stuk minder last van heb sinds ik me tuin heb opgeknapt.

Maar het komt nog steeds door een laag oude bestrating en daarop een anti worteldoek
en daarop nog tussen de 15 a 20 cm grind .. kan je nagaan wat een rot spul dat is.

En ik heb er alleen in mij achtertuin last van ...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:20

Ja, dat is echt hardnekkig. Maar helaas staat het hier ook volop in de gemeentetuinen (die echt heeeeeeeel slecht worden onderhouden), dus er echt vanaf komen is volgens mij heel moeilijk.
Wij heben twee jaar geleden ook de hele achtertuin op de schop gehad, maar het komt vrolijk weer overal op.

Gisteren nog even met mn vriendin naar de Intratuin geweest. De Platycodon (dat zomerplantje met die bloemen die zo op balonnetjes lijken) heeft een mooie herfatkleuring gehad, maar moet nu toch echt uit m'n bakken. Mooie witte winterheide meegenomen, dan kleurt de schutting ook weer gezellig.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:41

wij hebben wilde aardbei in de tuin dat woekert ook overal doorheen.
onze budget tuin aan de voorkant begint nu aardig op te schieten.
weet iemand misschien een plant die goed tegen warmte kan?
wij hebben 2 bloempotten voor de deur staan van een soort aluminium alleen worden die krengen in de zomer in mens warm en overleven de planten het niet echt....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:46

Manfredie, bij mij is het ook bloedheet op mijn terras en met voldoende water overleeft een hibiscus of sundaeville het wel :j
Mijn platycodon is ook rijp voor de afvalbak!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:14

dan ga ik me daar maar in verdiepen...de zon heeft mijn voortuin al aardig verziekt dus nu is mijn tuin gevuld met grind en ruimte voor een mooie boom....iets van een dakplantaan of zo

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:25

Wat een leuk topic!
Vooral de foto's, kan k veel inspiratie uit opdoen voor onze nieuwe tuin.
We zijn voorlopig nog druk binnen maar van het voorjaar komt buiten aan de beurt, word een enorme klus maar heb er zin in!!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:55

@imd, waar zit je, heb nog een flink aantal planken liggen die over zijn na het afbreken van mijn veranda. Mag je gratis komen halen in Blijham Gr.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:02

Hey allemaal,

Ik lees zo af en toe mee :) Heb lekker genoten vanmijn balkonnetje deze zomer. Helaas is daar nu een eind aan gekomen, om 2 redenen, het wordt winter én we hebben afgelopen week een huis gekocht... Met een tuin!!

Dus in het voorjaar/zomer kan ik daar aan de slag gaan. Maar ik ben alvast in gedachten bezig met de tuin... hahaha Het kan een hele gave tuin gaan worden, maar er zit wel wat werk in...

Dit is de tuin:
De tuin vanaf de woonkamer gezien. Zo zie je het water niet goed, dus ik wil de kerstboom en grote struik rechts achterin iig eruit halen. Ook het houten schuurtje wil ik kwijt en daar of een heg, maar zeker een paar hortensia's zetten.
Afbeelding

Zo rechts van het schuurtje kun je het doorkijkje aan het water zien
Afbeelding

Het hoekje aan het water, met de kerstboom die er dus uitgaat...
Afbeelding

En omgekeerd, De tuin vanaf het laatste puntje
Afbeelding

Afbeelding

Nu moeten we hier dus iets van gaan maken, met helaas een beperkt budget.
Qua stenen hebben we een hele leuke bugdet tip gekregen, de ouderwetse/standaard grindtegels, omdraaien en met betonverf grijs verven. Het gras gaat er dus uit, en ik wil aan de randen graag een border met wat klimplanten (met een aantal frambozenstruiken) en wat vaste planten. En op het terras dan wat losse plantenbakken.
Ik heb hier nu 5 klimopplanten in de balkon bakken staan, samen met een passiebloem en een clematis. Die ga ik iig zeker meenemen.

Hebben jullie leuke, budget ideeën om hier wat van te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:37

heb me gisteravond de tandjes gezeuld. Al mijn koukleumen moesten met spoed naar binnen. We hadden wel degelijk nachtvorst. Mn bladcactussen heb ik vanmorgen weer naar buiten gezet. De rest blijft binnen. Lapageria, de oleander, Strelitzia, m'n citrus en de passiflora capsularis

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:14

Ik heb geen idee wat hier de tuin overwoekerd, het zijn meerdere soorten geloof ik haha. Echt ellendig!

Gaaf tuintje zie ik hierboven :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:21

Ik had gisteravond mijn mandarijnen boompjes in de schuur gezet,ik wist dat het flink kon gaan vriezen.
De 1 jarige [vooral de hang begonia] hebben allemaal een flinke klap gehad,ze zijn bijna helemaal dood gevroren.De mandarijn boompjes staan er nog wel goed bij.Ik kan ze nu nog niet binnen zetten,de overgang is té groot nog.Ik wil ze op de slaapkamer zetten,daar is de verwarming s'nachts uit.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:40

manfredie schreef:
wij hebben wilde aardbei in de tuin dat woekert ook overal doorheen.
onze budget tuin aan de voorkant begint nu aardig op te schieten.
weet iemand misschien een plant die goed tegen warmte kan?
wij hebben 2 bloempotten voor de deur staan van een soort aluminium alleen worden die krengen in de zomer in mens warm en overleven de planten het niet echt....

je zou de binnenkant kunnen omhulzen met bubbeltjes plastic. Dat deden wij bij 't tuincetrum altijd als we alliminium potten in moesten potten. En probleem 2 is dat als planten in bakken in de volle zon staan iedere dag gewoon veel water nodig heeft. dat is vaak 't grootste probleem..

Hetgeen wat goed in de zon kan is lavendel, sundaville, bouganville, bepaalde hortensia soorten zoals de annabelle,
Hetgeen wat eenjarig is en goed in de zon kan zijn geraniums, bacopa, en nog een vetplant met mooie gekleurde bloemen, ben even de naam kwijt. hoop dat ik hem nog weet binnekort..

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:42

Wat een mooie tuin michelle77! Daar kan je echt iets leuks van maken!
Ik zou persoonlijk een mooi terrasje aan de waterkant achterin maken met bijv. Een lounge bank en vuurkorf, en dan voorin de eettafel. En verder idd veel bloemen in de borders en potten met planten..

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:38

Wat een leuke tuin, daar kun je echt heel veel van maken. Ik zou zelf ook bij het water een leuk zitje maken, maar zou echt het schuurtje laten staan, daar kun je nog heel veel plezier mee hebben. Kan een leuk zitje worden, kersthuis noem maar op.
Verder zou ik een terras bij het huis maken, een relaxzitje in het midden aan de kant met hier bv. Een mooie boog o.i.d.
Ook een paar verhoogde borders die haaks staan dn een paar verhoogde borders in de lengte langs de afscheiding.
En je kunt, als je dat leuk vindt, bv. ook een vijver in de breedte doen met daarin stapstenen.
Heel veel mogelijk.

Tuin blijft hier gelukkig nog mooi, hoewel de herfst ook wel z'n intrede doet.
Leuk allemaal.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:17

Bedankt voor de tips!

Zitje aan het water zal er ook zeker gaan komen, als het budget het toelaat ;)
Terras komt idd vooraan, ideaal.

3 zitjes is niet haalbaar, qua budget niet en ook niet qua ruimte, het lijkt wat groter op de foto dan het in werkelijkheid is :)

Langs de afscheiding laat ik de borders denk ik zo staan, hopelijk kan ik nog even navragen wat er precies voor planten staan. Zou het zonde vinden als ik mooie dingen eruit trek :)
Margreet wat bedoel je precies met borders haaks op borders?

Planten die er zeker in gaan zijn hortensia's, vlinderstruik(en).
Heb al wat op mijn balkon: klimop, clematis, passiebloem, oleander (als de laatste 3 de winter overleven...) blauwe malva en frambozen.

Misschien dat ik dit allemaal in de tuin kan plaatsen, de zomer even afwachten wat er allemaal naar boven komt? Evt aanvullen met wat eenjarig spul en dan volgend jaar verder kijken?
Denk dat ik al heel blij wordt als het met tegels wat strakker is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:56

Niet echt tuin, maar 'n huiskamerplant: ik heb net een vd twee takken van m'n orchidee afgebroken |( Hij heeft prachtige paarse bloemen, mijn vraag is of de tak die overblijft weer aan zou kunnen groeien? Ik baal echt als 'n stekker :') :(

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:03

Zou kunnen, maar grote kans dat je je andere tak dan al uitgebloeid is.
Een orchidee groeit heel langzaam. 't zou kunnen maar grote kans van niet.