Meubels pimpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:23

Wat een leuk topic zeg! En wat komen er een mooie dingen voorbij :j

We zijn stapje voor stapje ons hele huis aan het pimpen (ruim 100 jaar oude boerderij) en daar komen toch ook erg leuke dingen uit vandaan, oa de gebinten zijn weer in het zicht. Zo heb ik de originele kelderdeur van 5 lagen verf ontdaan en een nieuwe erop gesmeerd. De originele keldertrap weer in oude staat en kleur (ossebloedrood) hersteld. Een lelijke grenen kast wit geschilderd. Ik zal eens wat foto's plaatsen.

Verder staat hier nog een heel geinig stoeltje waarvan ik het hout wel wat mooier kan maken, een lelijk grenen bed (dat wil ik daarna verkopen). En onlangs hebben we bij een sloopbedrijf jaren '30 paneeldeuren gekocht. Hier moet ik ook de verf vanaf halen en opnieuw doen. Ik ben er nog niet uit of ze een kleur worden of bijvoorbeeld met een subtiel kleurrandje erop. Dus mocht iemand hier nog een idee hebben...
Oja en nog een vaag grenen kastje. Zag hier foto's voorbij komen met de bovenkant hout en de rest geverfd, dat ziet er wel erg gaaf uit! Denk dat ik dat met dat kastje ook maar doe (en weer verkoop haha).

Dana01

Re: Meubels pimpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:36

Pytje, niet eens, maar zo snel mogelijk foto's plaatsen :D ik ben gek op oude boerderijen :j
ik zit te wachten tot de was droog is en uitgepoetst kan worden, wachten duurt lang :+

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:46

:D hier zijn ze dan. De bovenverdieping is bijna klaar, in alle ruimtes zijn de gebinten te zien. Een kamer gaan we straks mee beginnen, daar komt het verticale gebint ook in.

Dit is de kamer waar ik nu zit (plee hangt inmiddels daar waar hij hoort :D ) als je in de deuropening naar links kijkt:
Afbeelding

Rechtdoor:
Afbeelding

Naar rechts (dat gebint zit op schouderhoogte ongeveer dus dat is ooit doorgezaagd en met een houten constructie omhoog opgevangen):
Afbeelding

Dan nu de meubels en andere dingen:
Kelderdeur aan de binnenkant na het ontdoen van de verf, die groene laag kreeg ik er niet af.
Afbeelding

En zoals hij nu is:
Afbeelding
Niet alle deuren in huis worden deze kleur, maar omdat we dit zo'n bijzondere deur vinden mag hij goed opvallen.

Keldertrap voor:
Afbeelding

En na:
Afbeelding

Beetje een vage foto, maar deze deuren komen boven. Heb er nog niks aan gedaan.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:45

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:47

grappig.....
ik woon ook op een 100 jaar oud boederijtje en werk hier met ....ossenbloed rood. :D

deuren heb ik hier [room]wit gehouden met als subtiel randje weer het ossenbloed rood.
heb ik ook in mijn keuken kasten terug laten komen.

dat grenen,het is toch geen echt oud grenen he wat je gaat schilderen.
dat zou zoooooooooooo zonde zijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:53

:D wat toevallig! Heb je misschien een foto van je deuren? Het subtiele kleurrandje had ik inderdaad in mn hoofd als ossebloedrood. Het grenen :o? geeeeen idee. Ik zal eens een foto maken, als het bed is uitgegraven. Maar ik verwacht niet dat het heel bijzonder is. Dat stoeltje wat hier staat, wil ik niet schilderen maar alleen het hout wat verfraaien.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:02

die zal ik even moeten maken.
zijn helaas geen originele deuren meer hier.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:13

Omg die deur <3 !!!! Wij hebben ook een huis van ruim 100 jaar oud, ik vind het geweldig! We hebben een hoog balkenplafond, glas in lood en beneden een aantal mooie oude deuren. Alleen boven hebben ze verpest met vlakke deuren en kunststof schrootjes en gipsplaten, dus daar moeten we nog een keer mee aan de slag.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:16

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:18

Picassox schreef:
idinn schreef:
Wat voor prijs moet je nu bij zoiets bedenken?

http://link.marktplaats.nl/525635977

Oe, dat zou zomaar heel erg duur kunnen zijn...

Hangt er ook vanaf hoe mooi ze het zelf vinden, en waarom ze er vanaf willen. Ik weet dat mijn oma zoiets heeft staan op de overloop boven, en ik vind het echt het lelijkste ding ooit := , dus mocht er ooit de tijd komen dat mijn oma er niet meer is dan zou ik hem gratis weggeven...

Die hebben trouwens een heel huis vol met meubelen zoals ze hier voorbij komen :P

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:24

Rinske schreef:
Omg die deur <3 !!!! Wij hebben ook een huis van ruim 100 jaar oud, ik vind het geweldig! We hebben een hoog balkenplafond, glas in lood en beneden een aantal mooie oude deuren. Alleen boven hebben ze verpest met vlakke deuren en kunststof schrootjes en gipsplaten, dus daar moeten we nog een keer mee aan de slag.

Klinkt gaaf! Hier is beneden het plafond ook erg hoog, het is zelfs al heel vakkundig (ahum) verlaagd met zachtboard. Maar daarboven zitten nog de mooie groene balken. Ook ligt er nog een ossebloedrode houten vloer. Helaas zijn de balken hier en daar niet al te best meer. Er is ooit wel een vloerbedekking overheen gelegd, en die ligt er nog steeds. We houden de vloer liever zo mooi mogelijk totdat we aan de woonkamer toe zijn. Hebben ze bij de vlakke deuren boven gewoon hardboard eroverheen getimmerd? Of van die waaibomen houten deuren erin gezet?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:36

Mooi zeg, die deur is gaaf :j
dat is dan weer het nadeel van een redcelijk recente woning (ahum, staat op de nominatie voor sloop)
zinloos om hier nog wat van te maken en alles is vlak :r

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:42

Pytje schreef:
Hebben ze bij de vlakke deuren boven gewoon hardboard eroverheen getimmerd? Of van die waaibomen houten deuren erin gezet?

Helaas van die verschrikkelijke meuk waaibomenhout (het is niet eens hout volgens mij) deuren erin gezet. Echt verschrikkelijk := .
Wij hebben beneden geen mooie vloer, er liggen van die bruine plavuizen in, maar er ligt vloerverwarming onder, dus daarom halen we hem er niet uit. Teveel werk en kosten.
De deur beneden hadden ze ook panelen overheen getimmerd, die heb ik eraf gehaald. 1 Deur was niet meer te redden, die was echt zo verschrikkelijk scheef en gescheurd, die hebben we gewisseld voor een jaren '30 paneeldeur. De andere deur met glas in lood is ook scheef en klemt wat, maar is verder nog wel in goede staat. En ach, dat heeft zijn charme, toch :D ?

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:25

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:29

Het topic is steeds meer aan het veranderen in; 'Hoe blaas ik op een respectvolle manier nieuw leven in de geschiedenis om me heen?' in plaats van; 'Hoe kan ik meubels op een leuke (snel, makkelijk, goedkoop en trendy) manier pimpen?'. :D Erg leuk!

Ons huis (dijkwoning) is ook ruim 100 jaar oud. Maar helaas al bijna helemaal gestript voor we hier kwamen. We hebben eigenlijk alleen nog het balken plafond. Zelfs de oude schuiframen hebben we helaas weg moeten doen. Het werd te kostbaar om die te vervangen door nieuwe schuiframen (door het dubbelglas is een veel zwaardere constructie nodig). We hadden het hout wel ergens anders in huis weer willen gebruiken... maar helaas vond iemand anders dat hij/zij het ook wel kon gebruiken en is het op een onbewaakt moment meegenomen. _-:( Ik heb wel nog het simpele glas in lood dat bovenin zat. Maar weet niet zo goed wat ik daar mee moet doen. In onze nieuwe kozijnen is het bovenraam iets kleiner. Daar maken we dus nieuw glas in lood voor.
Wel erg leuk is dat de voorgevel nog zo goed als origineel is en dat de gemeente de betonnen klinkers door gebakken 'oude' klinkers heeft vervangen. Al zijn niet alle buren het daar mee eens. :roll:

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:33

Kun je die oude glas in lood ramen niet voorzien van een houten frame en dan gewoon voor je nieuwe ramen zetten?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:34

Malenka schreef:
Het topic is steeds meer aan het veranderen in; 'Hoe blaas ik op een respectvolle manier nieuw leven in de geschiedenis om me heen?' in plaats van; 'Hoe kan ik meubels op een leuke (snel, makkelijk, goedkoop en trendy) manier pimpen?'. :D Erg leuk!

Dat vind ik ook leuk :D . Zo blijft er op een mooie manier met respect voor het meubel een nieuw meubel over, echt geweldig :D .

Ik heb trouwens nog een grappig wandtafeltje gevonden (wist niet dat ik het nog had := ), het heeft alleen wel wat kromme pootjes, maar hij staat nog best stevig. Ik vind dat persoonlijk dus heel grappig, want zo is het niet zo'n strak standaard meubel, maar iets dat echt heeft geleefd :D .
Mocht iemand hier interesse in hebben dan zal ik even een foto plaatsen, ik hoef er niet zoveel voor te hebben. Het is trouwens mahonie, Biedermeier met bolpootjes en bewerkt hout.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:00

Rinske, kom maar op met die foto!

Mooney, dat gaat niet. We hebben nu namelijk kantelramen (die dus naar binnen kantelen of draaien). Ik was wel al aan het denken over het gebruiken in de keuken. Voor vitrinekastjes. Maar eigenlijk wil ik geen bovenkastjes. Het zijn ook geen bijzondere ramen hoor. Heel simpel gekantelde vierkantjes (op de punt gezet dus) van helde glas.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:02

Vloerverwarming is wel erg lekker!

Zonde zeg Malenka dat iemand dat zo meeneemt! Je kunt glas in lood ramen ook dubbelglas maken, dan komt het lood als het ware in het raam. Ziet er mooi uit. Ook mooier dan als je er gewoon ern stuk glas achter laat zetten.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:04

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:08

Hij is leuk :))

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:25

Die stond ook al op jouw website toch?

Pytje, dat wist ik al. We maken voor de bovenraampjes nieuw glas in lood en laten dat in thermopane zetten. Het oude glas in lood is een andere maat en past dus niet. Maar er komt zeker weer glas in lood terug.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:27

Dat is inderdaad een schattig tafeltje...

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:43

Ik heb lekker een paar uurtjes zitten verven :). Dit is het resultaat. Vind de kleur persoonlijk erg mooi staan op het tafeltje. Maarrrr; wat moet ik met het blad doen? Deze kleur houden, in de was zetten en klaar? Of whitewashen? Wat vinden jullie?
Met flits; slechte weergave van de kleur:
Afbeelding
En goede kleur, maar wel onscherp :D
Afbeelding

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:44

Super leuke kleur!!