Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:02

Nou gisternacht had het idd wel aardig gevroren.
Kan me voorstellen dat als planten dan net in de grond staan (en nog niet echt geworteld) dat ze dan niet blij worden :(:) Maar geen idee hoe dat precies zit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:08

Ik zou het ook niet doen, en zeker geen plantenbakken!
Hier hadden ze trouwens nog weinig soeps aan buitenplanten in het tuincentrum :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:11

Okee, dus gewoon even wachten tot het zeker niet meer gaat vriezen? Meer richting mei dus.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:19

Ijsheiligen is volgens mij in mei idd..........

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:23

Ik ga waarschijnlijk het tweede weekend van april aan mijn terras beginnen... Anders is het ook zo laat, want anders wordt het pas midden juni voor mij :+

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:27

Leuk topic dus ik meld me ook maar even. Heb stiekem toch al wat planten gekocht kon het niet laten met dat mooie weer. Nu maar hopen dat het niet echt meer gaat vriezen;)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:48

Ik heb dinsdag violen in bakken gezet, vergeet me nietjes en nog 2 planten met paarsige bloemen :+
Hebben dat beetje nachtvorst wel overleeft, dat kan nu allemaal wel :j
Echt bomen of struiken ed planten, of echt de beplanting erin zetten, zou ik nog wel even mee wachten tot er echt geen vorst meer komt.
Maar het staat hier weer allemaal gezellig :)

@MyWishMax : mijn geld dus ik bepaal wat ik ermee doe ;) Koop zelden dat soort dingen van de gezamelijke rekening :)

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:22

Ik kom me hier maar eens melden. Ik heb het hele topic doorgebladerd om foto's te kijken.

Eind oktober zijn we gaan samenwonen in een nieuwbouwwoning... Het wordt nu echt eens tijd om te gaan nadenken over de tuin.

Afbeelding
de achtertuin...

Afbeelding
de scheidingsmuur met de buren waarmee we samen hebben gebouwd, aan de andere kant zit precies zo'n zelfde muur, daar zitten alleen al schuttingdelen tussen. Aan deze kan moeten ze er nog tussen komen.
Tegen het gaaswerk aan de achterkant heeft de gemeente hedera geplaatst.

vriendlief wil aan de achterkant, richtig het gaaswerk een terras overkapping maken, in de richting van een twentse veldschuur.

Afbeelding
en de voorkant (inmiddels zit er aan de garage een carport)

voor de voortuin heb ik totaal nog geen inspiratie... die schuine lijn van de oprit maakt het wel lastig..
Dit komt doordat we net in een bocht zitten. Vandaar dat de garage ook een schuine lijn heeft, omdat de kavel wijd uitloopt

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:32

Blackje, ik wil ook iets belachelijk duurs voor in de tuin, betaal ik ook zelf! (Een speciale tuinbank) :D
Sommige dingen wil je gewoon zo graag hebben, dan heb je dat er voor over.... :o

Weet iemand of je buxus helemaal terug kunt snoeien? Nijntjes hebben de hele onderkant opgevreten, }:0 nu zijn het plantjes op een heel ielig stammetje. Die kan ik zo niet meer gebruiken.....

Mrieke; je kavel is misschien wel lastig, maar je kunt er wel heel speciale dingen mee doen, dat is wel een uitdaging!

Ik had de konijnen in een standaard ren even gezet in het zonnetje, daat waren ze binnen 2 minuten uit. -O- Ik denk dus toch dat het een ren met een dak moet gaan worden.....

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:54

jamiroquai schreef:
Ik had de konijnen in een standaard ren even gezet in het zonnetje, daat waren ze binnen 2 minuten uit. -O- Ik denk dus toch dat het een ren met een dak moet gaan worden.....

Daar ben ik bij die van ons dus ook bang voor, duurt ws nog geen 2 minuten :') . Ik ben ook nog druk aan het bedenken wat voor constructie ik daarvoor moet bedenken.

Mriekie, wat een ontzettend gaaf huis! En die tuin, daar kun je best veel mee.
Houdt je van klassiek of juist heel anders. Ik zou in de voortuin heel goed buxusvakken met een leiboom kunnen bedenken. Helaas is onze voortuin ienieminie.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:57

Zelfs met ieneminie kun je heel leuke dingen doen! Zelf heb ik geen voortuin, ik woon in de stad, maar ik zou liever een kleine voortuin hebben dan een grote.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:03

Tsja, wij hebben dus heel simpel een buxushaag, een zinken teil met planten en bij de voordeur een stoeltje met wat potten. En onder het afdak staat een paal van beton en die is begroeid met buxus. Echt het simpelste van het simpelste.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:10

Laurabram, het klinkt inderdaad heel simpel maar gezellig.

Onze voortuin is ook nog geen 2 meter. Maar groot genoeg want ik heb liever een grote achtertuin. Voortuin heb je toch minder aan.
Wensen voor de voortuin: geen wensen
Wensen voor de achtertuin: terrasoverkapping als een twentse veldschuur, landelijke tuin met voorkeur voor wit/paars. En onze "ploeg" moet er in komen. http://www.labreuille.com/images/ploeg.jpg vriendlief heeft die ergens opgescharreld. Lijkt me wel gaaf om die in een border te zetten met lavendel en een klimplant ofzo.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:39

Dat is wel gaaf in een landelijke tuin!

Wij willen ons stadstuintje strak en onderhoudsvriendelijk.

Ik heb bij Zooplus een ruime konijnenren met dak gezien.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:48

Ik vraag me weleens af wat onder onderhoudsvriendelijk verstaan wordt. Ik weet wel wat onderhoudsonvriendelijk is, dat is namelijk onze voor + achtertuin :') maar algehele bestrating vind ik alsnog een berg werk. Mos tussen tegels, groene aanslag, zand...nogal een toestand vind ik het. Nu snap ik dat dit topic redelijk vol zit met mensen met groene vingers, nu hebben wij die totaal niet :') Maar wat is nu écht onderhoudsvriendelijk?

En zijn er tips om mijn voortuin onkruidvrij te houden zonder me elke week het schompes te moeten schoffelen en plukken? Bepaalde planten planten? Bodembedekker?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:53

Asfalt aanbrengen :+ ik heb werkelijk geen idee. Wat groene vingers betreft, ben ik echt een groentje :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:54

Tsja, het is ook nog pal op het noorden, dus dan is ook de plantkeuze nog lastig, zeker als je weet dat het er eigenlijk ook meestal erg winderig is.

Leuk die ploeg Mriekie!
Zo'n twentse veldschuur is dat met van die zwarte planken die overlappen?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:58

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:02

Onkruid houd je toch, het beste bestrjden in het voorjaar, dan heb je er het minste last van.
Onder onderhoudsvriendelijk versta ik: weinig snoeiwerk, uitgebloeide bloemetjes verwijderen, inpakken in de winter of schaduw geven in de zomer.
Geen slakken of bijen aantrekkend (Kinderen zijn bang van beestjes) bv hosta of Hamamelis
lang bloeiend of mooi groen achterlatend
Geen Bamboe- tenzij in een bak.
Geen planten met wortelstokken

Voorbeeld van gemakkelijke lanten:

vrouwenmantel- bloeit een paar keer per jaar, wordt een mooie, volle plant
kattenkruid- bloeit ook een paar keer per jaar, idem
sedum- vetplant, laatbloeier
lavendel- alleen in voorjaar snioeien
klimhortensia ook in de winter mooi tegen een muur.

Verhoofde borders og grote bakken zijn onderhoudsvriendelijk omdat je dan niet hoeft te bukken, als je dan toch onkruid gaat trekken....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:03

Veel te laag en te klein!!!!!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:07

jamiroquai schreef:
Veel te laag en te klein!!!!!

Ja, maar hij is niet voor permanent hè, alleen voor een paar uurtjes overdag. Verder zit ze (vrij) binnen, ze gaat niet helemaal naar buiten toe.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:12

Die van mij zijn 24-7 buiten, moeten dus wel de ruimte hebben.

Ik heb een hok gezien, maar ik an geen link plaatsen, weet niet hoe dat moet....

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:33

Ja, dan is het een heel ander verhaal, dan moeten ze wel veel ruimte hebben :j .
De link uit je bovenste balk knippen en dan plakken in topic.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:40

Dankje jamiroquai! Ja, wij hebben dus een stuk gras, tegels en een stuk waar we in kunnen planten, daar staan nu 2 buxusboompjes in en daar moet nog iets inkomen. De rest hebben we bestraat achter, maar we hebben een tuin op het noordwesten, dus niet al te veel zon en daardoor wordt alles dus groen...beetje jammer. Langs de zijkant van het huis hebben we klimop wat niet wil klimmen, dus dat ga ik er binnenkort weer uittrekken. Denk dat ik aan die kant net als de buurman gewoon anti wortel doek langs de rand smijt met grind erin ofzo. Voortuin is een groot stuk van 5x5m waar wat beplanting in staat, dat is nog het meeste werk. Echt een mega stuk, maar ik heb geen idee wat we er anders mee moeten. Ik zal er binnenkort eens een fotootje van maken, misschien zijn hier mensen die er wat mee zouden weten :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:46

Grind is altijd zonde is mijn persoonlijke mening. (Net zo van: ik weet echt nika anders meer)
Groen maakt een huis altijd vriendelijker- en gastvrijer!

Leuk tegen een muur is ook wilde wingerd, wordt in de hersft prachtig mooi dieprood en groeit razendsnel!

Wat mooi combineert met buxus is lavendel, hosta en hortensia.

Iets grappigs doet het ook altijd leuk- zie de haan ergens uit het begin. Dan heeft iedereen zo iets van: o ja, het huis met die haan!