Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:02

Gefeliciteerd Forbiddenpie!! *\o/* *\o/* mocht je willen, kun je hier altijd een linkje delen. Altijd geïnteresseerd in/ benieuwd naar de huizen :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 02:27

Gefeliciteerd!!
Wij zijn inmiddels begonnen met de eerste activiteiten.
Ons logeerbed hebben we opgezet, mams kon het niet laten om behang te trekken. We hebben onze tijdelijke keuken (dank daihyo) opgezet in de schuur.
Morgen komt de hooiboer balen brengen, daarna komt iemand langs voor aanleg van gedraineerde paddock en de kozijnenman komt langs om alles helemaal door te nemen wat we willen.
Morgen ook beginnen met omheining zetten. En heb zowaar goedkeuring voor de gezondheidskeuring van de nvwa voor de export van de paarden. Wat een gezanik is dat zeg. Gebed zonder end.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:35

Nooit gedacht dat ik al weer zo snel in dit topic zou reageren :+
Wij wonen nu ongeveer 2,5 jaar in dit huis. Door omstandigheden zitten we eraan te denken om te verhuizen.

We hebben het er weleens over gehad om de randstad uit te gaan en de rust op te zoeken. Maar dit was nog niet het plan voor nu. We zitten er dus aan te denken om deze stap eerder te gaan zetten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:39

Uit ervaring kan ik alleen maar zeggen: doen :D

Gefeliciteerd Forbiddenpie!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:52

Als het werk technisch kan gewoon doen. :j wel even goed uitvissen waar je wilt wonen om niet bv op een plek terecht te komen waar je niet tussen kunt komen als buitenstaander

Hoewel ik niet van west naar oost ben gegaan maar deels van de tijd van oost naar nog stiller. Nu merk ik pas wat drukte en verkeers en continue omgevingsgeluid met een mens kunnen doen. -O- Veel meer dan ik had verwacht. Het bevalt mij best.

Gefeliciteerd voor de huis geslaagden *\o/*

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:54

Dank allen :D

Ik kan het zeker aanraden weg te gaan uit de randstad en naar een rustigere omgeving te gaan! Ik zeg doen :j

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:21

Bedankt voor jullie reacties!
We zitten aan de richting Groningen/Drenthe te denken. Maar meer dan wat vakantie ervaring in die richting hebben we niet.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:52

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Groningen uitstekend bevalt! Wij zitten op de grens met Friesland en Drenthe met alle voorzieningen en snelweg onder handbereik, maar de rust die wij hier in het buitengebied ervaren is hemels! Mijn vriend komt uit stad Groningen (jeugd in een dorpje ernaast) en zelf heb ik de laatste 25 jaar in Leeuwarden gewoond en daarvoor in Harlingen, maar ik hoef niet terug :D

Nog even doorzetten en dan heb ik de paarden ook aan huis. Deze week de vergunning voor de bak gekregen, staldeuren gekocht en de verbouwing van het huis gaat gestaag verder (ben het eigenlijk wel zat na tien maanden, maar stoppen is niet echt een optie). Alleen de badkamer is nog een probleem, had al lang klaar moeten zijn, maar er is een probleem wat zich niet makkelijk laat oplossen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:55

Lieszje schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
We zitten aan de richting Groningen/Drenthe te denken. Maar meer dan wat vakantie ervaring in die richting hebben we niet.

Hangt geheel af wat je zoekt en wat je budget is.

Wil je vrijstaand, wil je een dorp, aardbevingsgebied, toch stad, volledig op het platteland in een schattig boerderijtje (die krengen zijn duur, gewild.... maar zo leuk :D). Wil je wonen op klei, veen of zand? Wat voor mentaliteit mensen zoek je? Weet niet in welke regio je nu zit, maar reken er wel op dat de mensen hier wel hier in het noorden iets anders zijn :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:27

Ik kom zelf oorspronkelijk uit een boerendorp. Ik woon nu in een kleine stad zo'n 10 km daar vandaan. En merk dat de mensen hier al heel anders zijn dan daar :+ Het dorp waar ik vandaan kom is de afgelopen jaren ook heel erg veranderd helaas.

We kijken nu een beetje naar vrijstaande woningen in een dorp of net daar buiten. Het mag ook wel een stuk daar buiten zijn maar dat valt toch vaak in andere prijsklasse haha. We houden nu een beetje max. 400.000 aan. Met de overwaarde en wat we al hebben afgelost zullen we rond de 175.000 aan eigen geld hebben. We willen waarschijnlijk onze huidige hypotheek meenemen.

Ik vind het altijd wel lastig om te bepalen hoe ergens de mentaliteit is.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:44

Even een vraagje, binnenkort ga ik naar een woning kijken. Deze staat blijkbaar leeg en wordt verkocht door 2 zonen van de eigenaar (via de NVM makelaar uiteraard).
Er is geen lijst van zaken aanwezig (woning is leeg), maar er is ook geen vragenlijst deel B aanwezig. Volgens de makelaar omdat de verkopers het huis niet hebben bewoond.

Dat vind ik een rare reden, heb zo veel huizen bekeken tot nu toe en ook wel eens dit soort gevallen. Daar was altijd een vragenlijst deel B aanwezig.

Hebben jullie hier ervaring mee? Ik merk aan mezelf dat het me een beetje achterdochtig maakt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:51

stitchlover schreef:
Even een vraagje, binnenkort ga ik naar een woning kijken. Deze staat blijkbaar leeg en wordt verkocht door 2 zonen van de eigenaar.
Er is geen lijst van zaken aanwezig (woning is leeg), maar er is ook geen vragenlijst deel B aanwezig. Volgens de makelaar omdat de verkopers het huis niet hebben bewoond.

Dat vind ik een rare reden, heb zo veel huizen bekeken tot nu toe en ook wel eens dit soort gevallen. Daar was altijd een vragenlijst deel B aanwezig.

Hebben jullie hier ervaring mee? Ik merk aan mezelf dat het me een beetje achterdochtig maakt.

-
Laatst bijgewerkt door Aight op 12-05-25 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:19

Aight schreef:
Spoiler:
Een paar pagina's terug hebben wij een soortgelijke situatie een huis gekocht. Hierbij kwamen we uiteindelijk uit op wel een lijst van zaken (dingen zoals fornuis/magnetron, gordijnen, buitenlampen, elektrische heater etc. werden hierop benoemd) en een ingevulde B-lijst. Bij het tekenen van de hypotheekakte konden we echter geen beroep doen op de B lijst om dezelfde reden als dat jouw verkopers aangeven. De kinderen van de eigenaren hebben die lijst wel naar goed geweten ingevuld (en ''gebreken'' voor zover bij hen bekend was benoemt). Een bouwkundige keuring hebben we wel laten doen, waaruit dezelfde conclusies kwamen m.b.t. of er isolatie aanwezig was, doorslaand vocht, etc. Dat zou ik je aan willen raden. :)

Er hoeft niet altijd kwade wil achter te zitten, maar soms weten mensen niet precies wat er in het huis van hun ouders aan renovaties etc. is gebeurd en willen ze daar ook niet voor verantwoordelijk worden gehouden. Zelf goed onderzoek doen en vragen of ze toch willen proberen de lijst zo volledig mogelijk te maken zou ik doen.

Bedankt! Ik ga inderdaad gewoon vragen of het toch mogelijk is om het e.e.a. op papier te zetten van wat ze wel weten. Dit met de motivatie dat dat achteraf ook kan schelen als er dingen niet blijken te kloppen aan het huis, als verkoper kunnen ze dat beter van te voren aangeven.
Ik ben al wel voorbereid met de standaard vragen op zo een vragenlijst voor tijdens de bezichtiging.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:57

In de koopovereenkomst zullen wel diverse clausules worden opgenomen om aansprakelijkheid van verkopers te minimaliseren. Ik zou me niet druk maken om de lijst. Ze weten waarschijnlijk zo weinig dat ze niets kunnen invullen.

Ik zou wel zorgen dat je zelf een bouwkundige inspectie laat uitvoeren en eventueel een aankoopmakelaar een rondje laat lopen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:11

mavantos schreef:
In de koopovereenkomst zullen wel diverse clausules worden opgenomen om aansprakelijkheid van verkopers te minimaliseren. Ik zou me niet druk maken om de lijst. Ze weten waarschijnlijk zo weinig dat ze niets kunnen invullen.

Ik zou wel zorgen dat je zelf een bouwkundige inspectie laat uitvoeren en eventueel een aankoopmakelaar een rondje laat lopen.

-eel mogelijk kunnen invullen :)
Laatst bijgewerkt door Aight op 12-05-25 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:34

Daar zal dan in staan dat ze de woning niet zelf bewoond hebben, ik zou het eigenlijk ook niet zo belangrijk vinden en als je interesse hebt goed zelf kijken en/of een bouwkundige keuring laten doen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:57

Bij ons huis was een niet-bewoond-clausule opgenomen. De vragenlijst en alles rondom spullen die wel of niet achterbleven was bij ons ook ingewikkeld. We hebben het maar helemaal losgelaten. Het huis was ook niet leeg toen we de sleutel kregen. Sterker nog, we kregen een la met meer dan 100 sleutels erin en moesten zelf uitzoeken welke sleutel van welke deur was.
Is allemaal helemaal goed gekomen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:31

Ik heb beeld van de la, geweldig :))

Citaat:
We hebben het er weleens over gehad om de randstad uit te gaan en de rust op te zoeken. Maar dit was nog niet het plan voor nu. We zitten er dus aan te denken om deze stap eerder te gaan zetten.

Hier ook gedachten in die richting. Heb net zelf mijn appartement verkocht. Vriendlief wil zijn huis te koop zetten en dan maar kijken waar we uiteindelijk gaan eindigen met een nieuw te kopen 'iets'.

Ben opgegroeid in provincie Groningen, heb gestudeerd 'in de stad' en daarna nog een aantal jaar in Haren gewoond. Heb het er altijd erg fijn gevonden. Jáááren terug voor de liefde naar de Randstad verhuisd. Heb daar ook nooit spijt van gehad, tot aantal jaar terug ... vind het onderhand te vol, te druk, te vies en te veel te. Werk minder, en helemaal tijd/plaats onafhankelijk, dus we hebben beiden het gevoel 'nu kan het'.
Denk ook richting Groningen / Drenthe of anders richting Veluwerand (Zutphen / Arnhem). Daar hebben we ook wel wat vrienden / familie in de buurt wonen, dat scheelt alweer :)
Maar kan ook maar zo opeens anders worden, gaan vooral voor de plek en het huis.

Mbt het niet bewoond en het ontbreken van een vragenlijst: vooral zelf heel goed opletten en deskundige inschakelen inderdaad :j

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:31

Dankjulliewel allemaal voor het meedenken, Ik had al op internet gevonden dat de vragenlijst deel B geen wettelijke status heeft, maar wel een manier is om invulling te geven aan de informatieverplichting door de verkoper. Ik ga gewoon met gezond boeren verstand de woning bekijken en heb al een hoop zaken opgeschreven die ik na wil vragen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:55

@VanHuisUit

Er is hier veel veranderd de afgelopen jaren. Ik had voorheen weleens file maar tegenwoordig altijd. Het verkeer is ook een stuk agressiever. Ook de mensen op straat zijn anders. En soms lijkt alles alleen nog om status en dure dingen te draaien :+

Scheelt wel dat je daar familie hebt wonen. Wij laten wel iedereen hier. We willen ze wel de mogelijkheid bieden om langer te kunnen blijven als we dan daar wonen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:06

Blijf je dan wel werken in de randstad? Ik kom oorspronkelijk uit de randstad, heb tussendoor 9 jaar in Engeland gewoond en vorig jaar teruggekomen naar Nederland en in Gelderland (Apeldoorn) gaan wonen.

Mijn ouders wonen hier ook, dat was deels de reden, maar bijna al mijn vrienden wonen in de randstad en ik ga straks ook weer in de randstad werken. Vanuit Apeldoorn is dat wel echt prima te doen (Amsterdam), maar heb ik thuis toch de relatieve rust en ruimte. Apeldoorn is natuurlijk nog steeds een stad, helemaal in de middle of nowhere zitten zou ik dan ook weer niks vinden :o Maar ik merk echt dat alles hier relaxter is, ook de mensen inderdaad.
Ik mis de randstad soms wel hoor maar dan ga ik gewoon bij vrienden langs of kijk ik wat hun huizen kosten en dan ben ik weer even genezen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:34

Ik heb ook iedereen achtergelaten. Ik ben verhuisd van de Hoeksche Waard, mijn partner vanuit Dordrecht, naar een dorp tussen Arnhem en Zutphen. Ik heb nog heel even in Barendrecht gewerkt, maar na 3 weken filerijden heb ik snel een baan hier in de buurt gezocht. Met een paard en lid worden van een muziekvereniging, hebben we ook hier weer vriendschappen en een kennissenkring opgebouwd. Het is hier inderdaad een stuk relaxter. We hebben nog veel familie in de Randstad (Dordrecht, Papendrecht, Rotterdam, Haarlem) en zijn altijd weer blij als we naar huis kunnen. Wel hebben we inderdaad logeermogelijkheid. Je gaat wat minder snel spontaan langs en plant een bezoek, maar dan ook meteen een hele dag of meer. En geen gedoe meer met oppas zoeken voor de dieren als wij met vakantie gaan, want er staan er genoeg klaar om vakantie op de Veluwe te vieren in ons huis :+

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:27

We gaan wel daar werk zoeken. Heb wel al rondgekeken wat er voor opties zijn voor beide. Mijn huidige functie wil ik best voor tijdelijk nog doen, maar niet voor jaren meer.

Haha dat scheelt wel Eugoly :')
Ik denk dat een dagje of een paar dagen randstad dan wel weer even leuk is. Maar dat het dan ook wel weer een tijd prima is om er niet te zijn.

Klinkt goed Daihyo!
Lid worden van een vereniging is inderdaad een goede manier om contacten op te bouwen.
Ja dat geloof ik wel :') Ik zat ook al te grappen dat als we een leuk plekje kunnen vinden familie misschien bij ons vakantie kan komen vieren :)

Ik vind het trouwens erg fijn om jullie ervaringen te lezen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:56

Inderdaad goed om elkaars ervaringen te lezen :j
Ik heb 'al' twee opdrachtgevers meer in het midden van Nederland :+
Klopt mbt de verkeersdrukte ik zeg wel eens de Randstad loopt mbt het verkeer onderhand gewoon t/m Zwolle en zelfs Groningen nu met dat gedonder met die rondweg (wanneer is dat eindelijk eens klaar...??).

Het ligt in de Randstad ook wel erg aan waar je woont. In 'mijn wijkkie Blijdorp' heb ik heel fijn gewoond, dat is gewoon een dorp in Rotterdam met een stads randje.
Maar toch... als ik daar een rondje loop hoor ik altijd de herrie en zie ik de troep plus de menselijke ellende (veel armoe & 't gedoe daaromheen) doe ik dat in Groningen bij mijn ouders kom ik vrijwel niemand tegen, hoor geen herrie en zie geen troep :+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:07

Wij zijn van groene hart naar de achterhoek gegaan.
Mijn man werkt 4 dagen in de randstad en 1 dag thuis.
Hij gaat op maandag heen, overnacht daar (nu nog in ons oude huis, straks bij familie van mij), en dinsdag avond weer terug.

En dat zelfde van donderdag op vrijdag.
Het oorspronkelijke plan was dat we ma en di samen zouden gaan, opa en oma oppassen. En dat ik woensdag en vrijdag thuis zou werken.

Ik geniet hier van de rust. De kids doen het er ook goed op. De tuin is veeeeeel groter en ze hebben een prachtig klimrek gekregen