Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lieszje schreef:Bedankt voor jullie reacties!
We zitten aan de richting Groningen/Drenthe te denken. Maar meer dan wat vakantie ervaring in die richting hebben we niet.
stitchlover schreef:Even een vraagje, binnenkort ga ik naar een woning kijken. Deze staat blijkbaar leeg en wordt verkocht door 2 zonen van de eigenaar.
Er is geen lijst van zaken aanwezig (woning is leeg), maar er is ook geen vragenlijst deel B aanwezig. Volgens de makelaar omdat de verkopers het huis niet hebben bewoond.
Dat vind ik een rare reden, heb zo veel huizen bekeken tot nu toe en ook wel eens dit soort gevallen. Daar was altijd een vragenlijst deel B aanwezig.
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik merk aan mezelf dat het me een beetje achterdochtig maakt.
Aight schreef:Spoiler:
Een paar pagina's terug hebben wij een soortgelijke situatie een huis gekocht. Hierbij kwamen we uiteindelijk uit op wel een lijst van zaken (dingen zoals fornuis/magnetron, gordijnen, buitenlampen, elektrische heater etc. werden hierop benoemd) en een ingevulde B-lijst. Bij het tekenen van de hypotheekakte konden we echter geen beroep doen op de B lijst om dezelfde reden als dat jouw verkopers aangeven. De kinderen van de eigenaren hebben die lijst wel naar goed geweten ingevuld (en ''gebreken'' voor zover bij hen bekend was benoemt). Een bouwkundige keuring hebben we wel laten doen, waaruit dezelfde conclusies kwamen m.b.t. of er isolatie aanwezig was, doorslaand vocht, etc. Dat zou ik je aan willen raden.
Er hoeft niet altijd kwade wil achter te zitten, maar soms weten mensen niet precies wat er in het huis van hun ouders aan renovaties etc. is gebeurd en willen ze daar ook niet voor verantwoordelijk worden gehouden. Zelf goed onderzoek doen en vragen of ze toch willen proberen de lijst zo volledig mogelijk te maken zou ik doen.
mavantos schreef:In de koopovereenkomst zullen wel diverse clausules worden opgenomen om aansprakelijkheid van verkopers te minimaliseren. Ik zou me niet druk maken om de lijst. Ze weten waarschijnlijk zo weinig dat ze niets kunnen invullen.
Ik zou wel zorgen dat je zelf een bouwkundige inspectie laat uitvoeren en eventueel een aankoopmakelaar een rondje laat lopen.
Citaat:We hebben het er weleens over gehad om de randstad uit te gaan en de rust op te zoeken. Maar dit was nog niet het plan voor nu. We zitten er dus aan te denken om deze stap eerder te gaan zetten.