Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:13

Fitzroy schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je hem opvoert. Kan iemand mij dat uitleggen? Ik heb een Bosch middenmotor.

Ik heb die ook, van een ouder model. Daarbij moesten de tandwielen vervangen worden voor een andere tandwiel verhouding.

Bij nieuwere modellen kan dat helaas niet meer.

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:15

Oké, ik ga eens zoeken op mijn computertje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:34

Fitzroy schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je hem opvoert. Kan iemand mij dat uitleggen? Ik heb een Bosch middenmotor.

Volgens mij had Jan de Regelaar daar een trucje voor. Moet je hem even pb-en. Die van hem gaat 47 dacht ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:38

Varekaj schreef:
Nee met mijn gewone fiets haal ik gemiddeld 20km/u, maar dan sta ik niet op mijn hoogste verzet en trap ik "op mijn gemak". Rij ik op dezelfde manier elektrisch met lichte ondersteuning, dan zit ik gelijk tegen die 25km aan.

Dat klopt. Dat is altijd zo. Je fietst zo hard als je de ondersteuning zet.
Zet ik hem laag, dan rijd ik minder km per uur.

Soms ga ik met een van mijn ouders een eindje weg, dan fiets ik maar 12 tot 15 km per uur haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:40

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:

Volgens mij had Jan de Regelaar daar een trucje voor. Moet je hem even pb-en. Die van hem gaat 47 dacht ik.

Pffff dat moet je echt niet willen op een gewone stadsfiets. Die zijn daar echt niet voor gemaakt.

Ik kom regelmatig een man tegen zonder helm op een pedelec, helemaal gek!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:54

Ik heb ooit eens 2 mensen op een e step tegen elkaar zien knallen. Wil je niet meemaken en zien.
Daarom beter niet opvoeren

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:08

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:

Wat gek dat het niet mag he :') Onverantwoord zulke snelheden.

Met de bakfiets rijd ik zo’n 19 a 21 km pu op rechte stukken. Maar het bochtenwerk met een driewieler haalt de gemiddelde snelheid wel dik onderuit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:14

Ik zie regelmatig elektrische bakfietsen, wat die uithalen qua maneuvers soms := Gooien zich zo even op het zebrapad zonder zelfs remmen of kijken voor je auto. Idem met Steps en fietsen hoor, maar daar zit meestal geen bups kinderen voorop.
Omwille veiligheid wil ik idd geen pedilac. Met die snelheid enkel een fietshelmpje op, nee bedankt. Hoewel het warm is ben ik eigenlijk zelfs voorstander van lange mouwen/broekspijpen zodra je sneller gaat dan 25 en een helm. Je huid van asfalt schrapen is minder aangenaam dan wat extra zweten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:48

Mijn oom heeft zelf een elektrische fiets gebouwd met allerlei spul uit China. Ding gaat 70-80kmpu. Helemaal idioot...

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:25

Ik moet zeggen dat dat 'sneller rijden' bij mij echt niet zo zot veel zwaarder aanvoelt, of toch niet als je in ecostand rijdt. Op vlakke stukken tik ik makkelijk een constante van 27/28 km/uur aan, zonder boven die 25 echt het gevoel te hebben van terug te vallen. Ik moet ook wel zeggen dat ik tot hiertoe (eerste 150km nog natuurlijk, hij is nog nieuw) op vlakke stukken al regelmatig de motor heb uit gezet, en dan trap ik er ook zonder al te veel moeite 23/24 mee. Vond ik een belangrijke voorwaarde, stel dat je zonder batterij valt...

Misschien afhankelijk hoe je er zelf mee fietst (ik wil nog altijd fietsen, en die ondersteuning is vooral héél handig om niet helemaal kapot te gaan bij een bergop of wind tegen. De 'pieken' in hartslag eruit halen), of van het soort/type fiets (ik ga er vanuit dat je het verschil in kwaliteit ook wel voelt, tussen een fiets van 2000€ en 1 van 4000€ bv. Ik heb een KTM tour p510).

Verder, met een gravelbike die je ook fijn offroad wilt gebruiken (40mm banden), ga je ook goed moeten trappen om je vriend met 30 bij te houden hoor. Het kan perfect, maar die Ieniemienie koersbandjes bollen sowieso vlotter dan een dikkere band. Als je niet wil offroaden, kan je natuurlijk gewoon smallere banden leggen ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:09

Offroad is niet meer van toepassing, vriend heeft ook alleen maar een racefiets. Met die dunne bandjes redt hij geen 50m op een veldweg of grover zandpad :)) Daarom lijkt een gravel me wel interessant. Met gewone banden kan ik overal terecht en wil ik met hem mee, ander bandje erop en gaan.

In elk geval heb ik er zin in en het gaat me (hopelijk) ook helpen met besparen.
Ben er btw best trots op dat ik de periode heb kunnen overbruggen dat de diesel + €2 stond 8-)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:17

Het is echt leuk hoor om te fietsen! Ik zet een luisterboek aan en gaan met die banaan haha. Die 50 minuten fietsen zijn zo voorbij en ik bespaar ongeveer 125 euro per maand met gemiddeld drie keer per week naar school fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:49

Wij krijgen een fietsvergoeding van het werk, dus met de fiets woon-werk levert eigenlijk gewoon geld op. Weet alleen niet exact hoeveel het is. Zou eveneens eens moeten bekijken of een fiets afgeschreven kan worden via de personenbelasting wat dat betreft. Nu wordt die afstand maar 4,5km enkele rit dus heel veel zal het niet zijn maar iig wel interessanter dan de vergoeding met de auto als ik het goed heb.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:51

Bij mij blijft mijn km vergoeding van de benzine gewoon bestaan! Krijg €120 euro per maand en die hoef ik maar minimaal aan te spreken als ik fiets. Ideaal!
Heb de fiets kunnen kopen met het fietsplan. Kreeg de helft terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:34

Fietsplan hebben we niet. De dagen dat we fietsen krijgen we de vergoeding die daarbij hoort, komen we met de auto dan verrekenen ze die vergoeding. Ga ik met de trein, dan mag ik op het einde van de maand de tickets indienen. Ze vragen wel telkens om de goedkoopste tickets uit te zoeken en qua fiets/auto nemen ze automatisch de kortste route die Maps aangeeft. Ongeacht of je die effectief neemt of niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:41

Dat is overal wel zo met die kortste route :j je bent ook maar verzekerd op de kortste route en binnen de uren net voor en na werk. Je mag hier een beetje van afwijken, 3 straten omrijden om je kleine op te halen wordt vaak goedgekeurd door de verzekering, maar kijk er wel mee uit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:20

Ik krijg vast €2,49 per werkdag als vergoeding, dat is voor 11km enkele reis dus 22km per dag, ongeacht met welk vervoersmiddel je komt. Met de auto moet je dus geld bijleggen zeker met de huidige benzineprijzen, maar met de fiets kost natuurlijk niks dus is de €2,49 een extra’tje. OV hoef ik niet te proberen want dat sluit hier zo slecht aan dat ik lopend nog sneller op werk ben :+
Maar als je bedenkt hoe lang fietsen duurt, dat kost totaal ongeveer een uur extra op een dag ten opzichte van de auto, en ik verdien €10 (bruto) per uur, dus theoretisch gezien kan je dan beter een uurtje extra werken en de auto pakken haha, hou je als nog meer over.

Ben heel benieuwd hoe lang ik er straks over ga doen met de scooter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:27

De route die ik neem is niet de kortste maar wel met minste file/opstopping. Anders ben ik een uur onderweg ipv 20min... Al schelen alle routes eigenlijk vrij weinig. Hooguit 1,5km volgens mij. OV is enkel van toepassing op 1 à 2 campussen en daar ga ik hooguit 3x/maand per campus naartoe. Mijn hoofdstek is met OV niet haalbaar. Of jawel, wel haalbaar/bereikbaar maar niet realistisch.

Hier heeft het hele weekend de verwarming uit kunnen staan en nog is de temperatuur in huis niet onder 20 graden gezakt. Vriend is vanaf morgen 3 dagen in NL (auto van de zaak met tankkaart daarvoor en maaltijden/verblijf volledig vergoed) dus wij gaan weer lekker besparen volgende week! Hoef enkel voor mezelf middagmaal en avondmaal te voorzien. Wordt lekker zuinig brood/salade als lunch en groentensoep of vegetarisch 's avonds.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:31

poes schreef:
Dat is overal wel zo met die kortste route :j je bent ook maar verzekerd op de kortste route en binnen de uren net voor en na werk. Je mag hier een beetje van afwijken, 3 straten omrijden om je kleine op te halen wordt vaak goedgekeurd door de verzekering, maar kijk er wel mee uit.

Is dat in Nederland ook zo?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:28

Bij ons is het de snelste route en niet de kortste. Dat lijkt me ook logisch, want dan ben je soms een eeuwigheid onderweg door allemaal dorpjes terwijl je er via de snelweg zo bent.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:55

Ja kijk als een route van 1,5km langer veel sneller is, is dat prima. Maar ga je echt omrijden of bvb na werk ergens op je route ergens koffie drinken en rij je twee uur later naar huis wordt het mogelijks wel discussie.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:59

poes schreef:
Ja kijk als een route van 1,5km langer veel sneller is, is dat prima. Maar ga je echt omrijden of bvb na werk ergens op je route ergens koffie drinken en rij je twee uur later naar huis wordt het mogelijks wel discussie.

Wat bedoel je voor discussie? Je mag toch zelf wel weten op welke manier je naar huis rijd? Of bedoel je dat je werk aansprakelijk is op je woon-werk traject? Dan is het toch ook geen probleem want voor alles prive ben je prive gewoon verzekerd toch?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 10:55

Ik denk dat het in België iets anders is als in Nederland :)

Morgen weer eens meedoen aan een marktonderzoek, 40€ aan bol.com bonnen :$

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:07

Dat is lekker! Via wat doe je dat?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:36

Deze is via CG selecties maar doe ze ook regelmatig via respondenten.nl

Ik heb ook vaak mystery shopping gedaan maar dat kostte teveel tijd in verhouding tot de vergoeding.