Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:22

pmarena schreef:
Mwoah als je alles uitrekent dan hebben we de panelen met een terugleververgoeding van 14 cent per kWh al in 8 jaar terugverdiend. Met een elektrische auto erbij er nog veel sneller :) En dit is zeer behoudend gerekend qua opbrengst enzo.

Ik zie nu 1 aanbieder met een terugleververgoeding van 29 cent. Helaas net niet beschikbaar hier in de regio. BudgetEnergie momenteel de helft van de inkoopprijs, ook niet slecht. Er zijn nog wel wat betere vergoedingen dan slechts 5 cent ofzo :)

Accu's zijn nu gewoon nog te duur, dat is 1 van de volgende stappen voor een investering, nu eerst de zonnepanelen :j

Echt, waar heb je zoveel terugleververgoeding?
Wij hebben ook overcapaciteit :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:46

verootjoo schreef:
pmarena schreef:
Mwoah als je alles uitrekent dan hebben we de panelen met een terugleververgoeding van 14 cent per kWh al in 8 jaar terugverdiend. Met een elektrische auto erbij er nog veel sneller :) En dit is zeer behoudend gerekend qua opbrengst enzo.

Ik zie nu 1 aanbieder met een terugleververgoeding van 29 cent. Helaas net niet beschikbaar hier in de regio. BudgetEnergie momenteel de helft van de inkoopprijs, ook niet slecht. Er zijn nog wel wat betere vergoedingen dan slechts 5 cent ofzo :)

Accu's zijn nu gewoon nog te duur, dat is 1 van de volgende stappen voor een investering, nu eerst de zonnepanelen :j

Echt, waar heb je zoveel terugleververgoeding?
Wij hebben ook overcapaciteit :))

https://samenom.nl/Tarieven/Tarieven.pdf

We zitten nu ook te kijken welke laadpaal het meest interessant is, het meest dynamisch zeg maar.
Dat je je elektrische auto daar op aansluit en als een soort accu kan gebruiken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:57

Bellatrix schreef:
Ik heb net mijn verbruik van januari gezien en schrok best wel.
Ik heb 103m3 aan gas gebruikt en dat kost mij €211,70.

Ik heb 101m3 verbruikt voor 166 euro bij de anwb (inclusief alle belastingen). Tot nu toe nog steeds tevreden met de keuze voor dynamisch.

Steenbok12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:17

Hier is ook de terug lever vergoeding van 0.48 cent terug lever vergoeding naar 0.09? Cent dacht ik. Vandaar dat ik het gewoon ga opmaken met o.a. de airco. Maar waar zo'n hoge vergoeding is was ik wel benieuwd naar ook.. toen was er niks fatsoenlijks af te sluiten.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:28

Voor de mensen met een airco, hoe laag zetten jullie de thermostaat nu in huis? Wij hebben sinds donderdag een airco en heb nu de cv thermostaat standaard ingesteld op 17 graden en verwarmen dan bij met de airco. Maar is het handiger om hem bijv op 16 te zetten? (Huis is redelijk geïsoleerd en hebben nog een vast contract)
Wij hebben ook een infraroodpaneel boven de eettafel voor sochtends voordat we naar t werk gaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:33

ik heb verwarming op 14 staan. Ben nog in afwachting van grotere capaciteit airco en bij opstoken doe ik beide nog even aan om dan daarna airco het warm te laten houden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:48

Eef_Bam schreef:
Bellatrix schreef:
Ik heb net mijn verbruik van januari gezien en schrok best wel.
Ik heb 103m3 aan gas gebruikt en dat kost mij €211,70.

Ik heb 101m3 verbruikt voor 166 euro bij de anwb (inclusief alle belastingen). Tot nu toe nog steeds tevreden met de keuze voor dynamisch.

Dan zit jij idd goedkoper.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:50

Hier hebben we de CV (vloerverwarming) op 18 staan, en met de airco halen we dan 's ochtends even de kou uit huis. Warme vloer blijft toch de lekkerste verwarming :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:50

Hier staat de thermostaat (hangt in de woonkamer) wel op 18. Anders hangt er in de serre echt een ijspegel aan je neus. Nu zitten we ziek thuis, dus nu op 19. Want ik ben al oncomfortabel genoeg met ziek zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:52

pmarena schreef:
We zitten nu ook te kijken welke laadpaal het meest interessant is, het meest dynamisch zeg maar.
Dat je je elektrische auto daar op aansluit en als een soort accu kan gebruiken.

Daar heb je wel ook een auto voor nodig die daar geschikt voor is, dat kunnen de meeste modellen nog niet.
Er zijn wel laadpalen die kijken naar hoeveel zon er wordt teruggeleverd naar het net, en dan alleen die overproductie in de auto kunnen stoppen, en er zijn palen die kunnen werken met dynamische tarieven zodat je alleen laadt als de stroomprijs het laagst is als je een dynamisch contract hebt.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:21

Bellatrix schreef:
Letizia schreef:
Dat klopt wat je zegt, echter zit het prijsplafond van januari op 221m3, dus daar zit Bellatrix ruim onder.
@Bellatrix, inderdaar wat Storm zegt: in de winter zit je gemiddeld veel higer dan in de zomer, dus dat teekt weer recht :)

Ok gelukkig. Heb wel mijn voorschot wat omhoog gezet.

Nog beter zet geld opzij op je eigen rekening,een spaarpotje bij energiemaatschappijen blijft een risico,als ze omvallen kan je fluiten naar je geld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:41

Wij hebben de airco hier meteen vanaf 07.00 uur aan. Ter voorkoming van het aanslaan CV ketel - zonder airco zou hij om het uur even aanslaan om het hier op 15 graden te houden (hij staat dus op 15). De airco hangt in 1 kamer, maar met open deuren verwarmt hij de rest van de begane grond ook ietsjes op (tot 16/17 graden). Is niet warm, maar voldoende voor overdag.
s Avonds zitten wij in de kamer waar de airco hangt en die stoken we dan op tot het een 20 graden is in die kamer.

Ons verbruik in januari (helemaal verwarmd zoals bovenstaand): 368 kWh € 113,92 en 90,5 m3 € 156,80. Totaalkosten januari € 268,21 bij ANWB Energie.
Gemiddelde kWh prijs in januari dus € 0,3096 en gemiddelde m3 prijs in januari dus € 1,7326.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:12

8nnemiek schreef:
pmarena schreef:

Daar heb je wel ook een auto voor nodig die daar geschikt voor is, dat kunnen de meeste modellen nog niet.
Er zijn wel laadpalen die kijken naar hoeveel zon er wordt teruggeleverd naar het net, en dan alleen die overproductie in de auto kunnen stoppen, en er zijn palen die kunnen werken met dynamische tarieven zodat je alleen laadt als de stroomprijs het laagst is als je een dynamisch contract hebt.

Ja maar het is wel leuk als zoiets alvast een beetje nadenkt over toekomstige toepassingen,
dat je een kansje hebt dat je het dan niet meteen weer hoeft te vervangen :=

Nou wij de knoop doorgehakt om te informeren naar een volledig elektrisch Peugeotje om te leasen.....
zit er gewoon een volledig jaar wachttijd op -O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:06

Krijg net mail dat ik een foutief verbruiksoverzicht heb gekregen. :+ Hopelijk is de goede lager. :=

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 20:21

Hier kachel op 15 (vloer verwarming beneden). Boven blijft het 16 graden meestal. Beneden hou ik t nu lekker overdag op 20 graden. In de nacht uit tenzij her echt vriest en het sterk afkoelt. Heb 1 x toen het zo lang zo koud was boven gestooktmet cv. Toen kwam het op 15 graden en wil geen vocht problemen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:23

Vattenfall is weer in de war. Onze eindafrekening is eind april, paar dagen geleden zeiden ze nog dat we meer dan €1500 terug zouden krijgen en ons maandbedrag van €450 aan moesten passen naar €42 en dat er ook geen nieuw advies meer zou komen voor april.
Ik klik vandaag wat heen en weer door de app, toch ff kijken bij het advies, staat er nu dat we €100-€250 bij moeten betalen, maar wel nog steeds verlagen naar €42. Uhhh.. kijk over paar dagen wel weer eens…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:42

Wij hebben een maandbedrag van rond de 600 euro in onze maag gesplitst gekregen, terwijl we dat echt nevernooit gebruiken. Ik vraag me af hoe lang die eindafrekening nog duurt zodat ze allemaal eens niet zo vervelend meer doen met die foute schattingen ipv. gewoon onze doorgegeven meterstanden geloven :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:43

pmarena schreef:
Wij hebben een maandbedrag van rond de 600 euro in onze maag gesplitst gekregen, terwijl we dat echt nevernooit gebruiken. Ik vraag me af hoe lang die eindafrekening nog duurt zodat ze allemaal eens niet zo vervelend meer doen met die foute schattingen ipv. gewoon onze doorgegeven meterstanden geloven :x

Je hebt geen slimme meter?
Dan zouden ze toch ook nog als bewijs langs kunnen komen als ze het niet geloven? Hebben mijn ouders wel eens gehad. Daarom duurde het bij hun toen ook eens heel lang.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:56

Hier wordt telkens de jaarafrekening uitgesteld. Nu roepen ze dat hij ergens rond de 19e komt, terwijl dat een stuk later is als normaal en als wat ze zelf doorgaven tot vorige week. En kan al een tijd niet meer zien wat advies voor termijnbedrag is juist omdat ze bezig zijn met jaarafrekening :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:36

Spenk schreef:
pmarena schreef:

Je hebt geen slimme meter?
Dan zouden ze toch ook nog als bewijs langs kunnen komen als ze het niet geloven? Hebben mijn ouders wel eens gehad. Daarom duurde het bij hun toen ook eens heel lang.

We hebben een domme digitale meter zonder communicatiemodule :j

Net zowel met energieleverancier als netbeheerder gebeld en ze wijzen een beetje naar elkaar waarom het zo lang duurt om die meterstanden te valideren.... ik wil gerust weer foto's maken en foto's van het afgelopen jaar doorsturen, maar niemand heeft daar interesse in, het lijkt wel of ze afwachten tot het probleem zichzelf oplost ofzo :=

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:37

Voor het geval dat deze regeling onbekend is.
Mensen met een laag inkomen en hoge maandelijkse energiekosten?
Zag hem net op RTL nieuws voorbij komen.
https://geldfit.nl/tijdelijk-noodfonds-energie/

Zou zonde zijn als je er wel voor in aanmerking kunt komen, maar je weet het gewoon niet.
Kun je beter even de check doen ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:56

Sansevieria schreef:

Zou zonde zijn als je er wel voor in aanmerking kunt komen, maar je weet het gewoon niet.

Jammer dat bepaalde groepen wederom worden geholpen(al is dat jammer genoeg nodig) en mensen die een modaal inkomen hebben wederom naast de pot pissen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:07

purny schreef:
Sansevieria schreef:

Jammer dat bepaalde groepen wederom worden geholpen(al is dat jammer genoeg nodig) en mensen die een modaal inkomen hebben wederom naast de pot pissen.

Voor een beter begrip, zou je zelf eens een paar maanden op bijstandsniveau moeten gaan leven. Oja, en omdat je in een oud huurhuis moet wonen, is je energierekening wel dik 350 euro per maand.
Succes!

Praten we daarna wel weer.
Als je in de gaten hebt gekregen dat je afgunst voortkomt uit welvaart die je voor lief nam.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:08

Sansevieria schreef:

Heb vorig jaar m'n maandbedrag naar beneden gezet, maar lager dan waarschijnlijk zou moeten. Daarom kom ik nu waarschijnlijk niet in aanmerking.

+ mijn meter is al sinds september kapot. Geeft uitsluitend nog de gasstand door en niet meer het stroomverbruik. Dus wat ik volgens Oxxio verbruikt heb de afgelopen maanden, is véél lager dan m'n eigenlijke gebruik.

Hopelijk is er een manier om dit rechtgezet te krijgen....

En voor enkele honderden €€€ aan petroleum ingekocht, waardoor m'n maandbedrag laag kon blijven. Had ik achteraf beter niet kunnen doen dus en gewoon volledig CV kunnen stoken, dan had ik nu met deze regeling stukken voordeliger uit geweest dan nu....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 12:12

Jij hebt toch nog een vast contract?