Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:12

Chawi schreef:
Ik ben erg tevreden over ikbenfrits. Van begin tot het eind duidelijk en niet te duur. Duidelijk dashboard waarop je alles kan terugvinden ook.

Bedankt Chawi en Marit, daar ga ik even onderzoek naar doen.
Meer bokkers met een fijne en voordelige hypotheekadviseur?

Lotte_Wessel

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:33

Hier huizen bezichtigt en bod geplaatst op 2 woningen zonder aankoopmakelaar. Zag er zelf niet zo de toegevoegde waarde van. We bereidde ons voor met vragen, zelf kritisch gekeken. Bod plaatsen was eenvoudig en goed gekeken naar omgeving, advies gekregen van bijvoorbeeld mijn ouders ook van wat is realistisch, en bod uitgebracht. Ene was niet geaccepteerd, maar de andere wel. De kosten die verbonden zitten aan een aankoopmakelaar was het voor ons niet waard eerlijk gezegd, maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:35

stitchlover schreef:

Ik ben zelf hypotheken gaan vergelijken en kwam uit bij de Rabobank. Zij bieden verschillende pakketten aan, waarbij je kan kiezen hoeveel hulp je nodig hebt bij het afsluiten. Doordat wij e.e.a. zelf verzorgd hebben (papieren verzamelen en uploaden, stelt werkelijk niets voor) hebben we een paar honderd euro kunnen besparen. Ben tot dusver tevreden over de Rabo (2x afgesloten, hypotheek overgenomen, bouwdepot, tussentijds aflossen en advies over renteopslag).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:37

Ik heb altijd alles via mijn bank zelf gedaan (Rabobank), hypotheekadviseur is daar het eerste gesprek en mogelijkheden bekijken gratis en wordt alles in gang gezet € 1350 euro.
Je weet direct al bij het 1e gesprek wat je kan lenen en bieden.
Ze houden de rente voor je vast, documenten aanleveren en binnen 2 weken was alles geregeld met de hypotheek.

Lees hier altijd veel stress over goedkeuring ed, geklooi met documenten aanleveren, hoge kosten voor hypotheekadviseur, termijn verlengen ed.
Persoonlijk zou ik het via je eigen bank doen, is mij al een aantal keer zeer goed bevallen en rentepercentage maakt ook niet uit.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 28-08-23 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:42

Hier nog nooit een aankoopmakelaar gebruikt, en makelaar alleen een Internetmakelaar om mijn huizen met professionele foto's op Funda te krijgen.
De rest heb ik zelf gedaan, bezichtigingen, documentatie, biedingen ed, stelt echt niets voor.
Aankoopproces ook niet als je een beetje weet wat de markt doet.
Zo kan je zelf duizenden euro's besparen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:43

stitchlover schreef:
Chawi schreef:
Ik ben erg tevreden over ikbenfrits. Van begin tot het eind duidelijk en niet te duur. Duidelijk dashboard waarop je alles kan terugvinden ook.

Ik heb alles met de Advieswinkel uit Fijnaart gedaan, met 3 huizen al. Ik ben er heel tevreden over.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:53

listiglistje schreef:
Ik heb altijd alles via mijn bank zelf gedaan (Rabobank), hypotheekadviseur is daar het eerste gesprek en mogelijkheden bekijken gratis en wordt alles in gang gezet € 1350 euro.
Je weet direct al bij het 1e gesprek wat je kan lenen en bieden.
Ze houden de rente voor je vast, documenten aanleveren en binnen 2 weken was alles geregeld met de hypotheek.

Lees hier altijd veel stress over goedkeuring ed, geklooi met documenten aanleveren, hoge kosten voor hypotheekadviseur, termijn verlengen ed.
Persoonlijk zou ik het via je eigen bank doen, is mij al een aantal keer zeer goed bevallen en rentepercentage maakt ook niet uit.

Ja hier idem voor ons ook via de Rabobank. Documenten en alles aanleveren was erg simpel en alles was duidelijk. Toen documenten allen geleverd waren, was een week later de hypotheek rond. Documenten aangeleverd op maandag, op donderdag gesprek, vrijdag gestuurd voor goedkeuring 2e team, en maandags goedgekeurd dus ging fijn. Zelf iemand geregeld voor taxatie en bouwkundige keuring want bij Rabobank bieden ze niet iemand aan voor bijvoorbeeld taxatie. We hebben met meerdere banken om de tafel gezeten voor gratis advies gesprek en ING was ook super fijn. Heel snel met alles, heel duidelijk, en zij hebben eigen taxateurs mocht je hier gebruik van willen maken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:22

Lotte_Wessel schreef:
Zelf iemand geregeld voor taxatie en bouwkundige keuring want bij Rabobank bieden ze niet iemand aan voor bijvoorbeeld taxatie.

Tip voor zij die nog gaan (ver)kopen: Als je lid wordt van Vereniging Eigen Huis kan je de taxatie tegen flink gereduceerd tarief uit laten voeren. Lidmaatschap kost volgens mij 30 euro. Voor de taxatie waren we 525 euro kwijt (in plaats van de reguliere 600-800 euro)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:38

Bij mij werd het Calcasa rapport ook geaccepteerd voor zowel het huis wat ik verkocht als wat ik kocht en heb ik dus helemaal geen taxatie uit hoeven te laten voeren.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:31

Wij zitten bij de Hypotheker, niet per se voordelig in de bemiddeling maar je kunt bij hen kiezen uit 40 verschillende hypotheekverstrekkers en ze kunnen alles voor je vergelijken. Zo hebben wij nu een flink lagere rente dan we bij bijvoorbeeld de rabobank hadden gehad. Kijk dus niet alleen naar de eenmalige kosten, 30 jaar lang een hogere rente kost je uiteindelijk veel meer. Ook hebben ze bij ons meegedacht in de mogelijkheden voor een hypotheek zonder vast contract en kunnen we onbeperkt aflossen zonder boete.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:38

Precies, indiansu. Die eenmalige kosten zijn ook nog eens aftrekbaar. Ik zou me nooit aan 1 bank verbinden. Ik had een onafhankelijke adviseur, de eerste keer kwam ik uit bij Argenta en de tweede keer bij Syntrus Achmea. En zo’n adviseur kijkt ook wat voor jouw situatie handig is met bv extra aflossing of niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:46

Ja precies. Daarom heb ik ook de Advieswinkel weer gevraagd. De eerste hypotheek had ik bij Argenta, de 2e bij BLG wonen en nu bij Nationale Nederlanden. Gewoon omdat de voorwaarden en/of rente beter waren op dat moment. En ze denken goed mee, kijken het koopcontract na, regelen notaris, taxatie en eventuele bouwtechnische keuring. Doen ook meteen de belastingdingen. Ik vond het ideaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:55

Onze verzekeringsadviseur is ook onafhankelijk hypotheekadviseur :j Hij kwam met een uitstekend aanbod dat het beste bij onze wensen en voorkeuren paste, zoals een bouwdepot dat 2 jaar loopt.
We zijn heel blij dat we bij de Rabobank weg zijn (moesten we destijds door omstandigheden naar toe) want de kosten waren daar veel hoger, de aanpak is behoorlijk onpersoonlijk. En van fatsoenlijk leesbare brieven hebben ze ineens nog nooit gehoord als je iets wilt gaan doen dat hen slecht uitkomt zoals het oversluiten van je hypotheek tegen lagere rente en gunstiger voorwaarden :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:24

Een goede aankoopmakelaar en onafhankelijke hypotheekadviseur verdienen zichzelf (dik) terug en zou ik persoonlijk nooit op bezuinigen :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:58

manic schreef:
Bij mij werd het Calcasa rapport ook geaccepteerd voor zowel het huis wat ik verkocht als wat ik kocht en heb ik dus helemaal geen taxatie uit hoeven te laten voeren.

Zo dat scheelt wel even, hier helaas niet

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:59

Ik zit bij de Rabobank, maar vond dat je als lid juist weinig extra's had ten aanzien van de hypotheek.
Ook had ik een minder goed gevoel bij de hypotheek adviseur, daarom zijn wij niet met hun in zee gegaan.
Een onafhankelijke hypotheek adviseur van Eigen Huis hebben wij uiteindelijk gebruikt.
Erg fijn en we hebben een hypotheek bij Allianz.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:31

Echt een domper afgelopen weekend.
Had een introductie brief gestuurd naar (zeer geliefd) huisje wat we woensdag gaan bezichtigen maar eigenlijk nu al weten dat we daar heel graag zouden willen wonen.

Bewoner nam contact op want had toch ook wel gunfactor etc. Nou heb open en eerlijk beetje range gegeven waar ons bod zou komen te liggen. (15K boven vraagprijs).
Hij zei dat hij zou overleggen met z’n vrouw en nog contact opneemt of we misschien toch voor de kijkdagen al kunnen komen bezichtigen en kopen.

Hele weekend gewacht in spanning. Niks van zich laten horen.
Hij leek juist erg begripvol dat het als starter zo moeilijk is en wilde ook echt wel meedenken in het gunnen. Maar dan laat hij je eigenlijk achter met nog meer vraagtekens. Had dan niet gebeld..

(Of had hij gedacht dat we zo nog 20K extra erbij zouden doen? Dan was die “bedelbrief” toch niet nodig geweest.. )

Komen gelukkig wel weer wat meer huizen tekoop nu.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:57

SdaphneS schreef:
Ik zit bij de Rabobank, maar vond dat je als lid juist weinig extra's had ten aanzien van de hypotheek.
Ook had ik een minder goed gevoel bij de hypotheek adviseur, daarom zijn wij niet met hun in zee gegaan.
Een onafhankelijke hypotheek adviseur van Eigen Huis hebben wij uiteindelijk gebruikt.
Erg fijn en we hebben een hypotheek bij Allianz.

Wij zitten ook bij de Rabobank. Onze huidige hypotheek hebben we via een onafhankelijk financieel adviseur afgesloten. Voor de nieuwe hypotheek moeten we wel bij de Rabobank blijven (want we hebben een groot deel van de hypotheek 20 jaar vast tegen 1,55% rente) maar we zijn echt niet blij met de gang van zaken cq onze adviseur. Het gaat echt zo tergend traag…

Overigens hebben wij ook Calcasa gebruikt om de waarde van onze te verkopen woning te bepalen. Van dat bedrag werd dan 90% en aftrek makelaarskosten genomen als bedrag waarmee we konden rekenen voor de nieuwe hypotheek.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:06

mavantos schreef:
Een goede aankoopmakelaar en onafhankelijke hypotheekadviseur verdienen zichzelf (dik) terug en zou ik persoonlijk nooit op bezuinigen :j

Dit inderdaad. Vriendin heeft bijv bespaard op de aankoopmakelaar maar met de bezichtiging even over t hoofd gezien dat de kozijnen vervangen moet worden. De kopers van ons huis hadden geen aankoopmakelaar en even de verandering in de markt nog gemist.. Hebben 60k onnodig overboden.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:08

Doubtless schreef:
Lotte_Wessel schreef:
Zelf iemand geregeld voor taxatie en bouwkundige keuring want bij Rabobank bieden ze niet iemand aan voor bijvoorbeeld taxatie.

Tip voor zij die nog gaan (ver)kopen: Als je lid wordt van Vereniging Eigen Huis kan je de taxatie tegen flink gereduceerd tarief uit laten voeren. Lidmaatschap kost volgens mij 30 euro. Voor de taxatie waren we 525 euro kwijt (in plaats van de reguliere 600-800 euro)

Ah zit niet bij de vereniging eigen huis maar bij Noaber taxatie inclusief verbouwing evaluatie was iets van 550 dus valt alsnog erg mee. Zal misschien aan de regio liggen? Maar rondom Deventer, Apeldoorn en omstreken was het tussen 5-600 euro voor taxatie.

Bouwkundige keuring was 450 dus ook wel netjes voor mijn gevoel en inclusief grotere garage en soort van werk ruimte.

Valt me op dat er best veel bij Rabobank zitten dus! Wij hebben de hypotheek gesplitst tussen de helft 5 jaar vast en de helft 10 jaar vast. De 5 jaar vaste rente was lager dan andere banken bij Rabo. Al was de 10 jaar weer hoger dus zaten heel erg te twijfelen tussen Rabo en ING. Toch maar Rabo geworden uiteindelijk.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:24

Makelaar kwam hier net terug dat ik het hoogste bod vooralsnog heb en dat hij de verkoper heeft geadviseerd met mij in zee te gaan dus het is nog even duimen maar klinkt alsof ik hopelijk het ga worden!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:00

Wat super! Hard duimen nu dan maar *\o/*

Ik heb een verkoopmakelaar boos gemaakt :+ Ze had blijkbaar gedacht dat ik lieg over mijn financiële mogelijkheden en/of vreselijk naïef ben, en dus ook ondanks dat ik uitdrukkelijk aangegeven had sowieso niet te kunnen overbieden bij deze woning dat ik toch nog wel zou overbieden na mijn vervroegde bezichtiging. Dus na mijn bod op reële waarde en zonder overbieden -en met beperking in de tijd- hing ze boos aan de foon dat dat toch zomaar niet kon :+

Ja dan niet hoor, ik had haar gewaarschuwd en heb geen woord gelogen of achtergehouden...dus zij is nu ook exit als mogelijke aankoopmakelaar :evaw: Huis gaat ws nu toch via inschrijving, heb gezegd dat mijn bod staat as is en ik niet nu nog bij ga sturen omhoog. Vond ze niet leuk. Wat een gedram zeg. Ik geloof dat ze de verkopers al wijsgemaakt had dat dit kat in het bakkie is ofzo en daar nu op terug moet komen :+

Nu al klaar met deze poppenkast :7

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:47

Jemig Vientje! Sowieso toch apart dat ze boos deed! Je hebt toch een bod gedaan?! Waarom moet daar altijd meer bij komen? Toch apart! Nou ben benieuwd of het alsnog wat wordt, even duimen dus!

Spannend Forbiddenpie! Voor jou dus ook even flink duimen! Gaven ze aan wanneer je meer zult horen? +:)+

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:03

Ik heb zojuist te horen gekregen dat ze akkoord zijn met mijn tegenbod! Precies de prijs die ik in gedachten had, dus het feestje kan hier beginnen!

Wat belachelijk Vientje dat ze je niet serieus namen en dat ze je dan zo benaderen! Dan niet!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:08

Wat fantastisch Forbiddenpie!! *\o/* *\o/* Gefeliciteerd! champagnetijd :D wat voor huis is het geworden?

Ja ik vind het ook maar belachelijk, beetje jammer dat die makelaar heel veel huizen in mijn zoekgebied doet dus hier word ik niet zo blij van. Maar ik heb me netjes gehouden, iets met stroop en azijn en vliegen he _O-