Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:09

Poes wij hebben ook aardig wat wijn en bieren en korte drank. En af en toe wat meer luxe uit eten kan ons ook wel bekoren O:) dus daar begrijp ik je zeker wel!
Nooit overdressed zijn... Bwoah. Ik wil ook heel graag uitpakken, maar zelfs een skinny met satijnen/zijden blouse, blazertje met hakken is al een fiks contrast als ik met schoonfamilie op pad ben. Ze zijn ook netjes gekleed, zeker wel, maar eenvoudiger. En aangezien ik ooit de verwijten te horen kreeg dat ik een kakwijf met pretentie ben die enkel geïnteresseerd is in geld en paarden voelt het soms gewoon heel erg oncomfortabel. Terwijl ik 99% van de tijd rondloop op sneakers, jeans, t-shirt en een comfi trui :') en gewoon probeer om goed mijn geld te verdienen. En ja, ik heb een dure hobby, waar ik ALLES zelf voor betaal, maar dat willen ze niet zien/snappen. Zij zien alleen naar de luxe die iemand heeft. Hoe die eraan komt dat boeit niet.
Bij een nieuwe job is de eerste vraag ook standaard hoeveel je dan (meer) verdiend, niet waarom of waar of wat.

Ik hebe gisteren geïnformeerd ivm een andere fiets en een gravelbike zou nog eens een goed compromis kunnen zijn! Niet elektrisch maar kan zowel voor woon-werk, maar ook voor wat sportievere ritten met vriend. Dus ik ga het allemaal eens goed bekijken en afwegen. En binnenkort eens naar de winkel zelf om alles naast elkaar te zetten.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:18

Lijkt me nog steeds meer hun probleem dan dat jij overdressed bent :D ik ben nogal ‘eeuwig mezelf’ en kan me er echt niet druk in maken wat een ander daarvan denkt. Als zij zo gefixeerd zijn op geld en status ja… dat is aan hen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:31

De benzine in België is naar beneden. €1,77 tegen nog €2,35 in NL.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:00

Wat een weer!!
Afbeelding

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:02

Banyu schreef:
Varekaj schreef:

Ik heb vanochtend voor €1,82 in belgie
[ [url=m/TCJaKp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vandaag staat ie op €1,95.1
Is niet bepaald grappig meer :(

Vanmiddag getankt voor €1,776.

Een snapchat herinnering van 2 jaar geleden:

Afbeelding

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:08

Varekaj schreef:
Ik hebe gisteren geïnformeerd ivm een andere fiets en een gravelbike zou nog eens een goed compromis kunnen zijn! Niet elektrisch maar kan zowel voor woon-werk, maar ook voor wat sportievere ritten met vriend. Dus ik ga het allemaal eens goed bekijken en afwegen. En binnenkort eens naar de winkel zelf om alles naast elkaar te zetten.

Ik heb (naast de nieuwe elektrische dan) ook een gravelbike! Leuk ding, lekker veelzijdig (tot hiertoe kan ik in Vlaanderen er ook gewoon elke mtb route mee rijden), rijdt fijn. Voor mij is de zweetfactor (ik zweet letterlijk na 5min sporten) niet zo handig voor woonwerk, vandaar de elektrische.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:00

De zweetfactor is hier inderdaad ook wel iets waar ik rekening mee moet houden. Ga informeren of ik op het werk kan douchen/omkleden. Als daar mogelijkheid toe is dan denk ik wel dat ik voor een gravelbike ga :j en dan kunnen beide andere fietsen de deur uit. Alleen kan je met een gravel dan weer geen boodschappentassen meepakken... Denk niet dat daar een rekje op kan.

Ik moet nog even bekijken wat de diesel hier staat, tanken hoeft pas maandag ofzo. Dan zal de grootste rush hopelijk ook gedaan zijn.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:50

Varekaj schreef:
. Alleen kan je met een gravel dan weer geen boodschappentassen meepakken... Denk niet dat daar een rekje op kan.

Jawel hoor. Een gravelbike is volledig voorzien op bikepacking, met overal ankerpunten (groot voordeel tov koersfiets). Je kan er dus perfect een bagagerek achteraan hangen voor een paar Ortlieb tassen bv. Past behoorlijk wat aan boodschappen in, en zijn er voor een sportieve rit perfect gewoon af te klikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:35

Oeh fijn om weten! Ik ben net even gaan kijken deze namiddag bij een verdeler van Cannondale en Kona, omdat vriend al jaren supertevreden is van zijn racefiets Cannondale en daar 7 jaar geleden had gekocht. Alleen is de winkel nu massief qua oppervlakte geworden en vraag je een prijslijst, sturen ze je naar de website. Open je de website... Enkel foto's en alleen direct leverbare fietsen/maten staan online. 2 van de 3 modellen waarin ik interesse had staan er niet op, en zelfs niet eens of het framemaat wat ik nodig heb mogelijk is -O- Ja sorry, maar dan heb ik weinig zin om daar 1500-2000 uit te geven.

Binnenkort dus eens bij stalgenoot langs die zelf ook fietsenmaker is met ruimer assortiment en volgens mij ook betere service. (En hij heeft ook elektrisch).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:06

Is zo’n fiets fijn in de stad etc. Lijkt me dat je er zo voorover op zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:20

Je zit voorover maar niet zo extreem als een racefiets en je kan ook gewoon je stuur aanpassen.

Vriend wou na wedstrijd nog een frietje dus even om gereden via het centrum. De uitgaansbuurt is gewoon compleet leeg! Frietzaak ook dicht trouwens. Amper een kat te zien. Had dit écht niet verwacht aangezien alle maatregelen hier eraf zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:38

In Gent is het dik feest de laatste weken :D

Is dat zo’n elektrische mountainbike? Die zag je in Duitsland echt overal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 03:20

Mijn collega rijdt ook een elektrische mountainbike, maar hij gebruikt hem volgens mij enkel in de stad. Hij komt er iig altijd mee naar school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:59

Voor de elektrische fietsers: wat gebeurt er als je boven de 25km/u gaat? Ik weet dat je dan geen ondersteuning meer hebt of dat daar de limiet zit, maar voel je dan meer weerstand met trappen? Als in, dat je afgeremd zou worden door de fiets bijvoorbeeld, als snelheidsbegrenzer? Want een elektrische mountainbike of gravelfiets zou DE ideale combi zijn, op voorwaarde dat die maximale snelheid niet effectief begrenst is. Stel dat ik een ronde mee wil fietsen met vriend, die op zijn racefiets toch rond 25-30 gemiddeld haalt, dan zou het best een domper zijn als hij niet optimaal kan rijden omdat ik niet mee kan qua tempo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:03

Varekaj schreef:
Voor de elektrische fietsers: wat gebeurt er als je boven de 25km/u gaat? Ik weet dat je dan geen ondersteuning meer hebt of dat daar de limiet zit, maar voel je dan meer weerstand met trappen? Als in, dat je afgeremd zou worden door de fiets bijvoorbeeld, als snelheidsbegrenzer? Want een elektrische mountainbike of gravelfiets zou DE ideale combi zijn, op voorwaarde dat die maximale snelheid niet effectief begrenst is. Stel dat ik een ronde mee wil fietsen met vriend, die op zijn racefiets toch rond 25-30 gemiddeld haalt, dan zou het best een domper zijn als hij niet optimaal kan rijden omdat ik niet mee kan qua tempo.

Dan voer je hem toch wat op?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:12

Vanaf 25 km per uur heb je geen ondersteuning meer dus doe je het gewoon op eigen kracht, je wordt niet afgeremd maar een electrische fiets is natuurlijk wel zwaarder.

Je schijnt ook de begrenzing eruit te kunnen halen, dan gaat je accu wel veel sneller leeg.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:13

Suzanne F. schreef:
Varekaj schreef:

Dan voer je hem toch wat op?

Met nieuwe fietsen kan dat blijkbaar helaas niet meer. Ik heb gelukkig nog een oud model waarbij dat wel kan, maar ook die is bij onderhoud van max 36 naar max 33kmpu gegaan omdat het tandwiel niet meer te krijgen was wat er voor nodig was.

Ik vond de begrenzer erg vervelend, ik ben gewend flink door te trappen en zat dus telkens in de begrenzer. Omdat de ondersteuning dan ophoudt, is het ineens zwaar, en van wel niet wel niet werd ik ambetant zoals jullie plachten te zeggen ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:13

Varekaj schreef:

Een elektrische fiets mag in NL wettelijk niet meer ondersteunen boven een snelheid van 25 km/pu. Europese EN-15194 norm voor EPAC. Zal dus ook voor België gelden.
De fiets wordt daarboven niet echt afgeremd, maar je moet enorm trappen wil je hem daar boven krijgen, niet te doen eigenlijk.

Maar... Bij sommige merken kun je de snelheidsbegrenzer aanpassen.
Ik heb een Spirit E-Cargo N8. Een goedkope fiets onder de elektrische fietsen.
Na een paar weken kwam ik er achter dat ik de begrenzer kan verhogen. Naar 33 km per uur geloof ik.
Heb hem tijden op 30 gehad en zette de ondersteuning dan op turbo. Dan vloog ik met mijn fiets richting school haha.

Maar dat kan zeker niet bij ieder merk. Vriendin heeft Gazelle, die is niet aan te passen. Ik ben er bij toeval achter gekomen omdat ik aan het kijken was wat er allemaal met het computertje kon.

Nu staat de fiets op 26km/pu. In de winter is hard fietsen best heel koud haha.

Heb hem bijna een jaar en ruim 4500km al mee gereden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:31

Ik heb een keer met de elektrische van mama gereden en ik zat inderdaad heel snel op die 25km met minimale ondersteuning en ik vond het toen dus zwaar trappen als ik daarboven ging. Dat is dus blijkbaar wel iets wat erbij hoort zo te horen, en voor mij persoonlijk toch een fiks minpunt. Want ik heb zo even het vermoeden dat ik daar constant tegenaan ga botsen. Een speedpedilac is echter geen optie. Daar is zoveel discussie over waar je wel/niet mag rijden, verzekering weer erbij, qua veiligheid...

Waar ik ga kijken hebben ze diverse merken elektrische fietsen. Als daar wat tussen zit dat sporadisch naar 30-33km gezet kan worden geeft dat wel perspectief! Al zit je dan natuurlijk wel in de oliebol als je omver gereden wordt/valt en je fiets blijkt opgevoerd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:44

Een elektrische fiets is in principe niet ontwikkeld om heel erg snel mee van A naar B te komen, maar om te ondersteunen bij het gewone fietsen.

Ik vind de fietsen er ook niet helemaal geschikt voor om er echt hard mee te rijden. Missen dan toch wat stabiliteit als je tegen de 30 aan gaat. In het dorp/stad en drukkere plekken zet ik sowieso de ondersteuning lager zodat ik rond de 18 rijd zodat ik meer overzicht heb en ook echt snel kan stoppen als het nodig is.

Maar het is wel heerlijk om met minimale inspanning te kunnen fietsen. Kost me 0 moeite en het kost me niets haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:49

Op de langere ritten zijn het allemaal rechtoe rechtaan fietspaden die afgelegen liggen van het verkeer, daar kan je prima met wat snelheid overheen. Richting nieuwe werk is dat dan weer niet nodig, dat klopt. Maar het is wel zo fijn als ik de 16km naar stal dan lekker vlot kan afleggen.

En ik haal die 25km eigenlijk zonder moeite := Wat ik een fijn trapritme vond was blijkbaar al teveel, want ik zat dus zo tegen de 25 aan _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:50

25 km zonder ondersteuning?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:57

Ik ben wel benieuwd hoe je hem opvoert. Kan iemand mij dat uitleggen? Ik heb een Bosch middenmotor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:01

Fitzroy schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je hem opvoert. Kan iemand mij dat uitleggen? Ik heb een Bosch middenmotor.

Ik kan dat op het computertje. Daar kan ik instellingen aanpassen en de begrensde snelheid verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:10

Nee met mijn gewone fiets haal ik gemiddeld 20km/u, maar dan sta ik niet op mijn hoogste verzet en trap ik "op mijn gemak". Rij ik op dezelfde manier elektrisch met lichte ondersteuning, dan zit ik gelijk tegen die 25km aan.