[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:07

Nee Dammie, zo'n boete werkt 2 kanten op. Als de verkopende partij zich niet aan de afspraken houdt geldt voor hem ook de boete. Je moet om deze boete te ontvangen de andere partij wel officieel in gebreke stellen bij de notaris op de overdrachtsdatum, dan hebben ze nog 10 dagen om alles voor elkaar te krijgen. Na die 10 dagen maak je aanspraak op de boete (bij ontbinding 10% van de koopsom en als je alles door wilt laten gaan is dat een percentage per dag).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:41

Pfoei! Hier opluchting! Werkgever vind het geen probleem om een aanvullende verklaring af te geven dat de afgegeven intentie niet afhankelijk is van het behalen van het diploma. Weer een zorg minder.

Dus met een beetje mazzel is de hypotheek nu snel rond, rest van de aanvullende stukken zou ook geen probleem moeten zijn denk ik. Vanmiddag afspraak bij de hypotheekadviseur!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:45

@Liselot, weer wat geleerd, dank je.

@Shiloh, top!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:50

Inderdaad werkt de boete 2 kanten op. Vanuit de koper zijn kant is het makkelijker, er is al een waarborgsom gestort waar de boete gewoon uit gehaald wordt. Bij de verkoper is dat wat lastiger.
Overigens is het bij ons 8 dagen nalatigheid (wel in gebreke stellen), en is de boete met onmiddelijke ingang. Dus niet na nog eens zoveel dagen.

Voor ons is de overdrachtsdatum heel belangrijk, 2 juni. We hebben dan 2 weken vakantie, en kunnen niet later vakantie nemen. Op 4 juli trouwen wij en het feest is thuis. Huis moet dan klaar zijn.
Mocht 2 juni niet gehaald worden, zullen we wellicht schilders in moeten huren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:18

oh, jeetje Neon....
Het is te hopen dat ze niet veel later dan 2 juni zullen zijn...
Waar blijft het eventueel op hangen dan? Hebben ze een restschuld?
Want dat hij geen nieuwe woonruimte heeft etc, is in principe zíjn probleem en niet het jouwe... volgens mij heb jij pas een probleem als hij niet kan overdragen.... en daar kunnen wel redenen voor zijn, maar de ene zijn lastiger dan de ander. (Als hij nog niets heeft gevonden, kan hij tijdelijke woonruimte zoeken toch? Als hij de financiering van zijn restschuld niet rond krijgt, is het lastiger....)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:32

ik hoop dat het allemaal toch gewoon gaat zoals zou moeten neon.

nou, we hebben al veel reacties op ons huis kennelijk, makelaar gaat al een aantal bezichtingen doen zegt ie, nog niets concreet afgesproken verder, maar dat liet hij via de mail weten. ik ben benieuwd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:13

Juval, fingers crossed dat alles toch volgens geplande data gaat verlopen dus ...

hier hebben we morgen een bezichtiging, huis doet ook met de open huizen dag mee, maar het is een type huis waar we al meer naar hebben gekeken , dus weten we wat we kunnen verwachten en is het voor ons een kwestie van goed bekijken en eventueel ene bod onder voorbehoud van geen rare dingen bij de keuring , als we dan op die open huizen dag wachten kunnen we waarschijnlijk achter aan in de rij aansluiten, oftewel "daar gaan we niet op wachten" tis voor vriend wat onhandig ivm drukte op de zaak, maar het moet maar even .
is zowaar een huis waar al een uitbouw aan is gedaan (ex huur) door de voormalige huurders, of het is door de woningbouw aangepast voor handicap , is ook een optie
maar goed, we gaan het morgen zien .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 20:51

Spannend Juval! Doen jullie ook mee aan de open huizendag?
Sonja dus ook spannend. In welk opzicht is het een raar huis?

Hier belde de makelaar net nog even met een lijst van dingen te overnemen en de punten waar volgens de verkopers nog iets aan gedaan moet worden. De scheuren in de gevels staan er wel op, maar het dak niet := Dat gaat dus nog wat worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:44

tis niet zozeer dat het huis raar is, tis een standaard woning uit 57 zoals er 1000den in nederland staan(tweekapper) , schuurtje paar meter achter het huis , bij dit huis is er een uitbouw geplaatst tussen het huis en de schuur waar de keuken in zit.
als dit correct is gedaan, is het hartstikke leuk... als het een hobbybob project is , kan dat best wat kosten met zich meebrengen om het recht te breien.
verder ivm leeftijd gewoon checken hoe de kozijnen zijn, dak, en beestjes check in de kap etc :+
tis gewoon een wat ouder huis, dus dan is het een kwestie van goed de ogen open houden
uit de info lijkt er al een hoop aan gedaan te zijn (rondom dubbel glas, dak renovatie, goten etc vervangen, we kunnen op de foto's zien dat de schoorsteen ook is gerenoveerd, dit is allemaal planmatig gebeurd vanuit de woningbouw.
dus op zich positief allemaal.

maar daar tegen over staat dat wij tot nu toe vaak wel vreemde zaken tegen komen bij de huizen waar we bij gaan kijken :+
van verzakkingsrisico's tot complete wrakken en huizen die op het moment van kijken bij de makelaar uit handen worden gehaald om de veiling op gegooid te worden door de bank.

huis waar we een tijd terug de bouwkundige door heen hebben gehad is trouwens inmiddels verkocht onder voorbehoud...mag hopen dat ze er een deskundige bij hebben gehad :+
dat was ene huis met 60 duizend euro kluswerk met het risico dat er onderheid zou moeten gaan worden :=

Edit : Cayenne, jullie gingen woensdag voor de keuring toch?
sja, wie weet valt het dak mee joh, soms lijkt het best dramatisch, maar is het puur een kwestie van de pannen recht laten leggen en kan een dak nog goed mee...maar goed, met ene keuring zal er wel gezien worden of dat het geval is, of dat er meer aan moet gebeuren.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:21

Spannend Sonja, ben benieuwd of dit dan toch jullie huis gaat worden!

Cayenne ook spannend... Wij zijn gisteren langs een huis gereden waar we komende week een bezichtiging hebben. Daar golfde de nok van het dak en de rest zag er op het eerste gezicht ook niet al te florissant uit, dus ben ook heel benieuwd hoe dat er van binnen uit ziet... Het spreekt mij niet zo aan, lief wel dus even afwachten.

Net even lijstje gemaakt voor de open huizenroute. Staan maar 3 huizen op, aantal die we nog zouden willen bekijken doen niet mee dus dat houdt ook op. Lijstje van bewaarde wisselt voortdurend van inhoud & vorm, hebben nog niks wat ons écht trekt. Hoop toch stiekem dat er komende dagen nog iets op komt want dit schiet niet op..Of de bezichtigingen die we hebben gepland, moeten verrassen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:46

Sonja, ja morgen is het erop of eronder voor ons. Ik hoop wel dat het meevalt want ik vrees dus vooral voor de fundering en het dak. Volgens de bewoners is de fundering prima in orde, maar daar komen we vanzelf wel achter. Het dak moet wel echt wat aan gebeuren hoor. De schoorstenen zijn gewoon helemaal op en de loodranden zijn niet meer intact. De pannen zijn nog origineel en liggen schots en scheef, maar aan de binnenkant van het dak hebben we geen vocht ontdekt of geroken, dus volgens mij geen lekkage.
Dakpannen vervangen valt qua kosten wel mee, maar een heel dak liften is een ander verhaal :P

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:30

Heeft iemand van jullie ervaringen met keukenboeren en badkamerbedrijven?
Ik heb (onder voorbehoud etc) een nieuwe woning op het oog, en daar is een "retro" badkamer en keuken aanwezig. :D
Het is de bouwkeuken en badkamer van toen het huis dertig jaar geleden gebouwd is, dus dan weet je het wel: niet helemaal meer actueel.
Ik lees en hoor vreselijke verhalen over onder druk gezet worden om een keuken te kopen en gedoe met bijkomende kosten die niet uit de offerte bleken etc.
Kennen jullie in de regio Amsterdam/ 't Gooi betrouwbare bedrijven of hoe je dat achterhaalt?
Ik kan niet de hoofdprijs betalen, maar wil gewoon een nette badkamer en keuken die goed geïnstalleerd wordt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:45

Liezel1 schreef:
oh, jeetje Neon....
Het is te hopen dat ze niet veel later dan 2 juni zullen zijn...
Waar blijft het eventueel op hangen dan? Hebben ze een restschuld?
Want dat hij geen nieuwe woonruimte heeft etc, is in principe zíjn probleem en niet het jouwe... volgens mij heb jij pas een probleem als hij niet kan overdragen.... en daar kunnen wel redenen voor zijn, maar de ene zijn lastiger dan de ander. (Als hij nog niets heeft gevonden, kan hij tijdelijke woonruimte zoeken toch? Als hij de financiering van zijn restschuld niet rond krijgt, is het lastiger....)

Geen restschuld in ieder geval, ze houden er geld aan over. :) Hij heeft nog geen andere woonruimte. Prive-situatie is nogal complex daar. Hij kan bij zijn ouders intrekken, maar dan zijn er nog een paar kinderen waar geen plek voor is. Kan maar zo zijn dus dat daarom die datum vanuit hun kant niet haalbaar is.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:09

dammie1 schreef:
Heeft iemand van jullie ervaringen met keukenboeren en badkamerbedrijven?
Ik heb (onder voorbehoud etc) een nieuwe woning op het oog, en daar is een "retro" badkamer en keuken aanwezig. :D
Het is de bouwkeuken en badkamer van toen het huis dertig jaar geleden gebouwd is, dus dan weet je het wel: niet helemaal meer actueel.
Ik lees en hoor vreselijke verhalen over onder druk gezet worden om een keuken te kopen en gedoe met bijkomende kosten die niet uit de offerte bleken etc.
Kennen jullie in de regio Amsterdam/ 't Gooi betrouwbare bedrijven of hoe je dat achterhaalt?
Ik kan niet de hoofdprijs betalen, maar wil gewoon een nette badkamer en keuken die goed geïnstalleerd wordt.

Mijn man zat in die wereld. En die is erg te spreken over woning :) hebben ook veel duurdere keukens maar ook de 'goedkopere' waarvan de kwaliteit wel beter is en langer mee gaat dan 5 jaar.
En als je nu klein budget hebt: Ikea voor de keuken en internet afspeuren voor de badkamermeubels en tegels kijken bij een dump :)

Mocht je trouwens meer willen weten over dat soort bedrijven stuur een pb. :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:18

Neonlight, wel balen zeg....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 09:52

Cayenne. Een voordeel van het somber in zien... Het kan zo maar meevallen.
Scheuren in de muur kan allemaal heel oppervlakkig zijn, maar kan idd ook symptoom van beroerdere zaken zijn. Bouwkundige zal uit de scheuren een hoop kunnen halen vermoed ik.
Dak compleet moeten renoveren is idd wel een kostenpost maar hoeft niet onbetaalbaar te zijn.
Maar goed , het blijft voor ons leken toch een beetje koffiedik kijken idd. morgen zal een hoop duidelijkheid geven denk ik.

Hier hebben we nog een tweede kijkoptie btw. Een tweekapper uit 1925 , maar ik vermoed vanaf papier al dat die te krap gaat zijn kwa ruimte om huis heen... Daar zit ook een aanbouw aan die wreed onhandig is geplaatst ...vanmiddag eerst maar de geplande bezichtiging, dan kan ik altijd nog bellen naar dat andere huis.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:55

Een tweekapper uit 1925 lijkt me ook het nodige onderhoud aan zitten. Is het onlangs nog verbouwd? Ben benieuwd of jullie eerste kijkoptie wat gaat worden!
Sonja, als het dak er toch afmoet, dan zouden we ook de complete bovenverdieping willen aanpakken. Als je toch bezig bent... En de badkamer is sowieso al te klein en we willen graag een vaste trap naar zolder (zit nu zo'n enge vlizotrap in waar ik dus steevast vanaf lazer :+ ) En op het platte dak zouden we dan een extra kamer willen zetten (mits de onderstructuur het kan dragen natuurlijk).
Dus ja, dat gaat dan nogal wat kosten :')

Neon, balen zeg :\ Ben je mooi klaar mee..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:01

die van 1925 is niet onlangs verbouwd, de structuur van het huis is origineel , maar ze hebben er een aanbouw aan gezet en die is relatief nieuw .
op zich is het alleen maar handig dat er niet te veel aan geklust is, kan er ook niet veel vernaggelt zijn :=
dak is wel geisoleerd , ramen zijn wel dubbel glas etc , allemaal planmatig onderhouden vanuit de woningbouw.

maar goed, eerst die van vanmiddag even bekijken, dan zien we wel weer
die van 1925 is leuk door de authentieke details, maar ik heb op voorhand al grote twijfels over de handigheid van de lay out en de beschikbare ruimte... nu is de prijs wel zo dat er ruimte over blijft voor aanpakken van de lay out en eventueel de aanbouw iets vergroten, maar dat verandert niets aan de buitenruimte (smalle lange tuin)
huis waar we straks naar gaan kijken heeft meer ruimte in huis en geeft ook qua prijs nog ruimte tot iets aanpakken , maar heeft ook gewoon veel handigere buitenruimte.

soms is het trouwens echt een zegen als er bepaalde zaken niet opgeknapt zijn hoor :) veel mensen overschatten hun kennis en kunde wat betreft DHZ echt mateloos, dat hebben de laatste twee huizen die we hebben bekeken ook maar weer bewezen, dat laatste dijkhuis was echt leuk geweest, als de klussende bewoners er met hun tengels vanaf waren gebleven :=
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 01-04-14 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:02

Whooeeh, alle stukken zijn bij mij ineens een stuk vlotter binnen dan gedacht. Met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel mazzel zou het nog kunnen dat er voor dit weekend akkoord is. Daar hoop ik stiekem op want dan kan ik dit weekend nog net even snel de korting van de ikea meepakken!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:20

Ik ben het helemaal met Sonja eens; vaak heb ik echt liever dat er niks aan gedaan is behalve het noodzakelijke onderhoud, dan dat er een prutser heeft lopen klussen.
Onze huidige woning was ook totaal verouderd toen we het kochten, prima want we wisten dan ook precies waar we aan toe waren. En omdat de verkopers dat ook wisten, hebben we ook niet teveel hoeven betalen. Genoeg huizen die er op het eerste gezicht aardig uit zien, maar waarvan later blijkt dat het allemaal niet degelijk is gedaan waardoor je alsnog met een berg werk komt te zitten, en waarvoor je dus eigenlijk teveel hebt betaald :j
Bij de woning die we nu te koop hebben, hebben we dat dus wel netjes en professioneel gedaan allemaal. En hopelijk gaan belangstellenden dat ook zien... want er heeft zich nog niemand gemeld. Dus we gaan ook meedoen met de open huizendag a.s. zaterdag :j

@shiloh: goedzo! Fijn is dat zeg!
@cayenne: hoezo zouden de dakpannen vervangen moeten worden? Denk je niet te groot?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:36

Jammer dat zich nog niemand gemeld heeft Wendy, hopelijk levert de open huizen dag iig kijkers op!

Shiloh ik duim voor je dat het voor het weekend nog geregeld is!

Heb nog geen concrete ervaring met het plaatsen van een keuken, wel bij diverse keukenboeren geweest en gemerkt dat daar toch heel wat verschil in zit. Als er gelijk bij binnenkomst al wordt geroepen dat je 40% korting krijgt met deze actie en anders standaard 25% vind ik dat toch een rare aanpak. Heb ik op de een of andere manier meer vertrouwen in eentje die zegt, hier valt niet te onderhandelen. Niet dat het dan niet valt te proberen maar blijkbaar betaal je dan anders standaard te veel bij die eerste.

Hier nog even spannend... Vannacht om 00.00 verloopt de bedenktijd van de koper, aangezien hij vrijdag heeft getekend. Alleen nou was ie toch nog aan het mauwen over dingen uit de bouwtechnische keuring, zaken die de makelaar tijdens beide bezichtigingen ook al benadrukt heeft. Hij heeft tijdens het onderhandelen niets gezegd over een voorbehoud met een keuring, maar lijkt wel alsof ie alsnog iets van de prijs af wil hebben. Had dat dan gelijk gedaan denk ik dan... Vraag me af wat dit voor spelletje is, hebben aangegeven dat wij echt niks meer aan de prijs of aan het onderhoud gaan doen. En als ie dat wel wil, prima maar dan moet de prijs omhoog. Prijs is echt heel reëel voor wat er nog aan gedaan moet worden en mij viel het relatief mee. Nieuwe kozijnen zijn de grootste kostenpost, dat wist ie en die worden nog niet eens genoemd als direct noodzakelijk. Pfff zou willen dat het morgenochtend 9.30 was, dat de makelaar geen bezwaren meer binnen heeft gehad en de bedenktijd dus is verlopen :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:02

wij zijn de kosten op een rijtje aan het zetten en eens kijken wat voor bod we gaan doen ,
onder voorbehoud van het niet ernstig zijn van een scheur in de muur op zolder, zit in de buitenmuur en het bouwtechnisch in orde zijn van de aanbouw waar de keuken in zit .
nemen we gelijk de laatste vraagprijs van een andere woning in die straat mee, die is ergens vorig jaar met een laatste vp van 20.000 minder verkocht , die was zonder aanbouw, maar de aanbouw zoals hij is, rechtvaardigt echt dat verschil niet ...
voldoet sowieso niet aan het bouwbesluit (plafond te laag) en de buitenmuur is een pui met openslaande deuren met enkel glas er in die niet goed sluit. maar dat zijn geen onoverkomelijke zaken kostentechnisch gezien.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:54

Dus toch interessant genoeg om mee verder te gaan Sonja? Ben wel benieuwd naar het huis, mag ik een linkje?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:28

interressant genoeg als startwoning :j
als er geen nare zaken uit de bouwkundige keuring komen is het een prima optie om mee te beginnen :)
voor een ex huur woning is het ook in prima staat, we zijn heel wat anders gewend met die woningen :=

je hebt pb met link

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:13

Jeuj goed nieuws, koopcontract is binnen bij de makelaar en er zijn geen opmerkingen meer bijgekomen dus het is nu echt verkocht! *\o/* Nu op naar 1 mei, dan moet z'n financiering rond zijn!