Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:25

Binck8 schreef:
Heeft er iemand een recente jaarnota van Budget Energie (liefst van 1 februari) en zou je die naar me door kunnen sturen (uiteraard met prive -gegevens niet zichtbaar als dat wenselijk is)?
Ik zou er ontzettend mee geholpen zijn want wij zitten echt met de handen in het haar nu wat er ons te wachten staat...
Of misschien van januari?

Ik krijg hem zeer binnenkort

Jobbeltje

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:32

Wat wil je zien op de jaarnota van iemand anders? Het zegt niets over je eigen verbruik?

Als je ons verteld waarover je met je handen in je haar zit, kunnen we misschien helpen?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:54

Mijn man is zich erin aan het verdiepen maar we missen tarief-informatie en ze hebben bij ons heel vaak en veel verhoogd. In december hebben wij dat voorschot heel drastisch verlaagd omdat die verhogingen echt niet konden kloppen.

Hij wil graag weten hoe het zit met hoe ze rekenen, saldering, tarief voor teruglevering etc.
Met name dus omdat we veel info lijken te missen en dadelijk misschien een jaarafrekening gaan krijgen die voor geen meter klopt of na te kijken is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:03

Het begint bij je verbruik. Weet je de meterstanden per tariefswijziging?

Daarmee bereken je de kosten per tariefsperiode.
Het totaal van alle losse tariefsperioden zijn de energiekosten dat jaar.

Daar trek je van af de werking van het energieplafond voor de periode 2023 (verbruik binnen plafond x prijsdeel dat boven plafond ligt).

De som daarvan zijn de kosten die je echt moet betalen. Trek daar van af alle voorschotten die je tijdens het verbruiksjaar hebt betaald en dan heb je het saldo van je jaarrekening.

Het is even rekenen. Maar zo doet Budget Energie het ook. Let wel op de tarieven per kWh/m3 en de dagtarieven, die kun je niet op 1 hoop gooien.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:13

Vandaag zit ik met roze legging, roze sokken en roze rode fleece hoodie https://www.hema.nl/cadeau/voor-wie/voo ... 60056.html op de bank, wordt er aan gebeld. Ik heb open gedaan, in mijn roze outfit, want ik dacht dat het een goede bekende was. Nee dus.

Wat doen jullie? Doen jullie de deur open met snuggle fleece of doe je die snel uit?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:26

Dees schreef:

Daar trek je van af de werking van het energieplafond voor de periode 2023 (verbruik binnen plafond x prijsdeel dat boven plafond ligt).

De som daarvan zijn de kosten die je echt moet betalen. Trek daar van af alle voorschotten die je tijdens het verbruiksjaar hebt betaald en dan heb je het saldo van je jaarrekening.

Het is even rekenen. Maar zo doet Budget Energie het ook. Let wel op de tarieven per kWh/m3 en de dagtarieven, die kun je niet op 1 hoop gooien.

Eens
Daarbij kan je via de app van budgetenergie toch ook goed je verbruik zien.Die wijken niet af van de P1 meter.
Budgetenergie kan idd per maand verhogen/verlagen.
Ik heb paar weken terug mail gehad met tarieven voor maart.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:58

Dammie schreef:
Vandaag zit ik met roze legging, roze sokken en roze rode fleece hoodie https://www.hema.nl/cadeau/voor-wie/voo ... 60056.html op de bank, wordt er aan gebeld. Ik heb open gedaan, in mijn roze outfit, want ik dacht dat het een goede bekende was. Nee dus.

Wat doen jullie? Doen jullie de deur open met snuggle fleece of doe je die snel uit?

Ik doe gewoon open. Interesseert me niks. Met onbekenden aan de deur ben ik over het algemeen binnen enkele seconden klaar.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:18

Ik doe ook gewoon open als ik mn unicorn oody aan heb :+ _O-

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:19

Dees schreef:

Volgens mij vergeet je hierin dat het salderen per jaar moet gaan gebeuren en niet per maand. Daar is budget energie op terug gekomen onder druk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:41

Binck8 schreef:
Dees schreef:

Volgens mij vergeet je hierin dat het salderen per jaar moet gaan gebeuren en niet per maand. Daar is budget energie op terug gekomen onder druk.

Nee hoor. Dat maakt het juist makkelijker.

Je bekijkt in de app wat je per maand aan kosten hebt verbruikt.
Vervolgens bereken je wat je het hele jaar aan voorschot hebt betaald.
En dan trek je dat van elkaar af en de uitkomst is wat je terugkrijgt of nog moet betalen.
Ingewikkelder dan dat is het niet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 20:52

Dammie schreef:

Ik heb een deurbelcamera dus ik hoef niet open te doen :+
Maar ik heb zo’n XL hoody van fleece met sherpa voering, die houd ik gewoon aan als ik wel een pakketje rechtstreeks aanneem.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 01:15

verootjoo schreef:

En dan trek je dat van elkaar af en de uitkomst is wat je terugkrijgt of nog moet betalen.

Dat is niet correct, want als je zoals jij zegt per maand bekijkt dan ben je per maand aan het salderen en niet per jaar.... Het is niet zo simpel als je nu schetst.
Als je iedere maand andere tarieven hebt voor gas/elektriciteit/teruglevering weet je niet wat je terug gaat krijgen voor wat je geleverd hebt en niet volledig verbruikt.
Stel dat je bijvoorbeeld nog 2000 niet verbruikt hebt maar wel teruggeleverd, tegen welk tarief je dat dan betaald gaat krijgen. We weten ook niet welk tarief we moeten betalen voor wat we in het dal tarief tekort zijn gekomen. We wekken alleen in het daltarief in het weekend op met de panelen overdag maar we verbruiken in het weekend en in de avonden/nachten meer dan we hebben opgewekt.

Iedere maand andere tarieven voor vanalles, dus onbekend welke tarieven gebruikt gaan worden op de eindafrekening. Welk tarief voor wat je over hebt, elk tarief voor wat je tekort hebt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 06:54

Ik heb net mijn verbruik van januari gezien en schrok best wel.
Ik heb 103m3 aan gas gebruikt en dat kost mij €211,70.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 07:27

Bellatrix schreef:

Zitten jullie bij Essent? Wij wel!

Kregen we vorige week bericht dat ons voorschot wel naar beneden kon, van 200 euro(wat wij al jaren betalen) naar 9 euro!! Werkelijk een voorschot van 9 euro ! Waar halen ze het vandaan??!!
Gister kregen we ons maandelijkse energierapport en daar hadden we een verbruik van 85 kuub voor het bedrag van 268,10!! Huh verbruiken wij ver onder het prijsplafond, voorschot willen ze naar 9 euro verlagen , maar het kost wel ff een slordige 268 euro!!! Alleen voor het gas, stroom nog niet eens meegerekend!
Staat er bij :

De kosten in je Energierapport zijn berekend zonder prijsplafondkorting. Want we weten nu nog niet wat je totale verbruik is als we de jaar of eindrekening opmaken. Je ontvangt je volgende Energierapport uiterlijk de 23e van de volgende maand

Duh wij zitten al 30 jaar bij Essent, weten zij nu nog niet wat wij gemiddeld per jaar verbruiken?? Wij komen noooooooit boven de 1200 kuub gas per jaar, sterker nog we komen nooit boven de 1000 kuub!

Essent maakt er zo wel een heel ingewikkeld verhaal van! Hoe ingewikkeld kan je het maken!
Wij blijven gewoon 200 euro aan voorschot betalen en we zien het eind van het jaar wel
Laatst bijgewerkt door karrij op 06-02-23 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 07:28

Nee, ik zit bij Prik Energie. :+ Mijn voorschot staat op €155 maar deze maand was dat dus niet genoeg.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 08:22

Als je 12 gelijken delen betaald per jaar, betaal je altijd te weinig voor de wintermaanden. Dat trekt in de zomer weer recht. Ik ook hoor. Ik betaal 200 euro, maar heb volgens mijn verbruikskostenoverzicht 330 euro daadwerkelijk verbruikt. 130 m3 gas en 260 kwh stroom.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 08:25

Binck8 schreef:
verootjoo schreef:

Dat is niet correct, want als je zoals jij zegt per maand bekijkt dan ben je per maand aan het salderen en niet per jaar.... Het is niet zo simpel als je nu schetst.
Als je iedere maand andere tarieven hebt voor gas/elektriciteit/teruglevering weet je niet wat je terug gaat krijgen voor wat je geleverd hebt en niet volledig verbruikt.
Stel dat je bijvoorbeeld nog 2000 niet verbruikt hebt maar wel teruggeleverd, tegen welk tarief je dat dan betaald gaat krijgen. We weten ook niet welk tarief we moeten betalen voor wat we in het dal tarief tekort zijn gekomen. We wekken alleen in het daltarief in het weekend op met de panelen overdag maar we verbruiken in het weekend en in de avonden/nachten meer dan we hebben opgewekt.

Iedere maand andere tarieven voor vanalles, dus onbekend welke tarieven gebruikt gaan worden op de eindafrekening. Welk tarief voor wat je over hebt, elk tarief voor wat je tekort hebt.

Je maakt het onnodig moeilijk.
Bij salderen wordt de stroom die je opwekt per jaar weggestreept tegen je verbruik en dan heb je dus niet met teruglevertarief te maken en dus ook weinig met de verbruikstarieven. Pas als je meer opwekt per jaar dan je verbruikt per jaar lever je terug. Voor heel weinig dus daar zou ik niet naar kijken.
Gas wordt gewoon geleverd tegen tarief welke dan geldt dus ook simpel te berekenen.
En dan je voorschotten berekenen en er vanaf trekken en dan weet je wat je terugkrijgt.

Bij heel Nederland werkt het hetzelfde dus ik zou niet weten waarom het bij jou anders zal gaan.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 06-02-23 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 08:36

karrij schreef:
Bellatrix schreef:

Zitten jullie bij Essent? Wij wel!

Kregen we vorige week bericht dat ons voorschot wel naar beneden kon, van 200 euro(wat wij al jaren betalen) naar 9 euro!! Werkelijk een voorschot van 9 euro ! Waar halen ze het vandaan??!!
Gister kregen we ons maandelijkse energierapport en daar hadden we een verbruik van 85 kuub voor het bedrag van 268,10!! Huh verbruiken wij ver onder het prijsplafond, voorschot willen ze naar 9 euro verlagen , maar het kost wel ff een slordige 268 euro!!! Alleen voor het gas, stroom nog niet eens meegerekend!
Staat er bij :

De kosten in je Energierapport zijn berekend zonder prijsplafondkorting. Want we weten nu nog niet wat je totale verbruik is als we de jaar of eindrekening opmaken. Je ontvangt je volgende Energierapport uiterlijk de 23e van de volgende maand

Duh wij zitten al 30 jaar bij Essent, weten zij nu nog niet wat wij gemiddeld per jaar verbruiken?? Wij komen noooooooit boven de 1200 kuub gas per jaar, sterker nog we komen nooit boven de 1000 kuub!

Essent maakt er zo wel een heel ingewikkeld verhaal van! Hoe ingewikkeld kan je het maken!
Wij blijven gewoon 200 euro aan voorschot betalen en we zien het eind van het jaar wel

Volgens mij is dat prijsplafond over het hele jaar anders berekend. Als je in januari teveel verbruikt en over de marge heen gaat van die maand kan t best zijn dat je aan m3 over de plafond grens komt en deel extra betaald. Als je vervolgens een half jaar op reis gaat en gemiddeld eronder uit komt kan t goed zijn dat je die periode alsnog meer moet betalen? Althans zo begreep ik het.. hier vind ik het ook wel irritant hoor. Onze zonnepanelen wekken nu weinig terug. Heb geen buffer want jaaropgave zit in oktober en ze rekenen niet met prijs plafond voor beide. Tarieven zijn echt om te huilen. Zelfs met maar 43 kuub en 556 kwh zit ik nu op 604 euro. We verwarmen met stroom. Dus grotendeels wordt weggestreept en de prijs rekenen ze ook nog hoger dan prijsplafond voor beide. (3.11 i.p.v. 1.50 all in en 0.85 cent ipv 0.45 cent). Dus scheelt al zo ruim 150 euro en dan is terug levering niet eens meegenomen.. stel dat valt volledig weg kom ik maar uit op 63 euro per maand aan m3. Afgelopen jaar had ik 1515kwh terug levering. Dus als we het hele jaar stroom verbruiken zoals nu zou ik rond de 70 euro stroom per maand hebben. Maar eerlijk verwacht ik het stook gedrag met airco tussen april en oktober nihil. Vooral met hittegolf dagen eens dat ding aan. Dus denk dat we echt heel netjes uitkomen.

Ze hebben m'n maand bedrag ineens op 28 euro gezet. Die vond ik wel echt rot aangezien je dan gegarandeerd terug mag betalen. Maargoed nogal verschil allemaal met die 604 euro die ze dus nu zeggen.. en daadwerkelijke verbruik.

Bij oxxio zie ik nu wel een teller trouwens van de actuele maand met de grens van prijsplafond en je verbruik die maand.

Aan de andere kant als ik zie hoe hoog de kosten nu zijn ben ik wel echt heel benieuwd volgend jaar wat de overheid gaat doen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:18

Dat klopt wat je zegt, echter zit het prijsplafond van januari op 221m3, dus daar zit Bellatrix ruim onder.
@Bellatrix, inderdaar wat Storm zegt: in de winter zit je gemiddeld veel higer dan in de zomer, dus dat teekt weer recht :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:12

Het wordt er allemaal niet simpeler van, variabel / dynamisch / prijsplafond....

Wij hebben net besloten om de rest van het dakvlak ook vol te leggen met zonnepanelen.
In voorbereiding op dat je op een gegeven moment toch van het gas af wil, en met een elektrische auto gaat rijden. Onze auto's zijn uit 2007 en 2010 dus hebben ook niet meer het eeuwige leven, ook al zijn het Japanners :=

Maar dan komen we dus ineens in de situatie dat we terug gaan leveren en je ook uit moet gaan zoeken hoe het dan met teruglever-vergoedingen zit, nog meer om te vergelijken en wat valt er nou eigenlijk te vergelijken als elke maand de prijzen wijzigen, dat is toch eigenlijk geen doen jongens....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:13

Binck8 schreef:
verootjoo schreef:

De teruglevering zal ook plaatsvinden tegen het tarief wat in die periode geldt. Dus ook hierbij heb je de meterstanden nodig.
Teruglevering tot de hoogte van het verbruik bereken je naar verbruikstarief, het surplus naar terugleveringstarief.
Salderen dus binnen de tariefsperiode.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:14

pmarena schreef:
Het wordt er allemaal niet simpeler van, variabel / dynamisch / prijsplafond....

Wij hebben net besloten om de rest van het dakvlak ook vol te leggen met zonnepanelen.
In voorbereiding op dat je op een gegeven moment toch van het gas af wil, en met een elektrische auto gaat rijden. Onze auto's zijn uit 2007 en 2010 dus hebben ook niet meer het eeuwige leven, ook al zijn het Japanners :=

Maar dan komen we dus ineens in de situatie dat we terug gaan leveren en je ook uit moet gaan zoeken hoe het dan met teruglever-vergoedingen zit, nog meer om te vergelijken en wat valt er nou eigenlijk te vergelijken als elke maand de prijzen wijzigen, dat is toch eigenlijk geen doen jongens....

Dan kan je toch beter een accu erbij nemen? Terugleveren levert echt niks op, zeker in vergelijking met wat je voor die zonnepanelen betaalt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:17

Mwoah als je alles uitrekent dan hebben we de panelen met een terugleververgoeding van 14 cent per kWh al in 8 jaar terugverdiend. Met een elektrische auto erbij er nog veel sneller :) En dit is zeer behoudend gerekend qua opbrengst enzo.

Ik zie nu 1 aanbieder met een terugleververgoeding van 29 cent. Helaas net niet beschikbaar hier in de regio. BudgetEnergie momenteel de helft van de inkoopprijs, ook niet slecht. Er zijn nog wel wat betere vergoedingen dan slechts 5 cent ofzo :)

Accu's zijn nu gewoon nog te duur, dat is 1 van de volgende stappen voor een investering, nu eerst de zonnepanelen :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-02-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:17

In voorbereiding op toenemend kWh verbruik is bijleggen wel verstandig. Eigen opwek zelf verbruiken is meest voordelig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 10:18

Letizia schreef:
Dat klopt wat je zegt, echter zit het prijsplafond van januari op 221m3, dus daar zit Bellatrix ruim onder.
@Bellatrix, inderdaar wat Storm zegt: in de winter zit je gemiddeld veel higer dan in de zomer, dus dat teekt weer recht :)

Ok gelukkig. Heb wel mijn voorschot wat omhoog gezet.