Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:39

Ik lees hier al even mee, maar wil nu ook graag iets vragen. Mijn vriend en ik zijn samen op zoek naar ons eerste koop huis. We hebben een hypotheek gesprek gehad en weten ons budget. Nu hebben wij een bod gedaan op een woning die nu al enkele maanden te koop staat met een termijn tot wanneer het bod geldig is. Die termijn liep gisteren af en er is geen reactie gekomen vanuit makelaar/verkoper. Wij zitten een beetje van ja en nu? Gaan wij zelf weer contact opnemen met wellicht een ander bod of laten we het gaan. Hadden we een afwijzing gehad dan was er in elk geval een reactie gekomen, maar nu niks.. iemand al eens in deze situatie geweest dat er helemaal geen reactie is gekomen?
Laatst bijgewerkt door Wendy15 op 25-08-23 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:47

Ik zou er wel even achteraan bellen met: is het bod wel ontvangen? En zo ja, wat de reden is van niet reageren. Ik zou zeker nog geen ander bod doen. Eerst maar in gesprek. Een ander bod kan altijd nog als je het graag wilt kopen.

Wij gaan vandaag verhuizen. In februari/maart begonnen met huizen kijken, 2 juni de sleutel, 3 maanden verbouwen en nu verhuizen. Spannend. En ook wel erg blij dat er straks weer rust in de tent komt :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:51

We weten dat het bod ontvangen is. Voor de 2e bezichtiging mochten wij zelf de sleutel ophalen en wij hebben daarna via de mail het bod gedaan en bij terugbrengen van de sleutel vermeld dat er een bod in de mail stond. Makelaar heeft ontvangst van de mail toen bevestigd en ging het overleggen met verkoper. Daarna niks meer gehoord.

Succes met verhuizen! Leuk :D

Daihyo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:57

Raar. Dan zou ik zeker naar de reden vragen waarom er geen reactie is gekomen. Kan zijn dat ze het bod te laag vinden. Maar dan is het wel netjes om even te laten weten.

En thanx :D
Echt leuk vind ik het niet meer :+
Maar heb wel zin om hier te wonen. En klaar te zijn met het gedoe :+

Ik zal de filmpjes van de verbouwing laten zien.

En het laatste filmpje van vorige week. Hier was het bijna klaar. Er moesten nog wat laatste dingen geverfd worden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:24

Stille meelezers meldt zich hier ook :') Sinds een ruime week is mijn huizenzoektocht officieel begonnen, na gesprekken met hypotheekadviseurs. Budget en wensen bekend en schijnt ruim te matchen, nu nog een huis gegund krijgen :+

Nogal enthousiast van start met 5 bezichtigingen in anderhalve week en al een bod gedaan (en niet gekregen, maar dat was ook een long shot dus vooral mooie oefening). Vandaag nog een heel tof ideaal gelegen huis kijken, wel bovenaan wat ik uit wil geven en een gewild type huis dus ook daar tricky qua bieden eventueel.

Voor nu regel, zoek en doe ik alles zelf (koop ook alleen), wel een aantal vrienden om me heen die er kijk op hebben en mee bezichtigen ook. Maar ik twijfel toch over evt een aankoopmakelaar, maar dat spelletje rondom die makelaars staat me nogal tegen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:29

Ik heb op de valreep een aankoopmakelaar in de arm genomen omdat ik de omgeving niet goed kende en dit appartement heel graag wilde hebben. Mijn ervaring is dus positief, want het is mij gegund en dat was zonder aankoopmakelaar niet gelukt, dat weet ik zeker.

Daihyo, wat een verschil. Dat hebben jullie mooi verbouwd.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:39

Ik lees nog steeds mee. Hoop ook ooit nog een huis te kunnen kopen met m'n man..
Maar al werkt hij fulltime en ik partime kunnen we maar een hypotheek krijgen waar je misschien een garage van kan kopen :(
Zitten nu al 20 jaar in een 2 kamerwoning.. in het begin prima, maar nu komen de muren toch wel vaak op me af. Maarja blijf hopen dat er nog wat gaat veranderen al betwijfel ik het

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:40

Dank je!

Vientje: geen ervaring met een aankoopmakelaar. Toen wij de huizenjacht zijn gestart zat er best druk achter. Dus we hebben gezegd: we proberen het een maand/6 weken zelf en anders zoeken we een aankoopmakelaar. Gelukkig troffen we bij de eerste bezichtiging een hele meedenkende makelaar (ja ze bestaan echt :+ ), die ons persoonlijk vanuit zijn aanbod huizen ging toesturen die bij ons pasten. Hij had een beetje medelijden met ons denk ik, omdat we ons huis uit moesten. Natuurlijk was het zijn aanbod, maar we hebben geen idee gehad dat hij ons een huis door de strot probeerde te duwen. Sterker nog, het huis dat we nu gekocht hebben heeft hij zelfs afgeraden vanwege het vele werk :+
We hebben tijdens de verbouwing nog een bloemetje gehad met een succes. Als we een aankoopmakelaar hadden ingeschakeld was hij het geweest. Gewoon omdat hij niet zo opdringerig was, maar oprecht was. En zo hier in de omgeving overigens ook bekend staat.
Maar goed, het is niet nodig geweest. We hebben alles zelf gedaan en onze financieel adviseur heeft het koopcontract nagekeken en de hypotheek geregeld.

Fique: in welke regio zouden jullie willen wonen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:36

Ik had geen makelaar maar toen alles qua hypotheek, notaris, papieren op me af kwam heb ik een achterneef die makelaar is ingeschakeld om toch zeker te weten dat alles wel helemaal goed ging. Dat dat gedeelte toen uit handen werd genomen vond ik wel heel fijn, want kreeg er nogal stress van.

Makelaar van de verkopende partij was ook echt een hork en had eigenlijk helemaal geen zin om met mij als particulier te praten. Was echt heel irritant.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:59

Wij hadden geen aankoop makelaar, mijn man kent het dorp waar we hebben gekocht heel goed.
Wij waren ook specifiek opzoek naar een huis in alleen dit dorp.

Ik wil nog 1 tip meegeven: een (heel laag) bod kan ook beledigend overkomen op de verkopende partij.
Onze reactie naar onze makelaar op een bod van heeel ver onder de vraagprijs was dan ook: wat denk je zelf? Hier gaan we niet eens op reageren en dat snap je zelf ook wel.

Uit eindelijk hebben deze mensen een realistischer bod gedaan was wel min of meer acceptabel was (meer dan 30K boven hun 1e bod). Maar de gunfactor was helemaal weg. Ik zou in staat zijn om 2 uur enkele reis te rijden om elk dingetje wat ze niet wilde overnemen (oa maatwerk raambekleding) weg te halen en naar de stort te brengen .
Nu hebben deze mensen eerst vertraagd met het aanleveren van de informatie voor het koop contract en vervolgens nog een week vertraagd "omdat ze geen tijd hadden om het te lezen". En toen hebben ze gezegd, nog voor het tekenen, "we willen het huis toch niet hebben".

Wij zijn overgestapt van makelaar en hopen nu meer succes te hebben met de verkoop

Wij hebben in het dorp waar we nu wonen best veel huizen bezichtigd. We zijn hele goede en hele slechte makelaars tegen gekomen.
Ons huidige huis had een hele slechte makelaar. Die man was te laat. De eigenaar had ons dus binnen gelaten en vol passie verteld over het huis en alle vragen die we hadden heeft hij beantwoord.
Toen we met die kennis soortgelijke vragen aan de makelaar stelde kregen we heel ander (onzin) antwoord wat van geen meter klopte.
De aanwezigheid van de eigenaar, en de info die we van hem kregen, was voor ons doorslaggevend voor het doen van een bod.

en wat Dailyho al zei: sommige makelaars die je treft bij woningen heb je echt wat aan. Is dit niet jullie huis? oh, maar dit en dit hebben wij in de verkoop en voldoet mogelijk ook aan jullie wensen.
Incl huizen die ze binnekort in de verkoop zouden krijgen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:47

Wat is een heel laag bod? Onze hypotheek adviseur gaf aan dat de vraagprijs niet heel realistisch was. Verkopende makelaar zei zelf dat het al lang te koop stond door de hoge prijs en slechte staat van onderhoud. Wij hebben gekozen voor een openingsbod van ongeveer 11% onder de vraagprijs zodat we wat ruimte hadden om te onderhandelen.
We hebben net zelf een mail gestuurd naar de makelaar met vraag om reactie. Verkoper vond ons bod te laag en heeft besloten eerst zelf het huis te laten opknappen.

(Er stonden recent nog 2 vergelijkbare woningen te koop die in veel betere staat van onderhoud waren maar voor dezelfde prijs als dit huis. Die waren zo verkocht. Deze staat al aantal maanden te koop. Een "af" huis redden wij niet kwa budget, maar zelf klussen wel, daarom hadden we interesse in dit huis als er iets van de prijs af kon)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:53

Ah dat is jammer Wendy15!

Dank jullie wel voor de ervaringen, heel fijn! Heel wisselend dus, dat is ook wat ik tot nu toe zelf proef. Op zich heb ik wel een aankoopmakelaar op het oog, maar die is nu verkoopmakelaar van het huis waar ik in geïnteresseerd ben dus dat schiet voor nu niet op :+ Is wel een situatie die wat inzicht geeft qua werkwijze/integriteit van ze, tot nu toe nog positief.

Ik heb sowieso wel een fijne en kritische hypotheekadviseur die iets verder kijkt dan de neus lang is en nu blijkt ook een goede inschatting te kunnen doen wat betreft taxatiewaarden enzo obv achtergrondinformatie. Dus vanmiddag eea met hem doorgesproken om een netjes realistisch bod te kunnen doen wat kans van slagen moet hebben- mits de verkoper niet denkt de kip met de gouden eieren te hebben met deze woning ondanks een aantal stevige 'maren' eraan := Dat laatste is nog onduidelijk voor mij obv van info makelaar versus achtergrond huis en info van wederzijdse kennissen :P dus tja, ze kunnen het te laag vinden, maar laag is vaak ook wel wat relatief idd net wat Wendy15 bedoelt...obv vraagprijs en verwachte taxatiewaarde is het zeer netjes.

Even een weekendje op broeden, maar denk dat ik maandag wel een bod uit ga brengen (voor Funda aan). Niet geschoten is altijd mis :+

Vind het maar niks dit spelletje, doe mij maar gewoon zeggen wat het kost en dan reageer ik wel alleen op huizen waarvan ik weet dat ik het geld ervoor heb. Afrekenen, inpakken en meenemen, net als in de winkel :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 00:12

Vaak is een realistisch bod te laag voor de verkopers.
Tenminste, wij hadden onze zoektocht begin dit jaar en dan zochten we naar vrijstaande huisjes met minimaal 3000m2 met liefst iets van een gebouwtje erbij voor stallen, liefst rond de 4 ton. Maar wat een bizarre bouwvallen krijg je dan voor ogen. Behang kwam met muur en al van de buitenmuur afkrullen, zijknat.. Scheuren in het fundament, lekke daken, rare indelingen, houten vloeren, vage vlekken op plafonds, volledig doorgerotte kozijnen.
Echt het geld niet waard. We hebben 19 bezichtigingen gedaan waarvan we maar 5 keer een bod hebben gedaan waarvan we bij 2 helemaal geen gevoel hadden.
Wij hadden geen aankoopmakelaar maar bleken achteraf gelukkig meer hypotheek te kunnen krijgen. Altijd fijn :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:11

Maar vrijstaand en zoveel grond met een gebouwtje erbij voor 4 ton vind ik ook niet realistisch klinken. Beetje afhankelijk van waar natuurlijk.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 12:05

Vientje, op basis van je verhaal zou ik een goede bouwkundige keuring laten uitvoeren

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:38

Gezien hier veel mensen op zoek zijn of recent een woning hebben gekocht, welke hypotheekadviseur zouden jullie aanbevelen? Mag online advies zijn, ik ben op zoek naar een goede prijs kwaliteit verhouding die goed mee kan kijken naar de beste hypotheek voor een starter en die vlot kan schakelen bij afsluiten.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:44

Ik ben erg tevreden over ikbenfrits. Van begin tot het eind duidelijk en niet te duur. Duidelijk dashboard waarop je alles kan terugvinden ook.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:50

Eulogy schreef:
Maar vrijstaand en zoveel grond met een gebouwtje erbij voor 4 ton vind ik ook niet realistisch klinken. Beetje afhankelijk van waar natuurlijk.

:') we hebben nu een vrijstaande woning gekocht, met 1,3 hectare grond, met twee schuren van 15*12 m en 7*10 m zonder grote gebreken.
Het kan wel, alleen niet in de populaire regios. Wij zijn net over de grens gaan kijken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:00

Eulogy schreef:

Nou dat is best wel realistisch hoor, afhankelijk van gebied.

Wij hebben nu een vrijstaande woning met 1.2 hectare gekocht ;) (Voor wat meer dan 4t) maar hebben meerdere woningen bekeken allemaal in die prijsklasse variërend in grond tussen 3500m2 -> 1.5 hectare

Wij zijn al 10 jaar bij onze hypotheekadviseur die is nu aangesloten bij Freek.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:03

Hutcherson schreef:
Eulogy schreef:

:') we hebben nu een vrijstaande woning gekocht, met 1,3 hectare grond, met twee schuren van 15*12 m en 7*10 m zonder grote gebreken.
Het kan wel, alleen niet in de populaire regios. Wij zijn net over de grens gaan kijken.
Ja in België inderdaad, maar dat het in Nederland niet is gelukt voor dat geld verbaast me niet.

Het kan vast best, in de goedkope regio's of dus inderdaad over de grens, maar je zegt toch zelf ook juist dat je voor die prijs bouwvallen tegenkwam in Nederland?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:05

Hutcherson schreef:
Eulogy schreef:

Ja in België inderdaad, maar dat het in Nederland niet is gelukt voor dat geld verbaast me niet. Je zegt dat een realistische prijs vaak te laag is voor de verkopers, maar als jullie steeds werden verboden (als ik het me goed herinner), dan was jullie bod waarschijnlijk dus niet realistisch want een ander is blijkbaar bereid meer te betalen.

Het kan vast best, in de goedkope regio's of dus inderdaad over de grens, maar je zegt toch zelf ook juist dat je voor die prijs bouwvallen tegenkwam in Nederland?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:22

Eulogy schreef:
Hutcherson schreef:
Ja in België inderdaad, maar dat het in Nederland niet is gelukt voor dat geld verbaast me niet.

Opzich hebben we 19 bezichtigingen gedaan bij allemaal huisjes die aan die eisen voldeden. Alleen staat van de huizen was gewoon bagger. Wij wilden niet naar het noorden. Daar waren wel mooie huisjes met goede lap grond te koop in goede staat. Alleen wilden we naar het zuiden.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:37

Hier in het oosten gaat 4 ton voor vrijstaand met een paar duizend vierkante meters grond ook niet lukken hoor. Of je moet pachtgrond willen, maar dan betaal je zo 1000 euro per maand voor de grond.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:01

Hutcherson schreef:
Het kan wel, alleen niet in de populaire regios.

Da's altijd lekker om te roepen als het jou zelf wel gelukt is :D Maar... Over het algemeen, is het in Nederland, gemiddeld genomen, niet realistisch.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:38

IndianSu schreef:
Hier in het oosten gaat 4 ton voor vrijstaand met een paar duizend vierkante meters grond ook niet lukken hoor. Of je moet pachtgrond willen, maar dan betaal je zo 1000 euro per maand voor de grond.

Voor pachtgrond krijg je te maken met andere hyootheekeisen en moet je meer kunnen lenen dan de vraagprijs voor het huis. Voor een huisje van nog geen 4 ton met pacht moest je 6 ton kunnen krijgen wilde de bank die 4 ton willen verstrekken.