[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:38

Weet er iemand of er over de boete-clausule uit het koopcontract nog belasting geheven wordt? Kan zijn dat wij ermee te maken gaan krijgen, en ben eigenlijk wel benieuwd of het bedrag per dag te laat leveren ook het echte bedrag is of dat de belastingdienst er nog de helft af haalt.

juval

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:15

geen idee Neon, maar het klinkt wel als een vervelende situatie. balen..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:06

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:15

Mooi fris huis Juval!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:33

Leuk huis hoor Juval!

Voor de mensen die hier al een keer bouwtechnisch hebben laten keuren: hoe lang duurde het voor jullie het rapport in handen kregen? En liet de keurmeester tijdens de keuring ook al het een en ander los? Maw: weet je tijdens de keuring zelf al een beetje in welke lijnen er nog wat moet gebeuren?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:47

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:56

Erg leuk huis Juval. Het lijken fijne ruimtes,lekker licht en veel potentie.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:59

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:03

Cayenne schreef:
Leuk huis hoor Juval!

Voor de mensen die hier al een keer bouwtechnisch hebben laten keuren: hoe lang duurde het voor jullie het rapport in handen kregen? En liet de keurmeester tijdens de keuring ook al het een en ander los? Maw: weet je tijdens de keuring zelf al een beetje in welke lijnen er nog wat moet gebeuren?

als je degene hebt die wij hebben/hadden, die verteld in principe alles wat je wil weten tijdens en na de keuring . ik vermoed dat dat met de meeste keuringen wel zo is , dus mondelinge overdracht tijdens en na het keuren ,met mogelijkheid tot vragen stellen, tijdens en na het keuren.
rapport weet ik niet, hebben we tot nog toe nog niet laten maken ivm te veel problemen met de huizen die we hebben laten keuren .
maar ik vermoed dat dat op vrij korte termijn wel beschikbaar zou moeten zijn ,

Juval, hoewel het niet mijn stijl huis is, kan ik me echt niet voorstellen dat dat huis lang te koop gaat staan .... komt heel ruimtelijk en licht open met mooie omgeving en goeie ruimtes in en om het huis...

Themba, lijtk me ook gene verkeerd huis, maar van jou? dan is het wel balen ...

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:08

Cayenne schreef:
Themba schreef:
Mocht iemand nog een leuk huis zoeken in vaassen!!!

http://www.veilingbiljet.nl/show_veiling.asp?id=27232

Oei, een executieveiling.. Is het huis van jou, Themba?
Zoja: sterkte! Lijkt me heel moeilijk.

Haha huis is van mij en mijn broer maar wij wonen er niet. Erfenis kwestie en wij zijn juist degene die er beslag op hebben gelegd! ! Ex van mijn opa woont erin en na zeven jaar rechtzaken en positieve uitspraken voor ons wil ze er niet uit dus nu maar zo zijn er klaar mee!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:09

Sonja, het is idd dezelfde :j Woensdag laten we keuren.
Ik dacht dat het rapport er eigenlijk standaard bij zat, maar dat is dus niet zo? Dus wanneer er teveel aan moet gebeuren is er ook geen raport meer nodig?

Oh Themba, dat kan natuurlijk ook nog! Wat een rotsituatie zeg!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:17

stel dat je nou woensdag door dat huis gaat met hem , dan benoemt hij vrijwel alles wat hij ziet , dus alle manco's die hij ziet , krijg je direct te horen , eventueel met gevolgen van die manco's er bij en of het boel veel werk is of niet (of de hoeveelheid werk/geld die het kost komt naderhand)
maar stel dat er dus idd een compleet nieuw dak op moet en hij komt nog een bak ellende tegen en jullie hebben zoiets van "dit gaat ons veel te ver qua klussen en investeren" dan kun je volgens mij idd net zo goed zeggen "laat dat rapport maar zitten , want dit is te gek"
maar je hoeft niet te wachten op het rapport om te weten wat er aan het huis schort, dat weet je woensdag gelijk al.
wij hebben tot nog toe alleen maar laten keuren + mondelinge overdracht, rapport doen we pas als we uit de onderhandelingen komen , of als de onderhandelingen het vereisen , eerder niet .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:21

Bedankt voor de info, Sonja!
Was de makelaar van de verkopende partij er ook bij aanwezig? Lijkt me aan de ene kant niet heel handig namelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:35

hier is ie er meestal niet bij, laatste keer wel, maar die bemoeide zich er verder totaal niet mee, bouwkundige in kwestie zal zich trouwens echt niet inhouden omdat de makelaar er bij is hoor, die meld gewoon wat ie ziet en hoe het is , en jullie hoeven je ook echt niet in te houden als ie er bij loopt,
makelaars zijn echt wel wat gewend en anders wennen ze er maar aan ;)

mocht een makelaar het vervelend vinden, dan weet de bouwkundige dat over het algemeen wel in de kiem te smoren :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:41

als ik verkoper zou zijn, zou ik denk ik wel willen dat mijn makelaar erbij is.

mijn ervaring is ook dat een bouwkundige meteen van alles over het huis en de eventuele mankementen kan vertellen. dat vond ik destijds wel fijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:09

Juval, ja dat snap ik, maar in wezen betalen wij voor de bouwtechnische keuring en moet dat ten voordeel zijn van ons. Zo'n makelaar en de verkoper profiteert dan in wezen toch ook van de keuring? Of denk ik nou helemaal verkeerd :P We zijn een beetje bang dat de makelaar ook de info van een bouwtechnische keuring tegen ons kan gebruiken, mochten we gaan bieden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:29

ligt aan de staat van het huis, een bouwkundige zal tijdens de keuring vooral aangeven wat er loos is, niet wat er zo geweldig is , makelaar krijgt vooral de problemen mee, naderhand praat je nog even na met de bouwkundige en krijg je uitgebreidere info , kun je nog eens wat dieper in gaan op zaken , maar vooral, krijg je een completer beeld van wat de bouwkundige heeft gevonden en wat hij er van denkt in de zin van wat het huis nodig heeft kwa klussen, wat dat gaat kosten en wat hij denkt dat het huis waard is qua prijs. Daar is de makelaar dan weer niet bij :n

ik denk niet dat een verkoopmakelaar zoveel voordeel gaat halen aan het bijwonen van die keuring, meer dat ze een veel beter inzicht krijgen in wat er schort aan de woning en dat ze de verkopende partij op zich beter kunnen adviseren in wat te doen met een eventueel bod... als jullie een bod doen wat flink onder de vp ligt, puur omdat er aardig wat dingen opgelost moeten gaan worden, weet hij dat dat bod misschien niet eens zo gek is , omdat hij de problemen mee heeft gekregen

mij is opgevallen dat makelaars (doen of?) ze weinig verstand van bouwkundige en structurele zaken hebben , de keuring van een huis waar we serieus mee bezig waren , maar we niet verder mee gegaan zijn na de keuring is een week na die keuring 16.000 euro gezakt in vp omdat de vp gewoon veel te hoog was voor de staat van het huis. (stond toen 3 weken te koop)

maar al met al, een bouwkundige is niet gek en zal redelijk neutraal reageren over de positieve zaken tijdens de keuring en de negatieven benoemen, , hij loopt daar voor jullie, niet voor de verkopende partij.
met de bouwkundige die jullie meenemen zou ik me er niet te druk over maken , die loopt daar echt voor jullie

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:49

Bij ons heeft afgelopen week de bouwkundige keuring plaatsgevonden voor ons eigen huis. Hier was de makelaar niet bij aanwezig, wel de koper. Het is dat ik specifiek gevraagd heb of er nog opvallende zaken waren want tijdens de keuring liet hij niks echt los. Kan ook komen omdat ik met de koper in gesprek was. Op zich goed om te horen wat er mis is, niet dat we er nog iets aan gaan doen maar wel beetje bang dat koper erop afketst. Hoewel hij dan geen huis moet kopen van meer dan 50 jaar oud, dan kun je gebreken verwachten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:33

Tamara, lijkt mij dat ze vooral willen weten of er tekenen zijn van manco´s aan de fundering of aantastingen door ongedierte etc
je poedersuiker van ene ouder huis idd niet verwachten dat het in nieuwbouw staat is , wij kijken vooral oudere huizen en tis voor ons ook echt checken of het structureel in orde is en er geen idioot veel grote klussen aan zitten waardoor je bij wijze van, net zo goed kunt gaan nieuw bouwen :+

dus zolang er geen echt idioot hoge kosten aan zitten te komen, zou ik me nog niet direct al te veel zorgen gaan maken .

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:56

Hoi allemaal, wij zijn inmiddels verhuisd, en onze oude woning is vorige week opgeleverd. Drukke tijd, maar ik ben erg blij dat alles goed verlopen is en ga nu lekker genieten van het nieuwe huis. Bleek dat we nog geluk hebben gehad, want twee weken later was het huis aan anderen verkocht geweest. Onze nummer twee staat nog steeds te koop en is in prijs gezakt zag ik.

Als ik alles van tevoren had geweten was ik hier nooit aan begonnen maar ik ben erg blij dat we ons droomhuis hebben gevonden!

Ik lees nog wel mee hoor, en als ik ergens kan helpen zal ik dat doen. Veel succes allemaal met kopen en verkopen!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:03

Cayenne schreef:
Leuk huis hoor Juval!

Ik heb de hele keuring met die man meegelopen en hij heeft alles laten zien en uitgelegd. Heel fijn! Het rapport hadden we na een dag op de mail, inclusief een stuk of 150 foto's. De makelaar heeft voor ons alleen de deur open gedaan en is hem toen weer gesmeerd, maar dat doet ze wel vaker, dus ik weet niet of dat normaal is :+

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:03

@Neon: boete?! Ik dacht dat jullie alles in kannen en kruiken hadden??

Hier is de offerte binnen. Vandaag even alle stukken bij elkaar scharrelen en terugsturen.... spannend!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:49

Zoals het er naar uit ziet hebben wij wel alles in kannen en kruiken (hoewel de hypotheek nog geregeld moet worden, maar dat is maar een formaliteit als ik de hypotheek mannen moet geloven, omdat wij lang niet lenen wat we kunnen lenen), alleen vanaf de verkoper kant is niet alles in kannen en kruiken. Is wel van horen zeggen overigens, maar hij heeft nog steeds niets anders, ook niet voor zijn bedrijf, scheiding is ook nog niet rond, en er zijn ook kinderen in het spel waar jeugdzorg zich ook mee bemoeid.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:59

aiii.... Dus de datum die genoemd wordt als overdrachtsdatum in het koopcontract gaat niet gehaald worden?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:01

Is de boete niet voor de koper als hij niet met het geld over de brug komt?