Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:03

Mooi! Is dat een wintergroene clematis?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:40

Die heb ik ook, wel een formaatje kleiner. Bij mij staat ie ook al een tijdje mooi te bloeien. :j
En ja, die is wintergroen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:01

Yep, Clematis Armandii Snowdrift. Helaas hij ruikt nu niet, is te koud |(
Heeft zelfs met enige schade de vorige winter overleefd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:25

Ik heb een boom achter mijn huis staan, geen idee wat voor boom.
Maar die zaadjes noemen wij altijd helicoptertjes...

Door de droogte is die boom heel veel zaad gaan aanmaken en in de rondte gaan strooien ergens in juli/augustus.
En nu stikt het in mijn tuin van die kleine spruiten... Is dat een kwestie van één voor één plukken? Of verdwijnen ze vanzelf? Lijkt me eigenlijk niet...

Het zijn er echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel. Kan ik wachten tot de boel op de kop gaat? Of moet ik eerder maatregelen nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:29

Esdoorn/Acer.
Laat die dingen altijd uitkomen en trek ze dan uit.
Dus dat wordt een ochtendje }>

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:31

Een voor een plukken is voor nu de beste manier. Mijn ouders hebben ook zo'n boom in de tuin, en wij zijn met z'n 4ren 2 hele dagen bezig geweest ze weg te halen...

De beste manier is in het najaar alles met een bladzuiger op te zuigen, maar daar is het nu een beetje te laat voor

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:32

Janine1990 schreef:
Ik heb een boom achter mijn huis staan, geen idee wat voor boom.
Maar die zaadjes noemen wij altijd helicoptertjes...

Door de droogte is die boom heel veel zaad gaan aanmaken en in de rondte gaan strooien ergens in juli/augustus.
En nu stikt het in mijn tuin van die kleine spruiten... Is dat een kwestie van één voor één plukken? Of verdwijnen ze vanzelf? Lijkt me eigenlijk niet...

Het zijn er echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel. Kan ik wachten tot de boel op de kop gaat? Of moet ik eerder maatregelen nemen?

Aah.. de esdoorn. Ik heb hier ook 3 esdoorns naast het huis.
Gewoon een dagje kwaad maken en alles wegtrekken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:36

Vjestagirl schreef:
Een voor een plukken is voor nu de beste manier. Mijn ouders hebben ook zo'n boom in de tuin, en wij zijn met z'n 4ren 2 hele dagen bezig geweest ze weg te halen...

De beste manier is in het najaar alles met een bladzuiger op te zuigen, maar daar is het nu een beetje te laat voor

Denk je? :')

Wel geprobeerd trouwens... In de herfst... maar het was nat en dat ding zoog werkelijk alles op... :\ En toen kreeg ik ruzie met de zak. Toen zette ik 'm op blazen en toen blijf hij alles ALLE kanten op. Dus opgegeven :')

Naaah... dit is balen jonges... Ik denk niet dat ik het red in één ochtend ben gedeeltelijk ziek. Dus moet rustig aan doen. }:0 Eerst maar zien dat mijn tuintje weer wat droog wordt...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:38

Janine1990 schreef:
Vjestagirl schreef:

Denk je? :')

Wel geprobeerd trouwens... In de herfst... maar het was nat en dat ding zoog werkelijk alles op... : En toen kreeg ik ruzie met de zak. Toen zette ik 'm op blazen en toen blijf hij alles ALLE kanten op. Dus opgegeven :')

Naaah... dit is balen jonges... Ik denk niet dat ik het red in één ochtend ben gedeeltelijk ziek. Dus moet rustig aan doen. }:0 Eerst maar zien dat mijn tuintje weer wat droog wordt...

Volgende week wordt het weer mooier weer. Ik werk élke dag een kwartiertje in de tuin. Hiermee houd ik alles perfect op orde, en een kwartiertje is altijd wel te doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:39

Als ze wat groter zijn is het makkelijker. Dus wellicht nog even wachten en gewoon af en toe iets weghalen als je er toch langs komt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:42

Hangt af van de staat waarin ik verkeer :P Ik ben lichamelijk ziek. En ga volgende week wat meer uren werken dan deze week. Dus moet mijn rust wel nemen op de vrije momenten.

Tuin ligt hier vrij laag, dus ik betwijfel of het volgende week donderdag ofzo weer droog is. Komen we snel genoeg achter, ben zo klaar met dit rotweer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:49

Ik denk niet dat je hier om de hoek woont (Wageningen)? Anders wil ik wel komen plukken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:50

Nope... not at all... Groningen is tha place to be :)

Waarom zou je vrijwillig willen plukken? Doe je er iets mee?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:02

Ik heb vandaag bij de Lidl een paar fruitstruikjes meegenomen. Ze gaan dit jaar in een pot in de tuin aangezien we in het najaar onze nieuwe kavel krijgen. Hopelijk laat ik ze overleven en geven ze al wat vrucht deze zomer. En dan kunnen ze in het najaar naar hun permanente plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 07:58

Ik vind boomstekjes plukken gewoon heerlijk rustgevend :')

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:53

Ik heb een acer in de voortuin :+ Maar die stekjes zijn ook nooit opgevallen :o Of de wind staat gewoon goed... Al bedenk ik mij onder het typen dat ik manlief vorig jaar een paar keer de bladzuiger heb zien pakken :Y)

Buurman heeft in de achtertuin diverse acers, maar geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:08

Niet alle esdoorns zijn scheutig met het rondstrooien van zaden. Mijn Dissectum laat er hoogstens een of twee los.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:37

idinn schreef:
Ik vind boomstekjes plukken gewoon heerlijk rustgevend :')

Aaah oke, ik dacht anders verzamel ik ze en stuur ik ze op als je er belang bij hebt haha.
Maar dat is niet het geval zeg maar.. :P

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:27

Morganlefay mooie clematis !
Zo eentje zou ik ook wel willen.
Weten jullie welke soort lang bloeit?

Idinn ik heb ook nog stekjes voor je die je uit mag trekken. :')

Vandaag de nieuwe plantjes in de tuin gedaan.
Wat zijn ze nog klein, ik hoop dat ze niet vertrapt gaan worden.
De vlinderstruik was maar 3€ en twee kleurig dus ik vond het een poging waard.
Ze krijgen wel meteen goed water :7 Gelukkig stopt het volgende week met regenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:25

Clematissen hebben allemaal een bepaalde bloeiperiode het is dus of of. Of het voorjaar of de herfst. De groenblijver is een vroege. De geelbloemige soorten bloeien in de late zomer en gaan door tot de vorst.
Maar dat zijn echte lastpakken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:49

M'n border is in aanmaak, morgen komen de randen! Dan nog aarde en de plantjes natuurlijk :D
Nu maak ik mij alleen nog zorgen om de katten :\ Ik ben bang dat ik straks een paar honderd euro heb uitgegeven voor een verhoogde kattenbak ipv een planten border...
Dus ik ben niet anders dan aan het bedenken hoe ik de katten uit de border kan houden. Ze mogen er best in slapen of zo, maar niet kakken en graven! Ik zal de eerste paar weken, als de plantjes er net in staan, de border overdekken met gaas, zodat de plantjes de tijd krijgen om te groeien en te wortelen. Maar ook daarna wil ik niet dat de katten er in graven.
Heb al heel wat google uurtje er op zitten om katten uit de tuin te weren. Nu is het zo dat het mijn eigen katten betreft, die de tuin niet uit kunnen ivm stroomdraad.
Vandaag zag ik iets en dat was al een idee wat ook al een poosje in mijn hoofd speelt: kippengaas op de border leggen, gaten er in knippen waar de plantjes staan en dan een dus laag bv boomschors of mss cacaodoppen?? Iemand hier ervaring mee?

karin1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:02

Of gewoon zorgen dat de bodem volledig bedekt is . Is nog mooier ook ^^. Oftwel bodemkruipers..

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:42

Goed idee, maar nadeel van kippengaas is dat je ook niet meer iets makkelijk kan veranderen of aanvullen, want er zal best wel iets niet aanslaan of te groot worden. Volsteken met sateprikkers? Als het na een tijd volgroeid is, kan je ze weer verwijderen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:58

karin1985 schreef:
Of gewoon zorgen dat de bodem volledig bedekt is . Is nog mooier ook ^^. Oftwel bodemkruipers..

Dat is zeker de bedoeling! Maar dat heeft tijd nodig en moeten het planten zijn die ook in de winter bedekkend zijn :)
Of mss dat ik 's winters het gaas er weer overheen moet doen, maar fraai is anders -O-

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:59

Ceetje_bokt schreef:
Goed idee, maar nadeel van kippengaas is dat je ook niet meer iets makkelijk kan veranderen of aanvullen, want er zal best wel iets niet aanslaan of te groot worden. Volsteken met sateprikkers? Als het na een tijd volgroeid is, kan je ze weer verwijderen.

Saté prikkers was ook een van mn ideeën! Iemand ervaring of dit echt helpt? Is wel wel vrij simper te realiseren natuurlijk :)