Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:35

Een aparte bankrekening openen en daar naar rato maandelijks geld op storten. Die rekening gebruiken voor alle gezamenlijke kosten zoals de woonlasten boodschappen en apparatuur. Hebben jullie bijv beide een auto betaalt ieder voor de zijne hare.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 02:41

Ja hier ook naar rato.
Wij hebben ook vastgelegd dat ik kosten koper heb betaald. En testament voor het huis regelen we gelijk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:06

Ligt er ook een beetje aan hoe groot het verschil is en wat de gezinssituatie is.

Vanaf huis 2 zijn wij met de zakgeldmethode gaan werken. Alles op een hoop, daar de vaste lasten van betalen en beide krijgen hetzelfde bedrag aan zakgeld.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:10

Naar rato hier ook. 1:3 en 2:3 Al betaal ik mijn pony helemaal zelf dus zit het daarmee zeker op 40/60.
Hij verdient 1.5 keer zoveel en kan dus ook meer sparen dan ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:15

Ja maar je pony is jóuw luxe, daar hoeft hij niet aan mee te betalen toch? Dat hebben wij nooit meegenomen in de berekening, want die zijn van mij en dus mijn kosten.
Bij ons was het nettosalarissen, dat delen en wat er voor jezelf overblijft moet je maar kijken wat je er mee doet. Bij mij gaat het grootste deel inderdaad naar dingen als de paarden, telefoonabo, motor. Míjn luxe zeg maar.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:29

Daihyo schreef:
Ja maar je pony is jóuw luxe, daar hoeft hij niet aan mee te betalen toch? Dat hebben wij nooit meegenomen in de berekening, want die zijn van mij en dus mijn kosten.
Bij ons was het nettosalarissen, dat delen en wat er voor jezelf overblijft moet je maar kijken wat je er mee doet. Bij mij gaat het grootste deel inderdaad naar dingen als de paarden, telefoonabo, motor. Míjn luxe zeg maar.

Ja en nee, want hij gaat net zo graag naar m toe. De katten en de hond doen we ook samen. En pony is pas 3 jaar terug gekocht. Toen woonde we al 5 jaar samen.

Vind t overigens niet erg hoor. Maar wellicht dat in toekomst het toch wel op 1 hoop gaat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:30

Hier ook paarden zijn mijn hobby, mijn verantwoordelijkheid .. ik spaar weinig door m’n paarden :+ maar goed vriendlief die heeft eens in de zoveel jaar een auto uitspatting _O- hij betaalt iets meer per maand omdat zijn auto in onze gezamenlijke verzekering zit en hij persé het snelste internet abonnement wil. Verder pakken we eigenlijk altijd mijn leaseauto als we ergens heen gaan.

Hij moet ook sparen voor zijn eigen pensioen en daar gaat ook zo’n 1000 euro per maand heen omdat hij een achterstand heeft ivm te laat begonnen. Uiteindelijk houd hij alsnog meer over per maand maar zitten we bruto nagenoeg gelijk qua loon _O-

Conclusie paarden zijn duur..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:41

Ik onderbreek even jullie gekeuvel voor dit bericht van de NOS over makelaars die aan koppelverkoop doen.
Wat uiteraard verboden is.

Makelaars doen aan koppelverkoop: 'louche' en 'machtsmisbruik' - https://nos.nl/l/2487121

Voor de (ver)kopers hier, en alle meelezers

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:41

Tja net als spelletjes tussen makelaars. Wij hebben gekocht zonder aankoopmakelaar en bij zeker een bieding weten we dat dit speelde. Je doet er weinig aan en ontkennen doen ze het allemaal

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:17

Doubtless schreef:
Ligt er ook een beetje aan hoe groot het verschil is en wat de gezinssituatie is.

Vanaf huis 2 zijn wij met de zakgeldmethode gaan werken. Alles op een hoop, daar de vaste lasten van betalen en beide krijgen hetzelfde bedrag aan zakgeld.

Wij doen eigenlijk hetzelfde. We hebben elk eigen bankrekeningen, vaste lasten gaan uit een gezamelijke rekening, sparen gaat naar gezamelijke spaarrekening, ieder heeft een eigen beleggingsrekening, en we hebben een vast bedrag als "zakgeld" vast gesteld. Kosten voor alle dieren dus ook de paarden, gaan van ons gezamelijk af/ worden meegerekend met de vaste lasten. Tuurlijk zijn het meer mijn paarden dan die van mijn partner, maar uiteindelijk hebben we samen de beslissing genomen om ze te kopen (had er 1, nu 3), we zijn gezamelijk de lasten aangegaan. Denk dat we beide ook wel gemakkelijk zijn wat betreft het geld is op 1 stapel en is van ons, niet van mij of hem. We werken samen naar een goal. Mocht hij iets willen kopen dat meer is dan het maandelijkse "zakgeld" dan overleggen we dit en idem voor mij.

Overigens nog een andere vraag; wij krijgen pas 1 maart volgend jaar de sleutels. Voor het aanvragen van de hypotheekrenteaftrek door middel van een voorlopige aanslag, gezien de tijd nodig om het te verwerken, kan dit al voor het moment van de officiële overdracht worden aangevraagd? Dus dat in de voorlopige aanslag je aangeeft dat zeg per 1 maart het huis van ons is met de kosten voor de aftrek, zodat de eerste maand dat je de hypotheek betaald, je ook gelijk al de maandelijkse voorschot kunt krijgen? Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat? Of is het pas nadat je daadwerkelijk eigenaar bent geworden, dat je het überhaupt kunt aanvragen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:01

Ja hoor, dat kan gewoon.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:23

Wij hebben jaren geleden dezelfde makelaar bewust gekozen als waar we ons huis kochten omdat we het als zeer prettig contact hadden ervaren en nu heb ik bij de verkoop van mijn huis weer deze makelaar gekozen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:09

Hier allebei een eigen rekening. Man betaald het huis (is ook van hem, we zijn geregistreerd onder strikte voorwaarden) en ik doe bijna altijd boodschappen, kleren voor de kinderen, dingen voor in huis. Ik werk ook een heel stuk minder maar hij kan dit doen omdat ik veel taken thuis op me neem dus daar betaald hij ook naar. }:)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:54

Dank jullie wel voor de reactie. Wij zullen dan inderdaad gaan voor naar rato.
Vind ik best wel even spannend met het paard merk ik. Dat zijn flinke kosten in de maand, maar ook daar goed over hebben met elkaar dat ik dat spannend vind. Hebben wel berekend dat we het samen in ieder geval goed kunnen betalen maandelijks.

Voor meer mensen herkenbaar die gingen verhuizen dat je al heel ver van tevoren over dingen aan het nadenken bent en je het liefst precies al weet hoe alles gaat verlopen? :')
Ik zit al een paar weken over het volgende na te denken:
1 februari krijgen we de sleutel van ons huisje. In het beste geval kan ik met de verhuurder/ nieuwe huurder afspraken maken dat ik dan bijvoorbeeld nog 2 dagen de huur betaal.
Of mogelijk kunnen we wel vast spullen in ons nieuwe huis brengen die week.
In het slechtste geval kan dat niet. Ik twijfel of ik dan tzt de maand februari nog mijn huidige appartement zal huren of mijn spullen verhuizen naar mijn broer.
Ik vind het ergens heel erg zonde om nog een gehele maand huur te betalen terwijl ik met 2 dagen het huis leeg en schoon kan hebben...
De huurbaas heeft overigens al aangegeven dat het tzt zeker te overleggen is. Dus ik moet ook niet zo moeilijk denken ghehe....

Toch vervelend dat ik het dan niet 100% los kan laten :') Terwijl het duurt nog bijna een halfjaar..

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:14

Heel kenbaar hoor Felien! Hier dus de sleutel pas 1 maart en huren ook op het moment. Vanwege verbouwen enzo hopen we max 2 maanden te overlappen dus 1-2 maand dubbele lasten maar overal in spreadsheets budgetten zetten en hoeveel we nodig hebben en wat als dit en wat als dat. Duurt nog een ruime 6 maand maar dan ben je toch druk al bezig met hoe de dag eruit gaat zien. Afspraak met makelaar staat al rond 1 uur/ half 2 dus zit zelf al te denken van zo laat is het ons huis, zo laat kunnen we er door lopen. We zitten te denken om al een bed mee te nemen zodat we er de eerste nacht in ons huis kunnen slapen haha! Wel heel leuk! Maar komt wel veel bij kijken gelijk.

KmbrlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:21

Lotte_Wessel schreef:
Heel kenbaar hoor Felien! Hier dus de sleutel pas 1 maart en huren ook op het moment. Vanwege verbouwen enzo hopen we max 2 maanden te overlappen dus 1-2 maand dubbele lasten maar overal in spreadsheets budgetten zetten en hoeveel we nodig hebben en wat als dit en wat als dat. Duurt nog een ruime 6 maand maar dan ben je toch druk al bezig met hoe de dag eruit gaat zien. Afspraak met makelaar staat al rond 1 uur/ half 2 dus zit zelf al te denken van zo laat is het ons huis, zo laat kunnen we er door lopen. We zitten te denken om al een bed mee te nemen zodat we er de eerste nacht in ons huis kunnen slapen haha! Wel heel leuk! Maar komt wel veel bij kijken gelijk.

Wij hadden een luchtmatras mee voor de eerste nacht :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:27

Je kunt niet je huurhuis op dezelfde dag opzeggen alsdat je de sleutel van je nieuwe huis krijgt. Ik zou dat zeker een maand laten overlappen. Je moet je nieuwe huis eerst nog schoonmaken en ms wat klussen. Dan je spullen verhuizen en je huurhuis schoon opleveren.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:53

pillow schreef:
Je kunt niet je huurhuis op dezelfde dag opzeggen alsdat je de sleutel van je nieuwe huis krijgt. Ik zou dat zeker een maand laten overlappen. Je moet je nieuwe huis eerst nog schoonmaken en ms wat klussen. Dan je spullen verhuizen en je huurhuis schoon opleveren.

Ja precies! Daarnaast betaal je je huur vaak vooruit, dus zeg 1 september voor hele maand september, terwijl de hypotheek voor september bijvoorbeeld 30 september pas wordt afgeschreven, dus aan het einde van de maand. Dus zelfs met 1 maand overlap, betaal je op GWE na, geen dubbele kosten. Maar inderdaad zou ik ook zeggen minimaal een paar weken. Huur appartement moet ook weer vloer eruit, lampen weg, gordijnen weg halen, alle gaten vullen en moet het weer wit verven. Zal me ook wel allemaal wat tijd kosten :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:15

pillow schreef:

Ligt natuurlijk aan de situatie. Als je alleen hoeft te poetsen in je huurwoning kan een week overlap ook gewoon voldoende zijn... Scheelt toch weer 3 weken dubbele lasten.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:43

Ik hoef inderdaad niet zoveel gok ik. Spullen eruit en schoonmaken. Vloer eruit / verven etc hoef ik denk ik niks mee. was bij mij ook zoals t was toen ik erin ging. Huur t van een bekende.

Maar wel fijn dat mijn gedachtes herkenbaar zijn haha.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:32

Hier doen we alles op een hoop en de zakgeld methode. We verdienen ongeveer hetzelfde alleen werk ik minder omdat ik extra bij de kleine ben. Dat is ook zijn keuze, zou het onzin vinden als ik dan minder te besteden heb. Daardoor kan hii namelijk werken. Mijn man heeft een iets duurdere kleding smaak en heeft een jaarkaart voor voetbal. Ik ga weer meer met vriendinnen een hapje eten of borrelen. Grote dingen overleggen we. Mede omdat het leven duur is momenteel met een jong kind en we minder werken dan voorheen en de lasten hoger zijn geworden.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:57

Hoi!
Ik hoop dat ik hier mee mag praten, want ik heb het niet meer van de stress haha
Ik heb afgelopen maandag een bod uitgebracht op (hopelijk) mijn eerste huis. De verkoper verblijft momenteel in de USA en dus gaat het allemaal heel erg traag (voor mijn gevoel) met de communicatie. Het wachten op een antwoord terug is mentaal slopend en het helpt niet dat de makelaar de advertentie heeft ververst en er dus wellicht meer kijkers komen en ik dus potentieel concurrentie zal hebben. Ik was de eerste kijker bij het huis en ook de eerste die een bod heeft uitgebracht.

Ik vind het allemaal maar erg stressvol en moet er niet aan denken die nog een paar keer te moeten meemaken in het geval dat het niet doorgaat. Ik houd me maar voor dat het uiteindelijk het vast allemaal waard is geweest.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:51

Spannend! Weet je wel wanneer je iets hoort over je bod?
Ik weet nog wel dat ik altijd super nerveus was en vaak teleurgesteld als de makelaar dan weer even over tafel smeet dat we t niet geworden waren en met een halve ton overboden waren. Gekmakend!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:12

Nee geen idee, ben van plan morgen weer even te vragen hoe het ermee staat maar heb niet het idee dat ik deze week nog iets te horen krijg. Die onzekerheid vind ik erger dan als ze gewoon een datum zouden prikken en zeggen 'dan hoor je het'

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:32

Je kunt zelf ook voorwaarden stellen door aan te geven dat je bod staat tot een bepaalde dag en tijdstip. Dan verleg je de druk naar de verkoper.