Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:03

Toch gewoon in die kweekpot houden ben ik bang. Je ziet vaak dat mensen hydrokorrels onderin de sierpot doen en daar dan rechtstreeks in planten, zodat daar overtollig water kan verzamelen. In feite maak je daarmee alleen de pot ondieper.

Een kweekpot die niet mooi in de sierpot past knip ik de rand af als hij net te groot is, of ik vul de sierpot met hydrokorrels als de kweekpot te klein is. Of verpotten naar een grotere kweekpot als dat kan.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:03

ik wil toch even wat delen met jullie... :Y) ik wilde de baby’s van m’n pannenkoekenplant eruit halen.
Afbeelding
dus ik til de pot op om hem om te keren zodat ik bij de wortels kan... hallo. onderste boven baby? :')
Afbeelding
er zitten ook gewoon blaadjes aan hahaha. (waarom de foto’s opeens gedraaid staan weet ik ook niet sorry)

emilie

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:07

Haha! Wat een eigenwijsje!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:36

rollyjogered schreef:
ik wil toch even wat delen met jullie... :Y) ik wilde de baby’s van m’n pannenkoekenplant eruit halen.
[ [url=m/vzsIda.jpg]Afbeelding[/url] ]
dus ik til de pot op om hem om te keren zodat ik bij de wortels kan... hallo. onderste boven baby? :')
[ [url=m/4Uvvib.jpg]Afbeelding[/url] ]
er zitten ook gewoon blaadjes aan hahaha. (waarom de foto’s opeens gedraaid staan weet ik ook niet sorry)

Huh :))!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:18

pfff sorry maar dit keer ga ik even niet op iedereen reageren, druk druk druk :')
Ik lees wel bij want er komen teveel mooie planten voorbij en ik mis de aardappel ook nog!! *\o/*
(en reageer evt toch nog bij...)

Vandaag snel naar een ander TC geweest en er is meer in mijn kar terechtgekomen dan verwacht....
Eindelijk een (dwerg)bananenplant!
En een erwtje hadden ze niet maar ik heb iets gelijkaardig meegenomen.
En vergeet vooral de begonia, vijgenboom en roos van Jericho niet _O- _O-

Afbeelding

Afbeelding

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:26

_San87_ schreef:
Ik kan de wortels wel uit m'n ficussen kijken :)). Maar goed, geduld. De stekken groeien wel.

Mijn ficus heeft worteltjes gekregen op water!!!! *\o/* *\o/*
De jouwe nog niets?

Emilie: Grote potten moet je goedkoop in de action halen en in supermarkten in de zomersolden :j :):)

Black_kelpie: Die caladium hun kleuren zijn echt prachtig!!
Door jou ben ik er eens naar gaan kijken in het TC, die kleuren zijn echt zo speciaal! :+:

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:26

Tanya schreef:
black_kelpie schreef:
Ik zou trouwens wel uitkijken met rechtstreeks in een sierpot planten. Begonia heeft best wel wat water nodig, maar als de wortels in het water blijven staan gaan ze wel makkelijk rotten.

Wat zou een betere optie zijn?

Ik heb mijn stippenbegonia in een grotere kweek pot gezet. Deze staat in een normale pot op een laagje hydrokorrels (eigenlijk meer esthetisch).

Zo kan het water makkelijk weg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:27

tessyke schreef:
_San87_ schreef:
Ik kan de wortels wel uit m'n ficussen kijken :)). Maar goed, geduld. De stekken groeien wel.

Mijn ficus heeft worteltjes gekregen op water!!!! *\o/* *\o/*
De jouwe nog niets?

Emilie: Grote potten moet je goedkoop in de action halen en in supermarkten in de zomersolden :j :):)

Black_kelpie: Die caladium hun kleuren zijn echt prachtig!!
Door jou ben ik er eens naar gaan kijken in het TC, die kleuren zijn echt zo speciaal! :+:

Nee, nog niet. Maar ik zie 'm groeien, dus er is nog wel leven :)).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:37

_San87_ schreef:
Air schreef:
Duurde even maar de ene heeft hier wortel *\o/*
[ [url=m/8Ne2zV.jpg]Afbeelding[/url] ] lijkt meer slijm zo, maar het is echt een worteltje :')

Mjn Ruby doet trouwens niets meer sinds ik em gekocht heb -O- Heb echt geen idee wat ik fout doe.

Mijn Brasil bleek ook beestjes te hebben dus die ook volledig behandeld met neem olie.. echt baal er zo van als je nieuwe planten koopt en je dan gewoon beestjes meeneemt vanuit het tc. Wel gecontroleerd maar zag toen niet direct iets.

Mijn orbi gaat wel onwijs goed, was er al 3 nieuwe bladerrn aan het uitperden en nu zag ik nog weer 3 nieuwe rolletjes onstaan <3

Hoe lang heeft dat geduurd :P?

Mijn stekjes doen het goed, groeien door. De moederplant ook, die is langzaamaan een nieuwe tak aan het vormen, zo lijkt. Wel vraag ik me af of ik misschien iets van plantenvoeding aan het water van de stekjes toe moet voegen doe(n) jij/jullie dat?

Poeh, ik denk een maand :') heel verschil met epi's.

Ja ik probeer het soms, klein beetje. Maar heb nog niet het idee dat het echt wat doet.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:00

Spint in mn Dieffenbachia gevonden. Direct gedoucht met lauwwarm water en een redelijke straal. Nu moet hij in quarantaine, maar heb geen ruimte in huis waar geen planten staan :'). Nog even kijken waar ik hem laat!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:03

Air schreef:
_San87_ schreef:

Hoe lang heeft dat geduurd :P?

Mijn stekjes doen het goed, groeien door. De moederplant ook, die is langzaamaan een nieuwe tak aan het vormen, zo lijkt. Wel vraag ik me af of ik misschien iets van plantenvoeding aan het water van de stekjes toe moet voegen doe(n) jij/jullie dat?

Poeh, ik denk een maand :') heel verschil met epi's.

Ja ik probeer het soms, klein beetje. Maar heb nog niet het idee dat het echt wat doet.

Ow, nou dan kan ik geduld hebben :)).

Ik ga er maar niet aan beginnen dan. Ze doen 't maar met water :D.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:11

tessyke schreef:
pfff sorry maar dit keer ga ik even niet op iedereen reageren, druk druk druk :')
Ik lees wel bij want er komen teveel mooie planten voorbij en ik mis de aardappel ook nog!! *\o/*
(en reageer evt toch nog bij...)

Vandaag snel naar een ander TC geweest en er is meer in mijn kar terechtgekomen dan verwacht....
Eindelijk een (dwerg)bananenplant!
En een erwtje hadden ze niet maar ik heb iets gelijkaardig meegenomen.
En vergeet vooral de begonia, vijgenboom en roos van Jericho niet _O- _O-

[ [url=m/6gDRuv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Tsbz7X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super leuk en heel herkenbaar, haha. Ik had een paar potjes in de sale gekocht, dus ja dan moet je ook planten om erin te zetten... Vervolgens kwam ik weer een Alocasia Zebrina tegen die niet paste bij de potjes, dus daar dan ook maar een pot voor gekocht. Zo gaan die dingen :')

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:27

Tanya schreef:

Super leuk en heel herkenbaar, haha. Ik had een paar potjes in de sale gekocht, dus ja dan moet je ook planten om erin te zetten... Vervolgens kwam ik weer een Alocasia Zebrina tegen die niet paste bij de potjes, dus daar dan ook maar een pot voor gekocht. Zo gaan die dingen :')[/quote]
Haha zo gaat dat idd :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:45

San87: als je nog andere stekjes hebt kan je die er wel bij inzetten, schijnt een groeihormoon in het water te komen dan.

Goh.. weer. Zal dit de reden zijn dat Ruby het nog niet goed deed? :=
Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:55

Oef Air |o En wortels! *\o/* Mijn begonia maculata moet ik ook geduld mee hebben voordat ze gaat wortelen inderdaad... De epi's gaan een stuk sneller!

Lekkere volle kar tessyke :D Die erwtvariant heb ik ook geprobeerd, ook geen succes helaas. Net zo'n diva als de ander, hopelijk heb jij er meer geluk mee!

Tanya heel herkenbaar met potten en planten :') Ik gebruik dat dus serieus vaak als excuus. Jaaa maar schat ik had nog geen pot voor die grote dus ik moet echt naar het tc. Maar schat, kijk, het is ook zonde om die potjes leeg te laten staan O:)

Mijn scindapsus stek is echt als een malle wortels aan het maken <3 <3 Op zich gaan ze allemaal wel goed, alleen bij sommige moet ik wel echt geduld hebben. Wat ik dus niet heb. Ik heb pas geleden stekpoeder meegenomen omdat ik het eens wilde proberen, gewoon stekje erin dopen en dan in water zetten.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:27

Air: bedoel je dat doekje?
Ik vind dat echt ondingen.... :=

ontherun: oh ik dacht dat het stekpoeder enkel te gebruiken was als je het in grond zet?
Heb er ook geen ervaring mee ofzo :=

Vandaag heb ik wel prachtige scindapsus gezien maar ze waren allemaal zo groot en duur, niet normaal :P

Hier een update van mijn roos van Jericho!
Stom, die lagen in het TC met een hoop andere bollen in aanbieding :')
Wie laat nu zoiets liggen voor 1 euro O:)

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:55

Air schreef:
San87: als je nog andere stekjes hebt kan je die er wel bij inzetten, schijnt een groeihormoon in het water te komen dan.

Goh.. weer. Zal dit de reden zijn dat Ruby het nog niet goed deed? :=
[ [url=m/3RAqPL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb twee ruby stekjes, ik zou ze samen kunnen zetten.

Ah kak :n.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:04

Afbeelding

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:05

Wat een grappig ding tessyke! Die heb ik nog niet eerder gezien. Ga ze eens opzoeken :D

Mijn Hoya kerrii’s hebben ook zo’n doekjes -O- laatst al eentje weg gepeuterd. Waarom doen ze dat en wat hebben die dingen voor functie eigenlijk? :?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:04

Ik lees straks even terug maar heb een vraag. Wij hebben thuis ook last van rouwvliegjes. :( Nu vermoed ik dat ze mee zijn gekomen met een kruidenplantje van de AH, aangezien ze daar ook het meest omheen vliegen en die staan gelukkig beneden dus zijn voor mijn planten in de slaapkamer niet zo'n groot risico.

Ik spot er alleen wel geregeld een in mijn kamer (die ik vervolgens geconcentreerd achtervolg en dood sla hahaha) en ik wil geen massale plantensterfte door een plaag dus heb snel aaltjes besteld en die zijn gister binnen gekomen. Ik wil dus morgen alle planten hier in huis gaan behandelen ermee en heb ook van die plakstrips (https://www.amazon.nl/Tianhaik-vliegenv ... den&sr=1-2) gekocht om de vliegende vliegjes te vangen zodat we er hopelijk snel vanaf zijn. Het probleem is alleen dat de plakstrips pas over 1/2 weken komen -O- Hebben jullie misschien tips voor een huis tuin en keuken middeltje om de vliegende mugjes tot die tijd mee te lokken en te voorkomen dat ze de grond induiken?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:20

xDeena_ schreef:
Ik lees straks even terug maar heb een vraag. Wij hebben thuis ook last van rouwvliegjes. :( Nu vermoed ik dat ze mee zijn gekomen met een kruidenplantje van de AH, aangezien ze daar ook het meest omheen vliegen en die staan gelukkig beneden dus zijn voor mijn planten in de slaapkamer niet zo'n groot risico.

Ik spot er alleen wel geregeld een in mijn kamer (die ik vervolgens geconcentreerd achtervolg en dood sla hahaha) en ik wil geen massale plantensterfte door een plaag dus heb snel aaltjes besteld en die zijn gister binnen gekomen. Ik wil dus morgen alle planten hier in huis gaan behandelen ermee en heb ook van die plakstrips (https://www.amazon.nl/Tianhaik-vliegenv ... den&sr=1-2) gekocht om de vliegende vliegjes te vangen zodat we er hopelijk snel vanaf zijn. Het probleem is alleen dat de plakstrips pas over 1/2 weken komen -O- Hebben jullie misschien tips voor een huis tuin en keuken middeltje om de vliegende mugjes tot die tijd mee te lokken en te voorkomen dat ze de grond induiken?

Een schaaltje met azijn neerzetten, een schaaltje met water en zeepsop en een vaas met een bloem er in :') daar heb ik ze mee gevangen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:47

xDeena_ schreef:

Voordat je met de aaltjes aan de slag gaat zorgen dat je potgrond al vochtig is, anders gaat dat niks uithalen, Aaltjes kunnen niet in te droge aarde functioneren.

Schaaltjes met wijn/ranja/azijn helpen idd ook. Ik heb ze momenteel ook weer rondvliegen, al blijven het er gelukkig erg weinig. Ik laat mijn planten die er tegen kunnen nu steeds maar zo veel mogelijk uitdrogen voordat ze weer water krijgen, ik heb het idee dat dat ook veel doet om de plaag zeer beperkt te houden.

Ik ga straks ook even bijlezen en posten, hier weer nieuwe aanwinsten binnen :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:53

ik gebruik vliegstrips om tegen de raam te plakken.
Die knip ik op maat en plak ze op een stukje karton.
Het vangt vliegjes als een malle O:)
en minder prutswerk dan met vliegenrolletjes.

Afbeelding

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:02

En dan in de bloempot, wat slim! Die ga ik onthouden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:12

tessyke schreef:
ik gebruik vliegstrips om tegen de raam te plakken.
Die knip ik op maat en plak ze op een stukje karton.
Het vangt vliegjes als een malle O:)
en minder prutswerk dan met vliegenrolletjes.

[ [url=m/SOXRUC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XptvVW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Noooh, slim joh!

Afbeelding
Monsterblaadje <3.