Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:37

Ik heb een vraagje. Ik lees overal dat de afstand tussen de erfscheiding en een boom 2 meter moet zijn. Ik had altijd 1 meter in mijn hoofd. We willen leibomen gebruiken ter verlenging van onze schutting, maar als die op 2 meter afstand moeten staan is het doel ook een beetje weg :+
Klopt het dat het 2 meter is? Dan ken ik echt heeeeel veel mensen die zich daar niet aan houden :=

Malenka: die tuin met die houten vloer is mooi zeg! <3 hier alleen ook de tuin/huis wel bewust gekozen voor de hond, dus we krijgen voornamelijk een open grasveld.

Vjestagirl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:38

Hangt van de APV in jouw gemeente af

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:38

Malenka schreef:
Noviceh, wat denk je van een haag op stam, leibomen of een boom in parasolvorm gesnoeid? Dat neemt een hoop inkijk weg.
Dank voor het meedenken! De tuinen grenzen aan elkaar dmv een sloot, dus we willen sowieso iets vanaf de grond. Tuinhuis stond al in de planning, nu besloten deze dwars te zetten ipv in de lengte.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:59

Dit vond ik wel een mooi voorbeeld van een tuin waarin de tuindeur/schuifdeur niet recht op het terras uitkomt terwijl ze daar wel voor hadden kunnen kiezen. Dit geeft naar mij idee een veel dynamischer en prettiger beeld.

https://pin.it/qo47ppptpbuab6

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 07:18

Vjestagirl schreef:

Staat helaas niks over in.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 07:53

Booooo schreef:
Vjestagirl schreef:

Staat helaas niks over in.

Ik denk dat leibomen niet zo’n probleem zijn, die blijven op je erf. Het is wat zuur als iemand een grote kastanjeboom op de erfscheiding heeft staan, want dat komt dat over de schutting heen. Ik zou even overleggen met de buren.
Malenka, ik zou best Nasr Schoonhoven willen rijden, maar (en dat klinkt heel asociaal misschien) maar om hoeveel stekken gaat het. Ik ben heel geïnteresseerd in de vrouwenmantel en geraniums.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:47

Bij ons is het 50 cm. Staat in mijn gemeente in het artikel over bomenkapbeleid (https://www.bergeijk.nl/home/bomenkapbeleid_47762/). Kan dus ergens anders verkapt staan, hoewel ik het voor jouw gemeente ook niet heb kunnen vinden, ook niet via de zoekfunctie. Ik zou gewoon de gemeente dan bellen.

Zelf zoek ik ook nog een tip qua planten. In de border, grenzend aan het gras, wil ik graag iets planten wat lang bloeit, en een beetje "sprieterig" blad heeft. Kleur bloemen bij voorkeur niet geel of rood. Mag niet enorm woekeren. Eigenlijk het liefst iets zoals een lelietje-van-dalen, alleen die woekeren en zijn giftig, dus die valt af. Erachter komen hortensia's en lei-platanen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:45

Malenka schreef:
Ik denk wel dat er een wijdverspreid misverstand is over hoe veel onderhoud een border kost. Dat hoeft namelijk helemaal niet veel te zijn. In de meeste gevallen zelfs veel minder dan een gazon/grasveldje. Ik ken prachtige voorbeelden van gemeenteperken of terreinen van bedrijven waar echt niet veel werk in zit. Het belangrijkste daarin is dat je planten op de juiste plek zet.

Mijn gazon kost véél meer tijd dan mijn border haha. 1 keer in de week pluk ik wat onkruid er tussenuit en einde van het jaar knip ik de planten kort. Hortensia en siergrassen in het voorjaar afknippen.

Gras daarentegen .... 3x in de week maaien waar ik toch wel zo'n anderhalf uur mee bezig ben per keer haha.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:55

Precies! Ik heb aan mijn (kleine, 50m2) tuin zonder gras slechts een paar uur per jaar werk. En die staat voor 75% vol met planten waarvan drie vlinderstruiken, 8 fruitboompjes, meerdere rozen, klimplanten en andere vaste planten. De rest is bestrating waarvan het grootste deel met brede voeg (zodat er plantjes tussen kunnen).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:39

Hier kosten de borders toch echt veel meer tijd dan het gazon. Gras maaien maximaal 2 keer per week, is in een kwartier per keer gedaan, en is toch ruim 120 m2. Borders kan ik iedere week wel een paar uur in onkruid plukken. Met name het stuk wat we binnenkort opnieuw gaan aanplanten, en de voortuin, daar groeit het onkruid als kool. Terwijl er echt met de hand alles uitgehaald wordt, met wortel en al.
De vijver is het minste werk. 2 keer per jaar, najaar een uurtje per vijver (pompen eruit en luchtpompen erin), voorjaar 3 uurtjes per vijver (blad eruit scheppen en pompen erin).
Vooruit, bijna dagelijks visjes voeren in de zomer moet ik natuurlijk ook meetellen. :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:47

3 keer p/w maaien ? :oo
Hier max 1 Keer per week
Liever nog om de week, dan maar geen strak gazonnetje :')
(Dat strakke gazonnetje is trouwens sowieso een zinloze exercitie hier met twee rottweilers _O- )

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:34

Ik heb heel weinig werk aan het gazon: dat doet VL :D Ik begrijp mensen ook niet die de hele tuin betegelen en dan potten neerzetten. Elke dag water geven is veel meer werk dan af en toe wat doen in de border.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:40

Sonja_vR schreef:
3 keer p/w maaien ? :oo
Hier max 1 Keer per week
Liever nog om de week, dan maar geen strak gazonnetje :')
(Dat strakke gazonnetje is trouwens sowieso een zinloze exercitie hier met twee rottweilers _O- )

Ik heb een hele grote oppervlakte, dus elke keer pak ik een stuk. Ene keer de voorkant, dan de zijkant, dan de achterkant. Dus alle delen komen 1x in de week aan bod.
Met een beetje regen en zon 2x alle delen in de week maaien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:42

Grasmaaien doe ik 1x per week, plus minus ongeveer. Gelukkig heb ik maar 4,5m2 gras (met een tuin van 60m2 en een liefde voor planten lever je gras in :P ) dus kan ik het met een strimmer in 10 minuten gedaan hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:47

Wij in de top van het seizoen 2 keer per week, zie de overburen het nog wel eens 3 keer in de week maaien. := En het is niet dat die heel weinig gras hebben, die zijn er wel een uur mee bezig. Maar werken niet meer, dus wel meer tijd. :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:06

Matheno; als ik idd ene grote oppervlakte zou moeten maaien zou ik misschien ook wel deel voor deel doen idd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:54

Of je man laten doen. :Y)
Mijn excuus is altijd dat ik de maaier niet gestart krijg. _O-

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:31

Neonlight schreef:
Wij vechten er altijd om :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:32

noviceh schreef:
Neonlight schreef:
Wij vechten er altijd om :D

Hier ook! Heerlijk, lekker je hoofd leeg maken en ondertussen genieten van de geur van vers gemaaid gras!

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:40

Wat handig die behulpzame mannen in de tuin. Die van mij haat tuinieren. Hij heeft zelf een hele grijze tuin, alles betegeld. ;)

Een dezer dagen komen wat plantjes binnen die ik bij baldur heb besteld. Dan fleurt het weer iets meer op.

Maaien deed ik tot nu toe zon 4x per jaar met de bosmaaier.
Plan is om binnenkort een flink deel te laten omploegen en dat inzaaien. Want het onkruid is niet grappig!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:58

Wij maaien beide ook heel graag :+
Dus meestal om en om :+
Maar goed als uiteindelijk tuinhuisje en overkapping staan komt er een klein stukje kunstgras terug... :o
Stukje is te klein voor de maaier.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:08

Mijn stukje is maar 4,5m2, te klein voor n gewone maaier, maar perfect voor de strimmer die ik voor €30,- van marktplaats gehaald heb

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:39

Wij hebben iets meer gras, ideaal met een motormaaier (heet dat zo?). Nu zijn we er nog steeds niet achter wat een handige maaier is bij de slootkant. Daar loop het best schuin af. Een flymo werkt niet handig, motormaaier is te zwaar en slecht wendbaar. Tot nu toe is schoonpa’s elektrische maaier nog de beste van de opties, maar ook niet ideaal. Iemand nog andere ideeën?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:59

Wij hebben 16m2 en hebben een kooimesmaaier zonder elektriciteit. Ding werkt superlicht en voor dat kleine stukje ideaal qua formaat.
Het is binnen een kwartier gepiept, inclusief kantjes knippen. Ik vind het altijd wel een leuk klusje want het gazon knap er meteen van op. :)

Nivoceh, misschien is zo'n maaier een optie voor jullie. Hij is vederlicht en makkelijk in gebruikt.
Wij hebben de Gardena 330 maar hij is er ook nog in een bredere variant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:58

Mij grote clematis bloeit. Alleen het is een beetje koud, dus hij ruikt niet. ;(
Afbeelding