[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elke86

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:24

Wat een fijn huis hebben jullie FF! Lijkt me dat daar aardig wat interesse voor is!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:36

FF, bekend bed, wij hebben hetzelfde. In ons Spaanse huis past ons bed weer helemaal in de sfeer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:49

manzano schreef:
Dat snap ik...... maar in de hyp.akte van ons huidige huis staat ook alle info m.b.t. hypotheekrente, aflossing, looptijd etc.
In de conceptakte die ik nu heb gekregen staat dat allemaal niet.......... vraag me dus af of dat nodig is of niet omdat je dat eigenlijk gewoon met de bank hebt afgesproken dmv hypotheekovk.

Volgens mij is het voor de hypotheekakte alleen van belang om welk onroerende zaak het gaat en welk bedrag en wie de hypotheeknemer is....

Je hebt verschillende hypotheekaktes. Een vaste hypotheekakte, die hier uitbundig wordt omschreven en veel is gebruikt door de postbank, is een vorm die steeds minder wordt gebruikt. Die kan je namelijk tussentijds moeilijk veranderen. Alles staat er idd in wat je met de bank hebt geregeld en dat staat dus helemaal vast. Alles wat je aflost kun je daarna niet meer verhogen. Dan moet je een nieuwe akte bij de notaris laten opmaken.

Daarom werken veel banken nu met een 'bankhypotheek'. Dan staat alleen het maximaal te lenen bedrag vast, de bank, het onderpand en de hypotheekgever (jij dus). De bank stelt zelf aktes op voor de hypotheek dan en die zijn dan in de toekomst makkelijker aan te passen als je een andere hypotheekvorm kiest. Als je flink aflost in goede tijden en je krijgt tzt weer geld nodig voor een badkamer of keuken oid, hoef je niet opnieuw naar de notaris om een nieuwe hypotheekakte op te stellen als je bij dezelfde bank blijft. Ik heb bij de Rabobank ook vaste vormen gezien, maar die waren van voor 1980. Het is gewoon klantvriendelijker om de aktes bij de bank op te stellen. Dat scheelt in de toekomst veel kosten en de klant is vrijer om te wijzigen van vorm. Ook kan het werken als klantenbinding. Waarom naar de notaris gaan met een andere bank, als je met de bestaande akte weer bij kan lenen hè? Veel banken schrijven ook hoger in dan wat je leent. Dan kan je in de toekomst ook ophogen als je niet aflost. Bij de notaris kost dat niks extra op dat moment en als je verhoogt, maak je met de bank afspraken over provisie en rente.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:57

Fokfanaat: je hebt een heel gaaf huis! En dat behang! :~ Helemaal mijn ding ook. En 5 slaapkamers. Zeldzaam.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:18

Sta bijna bij de notaris. Brug staat open :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:19

oeh succes manzano!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:28

succes manzie!!

dank jullie wel, het is idd een fijn en ruim huis, maar paarden aan huis is een oude droom.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:44

Alles is goed gegaan. Net ook telefoontje gehad van notaris in Den Haag dat het passeren daar ook gebeurd is, dus nu is alles officieel *\o/* *\o/*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:46

super van harte! nu aan de slag!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:25

Dat is vlug gegaan! Gefeliciteerd!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:26

Zeker snel ja. Volgens mij zaten we 2,5 week terug nog bij de bank voor hypotheekgesprek :))

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 01:26

Jeetje manzano dat is zeker snel, lekker hoor :D

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:22

Gefeliciteerd Manzano! :D

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:04

Gefeliciteerd!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:29

Spannend ff!

Manzano gefeliciteerd.

Wij hebben een druk weekend achter de rug met twee bezichtigen en alles weer maaien ed.

Werden net gebeld door de makelaar, dat de mensen van vrijdag vanmiddag 8)7 of morgen langs wilde komen voor een bouwtechnische keuring. Dat gaat hm niet worden, want wij wonen er niet meer.
Mensen leken helemaal niet geinteresseerd, maar buiten dat, mag zoiets voordat je uberhaupt een akkoord hebt over de prijs?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:53

Ja hoor. Gebeurt best vaker :j
Maar jullie makelaar kan daar dan toch bij zijn?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:00

De makelaar heeft geen sleutel :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:01

Oh das niet handig.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:05

In dld is het niet gewoon dat de makelaar de sleutels heeft.
Bovendien wonen we er ook niet meer, en vind ik het geen prettig idee, omdat ik niet s ávonds, als er overdag een bezichtiging is geweest, de boel niet kan checken. Elektriciteit, gas en water zijn er ook af.

Maar dan moeten ze maar een weekje geduld hebben :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:08

Maar staan er nog meubels?? Op zich is je makelaar er toch bij om te checken?? Zou dat wel vertrouwen. Maar ja, als hij de sleutel niet heeft heb je daar niks aan :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:54

nou ja wel mooi dat jullie serieuze interesse hebben..

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:13

Manz, van harte gefeliciteerd!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:30

Zonder risico kopen kan!

Met 48 uur (No Risk) clausule.
Koop onder voorbehoud van verkoop van uw eigen woning:
Onderhandel met de verkoper over het kopen van zijn woning onder de ontbindende voorwaarde dat u de koop kunt ontbinden als uw eigen woning niet binnen een nader te bepalen termijn verkocht is.U kunt dan rustig aan de slag met de verkoop van uw eigen woning.

Lukt het niet om uw eigen woning op tijd te verkopen, dan kunt u zelf nog van de aankoop van uw nieuwe woning af zien. Het nadeel is dat weinig verkopers met deze clausule willen werken, omdat ze zich dan volledig afhankelijk stellen van de voortgang van de verkoop van uw woning en daardoor misschien zelf andere kopers mislopen.
Maar..............koop met 48 uurs clausule:
Dit systeem is vrijwel gelijk aan het kopen onder voorbehoud van verkoop van eigen woning (zie eerstgenoemde punt), maar zoals daar staat aangegeven willen veel verkopers dat niet omdat ze dan te veel afhankelijk zijn van uw verkoop.

Door de 48 uurs clausule te gebruiken spreek je met elkaar af dat de verkopers, na het sluiten van een koop met u (onder voorbehoud van verkoop van uw eigen woning) wél door mogen gaan met de verkoop van hun woning/uw droomhuis.

Echter als ze een andere koper vinden moeten ze (voordat ze een koop met die andere kandidaat mogen sluiten) eerst ú nog 48 uur de tijd geven om alsnog te beslissen of u wilt kopen zonder voorbehoud of toch van de koop af ziet. Op deze manier heeft verkoper nog mogelijkheden om een andere koper te vinden, maar heeft u als eerste gegadigde altijd het laatste woord om de woning te kopen.

U zult het besluit om wellicht toch te kopen af laten hangen van de situatie met betrekking tot uw eigen woning. Heeft u net een bod op uw huis ontvangen, dan kunt u misschien toch uw droomhuis kopen. Is er weinig animo voor uw eigen woning dan zult u waarschijnlijk geen gebruik maken binnen die 48 uur om tot koop over te gaan en dan is de verkoper vrij om met de andere partij in zee te gaan.

iemand hier ervaring mee?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:42

Een collega van mij heeft dit volgens mij. De 48 uur zegt mij zo niks, maar hij heeft zijn huis inderdaad verkocht onder voorbehoud van verkoop van de woning van de koper. En als er nu iemand anders biedt op zijn huis, dan moet hij eerst terug naar die andere koper, dat die dan alsnog mag zeggen dat hij het wel meteen koopt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:45

wat nou als die "nieuwe" koper meer wil geven dan waar hij de deal voor heeft gemaakt, dan moet hij voor minder met de eerste koper in zee denk ik he?