manzano schreef:Dat snap ik...... maar in de hyp.akte van ons huidige huis staat ook alle info m.b.t. hypotheekrente, aflossing, looptijd etc.
In de conceptakte die ik nu heb gekregen staat dat allemaal niet.......... vraag me dus af of dat nodig is of niet omdat je dat eigenlijk gewoon met de bank hebt afgesproken dmv hypotheekovk.
Volgens mij is het voor de hypotheekakte alleen van belang om welk onroerende zaak het gaat en welk bedrag en wie de hypotheeknemer is....
Je hebt verschillende hypotheekaktes. Een vaste hypotheekakte, die hier uitbundig wordt omschreven en veel is gebruikt door de postbank, is een vorm die steeds minder wordt gebruikt. Die kan je namelijk tussentijds moeilijk veranderen. Alles staat er idd in wat je met de bank hebt geregeld en dat staat dus helemaal vast. Alles wat je aflost kun je daarna niet meer verhogen. Dan moet je een nieuwe akte bij de notaris laten opmaken.
Daarom werken veel banken nu met een 'bankhypotheek'. Dan staat alleen het maximaal te lenen bedrag vast, de bank, het onderpand en de hypotheekgever (jij dus). De bank stelt zelf aktes op voor de hypotheek dan en die zijn dan in de toekomst makkelijker aan te passen als je een andere hypotheekvorm kiest. Als je flink aflost in goede tijden en je krijgt tzt weer geld nodig voor een badkamer of keuken oid, hoef je niet opnieuw naar de notaris om een nieuwe hypotheekakte op te stellen als je bij dezelfde bank blijft. Ik heb bij de Rabobank ook vaste vormen gezien, maar die waren van voor 1980. Het is gewoon klantvriendelijker om de aktes bij de bank op te stellen. Dat scheelt in de toekomst veel kosten en de klant is vrijer om te wijzigen van vorm. Ook kan het werken als klantenbinding. Waarom naar de notaris gaan met een andere bank, als je met de bestaande akte weer bij kan lenen hè? Veel banken schrijven ook hoger in dan wat je leent. Dan kan je in de toekomst ook ophogen als je niet aflost. Bij de notaris kost dat niks extra op dat moment en als je verhoogt, maak je met de bank afspraken over provisie en rente.