Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 17:31

Haha, ja een definitief aanbod is dat het 100% goed gekeurd is. *\%/*

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:39

Felien_Kyra schreef:
@Hutcherson, ik las even al jouw berichten terug en herken een aantal dingen zo goed. Met name de stress :') Nu kunnen wij gelukkig ook de fase in dat we over de leuke dingen kunnen gaan nadenken.
Ik heb alleen even gemist wanneer kun je er echt in? Misschien net er wel over heen gelezen.

Haha nee daar heb je niet overheen gelezen. We weten dit simpelweg nog niet. Er gold een voorkooprecht op 1 van de percelen. Dus een organisatie had voorkooprecht en mag dus besluiten of ze het willen kopen. Dat zou betekenen dat ons huis goedkoper wordt als ze kopen, maar anderzijds moest het hele traject opnieuw (koopovereenkomst, hypotheekaanvraag enzo).
Nu weten we alleen dat die organisatie niet overgaat tot koop, dus alles komt in ons bezit.
Nu nog een datum voor de overdracht.
Maar het duurt nu inmiddels wel erg lang en het wordt er in ons oude huis niet gezelliger op in de crazy buurt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:39

MaritB schreef:
Haha, ja een definitief aanbod is dat het 100% goed gekeurd is. *\%/*

Van harte zeg! Wat fijn

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:02

Bericht van de Notaris gehad. 1 september om 10 uur de overdracht! *\o/*

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:48

Woehoe wat fijn!!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:41

Woo wat een geweldig nieuws! Niet lang meer dan!! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:54

Gefeliciteerd! Dat schiet op!

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:42

Ja heeft lang genoeg geduurd. We hebben het huis in April gekocht

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:13

Shani_1984 schreef:
Ja heeft lang genoeg geduurd. We hebben het huis in April gekocht

Hier idem, wij zijn vamdaag weer even bij onze woning geweest om zware spullen vast op te slaan daar. Is mijn trailer lekker leeg en kunnen we afval naar stort brengen enzo.
Vier dagen voor jou krijgen wij de sleutel is ons zeer recent ter oren gekomen dus wij ook blij.

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:48

Ons huis staat al leeg dus ik had de makelaar gebeld om te vragen of we aankomende maandag eventjes naar binnen mochten om wat dingen op te meten ivm de keuken e.d.
Kreeg te horen dat de opdrachtgever dus de verkopende partij niet wil dat wij voor 1 september de woning binnen gaan... :roll:
Ik heb eerder het idee dat de makelaar daar geen zin in heeft want het is misschien maar 15 min werk om het allemaal op te meten >;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 00:41

Oh dat hoor je ook niet vaak... :\
Meestal vind de eigenaar t geen probleem. Zeker als t leegstaat en de makelaar heeft nog de sleutel dat je als verkoper geen rekening hoeft te houden met de koper hun planning.
Wij hebben de woning twee keer bezichtigd en na het tekenen van de overeenkomst hadden we de bouwkundige keuring gepland maar dat was de makelaar even vergeten. We kregen zo de sleutels mee en mochten zelf gaan :=
Vandaag was een van de verkopers aanwezig, die ging opruimen in het huis (staat ook al leeg al die tijd) die had ons zelfs nog geholpen met sjouwen van een loeizware staldeur. Super aardig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 06:44

Dat is idd bijzonder… hier ook van alles op kunnen meten en we hebben zelfs al de palen voor de wei mogen zetten. Is er alvast bouwmateriaal opgeslagen op het erf en heeft hij de aannemer al een paar keer toegelaten voordat we de sleutel kregen. Was enorm fijn!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 06:58

Ik mocht ook niks. Ja een keer met de makelaar een kort rondje door het huis voor inventarisatie van de spullen die achterbleven. Waar ze eerst wilde meewerken met meer en toestemming tot alvast plaats maken voor mijn spullen was het dus alles maanden in de opslag daardoor terwijl het huis al een jaar onbewoond was en ze er al maanden niet meer waren geweest en ook niet meer zouden komen. En ze hun spullen ook niet meer wilden hebben. Maar nope ik mocht echt niks. Ook niet toen ik al niet meer terug kon 2 maanden voor de definitieve overdracht. Dat was best frustrerend ook voor de makelaar

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:35

Hier mocht ik ook niet alvast komen meten.
Daardoor kon 1 en ander pas later in gang gezet worden.

Ik lees hier nog steeds soms mee. Inmiddels al een paar jaar een huis en ik kom nu in het stadium dat ik langzaam eens de inrichting wat kan opknappen. Met name in de woonkamer. Destijds heb ik mijn budget vooral in het huis zelf gestoken.
Wil graag een goede kast of wandmeubel en zo zijn er meer zaken.
Dus het blijft wel leuk om mee te lezen in huis- en woontopics.

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:58

In mijn vorige huis mocht ik er ook niet in. Heb ook maar 1 keer mogen bezichtigen toen. Was zogenaamd om verzekeringstechnische redenen. Huis stond al meer dan een jaar leeg. Denk dat het een gevalletje ‘makelaar had geen zin om er meer tijd aan te spenderen ‘.

Huidige woning mochten we van de verkopers alvast zaken opslaan in een van de loodsen. Wat heel prettig was, aangezien er in vrij korte tijd twee andere huizen klaargemaakt moesten worden voor verkoop. Konden we ruimte maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:00

Wij mochten er gelukkig wel in om te meten, maar hebben dat buiten de makelaar om geregeld met de oude eigenaar.
Wij schieten een eind op met de verbouwing. Nog 2 weken tot de verhuizing...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:15

Toen wij ons huis verkochten wilden de kopers graag een keertje voor de overdracht met hun ouders komen kijken, of dat kon? Ja, natuurlijk, hartstikke leuk zelfs :j
Dus dat hebben we ook zo gedaan. Maar het is natuurlijk wel een gunst, de verkopers zijn niet verplicht om daarin mee te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:30

Daihyo schreef:
Wij mochten er gelukkig wel in om te meten, maar hebben dat buiten de makelaar om geregeld met de oude eigenaar..

Ik toen ook. Gewoon gevraagd aan de verkoper of het mocht en wanneer het uitkwam. Was geen probleem.
Makelaars doen hier vaak moeilijk om want het kost hen tijd die geen geld oplevert.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:56

Wij zijn 2 keer wezen bezichtigen, zijn nog een keer geweest om dingen op te meten en mochten alvast dingen in de loods opslaan, waren we ook heel blij mee.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:14

Shani_1984 schreef:
Ons huis staat al leeg dus ik had de makelaar gebeld om te vragen of we aankomende maandag eventjes naar binnen mochten om wat dingen op te meten ivm de keuken e.d.
Kreeg te horen dat de opdrachtgever dus de verkopende partij niet wil dat wij voor 1 september de woning binnen gaan... :roll:
Ik heb eerder het idee dat de makelaar daar geen zin in heeft want het is misschien maar 15 min werk om het allemaal op te meten >;)

Kan ook prima de koper zijn.. was bij ons ook zo

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 01:04

Wij zijn vlak na ons bod geaccepteerd was met onze ouders inderdaad gaan kijken. En tussentijds nog 1 keer om de keuken te laten opmeten.
Maar we moesten ook 6 maanden wachten op de oplevering :=.
Beide keren hebben trouwens de verkopers ons ontvangen, gingen zelf dan weg met de hond. Konden de deur gewoon weer dicht trekken.
Ik weet niet precies waarom een makelaar daar tijd aan zou moeten kwijt zijn?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:15

Wij mochten meerdere keren kijken en langskomen met de aannemer. De eerste keer ging via de makelaar maar met de verkopende partij en daarna ales direct met de verkopende partij.

hele fijne mensen.
Wij hebben het in januari gekocht en juli oplevering. Zij hadden nog geen nieuw huis dus dat was fijn voor ze.
Als het niet optijd leeg zou zijn dan was dat ook geen probleem en zouden er wat dingen van hun blijven staan, die zouden dan weg zijn voor de aannemer zou beginnen of voor Wij er gingen wonen. Maar het was ze optijd gelukt. Ook goed.

Hun nieuwe (huur) huis heeft best lang geduurd voor ze dat hadden gevonden. Wij hadden ook al gekscherend gezegd dat de tuin groot genoeg is voor een camper of caravan.

Het werkt altijd 2 kanten op. Vaak als je redelijk bent naar de verkopende partij (reële bieding, geen beledigende bieding doen en oplevertermijn waar je beiden tevreden mee bent) dan is er vanuit de verkopende partij ook een grotere gun factor.

Bij de verkoop van ons huidige huis is er geen gunfactor. Voor mij is het dus heel simpel. Ze mogen dingen overnemen voor het bedrag wat ik ervoor wil hebben en willen ze dat niet? Dan is het weg ook (zoals op maat gemaakte verduisterende plissé gordijnen, traphekjes en een constructie om de traphekjes mogelijk te maken).
Ik rij met liefde 2 uur enkele reis om alles eruit te halen en naar de stort te brengen.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:08

Dag allen, Vandaag bij de notaris geweest voor een gesprek om de dingen goed te regelen. Best wat stof tot nadenken nog gekregen. Komt steeds wat bij kijken bij zo’n (eerste) woning kopen. Eigenlijk aan jullie even de vraag hoe jullie staan tegenover delen vd vaste lasten. Gewoon delen door twee of naar evenredigheid?
In ons geval verdiend de een meer dan de ander namelijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:13

Wij deden het naar rato. Inmiddels verdienen we ongeveer evenveel en doen nu 50/50.
Toen mijn huis alleen van mij was en de hypotheek volledig op mijn naam stond, betaalde ik de lasten van het huis en mijn partner de andere lasten, zoals de boodschappen, tv en internet enzo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:03

Toen we ooit gingen samenwonen waren we beiden student en hadden gewoon geen geld. Hij ging als eerste werken en betaalde destijds nog ongeveer alle vaste lasten, ik betaalde de boodschappen :+
Dat systeem hebben we eigenlijk heel lang doorgezet: de een betaalt het een, de ander betaalt het ander. Toen we ons eerste huis kochten zijn we een geregistreerd partnerschap aangegaan, en waren we feitelijk al in gemeenschap van goederen getrouwd :+ Inmiddels hebben we alleen nog maar een gezamenlijke bankrekening.