Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:22

Hier ook altijd geleerd wat imandra zegt, wanneer je geen BK doet, sta je juridisch achteraf uiterst zwak. Ondanks het feit dat het eventuele gebrek er met een keuring misschien niet uit was gekomen.

Wij hebben als voorwaarde gesteld dat we de keuring voor het tekenen van het contract mochten doen, maar dat de eventuele uitkomst geen grond tot onderhandeling zou zijn. Daar had verkoopster geen problemen mee, geen keuring zou voor ons niet bespreekbaar zijn geweest

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:08

Rinske schreef:
Dat is bij ons gelukkig niet, hier is het zandgrond.

Ook op zandgrond heb je kans op een slechte fundering.
In onze vorige wijk (huizen jaren 70) had een gedeelte van de wijk last van ernstig betonrot.
Onze kant gelukkig niet, maar mensen waren echt veel kwijt om de fundering te laten herstellen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:39

Hm 5 % maar bouwkeuring? Hier dat zeker wel gedaan en er is ook nauwkeurig gekeken en er kwamen allerlei dingen naar boven ook als tips. Daklood wat aan 1 kant maar gelegd was bij dakkapel wat ervoor zou zorgen dat stuifsneeuw niet naar binnen kon komen en voor vocht kon zorgen. Wat dat betreft had ik zulke details echt niet verwacht! En op zulke dingen had ik echt niet gelet.

Als je het geld hebt om onverwachte kosten op te kunnen vangen prima.. maar anders is inzicht in verwachte kosten wel erg prettig en inderdaad begreep dat je juridisch ook gewoon sterker staat .

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:38

Narya schreef:
Maar 5% doet een bouwtechnische keuring? Ik dacht dat dat zo ongeveer wel standaard was.. zou jammer zijn dat mijn voorwaarden dusdanig ongunstig zijn dat het nog lastiger zal worden om een huis te vinden -O-

Ik vind het ook wel een duivels dilemma hoor. Wij hebben bij 1 bod een keer BK meegenomen omdat dat best heel oud was. Maar die we nu hebben geboden komt vrij vanuit de woningbouw en is al bouwkundig gekeurd. Dus daarom besloten het hier niet te doen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:00

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:06

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:09

Leuke woning zeg! Spannend nu duimen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:10

lucifertje schreef:
Amethyst_ schreef:
Aangezien de deadline zojuist is gesloten....;

https://www.funda.nl/koop/nieuw-weerdin ... straat-38/

Hopelijk is deze voor ons!

Wat een tuin en wat een uitzicht <3 Er moet alleen wel veel aan gebeuren, heb je daar budget voor?

Het is vooral cosmetisch. Voor de keuken en douche verwachten we een bouwdepot te kunnen krijgen, anders is dat iets voor later. Voor de rest is het vooral schilderwerk, dus dat kost de wereld niet gelukkig :-) We hebben niet veel nodig dus dit past ons wel :-D Het uitzicht ben ik ook echt verliefd op. Achter de achterom is een hondenuitlaatstrook met hekwerk, en achter de sloot staan 's zomers koeien heb ik me laten vertellen :+:

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:20

Spannend Amethyst_!

Las iets over overbieden in deze prijsklasse: dat lijkt een makkelijke optie maar dat is het alleen als je (fors) eigen geld bij kunt leggen. Dit soort woningen heeft echt wel een grens qua waarde namelijk, en dat je er bijvoorbeeld € 180.000 voor kunt betalen wil niet zeggen dat je dat ook als taxatiewaarde mee krijgt. En dan kan je eigen inleg dus zeer fors oplopen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:21

Berdien schreef:
Spannend Amethyst_!

Las iets over overbieden in deze prijsklasse: dat lijkt een makkelijke optie maar dat is het alleen als je (fors) eigen geld bij kunt leggen. Dit soort woningen heeft echt wel een grens qua waarde namelijk, en dat je er bijvoorbeeld € 180.000 voor kunt betalen wil niet zeggen dat je dat ook als taxatiewaarde mee krijgt. En dan kan je eigen inleg dus zeer fors oplopen.

Dat is het lastige ook wel van de prijsklasse. Wij kunnen niet gek veel zelf inleggen, maar hebben bij deze toch wel overboden, 10,5%. Dus alsnog wel eventjes spannend wat de taxatie gaat doen mocht ons bod geaccepteerd worden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:43

Spannend Amethyst, ziet er uit als een woning die helemaal naar smaak kan worden gemaakt! Ik duim voor jullie. :)

Hier is alles rond, maar we twijfelen nog een beetje wat te doen m.b.t. woonverzekeringen (inboedel, opstal en aansprakelijkheid). Onze hypotheekadviseur heeft een voorstel gedaan en dat zal vast een goede dekking hebben, maar als ik via een online vergelijker invul en bijvoorbeeld bij Allianz de verzekeringen (inboedel/opstal/aansprakelijkheid en all risk met 100 euro eigen risico) zou afsluiten dan is het 17 euro per maand goedkoper... Aan de ene kant verwacht ik niet dat we het snel nodig hebben en we hebben, behalve natuurlijk het huis, ook geen hele dure spullen. Aan de andere kant heb ik er ook vrij weinig verstand van...

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:45

Sem_ schreef:
Spannend Amethyst, ziet er uit als een woning die helemaal naar smaak kan worden gemaakt! Ik duim voor jullie. :)

Hier is alles rond, maar we twijfelen nog een beetje wat te doen m.b.t. woonverzekeringen (inboedel, opstal en aansprakelijkheid). Onze hypotheekadviseur heeft een voorstel gedaan en dat zal vast een goede dekking hebben, maar als ik via een online vergelijker invul en bijvoorbeeld bij Allianz de verzekeringen (inboedel/opstal/aansprakelijkheid en all risk met 100 euro eigen risico) zou afsluiten dan is het 17 euro per maand goedkoper... Aan de ene kant verwacht ik niet dat we het snel nodig hebben en we hebben, behalve natuurlijk het huis, ook geen hele dure spullen. Aan de andere kant heb ik er ook vrij weinig verstand van...

Misschien ben ik te gierig hoor, maar ik vind 17 euro per maand best veel en zou het dan zelf elders gaan regelen. Tel het keer 12 en je bespaard behoorlijk wat in mijn ogen!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:50

17 euro per maand telt inderdaad snel op. Is ruim €200 euro per jaar...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:52

Ja dat dacht ik dus ook. Ik ben nu de polissen aan het vergelijken met mijn lekenoog, maar ik zie ook eerlijk gezegd nauwelijks verschil.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:11

Wij gaan morgen de koopovereenskomst tekenen voor ons nieuwe huis.
Ben blij als al het geregel dadelijk achter de rug is, mijn hoofd tolt van alle overeenkomsten, dingen die geregeld moeten worden.
Manlief is er helemaal niet in thuis en dit is ook echt zijn ding niet, dus die vind het wel lekker dat ik alles regel.
Maar hij ziet soms niet in hoeveel werk het allemaal is en ik alles tussen mijn eigen werk door moet regelen. :+

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:28

@Renske begrijpelijk. Ik vond het ook best pittig al dat geregel. Ook omdat het voor ons beide de 1e x is. Wij hebben het wel verdeeld haha. Contact met de makelaar deed mijn vriend. Ik regelde de taxateur en nu met de hypotheek is het eigenlijk weer om en om. Ik vind het meer een gestress om alles op tijd rond te krijgen haha. Stukken aanleveren vond ik wel lekker makkelijk alles digitaal net als het tekenen van eigenlijk alles.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:40

Voor mij is het ook de 1e keer. Voor mijn man de 2e keer dat hij een huis koopt, maar toen werd volgens mij ook alles voor hem geregeld. :+

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:40

Amethyst_ schreef:
Aangezien de deadline zojuist is gesloten....;

https://www.funda.nl/koop/nieuw-weerdin ... straat-38/

Hopelijk is deze voor ons!

Ohh wat een ruimte voor de vraagprijs! Ik ga voor jullie duimen hoor :j

Hier komende vrijdag weer een bezichtiging gepland. Is een erg leuk huisje en heel dichtbij het station, ideaal. Ben benieuwd :D

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:52

Berdien schreef:
Spannend Amethyst_!

Dat zegt niet altijd wat hoor. Een woning wordt váák met een vraagprijs op de markt aangeboden, maar negen van de tien keer is dat niet de uiteindelijke waarde van de woning. De makelaar houdt rekening in deze tijd dat er wordt overgeboden en weet dat de vraagprijs dan ook niet altijd exact de marktwaarde is. Vaak maken de overbiedingen (niet te extreem) wel de marktprijs - omdat het wordt geboden én er dus veel vraag naar is.
Heb het dan ook nog nooit meegemaakt dat een taxateur tegen zit als je een paar duizend euro meer biedt (met een grens van een ton extra overbieden). Daarentegen zijn er altijd wel wat ''afspraken'' te maken als je een taxateur om handen neemt ;)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:55

Een leuk huis met potentie en zeker voor dat geld!
Het ziet er erg uit maar vooral met wat verf een vloer en trap bekleding kom je al een eind. de rest heeft idd geen haast denk ik.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:59

Vandaag ook vol enthousiasme een bod gedaan, kwam niet eens in de buurt van het bod dat het is geworden (20% van de vraagprijs overboden). 8)7

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:00

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:14

We zijn net gebeld met heel goed nieuws! We hebben beet :D :D :D :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:16

Fijn Renske! Het is ook best wat werk en stress. Mijn vriend en ik hebben alles wel ongeveer samen gedaan. Onze hypotheekadviseur heeft de taxateur geregeld dus daar hoefde we gelukkig niet zoveel voor te doen, ja de aanvraag accepteren en het rapport doorsturen toen het binnen was. :Y)

En gefeliciteerd Amethyst! *\o/*

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:30

Amethyst_ schreef:
We zijn net gebeld met heel goed nieuws! We hebben beet :D :D :D :D

Gefeliciteerd!