Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:38

Neonlight schreef:
Malenka, wat is de reden van punt 2 en 3? Aan de andere punten voldoet mijn tuin, aan die punten dus niet.

Die 90cm regel aanhouden zorgt voor een afwisselender beeld en daarmee voor een interessantere tuin. Bovendien geeft het meer diepte in de tuin.

Groen rondom je zitje helpt om de plek aangenamer te maken om te verblijven. Het is niet voor niks dat er op een terras vaak plantenbakken worden neergezet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:44

Vjestagirl schreef:
Neonlight schreef:
Malenka, wat is de reden van punt 2 en 3? Aan de andere punten voldoet mijn tuin, aan die punten dus niet.

Omdat als je al je planten lager dan 90cm houdt je tuin heel saai wordt.

Het geeft een speels effect aan je borders bijvoorbeeld!
Hier een foto van mijn achterstraatje. In de border hebben we hoog/laag door elkaar staan.

Afbeelding

Malenka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:56

Super voorbeeld van de border. Maar vergeet ook vooral je bomen niet Matheno. Die voegen echt heel veel toe aan de sfeer in je tuin.

Wat mij opvalt is ook dat je terras aan het huis helemaal klem ligt tussen de muren. En dan zie je dat je dus met potten het gebrek aan groen aanpakt. Zonder zou het een stuk minder fijn zijn op die plek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:04

Maar bij Mathena is het ook niet dat de helft van het groen zo hoog is. Zie al een heleboel groen van 5 cm hoog, het gras. Hier hebben we ook al 120 m2 gras, met die regel zou ik mijn complete borders hoog moeten aanplanten.
Maar ik begrijp nu dat het over borders gaat en gras niet meetelt. :))
Zelfde voor groen rondom, wij hebben een terras aan het huis met 2 kanten tuinieren, rondom gaat echt niet. Andere terras is tegen de garage van de buurman, daar geldt hetzelfde. Dat terras is het enige wat veel in de zon ligt (tuin op noordwesten en aan de westkant een bos). Ons 3de terras is in een kapschuur, rondom groen gaat daar ook niet (maar dat terras zit pal aan de vijver).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:12

Wij hadden gisteren een gratis advies van een hovenier bij een plaatselijk tuincentrum. Hij kwam met ideeen waar ik zelf niet opgekomen was. In combinatie met het idee van Malenka, begint het langzamerhand vorm te krijgen in mijn hoofd. Nog even broeden en kom over een paar maanden met het resultaat.
Bij onze lidl stonden alleen nog een paar gele klimrozen

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:19

Houden jullie bepaalde kleuren aan in de tuin? Ik vind het juist leuk om alle kleuren door elkaar te hebben.
De tuintips zijn wel handige tips inderdaad.
Boompje zou ik ook graag willen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:20

Neonlight schreef:
Maar bij Mathena is het ook niet dat de helft van het groen zo hoog is. Zie al een heleboel groen van 5 cm hoog, het gras. Hier hebben we ook al 120 m2 gras, met die regel zou ik mijn complete borders hoog moeten aanplanten.
Maar ik begrijp nu dat het over borders gaat en gras niet meetelt. :))
Zelfde voor groen rondom, wij hebben een terras aan het huis met 2 kanten tuinieren, rondom gaat echt niet. Andere terras is tegen de garage van de buurman, daar geldt hetzelfde. Dat terras is het enige wat veel in de zon ligt (tuin op noordwesten en aan de westkant een bos). Ons 3de terras is in een kapschuur, rondom groen gaat daar ook niet (maar dat terras zit pal aan de vijver).

De tuin van Matheno is ook geen perfect voorbeeld. Maar ik wil niemands tuin 'aanvallen'. Het gaat er uiteindelijk om dat jij het een prettige plek vind om te zijn. Als je mijn analyse op deze punten wilt hebben wil ik ze delen. Maar dus alleen met toestemming van de tuineigenaar.

Het gras telt dus wel mee. ;) En een terras kun je ook 30 of 40cm van het huis af leggen. Dan heb je een leuk strookje om te vergroenen. In een kapschuur gaat dat niet uiteraard. Maar daar kun je eventueel ook werken met potten. Net als binnen.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:24

Malenka als je nog ideetjes heb voor mijn tuin dan heel graag! Ik vind zoiets ook heel cuteAfbeelding
Doorkijkjes.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:28

Matheno schreef:
Het geeft een speels effect aan je borders bijvoorbeeld!
Hier een foto van mijn achterstraatje. In de border hebben we hoog/laag door elkaar staan.

[ [url=m/ThEHwN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu we het er toch over hebben.. De stenen bij de border rechts zijn door de winter wat groen verkleurd, maar liggen allemaal los. Mensen tips om ze schoon te maken? Hogedruk erop gaat dus niet werken ....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:31

Matheno schreef:
Nu we het er toch over hebben.. De stenen bij de border rechts zijn door de winter wat groen verkleurd, maar liggen allemaal los. Mensen tips om ze schoon te maken? Hogedruk erop gaat dus niet werken ....

Ik denk dat ik het mezelf makkelijk zou maken en er expres mos en andere plantjes tussen zou laten groeien. Dan hoort het groen te zijn.

Misschien niet het antwoord dat je zoekt. Maar dat zou ik dus doen.

En over kleur in de tuin: het ligt aan waar de tuin voor bedoeld is. Mijn voorkeur gaat uit naar zachte roze, paars en wit met af en toe een uitspringer van geel, oranje of rood.

Een paar voorbeelden van hele verschillende tuinen die naar mijn idee heel goed werken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overeenkomsten zijn de hoogteverschillen in beplanting, niet direct geheel overzicht, knusse zitjes,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:05

Neonlight schreef:

Denk dat een aantal van de punten ook wel per tuin verschilt
Een hele kleine tuin heeft andere dingen nodig dan een hele grote tuin om hem fijn in te richten
En daarnaast ook de stijl van tuin zal een aantal punten meer of minder nodig maken

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:12

Ceetje_bokt, wat heb jij nog meer voor advies gekregen?

Wij hebben nog een hele saaie tuin, bestaande uit 1 terras met een lang, smal pad naar achteren. Ideeen genoeg, nu de uitwerking nog. Ik beperk me in de tuin tot de kleuren groen, wit en paars. Wij hebben 2 bolamberbomen sinds vorig jaar, helaas moeten we die gaan verplaatsen. Ook zou ik nog graag dakplatanen in de tuin zien, die vind ik zó mooi!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:23

Denk dat het ook aan het doel van de tuin ligt en de hoeveelheid tijd, en de ligging. Als ik 50% boven de 90 cm aan houd kan ik geen balletje gooien met de hond. :)) Ook betekend dat veel borders en veel werk. Hebben totaal 600m2 tuin. Gras maaien is met nog geen uurtje in de week gedaan, dat aantal m2 onkruidvrij houden is een stuk meer werk. Wij grenzen aan een bos, heel de rand is al heel hoog begroeid. Maar we komen ruimschoots niet aan de 50%, denk nog niet aan 10%. :))
Terras rondom groen gaat ook niet lukken, achter en links tuindeuren van het terras. Strookje over laten om te vergroenen betekend dat de tuindeuren niet meer open kunnen. :))
Overigens had ik minder gras gewild, manlief wilde perse zoveel gras. Aan 2 randen hebben we borders waar wel hoog spul staat (eigenlijk alleen maar), tussen gras en het kapschuurtje ligt de vijver en daar zit niet heel veel hoogs. Anders kun je niet meer weg kijken als je zit, wordt het zicht belemmerd. We kijken ook graag wat ruimer weg.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:24

Om twee borders langs het terras bij het huis te doen zodat je meer tussen de planten zit. En ik twijfelde qua vormen: meer rechthoekig of huis organisch en het advies was organisch omdat de buitenkanten vrij recht zijn.
Daarna met hem door de afdeling planten gelopen en heeft hij aangezwezen wat toppers zijn en hoeveel we per groep nodig hebben. Nu even laten bezinken.
De tip die we ook kregen (en die ik zelf al bedacht had) om de plantvakken te gaan uitzetten met stenen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:49

Neonlight, jij beschrijft een heel duidelijke functie die afwijkt van een 'normale tuin'. Namelijk een balletje kunnen gooien voor de hond. Als dat iets is dat jullie nodig hebben of dat jullie gelukkig maakt en meer tuinplezier oplevert dan moet je daar uiteraard rekening mee houden in het ontwerp. Niks frustrerender dan een tuin die niet voor je werkt. Ik denk ook dat de verhoudingen vooral bedoeld zijn voor standaard tuinen in woonwijken. En dat je best de omgeving mee mag nemen in je ontwerp. Als je aaneen bosrand woont en daar ook in kunt kijken heb je al heel veel hoogte en dieptewerking in je tuin. Heel anders dan dat je tegen muren en schuttingen aankijkt.

Ik denk wel dat er een wijdverspreid misverstand is over hoe veel onderhoud een border kost. Dat hoeft namelijk helemaal niet veel te zijn. In de meeste gevallen zelfs veel minder dan een gazon/grasveldje. Ik ken prachtige voorbeelden van gemeenteperken of terreinen van bedrijven waar echt niet veel werk in zit. Het belangrijkste daarin is dat je planten op de juiste plek zet.

Hier een voorbeeld van een vaste planten border in een gemeenteperk:
Afbeelding

Afbeelding

http://griffioenwassenaar.nl/wp-content ... roen-5.jpg

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:54

Mooie gemeenteperken, zo zie je ze hier niet!
Dat is wel mijn doel ook met mijn borders, totale begroeiing, dan krijgt onkruid ook geen kans. Maar het meeste haalt de 90 cm nog niet. :P Veel hoog spul zijn ook vaak weer struiken en heesters.
En of ik zo gelukkig wordt van het balletje gooien.... :') De hond in ieder geval wel. :))

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:10

Dat wil ik ook! Geen onkruid idd, maar hopelijk weert het de katten ook!
Alleen vind ik het wel lastig om de plantkeuzes te maken!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:55

Ik wil ook de hele bodem vol, maar inderdaad ook hoge struiken. We hebben al wat hoog spul, maar de rest moet vooral nog groot groeien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:11

Ik zal binnenkort een lijstje maken met planten die geschikt zijn voor dat soort borders.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:43

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:49

Ooh, dat is ook prachtig!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:56

Gedurfde borders met al dat geel en rood. Wel mooi!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:55

Malenka schreef:
Ik zal binnenkort een lijstje maken met planten die geschikt zijn voor dat soort borders.

Gaaf!
Ik ben nu aan het kijken voor complete borderpakketten die je dan koopt met plantplan. Daar zitten wel mooie tussen. Hier staan wat voorbeelden. https://www.tuincentrumkoeman.nl/plante ... x.html?p=0
Wel prijzig of vergis is me daarin?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:00

Daar zal waarschijnlijk wel een hoop aan planten in zitten? En voor het plan betaal je natuurlijk ook. Wel een goed idee!

Wij gaan binnenkort starten om een schuurtje met overkapping dwars achterin de tuin te plaatsen. Binnenkort gaan onze nieuwe achterburen hun nieuwbouwhuis betrekken en wij willen graag wat privacy. Ik vind het wel moeilijk om op voorhand al alles te plannen met planten, bomen, hagen ed.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:21

Op zich ziet het er niet heel duur uit. Nog geen €3,- per plant. Ik twijfel wel of je er het gewenste resultaat snel mee zult behalen.

Ik moet eigenlijk nog wel planten delen. Dus als er iemand in de buurt van Schoonhoven interesse heeft... Ik heb sedum/hemelssleutel, meerdere tuingeraniums, vrouwenmantel en straks vast nog wel wat zaailingen van andere planten. Ik ga ook mijn vlinderstruiken (donkerpaars, gewoon paars en wit) en lavendel (witte) nog proberen te stekken. En mijn bruidssluier mag ook weg. Die groeit voor mijn huidige kleine tuin echt te hard.

Noviceh, wat denk je van een haag op stam, leibomen of een boom in parasolvorm gesnoeid? Dat neemt een hoop inkijk weg.