Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:17

Wij hebben onze jaarafrekening voor gwl binnen. Bedrag valt net iets lager uit tov vorig jaar *\o/*

Ons gasverbruik komt overeen met een gemiddeld 2 persoons huishouden in een appartement, ons energieverbruik is daar de helft van en ons waterverbruik is ook lager. We wonen vrijstaand boven een koude schuur met enkelglas en tochtige kozijnen :+

Dus helemaal prima met altijd thuiswerken en een vriend die regelmatig lampen aan laat en afwassopjes koud laat worden ipv te gebruiken. Op dat laatste gaan we wel even letten nog 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:17

Onze energie qua gas en elektriciteit zitten we nu goedkoper dan bij het aanbod voor de groepsaankoop, dus voorlopig behouden we het ook zoals het is. En ik geloof dat ons verbruik nog hoger ingesteld staat ook.

Ik rij jaarlijks tussen 20k en 25k met de wagen, maar in de winter minder vaak verre afstanden. Voorjaar, zomer en najaar zijn het drukste omdat ik dan ook regelmatig met de trailer op pad ga ivm wedstrijden. In theorie zouden we perfect uit kunnen met een klein goedkoop autootje en de trekauto, of 1 stevige trekauto maar wel een lichteren/zuinigere dan we nu hebben. Alleen lijkt dit me ook niet het ideale moment daarvoor... En al bij al blijft diesel voor mij momenteel nog het meest interessante, net omwille van de trailer erachter.

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:58

Als je (in de buurt van) een stad oid woont zou je ook kunnen kijken naar auto delen of een abonnement op zo'n greencar of hoe dat ook heet. Heb je wel altijd de beschikking over een auto wanneer je die echt nodig hebt maar niet de hoge vaste kosten. En je gebruikt hem toch minder vaak door de drempel dan je een eigen auto zou pakken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:55

Heeft iemand ervaring met infraroodpanelen voor verwarming?

Ik verwarm alles met een pelletkachel, top ding, krijgt het huis mooi op 23 graden als die een uurtje of 3 aanligt. Maar als ik constant op basis 1819 graden hou en bij thuis zijn op 22-23, dan stook ik 2-3 zakken per dag, en dat is wel heel gortig.
Mijn huis is nl nog niet goed geisoleerd. Nu zet ik de kachel overdag uit (nouja, 13 graden) en gaat die enkel de dagen dat we op kantoor werken aan om 4.30-6.30 en savonds als we thuis zijn. (17-22)
zo stook ik een halve zak pellets per dag.

Nu goed, helemaal top, maar nadeel is dus als we toevallig tussendoor eens thuis zijn of vroeger dat het wel behoorlijk fris is. en tegen dat het dan comfortabel is ben je zo 2-3 uur verder.

Ik overweeg dus een paneel voor boven de sofa, daarvan zou je de warmte erg snel voelen en dat zou ideaal zijn om als ik overdag eens een uurtje op de bank zit om die gewoon even op te zetten en erna terug af. Volgens raadgeving zou een paneel van 1000 watt ideaal zijn om binnen een paar minuten de ruimte van de bank warm te krijgen en als die langer aanligt een groot deel van de ruimte.

Alleen klinkt 1000 watt veel en vraag ik me af hoeveel kwh dit dan effectief verbruikt?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:00

Ik ben hier ook voor aan het kijken voor een relax ruimte, die hoeft dus alleen verwarmd te worden als ik er zit. Als hoofd verwarming had ik berekeningen gezien die ik erg duur vond maar volgens mij valt het wel mee als je het incidenteel gebruikt.

Er zijn berekeningen te vinden hoeveel het verbruikt, ik weet alleen even niet meer waar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:25

Is een warmtekussen of deken van bv Stoov dan ook niet iets? Zo'n paneel klinkt erg lelijk :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:31

Oh dat is tegenwoordig wel heel mooi dan.. goed om te weten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:30

Zijn er geen alternatieven om je pelletkachel mee te stoken? Goedkopere pellets of bijvoorbeeld zelfgemaakte bricks van paardenmest? Branden relatief snel voor zover ik gehoord heb dus wel enig verbruik maar weinig geurhinder en je kan ze zelf maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:01

Ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet. Ik zou schrik hebben dat het zo’n goedkoop glimmend uitzicht geeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:03

Varekaj schreef:
Zijn er geen alternatieven om je pelletkachel mee te stoken? Goedkopere pellets of bijvoorbeeld zelfgemaakte bricks van paardenmest? Branden relatief snel voor zover ik gehoord heb dus wel enig verbruik maar weinig geurhinder en je kan ze zelf maken.

Pellets heb ik al het goedkoopst via mijn vader, die handelt erin en is in verkoopprijs een stuk goedkoper dan alles in de regio.

Briketten kan je hier niet in branden, en de kachel is mijn enige verwarming. Deze heeft een verbruik van 45 kilo per dag als die constant op niveau aanligt, dus dat is sowieso niet doenbaar.

Zoals nu werkt prima, kwa warmte en verbruik hoor, dat paneel zou enkel zijn om eens tussendoor op te vangen of voor geval de kachel even in storing ging en dus pas aangaat als we thuiskopen, zodat we geen drie uur moeten wachten op 20 graden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:05

Is er geen optie om verwarming te plaatsen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:16

poes schreef:
Is er geen optie om verwarming te plaatsen?

nee, geen gas aansluiting en daar ook geen geld voor op dit moment.
Deze zomer niet maar de zomer erna doe ik grotere verbouwingen en wordt het bekeken, maar ik heb eerlijk gezegd geen intentie tot een gasaansluiting. Andere opties zijn nog te bekijken.
Het is dus echt puur gewoon een simpele bijverwarming om nu en dan eens een uurtje op te vangen bij toevallig thuis zijn als de kachel niet aanlag.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:16

Ik vind het vooral raar dat je 2-3 zakken per dag verstookt in de pelletkachel.
Wij hadden in ons vorige huis de pelletkachel op cv aangesloten.
Oud huis redelijk geïsoleerd, 265m2 groot.
Op echt koude dagen ging er 1 zak per 2 dagen in.

Maar voor bijverwarming zo'n elektrische radiator met olie gevuld niks?
Of een airco die kan koelen en verwarmen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:20

Airco lijkt me ook een goede tussenstap. Wij gaan in een eventueel nieuw huis ook geen gas meer steken of vervangen. Binnen 25jaar mag dat ook niet meer in België. We zouden dan kijken naar zonnepanelen en een warmtepomp.

Edit: zoveel kost het ook niet in aanschaf zie ik. Wel te proberen dan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:58

Airco heb ik boven al, en nu geen budget om dit voor beneden ook te voorzien. Zelfs aankoop via de firma ben ik al 1500 euro kwijt...

Mijn kachel is een rika domo, zit geen ventilator in dus werkt op stralingswarmte, slecht geisoleerd huis, nog enkelvoudige ramen, ik kan evengoed mijn kachel buiten zetten om te stoken.

Hij krijgt het warm hoor, maar verbruikt momenteel nog te veel om op een basistemperatuur te houden. Binnen 12 weken komen er nieuwe ramen, ik hoop dat dit ook al een heel deel zal schelen.
Extra verwarmingsmogelijkheden en betere isolatie zijn voor binnen anderhalf jaar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:00

Dat zullen zeer goede investeringen zijn :j voor tussentijd is dit een prima idee denk ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:07

Palletkachels zijn zo slecht voor het milieu.... :o

Vrienden hebben zo'n mooie infraroodverwarming in huis hangen. Ik had het veel later pas door, dacht dat het gewoon een foto was.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:44

Onze houtkachel gaat ook nog steeds aan en het is een heerlijke warmte <3

Voordeel is dat je rustig dan ook je aardappels,vlees erop kunt zetten.
Warmte het alvast wat op en het smaakt ook nog lekkerder.

Zaterdag ga ik naar de boekhouder toe met de administratie,ben benieuwd of we nog steeds geld terug gaan krijgen. Normaal ieder jaar altijd wel O:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:52

PSvanLot schreef:
Palletkachels zijn zo slecht voor het milieu.... :o

Vrienden hebben zo'n mooie infraroodverwarming in huis hangen. Ik had het veel later pas door, dacht dat het gewoon een foto was.

Gas is ook niet zo goed, stookolie nog minder, en electriciteit is ook weer iets van te zeggen.
Daarnaast worden pellets gemaakt van het houtafval uit de houtindustrie én neem ik groene energie af, Veel interessanter met beperkter budget kan ik het niet maken denk ik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 18:47

Helaas kan ik het verwarmingstechnisch ook niet veel interessanter maken dan wat het is -O-
Mijn vriend heeft zo'n 0 op de meter huis. Zonnepanelen, warmtepomp etc.

Klopt hoor Prairy, ik zou autodelen kunnen gaan doen. Ga ik ook doen denk ik in de toekomst. Heb het jaren gedaan, maar toen stond de leenauto echt om de hoek. Nu moet ik, als ik bij mijn vriend ben in ieder geval, echt een stukje fietsen (2 km..., het is niet veel maar toch het idee, zeker als het pokkeweer is :+ ).

Infrarood lijkt me zalige verwarming.

Ik ben erg trots op mezelf want heb mijn 1e gedichtenbundeltje uitgebracht.
Meer info hier:
https://taalverzorger.com/maiku's
Spoiler:
directe pagina naar de webshop :P https://taalverzorger.com/

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:32

Gefeliciteerd ! Wat leuk!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:27

Pff, afgelopen maand iets teveel iit gegeven helaas.
Komende maanden heel zuinig aan doen, geen onnodige dingen bestellen/kopen, en alle spaarpotjes even aanvullen.

Nu lijkt het alsof ik alles op heb gemaakt, maar dat is niet zo hoor, haha!

Iemand tips? Al tijdje dit topic niet meer gevolgd, maar ga zeker even weer door lezen! :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:00

Afmelden voor alle nieuwsbrieven die je krijgt, apps waar je vaak dingen mee koopt van je telefoon af gooien en als je het aan kunt, alle socials eraf, gewoon je profiel deactiveren.

Hoe minder reclame, hoe beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:15

En als je op de baan bent, gewoon voor je kijken en geen etalages gluren :') Wij hebben in april een doopfeest en vriend zei onlangs "we moeten nog een outfit shoppen". Nu ben ik al een hele tijd mijn kast aan het leegmaken via Vinted en had ik als argument dat ik genoeg leuke jurkjes, rokken en andere dingen heb en daar wel wat uit kan kiezen qua outfit. Was hij tikje beledigd dat hij me nou eens wat leuks wou kopen en ik het afwijs...
Gevolg: ik check dagelijks de etalage van mijn favo winkel en ik rij er dagelijks voorbij naar werk, dat is dus GEEN hulp om te besparen.