AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:32

Ik ben 't gazon aan 't omspitten!
Heb echt de liefste vriend op aarde die het allemaal prima vind en bakken voor me timmert! _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:46

Quir schreef:
Roosje01 schreef:
Daarom zaai ik de wortel, venkel en biet gelijk in de tuin die zijn veel te kwetsbaar om te verpotten.

Maar hoe doe je dat dan? Gezien ze dus zo diep in de grond moeten? Gewoon bergje zand over heen of?

Buiten gebeurt het niet dat ze de lucht in schieten, dus hoef je ze ook niet dieper te zetten. :)

Nachtlampje

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:45

Wiehoo! Mijn meloen begint toch op te komen. Binnen heb ik nu nog aubergine, bosaardbei en meloen staan. Buiten onder glas staat sla, wortel, radijs en courgette. In grote potten heb ik gele tomaat, gele paprika en ah-komkommer staan die 's nachts nog naar binnen gaan. Alles groeit gewoon goed zonder terreur van katten :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:01

Geryon schreef:
Quir schreef:

Maar hoe doe je dat dan? Gezien ze dus zo diep in de grond moeten? Gewoon bergje zand over heen of?

Buiten gebeurt het niet dat ze de lucht in schieten, dus hoef je ze ook niet dieper te zetten. :)

Hier heb ik wat aan, thanks! Dus volgende keer in de volle grond zaaien. :D

1 biertje is er overeind gekomen, maar de andere liggen nog plat. Hopelijk gaan ze t weer doen. Vriendje was al helemaal blij (die lust geen rode biertjes, haha).

Nachtlampje: hoe lang heeft t geduurd voor de meloen boven kwam? Super dat alles t zo goed doet. :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:04

Ik heb de 18e gezaaid volgens mij. En nu een klein groen puntje te zien :D
Vorig jaar werd alles ofwel opgegeten ofwel uit de aarde gehengeld door de katten :+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:07

Mijn doperwten gingen super goed en opeens is eentje helemaal bruin aan het worden. Staan veilig in de kas en de aarde was ook niet te droog of te nat. Misschien ook te warm denk ik.. Ga morgen heel zooitje overpoten in de tuin gezien het mooi warm weer gaat worden de komende week.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:08

Watermeloen gaat als een speer nu hij uit is... :D

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:53

Courgette, komkommer, augurk en sperzieboon wil ik in de tuin zetten.. Zou dat al kunnen of eerst aankijken hoe ze het buiten volhouden in de potjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:18

Mijn komkommer gaat morgen naar buiten! Die heeft gewoon meer ruimte nodig, dus zie wel of die blijft leven. Ik laat er wel eentje binnen als backup en anders zaai ik gewoon nieuwe :')

Maar mijn sla staat al een hele tijd buiten en die leeft (ondanks wat nachtvorst) nog steeds. Gaat wat traag, maar groeit nog wel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:29

Mijn sla is slapjes en groeit niet zo lekker ondanks genoeg water en licht -O-

Ik heb buiten wortel, rode biet, augurk, broccoli en courgette in emmers staan, maar ook die willen niet zo hard. Misschien doen ze onder de grond veel werk, maar er boven blijven ze vrij klein...

Vandaag mijn tweede peterselie en basillicum verpot.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:34

De onderste blaadjes van mijn Cherrytomaat beginnen droog en bruin te worden, ze verschrompelen gewoon.
Waar zou dat aan kunnen liggen?

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:49

Kirja schreef:
De onderste blaadjes van mijn Cherrytomaat beginnen droog en bruin te worden, ze verschrompelen gewoon.
Waar zou dat aan kunnen liggen?

Dit had ik vorig jaar ook, dit jaar -nog- niet. Ik denk zelf dat ik ze toen teveel in direct zonlicht had staan. Nu hebben ze alleen de ochtend een paar uur zon en de rest van de dag alleen licht en het gaat nog goed en is al goed gegroeid!

Waar heb jij ze staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:52

Bedoel je de allereerste kiemblaadjes? Die vallen er idd na een poosje vanaf. Bij de andere plantjes ook. Althans bij mij wel altijd :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:52

Aantal kinders zijn naar de tuin verhuisd en paar dingen nog gezaaid in de volle grond. Zoals wortel, radijs, venkel en rode biet.
Tomaatjes
Afbeelding

Wortel en radijs
Afbeelding

Vooral ruccola en achteraan peterselie hangt een beetje slap hopelijk trekt die morgen weer bij.
Afbeelding

Venkel en rode biet
Afbeelding

Broccoli
Afbeelding

En de courgettes gaan ook erg hard in de kas al weet ik nie wat ze zouden doen in de volle grond.
Afbeelding

Bruine spul zijn trouwens slakken korrels. Grond is trouwens erg droog dus word flink sproeien vanavond.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:00

Ziet er goed uit!
Hmmw, mijn dingen gaan stuk voor stuk dood. Genoeg water, niet te veel, genoeg zon, niet te veel, niet extreem in de kou, niet te heet. Genoeg ruimte. Snap er niks van.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:46

Heb ik met mijn doperwten sinds 2 dagen terug ineens helemaal bruin en slap. Terwijl ze al 2 maanden in de kas staan met om de dag wat water. Niet te droog of te nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:47

Roosje, ik heb vandaag zo'n beetje dezelfde dingen gezaaid buiten. Ben benieuwd!

Afbeelding
Ook alle sla staat nu buiten, net als tomaat en komkommer (staat ook nog wat van binnen). Benieuwd hoe ik ze straks aantref, ze worden altijd zo zielig van verpotten. En dan ook nog het zonnetje even op hun bol gehad. Straks even goed alles water geven..

(linksonder die bak is radijs, ze vormen alleen nog steeds geen knolletje, ben bang dat ze met dit weer gaan doorschieten...)

En heb nog een hoekje met allemaal bakjes met kruiden. Maar foto daarvan is niet echt spannend. Want dat is allemaal vandaag gezaaid. Vooral heel veel zakjes kruidenmix die ik vorig jaar ergens bij had gehad. Alles maar gewoon een bak in gegooid. Zal vast niet allemaal meer groeien. En anders gezellig :+

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:02

Ik gaf steeds met n gietertje water, maar dat ging zo waardeloos. (Grote kas, kleine gieter).
Hangt een beregeningsbuis in, dus tuinslang dr aan en kijken of ie t doet....
Ja dus. Alleen wat viezigheid waardoor die niet mooi sproeide. Die dopjes heeft ML ff doorgespoten
Afbeelding

(Ja ik moet de ramen verder schoonmaken)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:27

Oeh dat is een fijn systeem CarinaR! Wij hebben niet eens een buitenkraan helaas, dus echt super naar om zometeen telkens met een gieter heen en weer te moeten vanuit de keuken(die zit ook nog aan de voorkant)..

Ik heb mijn plantjes vandaag verpot. M'n meloen begon een beetje af te sterven, dus hopelijk redt 'ie het nog. Met de cherrytomaatjes gaat het wel goed gelukkig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:46

Oh wat heerlijk zo'n systeem in je kas Carina!

Ik moet ook door de woonkamer met mn gietertje. Staat er ook eentje onder de regenpijp van de overkapping. Maar ja, moet het wel af en toe regenen :+

Mn plantjes zien er al minder zielig uit nu de zon er weer vanaf is. Goede hoop dat ze het blijven doen. Morgen nog even binnen wat dingen zaaien (courgette oa).

Heeft er trouwens nog iemand iets nodig? Ik heb nog een halve boodschappentas vol tuintjes. Ook van vorig jaar, maar meeste van dit jaar!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:08

Ja ben er zeker blij mee. Om een of andere reden dacht ik altijd dat ie stuk was.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:21

2weken terug nog nieuwe lading zaadje geplant maar komt nog niks op en dr zat een slak tussen hoe die helemaal bovenin in me kas is gekomen :? . Dus is maar de vraag hoe en wat nu misschien heeft die wel alles opgevreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:55

Oei dat voorspelt niet veel goeds die slak erbij!

Zucht ik baalde gister echt gigantisch. Lekker alles naar buiten. De moestuinbak staat onder de pergola. Bekijk ik die klimplant, ziet die gewoon zwart van de bladluis. Zag mn babysla al opgevreten worden..

Daarnet in de schuur gezocht wat we hadden aan bestrijdingsmiddeltjes. Kwam al heel handig slakkenkorrels tegen en iets biologisch tegen oa bladluis! Wat ook gewoon op groente en fruitplanten gespoten kan worden. Dus net de klimplant daarmee aangevallen. En mn grote slaplantjes, die hadden ook wat last van bladluis gehad.

Dag bladluis *\o/*

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:13

Jammer van de bladluis, idinn! Inmiddels weer volledig bladluisvrij?

Hier gaat het aardig goed met de doperwt en courgette. Gelukkig hebben ze de hagelbuien van laatst overleefd. Nog meer bokkers die het op het balkon proberen bij gebrek aan een tuin?

Tussen onderstaande foto's zitten 3 weken verschil. Ze zijn gezaaid op 20 maart.

Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:35

Ik heb niet eens een balkon :') Dus mijn emmers met babyplantjes staan op de galerij bij de voordeur!