Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:40

Voor zover ik weet gewoon knippen. Het afgeknipte materiaal kun je mooi fijn knippen en tussen de planten leggen. Dan verdampt het water niet zo snel als het een periode droog is. En aan het einde van het jaar heeft het de bodem ook nog voorzien van voeding.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:37

Ik durf nog geen advies te geven mbt snoeien :') Dus dat hou ik maar voor me.
Heb het namelijk 2 jaar geleden voor elkaar gekregen om de knotwilg te doden, sindsdien ben ik bang om te snoeien. :o
Het gaat goed met de krijgertjes. Zojuist heb ik, ondanks de regen, 4 seringen stekjes/scheuten in de grond gezet. Ik hoop dat minstens 1 ervan aanslaat. Er zitten wel al knoppen aan.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:44

Misschien heeft iemandnog leuke ideeen voor mijn tuin?
De rode vakjes zijn schuurtjes.rechtsboven rood, is de overkapping.
Geel is tegel, betegeld pad naar de schuur achterin de tuin.
Blauw is parkeerplaats.
Langs de wegkomt staat een haag. Die geeftbeschutting en wil ik houden, de tuin staat op het zuiden.
Het groene gedeelte is nu allemaal gras.

Ik wil niet meer tegels dan dat ik nu heb. En liever wat minder gras. De tuin is zon 45 meter diep en ik ben nu vooral gras /brandnetels aan hetmaaien, mooi vind ik het niet echt. Ik hou wel van een wilde tuin maar wel met merendeels vaste planten ivm onderhoud.
Afbeelding

Vorig jaar heb ik niks gedaan maar ik geloof niet dat de buurt mij dat in dank gaat afnemen. Alles stond vol met een soort klaproos, maar dat was toch iets te wild :+
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:59

Ik zou zelf veel meer perkjes maken en misschien wat doorkijkjes. En toch ook een extra zitje/stoepje.
Afbeelding
Doorkijkjes

Of in de lengte alles en dan vooraan een extra stoepje. Links en rechts gewoon borders van een 1.5 meter diep.

Afbeelding
De rondjes zijn dan boompjes. Bv fruitbomen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:57

7 Mei 2017 postte ik in dit topic foto's van onze tuin. Ik vond het wel leuk om die foto's na te maken en de tuin nu en toen naast elkaar te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vorig jaar hebben we eigenlijk de tuin onder handen genomen dus ik ben erg benieuwd wat er straks weer allemaal op gaat komen en of ik het al vol genoeg ga vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:15

J00P schreef:
Ik durf nog geen advies te geven mbt snoeien :') Dus dat hou ik maar voor me.
Heb het namelijk 2 jaar geleden voor elkaar gekregen om de knotwilg te doden, sindsdien ben ik bang om te snoeien. :o
Het gaat goed met de krijgertjes. Zojuist heb ik, ondanks de regen, 4 seringen stekjes/scheuten in de grond gezet. Ik hoop dat minstens 1 ervan aanslaat. Er zitten wel al knoppen aan.

Wauw :oo hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Wilg(salix) is nog erger dan brandnetel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:20

Mooi geworden Annetje!

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:57

Mooi Annetje! Je ziet super goed wat voor en na is!
Dankje voor de ideetjes
Had nog niet het idee om zo’n hoekjes te doen maar dat is wel wat! Ik ga er over denken :):)

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:21

Morganlefay schreef:
Wauw :oo hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Wilg(salix) is nog erger dan brandnetel.

Ik wilde snoeien en dacht dat dit in een goede periode was. Helaas mislukt :(

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:20

Is die klimroos nog steeds te koop bij de lidl? En willen jullie misschien opletten als je ergens in een gangbare winkel kamperfoelie tegenkomt?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:27

Gisteren ben ik naar Appeltern gegaan voor een schets advies. Ik heb ook mijn eigen ontwerp meegenomen. De tuinarchitect was zo onder de indruk dat hij niet eens meer een poging heeft gedaan iets anders te schetsen. Wel kwam hij met een aantal tips voor bijvoorbeeld kwekers. Dit was echt een enorm compliment en geeft me een hoop vertrouwen in het plan dat ik heb. Het is wel echt een aanrader om eens in Appeltern te gaan kijken. Zeker tijdens de tuinadviesdagen zoals die er nu waren. In oktober is dat er weer. Er was ook een interessante lezing over de meest gemaakte fouten tijdens het ontwerpen van een tuin. Ik heb zo gelachen om de manier van vertellen en de herkenbare voorbeelden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:29

Malenka schreef:
Gisteren ben ik naar Appeltern gegaan voor een schets advies. Ik heb ook mijn eigen ontwerp meegenomen. De tuinarchitect was zo onder de indruk dat hij niet eens meer een poging heeft gedaan iets anders te schetsen. Wel kwam hij met een aantal tips voor bijvoorbeeld kwekers. Dit was echt een enorm compliment en geeft me een hoop vertrouwen in het plan dat ik heb. Het is wel echt een aanrader om eens in Appeltern te gaan kijken. Zeker tijdens de tuinadviesdagen zoals die er nu waren. In oktober is dat er weer. Er was ook een interessante lezing over de meest gemaakte fouten tijdens het ontwerpen van een tuin. Ik heb zo gelachen om de manier van vertellen en de herkenbare voorbeelden.

Nu ben ik érg benieuwd naar jouw ontwerp!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:36

Wat een mooi compliment! Ook benieuwd naar je ontwerp. En naar de voorbeelden (die vast ontstellend herkenbaar voor mezelf zijn := )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:07

Afbeelding

Ik had hem een tijdje terug al gedeeld. Het gaat om de kavel links tot halverwege de lichte strook in het midden.

Ik kan van de punten geen leuk grappig verhaal maken zoals ik dat gisteren heb gehoord. Dus ik vrees dat het heel vervelend over kan komen op deelnemers aan dit topic. Ik zal dus alleen noemen wat hij als tips gaf.

-maximaal 1/3 van je tuin bestraten en 2/3 groen
- de helft van het groen moet hoger zijn dan 90cm
- zorg dat je rondom groen hebt bij de plekken waar je gaat zitten
- zorg dat je op meerdere plekken in je tuin kunt zitten en denk daarbij ook eens aan de voortuin
- leg je terras eens niet direct aan je huis, zeker als je in een rijtje woont, iedereen doet dat waardoor je erg dicht bij je buren zit..
- maak je terras niet groter dan strikt noodzakelijk.
- zorg dat je tuin qua onderhoud past bij jou. Neem bijvoorbeeld geen gras als je niet altijd wanneer het nodig is kunt maaien. Gras bepaald wanneer je moet maaien. Jij niet.
- zorg dat er groen tegen d gevel staat om van huis en tuin een geheel te maken
- laat paden, vijvers en andere elementen doorlopen in het terras
- zorg dat je de tuin niet in één keer kunt overzien. Ook niet bij een kleine tuin

Dat is even wat ik me zo herinner zonder de aantekeningen.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 11-03-19 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:07

Ik heb een vraagje.
In onze voortuin staan 2 enorme taxussen. Ooit geplant. Nooit gesnoeid en nu meters hoog
Kan dat nog iets worden als je die terug snoeid of is dat een kansloze missie als hij al zo groot is

Anders gaan ze helemaal weg. Maar gezien de grote van de tuin zou het niet erg zijn als hij kan blijven maar dan veel kleiner

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:10

Naar mijn weten kun je die niet mooi ver terug snoeien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:18

Grappig, ik vond appeltern toen "wel leuk" maar niet heel erg veel inspiratie bieden. Ik vond het vooral op veel plekken erg slecht onderhouden (wat echt afdoet aan de ervaring), en ontzettend onlogisch ingedeeld waardoor je nooit weet of je nou alles gezien hebt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:27

Malenka schreef:
[ [url=m/i6Klnh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had hem een tijdje terug al gedeeld. Het gaat om de kavel links tot halverwege de lichte strook in het midden.

Ik kan van de punten geen leuk grappig verhaal maken zoals ik dat gisteren heb gehoord. Dus ik vrees dat het heel vervelend over kan komen op deelnemers aan dit topic. Ik zal dus alleen noemen wat hij als tips gaf.

-maximaal 1/3 van je tuin bestraten en 2/3 groen
- de helft van het groen moet hoger zijn dan 90cm
- zorg dat je rondom groen hebt bij de plekken waar je gaat zitten
- zorg dat je op meerdere plekken in je tuin kunt zitten en denk daarbij ook eens aan de voortuin
- leg je terras eens niet direct aan je huis, zeker als je in een rijtje woont, iedereen doet dat waardoor je erg dicht bij je buren zit..
- maak je terras niet groter dan strikt noodzakelijk.
- zorg dat je tuin qua onderhoud past bij jou. Neem bijvoorbeeld geen gras als je niet altijd wanneer het nodig is kunt maaien. Gras bepaald wanneer je moet maaien. Jij niet.
- zorg dat er groen tegen d gevel staat om van huis en tuin een geheel te maken
- laat paden, vijvers en andere elementen doorlopen in het terras
- zorg dat je de tuin niet in één keer kunt overzien. Ook niet bij een kleine tuin

Dat is even wat ik me zo herinner zonder de aantekeningen.

Heel gaaf!

Heb je ook foto's van hoe het er nu uit ziet?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:36

Dank je! Nee. Het bestaat namelijk nog niet. We zijn bezig met de aanschaf van de grond en het aanvragen van vergunningen. Maar dat duurt zeker nog tot oktober. Tegen die tijd start ik misschien wel een volg topic.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:38

Vjestagirl schreef:
Grappig, ik vond appeltern toen "wel leuk" maar niet heel erg veel inspiratie bieden. Ik vond het vooral op veel plekken erg slecht onderhouden (wat echt afdoet aan de ervaring), en ontzettend onlogisch ingedeeld waardoor je nooit weet of je nou alles gezien hebt.

Nu was het vooral het bekijken van de architectuur en dus de basis van de tuinen. Het is uiteraard nog erg kaal. Ik vond het er wel uitzien qua onderhoud zoals het hoort nu. En dat je er zo kunt dwalen vind ik juist heerlijk! Je valt van de ene tuin zo de volgende in die compleet anders is.

Ik ga een jaarkaart kopen. Dan kan ik mooi zien hoe het de rest van het jaar gaat.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:48

Het is dat het aan de andere kant van het land is, anders zou er idd graag vaker gaan kijken. Juist het dwalen waardeer ik ook, maar dat is iets wat ik sowieso in een tuin waardeer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:26

Malenka, wat is de reden van punt 2 en 3? Aan de andere punten voldoet mijn tuin, aan die punten dus niet.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:03

90cm is stiekem helemaal niet hoog, maar de meeste planten zijn als je ze aanschaft een stuk kleiner.
Ik denk dat onze tuin wel ongeveer aan de punten voldoet. Ik zal over een maand of twee wat duidelijkere foto's van de tuin maken wanneer het wat meer aangegroeid is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:07

Neonlight schreef:
Malenka, wat is de reden van punt 2 en 3? Aan de andere punten voldoet mijn tuin, aan die punten dus niet.

Omdat als je al je planten lager dan 90cm houdt je tuin heel saai wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:25

lastig schreef:
Ik heb een vraagje.
In onze voortuin staan 2 enorme taxussen. Ooit geplant. Nooit gesnoeid en nu meters hoog
Kan dat nog iets worden als je die terug snoeit of is dat een kansloze missie als hij al zo groot is

Anders gaan ze helemaal weg. Maar gezien de grote van de tuin zou het niet erg zijn als hij kan blijven maar dan veel kleiner

Je kan ze snoeien maar niet gelijk de botte bijl erin. Dus in gedeeltes. Zou ze niet eruit slopen, zijn nl groen blijvend.
En mocht je ze snoeien en/of uitgraven:
https://www.taxustopper.nl/service/draa ... -snoeisel/