Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
J00P schreef:Ik durf nog geen advies te geven mbt snoeienDus dat hou ik maar voor me.
Heb het namelijk 2 jaar geleden voor elkaar gekregen om de knotwilg te doden, sindsdien ben ik bang om te snoeien.![]()
Het gaat goed met de krijgertjes. Zojuist heb ik, ondanks de regen, 4 seringen stekjes/scheuten in de grond gezet. Ik hoop dat minstens 1 ervan aanslaat. Er zitten wel al knoppen aan.
Malenka schreef:Gisteren ben ik naar Appeltern gegaan voor een schets advies. Ik heb ook mijn eigen ontwerp meegenomen. De tuinarchitect was zo onder de indruk dat hij niet eens meer een poging heeft gedaan iets anders te schetsen. Wel kwam hij met een aantal tips voor bijvoorbeeld kwekers. Dit was echt een enorm compliment en geeft me een hoop vertrouwen in het plan dat ik heb. Het is wel echt een aanrader om eens in Appeltern te gaan kijken. Zeker tijdens de tuinadviesdagen zoals die er nu waren. In oktober is dat er weer. Er was ook een interessante lezing over de meest gemaakte fouten tijdens het ontwerpen van een tuin. Ik heb zo gelachen om de manier van vertellen en de herkenbare voorbeelden.
Malenka schreef:[ [url=m/i6Klnh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik had hem een tijdje terug al gedeeld. Het gaat om de kavel links tot halverwege de lichte strook in het midden.
Ik kan van de punten geen leuk grappig verhaal maken zoals ik dat gisteren heb gehoord. Dus ik vrees dat het heel vervelend over kan komen op deelnemers aan dit topic. Ik zal dus alleen noemen wat hij als tips gaf.
-maximaal 1/3 van je tuin bestraten en 2/3 groen
- de helft van het groen moet hoger zijn dan 90cm
- zorg dat je rondom groen hebt bij de plekken waar je gaat zitten
- zorg dat je op meerdere plekken in je tuin kunt zitten en denk daarbij ook eens aan de voortuin
- leg je terras eens niet direct aan je huis, zeker als je in een rijtje woont, iedereen doet dat waardoor je erg dicht bij je buren zit..
- maak je terras niet groter dan strikt noodzakelijk.
- zorg dat je tuin qua onderhoud past bij jou. Neem bijvoorbeeld geen gras als je niet altijd wanneer het nodig is kunt maaien. Gras bepaald wanneer je moet maaien. Jij niet.
- zorg dat er groen tegen d gevel staat om van huis en tuin een geheel te maken
- laat paden, vijvers en andere elementen doorlopen in het terras
- zorg dat je de tuin niet in één keer kunt overzien. Ook niet bij een kleine tuin
Dat is even wat ik me zo herinner zonder de aantekeningen.
Vjestagirl schreef:Grappig, ik vond appeltern toen "wel leuk" maar niet heel erg veel inspiratie bieden. Ik vond het vooral op veel plekken erg slecht onderhouden (wat echt afdoet aan de ervaring), en ontzettend onlogisch ingedeeld waardoor je nooit weet of je nou alles gezien hebt.
lastig schreef:Ik heb een vraagje.
In onze voortuin staan 2 enorme taxussen. Ooit geplant. Nooit gesnoeid en nu meters hoog
Kan dat nog iets worden als je die terug snoeit of is dat een kansloze missie als hij al zo groot is
Anders gaan ze helemaal weg. Maar gezien de grote van de tuin zou het niet erg zijn als hij kan blijven maar dan veel kleiner