[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:12

manzano schreef:
Dat snap ik...... maar in de hyp.akte van ons huidige huis staat ook alle info m.b.t. hypotheekrente, aflossing, looptijd etc.
In de conceptakte die ik nu heb gekregen staat dat allemaal niet.......... vraag me dus af of dat nodig is of niet omdat je dat eigenlijk gewoon met de bank hebt afgesproken dmv hypotheekovk.

Volgens mij is het voor de hypotheekakte alleen van belang om welk onroerende zaak het gaat en welk bedrag en wie de hypotheeknemer is....

En welke zekerheden de hypotheeknemer heeft. Ik quote even van internet:
Citaat:
De hypotheekbedingen zijn de voorwaarden die de geldschieter zal stellen voor de verstrekking van de hypotheek. Bij banken en verzekeraars zijn deze opgenomen in de algemene voorwaarden van geldleningen. Veelal worden de belangrijkste bedingen in de akte nog eens uitdrukkelijk gemaakt. De drie belangrijkste hypotheekbedingen zijn:

Opeisbaarheid:
Het verschuldigde bedrag is onmiddellijk opeisbaar bij niet-nakoming of overtreding door de eigenaar van enige verplichting die op hem rust tegenover de geldschieter. De geldschieter is binnen de grenzen die de wet daartoe stelt, bevoegd de goederen die aan haar zijn verpand executoriaal te verkopen. Hij heeft dan een vordering dat hij bij voorrang zijn geld mag verhalen op de opbrengst van het huis. Dat betekent dus dat hij voor andere schuldeisers zijn geld terug krijgt.
Huurbeding:
Zonder voorafgaande toestemming van de geldschieter mag het onderpand niet in gebruik worden afgestaan of worden gedoogd dat derden het onderpand gebruiken. Een huis in verhuurde staat kan de waarde laten dalen. Dit huurbeding wordt in de openbare registers ingeschreven zodat iedere huurder kan nagaan hoe zijn rechten liggen.
Inrichting, gedaante en bestemming van het onderpand:
De aard van het gebruik, de inrichting en de bestemming mogen zonder toestemming van de geldschieter niet worden gewijzigd. Veranderingen waardoor waardevermindering kan op treden zijn niet toegestaan.

Verder durf ik het ook eerlijk gezegd ook niet te zeggen...

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:16

Ja dat soort dingen staan er wel in :j

Het gaat me dus met name om dingen als looptijd, rente, het daadwerkelijke hypotheekbedrag (de hypotheek wordt hoger ingeschreven dan het daadwerkelijk geleende bedrag).

Op zich ga ik er wel vanuit dat het klopt, maar het is echt een énorm verschil met onze andere akte. Vandaar.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:25

Manzano, wat vreemd. Bij mij staan echt alle voorwaarden er in met evt looptijden. Het lijkt mij dat je dit allemaal in je akte moet hebben staan, want anders heb je ertoch niets aan :?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:29

Ik vind nog dit:
Citaat:
De hypotheekakte bevat een aantal zaken:

De hoogte van de hypothecaire inschrijving;
Omschrijving van het onderpand;
De te betalen hypotheekrente;
Aflossingsmethode van de hypotheek;
De verplichting om de woning te verzekeren;
Algemene voorwaarden van de geldverstrekker.

Hier staat nog meer info, en volgens mij staat hier ook dat het in een aparte overeenkomst van geldlening kan: http://www.westvest-notarissen.nl/index ... &Itemid=23
Laatst bijgewerkt door veerledec op 16-08-11 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:29

Nou ja, dat vraag ik me af. Op zich heb je een ovk met je bank die gewoon geldig is en daar staat alles in.
De hypotheekakte is volgens mij puur voor inschrijving in het kadaster ed. en die hebben volgens mij weinig te maken met dat soort bepalingen.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:53

Sinds kort zijn mijn vriend en ik ook opzoek naar een koopwoning. We hadden een ontzettend leuke vrijstaande woning gevonden met 90are grond aan, maar deze net voor ons verkocht, wat baalt dat wel even! Dus nu beginnen we terug vanaf 0 met rondkijken. Best spannend allemaal!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:56

Er is wel een verschil tussen transportakte (voor inschrijving in het kadaster) en hypotheekakte. In de laatste moeten inderdaad de overeenkomst tussen jou en de bank worden opgenomen. Dus hoogte bedrag, hoogte rente, RVP, de mogelijkheden tot boetevrij aflossen etc etc.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:07

De transportakte is zover ik weet de eigendomsoverdracht en de hypotheekakte de vestiging van het recht op hypotheek. Beiden worden ingeschreven.

edit: zo notaris maar eens mailen.
Irritant gedoe dit. Doe maar gewoon een ouderwetse akte...... die zijn tenminste logisch ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:32

Beide worden inderdaad ingeschreven, maar in de eerste staat niet wat er in de laatste staat. Om het helder te houden :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:45

Nee, maar ze hebben beiden ook een totaal ander doel......

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:46

Hypotheekakte is enkel voor de bezwaring van de onroerende zaak. Vraag me af in hoeverre alle details van de hypotheekovk (dus niet de akte) daarin verplicht moeten staan.

Maar goed, ik ga het bij de notaris wel ff checken. Het is een groot kantoor, dus ergens kan ik het me niet voorstellen dat zij het altijd verkeerd doen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:55

Iets heel anders, hebben jullie dingen geregeld om inbrekers buiten de deur te houden? Ik heb helaas ervaring met inbrekers en wil voor dit huis ook alle sloten en ramen/deuren goed hebben. Mijn vriendje vond het niet zo nodig (want: we zijn goed verzekerd), maar het is zo'n naar gevoel dat iemand in je huis is geweest en door je persoonlijke spullen heeft zitten wroeten, je voelt je daarna zo onveilig! Gister heb ik hem het filmpje van het politiekeurmerk veilig wonen laten zien en ik geloof dat ie nu wel overtuigd is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:19

Weet niet of ik op Bokt moet zeggen hoe mijn huis beveiligd is :)) Maar dat weet je zelf ook wel :j

Mijn ouders hadden sloten en knippen op elk raam behalve op een klein kantelraampje aan de voorkant. En ja hoor, ouders op vakantie, broertje lag te slapen en hoppa, de etters waren binnen. Geen hele grote financiele schade, wel veel spullen met emotionele waarde weg. Verzekerd zijn is 1 ding (mijn ouders zijn voor nieuwwaarde verzekerd) maar als je het paspoortje van de overleden hond en dingen van je overleden vader gejat zijn... dat krijg je nooit terug.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:19

Uhm, onze deuren beneden hebben allemaal politiekeurmerk in het nieuwe huis.
Alleen een raam niet. Daar wil ik nog wel keer wat aan doen :j

Boven zitten er volgens mij nergens sloten op.

Maar moet me er nog in verdiepen als we straks de sleutel hebben :D

In ons huidige huis heb ik er eigenlijk niks aan laten doen. Heb wel een 2e slot op de voordeur, maar gebruik die nooit. Trek zelfs regelmatig alleen maar de deur achter me dicht :o
Laatst bijgewerkt door manzano op 16-08-11 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:20

paspoort van een hond?? Wat moet je daar nou mee??? (als inbreker dan).

Bij m'n ouders ook ooit ingebroken. Het gaat idd niet om het geld, maar de emotionele waarde van dingen (is vaak met sieraden ook).

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:33

Precies, je laptop is wel te vervangen, maar alle foto's die erop staan ben je kwijt... Vriendje vond me wat overdreven en vind dat het allemaal wel veilig genoeg is, maar na het zien van het filmpje begon hij toch aan een paar dingen te twijfelen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:42

wij hebben wel goede sloten enzo.
en een hond, dat scheelt ook.

vandaag is het bord in de tuin gezet, morgen komt hij op funda.
en dan is het afwachten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:44

Oooh spannend FF. Leuk!!!!!
Was het nog gelukt met de foto's??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:44

ja super, hij vond ze mooi ruimtelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:46

succes FF! hopelijk krijg jij eerder bezichtingingen dan ik :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:49

suze_ schreef:
succes FF! hopelijk krijg jij eerder bezichtingingen dan ik :D

Wel eens over gedacht om een plattegrond toe te voegen? En dan evt. ook een met inrichting?
Ik vind het a.d.h.v. je foto's namelijk moeilijk te zien hoe het in elkaar zit en waar ik bijv. m'n bank zou kunnen zetten ofzo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:53

leuk huisje heb je suze! balen dat de bezichtigingen niet lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:56

manzano ik ben inderdaad momenteel mijn laptop aan het afspeuren naar foto's met inrichting, kijken of dat helpt :j

dank je ff :)

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:18

Wat spannend FF! Gaan jullie kijken voor wat met de paarden aan huis?

Suze, jammer dat er wat weinig bezichtigingen zijn van jullie huis. Hebben jullie zelf al wat nieuws in het zicht? of gekocht?

Bij dit zijn wij gisteren gaan kijken:
http://www.immoweb.be/nl/Buy.Estate.cfm ... ry&xpage=1
(de eigenaars vragen er 250000€ voor, maar helaas gaat het via een immobilieën kantoor en is het zo dus buiten budget voor ons).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:19

we gaan idd voor de paarden aan huis.