Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:07

Je kan toch ook minderen op de bedragen?

Ik heb geen vaste bedragen. Het gaat om het gebaar tenslotte. Mijn ma maak ik even blij met een rituals badschuim als een groot cadeau van €100. Toevallig pas voor mijn pa een fles whisky gekocht van €120 .. maar dat is dan van ons én mijn broer samen. Maar het jaar ervoor kreeg ie gewoon 2 Happy socks cadeau. Is ie even blij mee :+

Verder vier ik het nooit. Gedoe allemaal..

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:30

Ja zo doe ik het ook idinn.
Mijn ouders wonen ver, ben al een tank benzine en 2 keer de tunnel kwijt. (En dik 2uur enkele reis)
Meestal geef ik m’n moeder een bos bloemen of een plantje. M’n stiefvader heel saai een bierpakket. Al moet ik wat anders verzinnen want meestal krijgt hij van iedereen een bierpakket.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:34

Mijn vader eigenlijk altijd een boek over een bekende sporter of een sport. Laatst een heel mooi groot boek over de Elfstedentocht. Super mooi.

Zo Samantha, dat is ver. Ben jij zo ver uit huis gaan wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:47

Vooral niks anders verzinnen Samantha.. ik ben ook dol op bier en zou alleen maar bierpaketten krijgen echt geen straf vinden. En anders geef je als afwisseling een dagje bierproeverij/festival cadeau :+

Vroeger gaf ik mijn pa altijd een boekenbon. En dan echt áltijd.. verjaardag, vaderdag, sinterklaas, kerst. Als ik dus een bon haalde zonder dat het bijna een feestdag was, werd ik alvast gefeliciteerd :')

De verjaardag dat ik eindelijk eens wat anders gaf.. was ie nog lichtelijk teleurgesteld ook, want hij had al bedacht welk boek die wilde kopen _O-

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:50

Je had toen voor de afwisseling een VVV bon gekocht? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:13

Toen begon de sokken periode :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:17

Haha geweldig!

Ja ik ben inderdaad ver van huis gaan wonen. Niet altijd handig trouwens.

Vorig jaar heb ik een snack pakket voor hem gemaakt. Drop, koekjes, chips nootjes etc etc. Voor bij de bier pakketten. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:38

Voor mijn stiefpa doen we ieder jaar een abbo op een wielertoeschrift, is hij blij genoeg mee. Of een bon voor iets van materiaal of kleding. Voor mijn moeder ga ik om een cadeaubon voor kledij of naaigerief of patronen ofzo. Of we gaan ontbijten of een wafel met koffie doen.
Het is bij de familie van vriend dat die traditie er nogal in zit van schoonouders, schoonbroer en schoonzus mee uit te nemen. Dat is 6 man (incl jezelf dan) maar 3-4 gangen met paar flessen wijn, aperitief en degustief kost altijd wel aardig geld.

Zijzelf vinden verjaardag vieren hemels, ik heb er een bloedhekel aan. Ik bespaar dit jaar en doe dus überhaupt niks. Dan krijg ik ook geen cadeau maar dat kan me gestolen worden 8-)

Weet iemand al wat de Belgische brandstof gaat doen intussen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:40

Ik geef ook best veel uit aan cadeaus. Ik vind het leuk om te geven. (Maar niet voor collega’s die ik amper spreek en ik heb ook een hekel aan kinderen :o )

Afgelopen weekend heb ik wel een etentje bij de Griek gegeven voor mijn verjaardag voor de naaste familie plus een oom en tante. Gewoon, omdat ik dat leuk vond. Kost wat maar ik vond het het geld meer dan waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:45

Ik geef met alle liefde €300 aan eten uit voor vriendinnen voor mijn verjaardag, maar voor mijn schoonfamilie is elke cent teveel O:)

Cadeaus gegeven an sich vind ik ook leuk. Ik vind het alleen vervelend dat veel mensen zo naar het bedrag kijken om te bepalen of ze er blij mee zijn. Ik zoek iets uit wat ik passend vind. Is dat iets van €15 of €250 bij wijze van spreken, dat boeit me niks. Wél dat het past bij diegene die het krijgt.

Voor collega's doen wij steeds €5/persoon. En dan enkel voor geboorte, huwelijk en dat soort dingen. Bij een verjaardag brengt de jarige iets van gebak of pralines of snoepjes of koekjes mee, maar niks al te duur.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:47

Hier ook gulle gevers. Zolang het kan hou ik er flink wat budget voor opzij. En mijn man is in 2021 3 maal Peter geworden. Nu spaart hij voor hen ipv voor mijn oude dag ;( -O- ^)

Meestal doen we ook uit eten trakteren en cadeaus hebben vaak iets te maken met wijn of champagne _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 00:41

Wij hebben in mijn familie de afspraak dat we eigenlijk geen cadeaus meer doen, alleen als we toevallig iets tegenkomen ofzo. Gisteren was dat toevallig plantjes die mijn zusje heel graag wilde hebben en die ik ook al voor mezelf ging halen.

Iets samen doen vinden we leuker, een workshop met iets knutselen of lekkers maken ofzo.

Schoonfamilie zie ik niet meer, goedkoop en heerlijk rustig, zeker met 7 koters loopt dat snel in de papieren (maar vooral tijd verspillen aan feestjes met mensen waar je niks mee hebt en gillende kinderen brrr)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 00:57

Las dat van Vattenfall erg K ja...
Vwb compensatie in verband met inkomsten geen idee hoe dat gaat werken en hoe / of je dat moet aanvragen... heb er nog niets geen info over gelezen. Lijkt me dat ze dat kunnen afleiden van je belastingaangifte.

Voor verjaardagen, kraam etc etc maak meestal een of ander cadeau beetje van mezelf, beetje van iets anders.
Als we inzamelen voor collega's is het meestal iets van rond de 2.50 / 5.00 Euro per persoon.

Vandaag had ik mijn laatste dienst in de directe zorg. Mooi afscheid, prachtige bloemen, kaart, taart, lieve woorden. Ik hou zo van dat team en die werkplek ... ga ze ook echt missen.

Ik heb beeld Prairy }> :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:15

Schoonfamilie is hier nogal materialistisch ingesteld (vooral schoonvader) en dat vind ik oprecht jammer. Zo ook met de gratis tomatenplanten die ze ieder jaar krijgen via werk van mijn vriend. Iedere werknemer mag tot 15 plantjes gratis bestellen, keuze uit ongeveer 10-15 soorten en max. 3 per soort. Schoonpa kreeg ieder jaar steeds eerste keuze en bestelde dan ook altijd makkelijk 6-7 planten. Dan schoonbroer, ook altijd 4-5 planten en de "overschot" die mocht mijn mama dan uitzoeken. Niet elk jaar werd alles geleverd wat er besteld was (dan kregen ze een andere gevraagde plant extra) en dan waren schoonpa/schoonbroer altijd nukkig daarover. De voorbije 2 jaar is bij hen de kweek/oogst ook steeds misgelopen terwijl mijn moeder met haar 2-3 planten altijd massa opbrengst had.
Gezeik dat daarover is geweest :') Dat kon niet, zij hadden recht op die goeie planten, waarom konden ze geen nieuwe planten krijgen nadat ze kapot waren gegaan, noem maar op.

Dit jaar wilden ze geen planten meer, dus mijn mama mocht er meer uitzoeken. Draaaamaaaaa natuurlijk "want wat moet iemand met zoveel planten" dus ze zijn alsnog op de kar gesprongen en hebben ook weer wat gevraagd. Mijn mama kweekt mee voor mij en maakt er tomatensaus mee, zongedroogde tomaatjes, soep...

Hoe jaloers mensen soms kunnen zijn op gratis dingen die uitgedeeld worden, ik verbaas me er vaak genoeg over.

Gas gaat in België van 21% btw naar 6% tot en met 30/9. Wie stookolie heeft kan een tegemoetkoming krijgen van €250 geloof ik en de dieselprijzen dalen door daling van de accijns met 17,5 cent/liter. Dat laatste gaan ze dacht ik aanhouden tot einde juni? Op een tank van 60 liter zou dat een korting van €10 moeten zijn ongeveer. Blijft nog steeds een prijs van €2,07/liter dus ik ga alsnog zuinig(er) proberen rijden en waar het kan de fiets en trein als extra optie toevoegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:26

:') Dat is wel erg triest, Varekaj! Ik weet niet hoe groot die planten zijn, maar hier in het tuincentrum krijg je jonge tomatenplanten voor een euro per stuk.. en als je de pitjes uit een verse tomaat zaait zijn ze gratis :')
Wat een drama om tien euro _O- En dan ook nog de planten de schuld geven als je ze dood laat gaan haha.

Fijn dat ze in België ook wat tegemoet komen in de gas- en brandstofprijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:38

Ja het ligt echt aan al hun planten die niet goed zijn... wat een volk _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:50

De planten zijn wel al best groot hoor, makkelijk 30-40cm als we ze krijgen.

Ja, als er iets mis gaat ligt de schuld nogal vaak bij een ander :') Al zal het ook wel aan de (intussen overleden) hond gelegen hebben die er regelmatig eens een pootje tegen of vlakbij omhoog tilde.

Schoonpa is het uitstekende voorbeeld van gierigheid en meeliften op de luxe van een ander. Het aantal keer dat hij onze sportwagen kwam lenen "want anders rijdt die auto amper" maar dan wel steeds de hele tank leegrijden en zo terug in de garage parkeren. Het excuus? Hij wist niet hoe hij de tankdop eraf kreeg zonder dat het alarm elke keer keihard begon te loeien _O- Toen vriend dan op een bepaald ogenblik zei dat hij de auto dan maar moest laten staan, toen kon hij het plots wel zonder problemen.

In de ouderenzorg zie je soms ook weleens dingen waar je van denkt, hoe dan? Ontelbaar veel mensen gaan inleggers/maandverbanden/pamperbroekjes na gebruik bijvoorbeeld uitspoelen en drogen op de verwarming "want het is zo duur allemaal". Dat ze onbeperkt inbegrepen zitten in de dagprijs, daar staan ze niet bij stil en krijg je ze niet wijs gemaakt. Soms bewaren ze papieren doekjes die je bij de maaltijden geeft om te hergebruiken als toiletpapier. Laten ze het water van hun ochtendtoilet uit de wasbak niet weglopen, maar scheppen ze dat vanuit hun wasbak met een kommetje in het toilet als ze gaan plassen zijn om door te spoelen.
Sokken worden als je niet oplet weer uit de wasmand gevist en de dag nadien opnieuw aangetrokken "want ze zijn heus niet vies van een hele dag op de bank te zitten".

Je kan het zo gek nog niet bedenken hoe daar soms besparen tot het uiterste wordt uitgevoerd.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:53

Jeetje varekaj daar schrik ik wel van, mijn opa was een oorlogskind en die verspilde absoluut geen eten maar dat mensen zover gaan dat is wel echt ernstig.

Leuke schoonfamilie heb je :(

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:57

O dat is wel heel erg ja.

Ik heb een tante die vroeger ook zo was, geen idee of dat nog zo is.
De waslijn buiten hing vol met koffie filters.
Toen ze een nieuwe badkamer hadden en ik er ging logeren als kind, dacht ik op leuk nu mag ik in bad. Maar nee ze wasten zich in de keuken anders werd de badkamer vies. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:17

Mijn familie heeft de oorlog van dichtbij meegemaakt (WO II dan) want woonden aan de frontlinie en hebben gediend in het leger, en ze waren allemaal ongeveer 15-16 jaar toen die begon (geboren rond 1925). Maar nooit hebben wij als kleinkinderen ook maar iets gemerkt dat er bezuinigd werd. Integendeel, we werden net flink verwend denk ik? Op het gekende badmoment na dan, met 3 om beurt in een metalen kuip of in bad met een waterlaagje van amper 5cm in een niet verwarmde badkamer. Dan was je er sneller in en uit dan je zou verwachten want god wat was dat koud haha.

Er zijn ook bewoners die bijvoorbeeld niet opgegeten stukken fruit, overgelaten sneetjes brood, potjes broodbeleg (chocoladepasta, confituur) of potjes yoghurt/pudding stiekem van de afdienbladen gaan halen om dan in hun eigen ijskastje of kamer te bewaren. Zelfs potjes die geopend zijn, maar waar de helft nog in zit bijvoorbeeld.
Maar goed, er zijn ook familieleden die extreem zuinig uit de hoek komen hoor. Dan eisen ze van verplegend personeel dat je per week maximaal 2 washandjes en 3 handdoeken ofzo verbruikt in de zorg voor hun bewoner "want de wasmachine draait niet gratis hoor". Soms wordt incomateriaal ook gewoon uit de kasten gehaald en meegenomen naar huis voor eigen gebruik := en stukken zeep zijn ook regelmatig verdwenen (zit ook in de dagprijs voorzien namelijk).

Ten tijde van de covid-uitbraken in het begin verdwenen de flesjes handalcohol sneller dan je met je ogen kon knipperen _O- en hetzelfde met de stapels papieren doekjes voor je handen in de openbare toiletten en de rollen toiletpapier.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:19

Verbouwing gaat geweldig. :')
Inbouwreservoir zou gisteravond komen zodat de aannemer vandaag verder kon.
Geen inbouwreservoir natuurlijk.
Vanochtend kwam de rest, dus ik dacht die zit daar wel bij. Kwam net thuis van werk en meteen gekeken, zit er dus niet bij.
Gebeld, na uur werd ik teruggebeld. Nee stond nog in het magazijn. -O-
Komt vanavond. Appt de aannemer daarna dat ze vrijdag pas weer kunnen Ivm sterfgeval in de familie.
Zucht…

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:39

Tjonge, wat enorm balen. Dat schiet ook zo niet op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 19:22

@Samantha sterkte!!!

Ohhh ja die toestanden met mensen die of te gierig zijn om een cent uit te geven of getraumatiseerd of wat dan ook... en dan helemaal in combinatie met horder zijn :n
Je weet het meestal ook heel goed aan te voelen of het dat is of echt geen geld hebben. Dat ziet er op een of andere manier anders uit...

Hier vreselijke toestanden geld-technisch meegemaakt met ex-schoonfamilie gelukkig nu ex ben zo blij dat ik niets meer met ze te maken heb.

Bij mijn familie is mijn zus altijd aan het zeuren over geld :roll: het bijzondere is dat ze vaak ook niet de meest handige beslissingen neemt. Vorig jaar bijv kopen ze andere 2e hands auto. Een diesel. En een grote diesel. Terwijl ze met z'n tweeen zijn maar goed... Die waren zo goedkoop, dat kon wel uit. Ik zei nog tegen haar, dat is niet voor niets, diesel gaat er echt de komende jaren uit. Nee, onzin etc. Nou je ziet het met de huidige prijzen... diesel kruipt steeds meer naar benzine toe en de wegenbelasting blijft (in Nederland) wel gewoon extra.
En zo kan ik nog tientallen voorbeelden geven.

Heerlijk even zo anoniem roddelen :P

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:12

PSvanLot schreef:
Moet je auto weg Faelynn? Anders zou je ervoor kunnen kiezen te houden en veel minder te gebruiken.

Het moet niet, maar ook als ik hem laat staan kost die 80 euro per maand, dat is voor mij in de maand wel veel geld, ik gebruik hem al vrij weinig, rij er nu ongeveer 100 km per week mee denk ik, korte stukjes fiets ik allemaal al, maar naar werk is betreft afstand net te zwaar.
Ik krijg het wel bij elkaar, het is niet zo dat ik het niet kan betalen, maar nu mn paard verhuisd is heb ik daar best veel extra kosten aan en merk ik dat het wel erg krap is. Privé rijd ik vanwege de hoge benzineprijs eigenlijk al niet echt meer, en woon-werk verkeer kan ik eigenlijk wel af met een scooter, al is het niet het meest comfortabel vooral in de winter haha, het is eigenlijk zonde om daarvoor de auto aan te houden.
Het is mn eerste eigen auto en hij rijd als een zonnetje en is echt in top staat, dus ben er wel heel verdrietig om, als ik ooit weer wat terug moet kopen weet je nooit wat je krijgt natuurlijk en ben er gewoon best wel aan gehecht.
Maar hij is al verkocht.. Aan een bokker toevallig haha. Hoop maar dat ik de juiste keus gemaakt heb, tijd zal het leren. Vrijdag word hij opgehaald.

Dank voor de tips van de rolgordijnen alle, momenteel laat ik het even voor wat het is, nu is het ook juist wel lekker, wie weet als het balkon af is dat ik er wel een 2e hands parasol neer kan zetten oid, zal vast ook al veel schelen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 22:05

Eigen auto net als eigen paard kost gewoon flink wat centjes zeker. Behalve de kosten voor je wegenbelasting en je verzekering heb je toch ook echt wel afschrijving, ook al houden die kleinere wagens goed hun waarde, dan nog. En natuurlijk de jaarlijkse onderhoudsbeurt, dat hoort ook thuis bij de vaste kosten. Zit je vaak toch nog wel op 100 Euro minimaal per maand extra zeg maar.

Ik zit nu op gemiddeld zo'n 15.000 km per jaar, met de huidige benzine prijzen zou dat (als ik uitga van 2.50, bij 1:20 gemiddeld op 750 liter, kom je op zo'n 1875 Euro per jaar aan benzine = 156.25 / maand.
Bij 1.75 per liter zit je op zo'n 1350 = 112 / maand.
Hogere brandstofprijzen kosten me dus zo'n 45 Euro per maand extra.
Als je het zo berekend valt het nog wel mee of tegen, het is maar hoe je het bekijkt :-)

Maar stel dat ik zo'n 5000 km per jaar kan besparen, scheelt dat dus 250 liter brandstof, dat is 625 Euro, bij een prijs van 2.50.
Bij een prijs van 1.75 scheelt 5000 km per jaar 437 Euro.

Dus de besparing zit hem bij aanschaf van een elektrische fiets voornamelijk in minder gebruik van de auto. Of de auto wegdoen. Dat is echt het goedkoopste :-) en scheelt dus én benzine a zo'n 1500 per jaar, én basiskosten van zo'n 175 per maand (mijn auto kost verzekering en wegenbelasting 75 Euro per maand, onderhoud dus ongeveer 100 per maand). Dus 1500 + 2100 = 3600 Euro per jaar. Exclusief afschrijving. Maar die is niet zo hoog, maar is er wel uiteraard.
Tjakka.

Dus naja zo ben ik aan het rekenen en rekenen en rekenen :')
Maar zal zeker af en toe nog wel de auto nodig hebben, of alternatief vervoer. Dat kost ook geld. Maar vast geen 3600 Euries...

Alleen als je eerlijk rekent moet je de afschrijving er wel bij rekenen. Ik heb mijn auto gekocht voor 9500 Euro. Nu krijg ik er nog iets van 7500 voor bij verkoop, en ik heb hem nu precies 2 jaar. Schrijf je toch 1000 Euro per jaar af. Als je dat meerekent tja, wordt het verhaal wéér anders. Want dan zit je op een kostenpost van 4600 Euro per jaar / 383 per maand.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-03-22 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt