[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElizeVdS

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:38

Arabella dat heeft vooral ook te maken dat je beter je max leencapaciteit niet moet gebruiken. Niet alleen wegens onvoorziene omstandigheden qua inkomen maar je wilt niet alleen werken om in je levensonderhoud te voorzien.

Zeker iets om rekening mee te houden; kijk niet alleen naar wat je uit kan geven maar ook wat je wilt uitgeven.

Normaal zouden wij met zijn 2en tot ongeveer 400-450.000 kunnen lenen. Zouden we even moeten wachten tot ik een vast contract hebt weer. Wij hebben bewust gekeken naar huizen van rond de 250.000. Die zijn groot genoeg voor een gezin (in onze omgeving in ieder geval) en zo kunnen we straks ook nog eens sparen, kunnen de kinderen straks sporten, studeren en is vakantie ook nog een optie.

Niets lijkt mij erger dan straks in een mooi huis te wonen en tegen de Kids te moeten zeggen dat ze niet X mogen doen omdat de centjes er niet voor zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:58

Wij hebben op twee salarissen gekocht, maar ook ruim onder de max die we konden lenen. Onze max was 550.000 ongeveer, wij hebben 381.000 geleend. Op 1 salaris hier een huis kopen is eigenlijk geen doen, dan heb je zegmaar een kwart van wat we nu gekocht hebben aan oppervlak.. niets om met een gezin in te wonen in ieder geval. :n

Nu verdienen we ongeveer gelijk, man iets meer dan ik, maar scheelt echt 200 bruto per maand ongeveer. Is te verwaarlozen. Dus we hebben ook gelijke inbreng, zijn ook getrouwd in gemeenschap van goederen gezien we eigenlijk beiden zelfde inbreng hebben en ook alles wat we hebben hebben we in onze relatie gekocht. Op de bank na :')

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:29

Bedankt voor jullie adviezen, wij gaan ook eens om tafel met mijn schoonmams om haar advies te vragen (zij heeft 2 huizen en weet er wel een en ander van waar op te letten en hoe en waar te informeren). Tevens kan zij ons misschien helpen om op verschillende plekken de juiste adviezen in te winnen.

Uiteraard eerst advies inwinnen, dan kijken naar wat we beiden willen en wat onze voor en nadelen zijn, hoe we mogelijke problemen op gaan lossen (wat idd als ik mijn baan kwijt raak etc) en zorgen dat we wel volledig op 1 lijn zitten wbt kopen van een huis alvorens werkelijk iets te kopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:28

Hier ook op 2 salarissen gekocht, maar getrouwd in gemeenschap van goederen (een maand na de sleuteloverdracht). Ook hier ruim onder de max gekocht, omdat we ons bij een te hoge hypotheek ook niet comfortabel voelen. Uiteindelijk bepaald wat we per maand wilde uitgeven, en toevallig paste dit huis er precies bij. Een hypotheek afgesloten voor 445000 uiteindelijk, wij konden ongeveer tot 800000 gaan. Hypotheek had op 1 salaris gekund, maar dan was een ploegentoeslag meegerekend (ook in het maximum bedrag) en die wilden wij er absoluut buiten houden, omdat dat ook zomaar weg kan vallen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:26

Gisteren de sleutel van mijn huis gekregen. Hopelijk kan ik er volgend weekend echt gaan wonen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:53

Gefeliciteerd kohtje!

Hier nog mensen die een leuk object zoeken voor paarden aan huis? Zie net een hele leuke voorbij komen, die heeft heel veel potentie http://www.funda.nl/koop/gelselaar/huis ... ent=object

Hier ook niet maximaal geleend, verre van :) Als je dat kan, dan zou ik dat zeker aanraden, voelt gewoon prettig dat mocht er iets gebeuren, je niet meteen radicale maatregelen hoeft te nemen. Ook een lineaire hypotheek vinden wij prettig: de lasten nemen in de jaren af :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:43

Hier ook flink onder max gebleven omdat wij het niet fijn vinden om alleen maar te werken voor het huis :) gaan ook graag op vakantie en andere leuke dingen doen. Zodra dat maar even kan zou ik dat altijd doen, niks zo vervelend als een verplichting die je maar net kan voldoen. Moet wel zeggen dat ik enorm geniet van ons huis :D van een appartement van 68m2 met minibalkon naar een huis van 155m2 met een lekkere tuin :D

Voor (appartement)
Afbeelding

NA (huis)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:41

Wij hebben wel max moeten lenen omdat we simpelweg de luxe niet hebben om in deze regio iets geschikte voor minder te kopen. We hebben wel op 1 salaris gekocht maar we hebben (omdat ik na ernstige ziekte nog niet werk) ook maar 1 inkomen.
We hebben vrij zekere vooruitzichten dat ons inkomen voorlopig nog zal stijgen. Man zit nog aan het begin van zijn carrière in de IT wereld en ik zal uiteindelijk ook wel weer aan het werk kunnen.
Dus ja, we vonden het belangrijker dat de kinderen straks lekker in de tuin kunnen ravotten dan dat we elk jaar luxe op vakantie kunnen.
Prachtig Marjan! Wij gaan straks ook van appartement (wel 85 meter en redelijk balkon) naar een huis van 140 met een tuin en dakterras.
Over 3 weken krijgen we dan eindelijk de sleutel na 6 maanden wachten op de bouw van het nieuwe huis van de verkopers. Dan kan het klussen beginnen. We hebben 1,5 maand om te klussen en hebben genoeg tijd gehad om alles voor te bereiden (badkamertegels liggen al klaar onder ons bed, laminaat bij schoonouders op zolder, ik ben bijna klaar met het schilderen van vrijwel alle meubels die meegaan etc.) Dus hopelijk gaat het straks allemaal een beetje soepeltjes. We hebben er zin in in elk geval!
Vandaag komt de verhuurder het appartement vast inspecteren, dus nog even alles netjes maken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:53

@Cerilene, hoop dat jullie het ook zo gaat bevallen als bij ons :) zo lekker die extra ruimte!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:56

Wij hebben ons huidige huis destijds op de max gekocht maar met de wetenschap dat salaris van manlief snel ging stijgen (studeerde destijds nog). Nooit het gevoel gehad te werken voor mijn huis of geen luxe te kunnen hebben hoor. Zelfs kort daarna mijn eerste eigen paard gekocht.
Nu zitten we wel onder de max

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:13

Wij hebben meteen bij de adviseur aangegeven dat wij niet voor de max wilde gaan.
Onze max zonder mijn studieschuld meegerekend was 2.80, met studieschuld 2.30 en we zijn uiteindelijk voor een hypotheek van 2 gegaan.
Wij hebben dus feitelijk nog genoeg ruimte om andere dingen te doen maar toch blijf ik het gevoel houden dat dit niet meer kan :+
(Ik heb altijd het gevoel dat ik te kort heb :') )

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:55

Ik heb op mijn loon wel de max,maar ik heb jaren lang gehuurd en dan was ik duurder uit. Dus voor mij voelt het zeker niet als de max aan.
En ik moest wel de max hypotheek pakken omdat ik anders wel heel weinig kon lenen. Nu kan ik de verbouwing ook nog grotendeels meefinancieren.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:21

M_D_H schreef:
Wij hebben dus feitelijk nog genoeg ruimte om andere dingen te doen maar toch blijf ik het gevoel houden dat dit niet meer kan :+
(Ik heb altijd het gevoel dat ik te kort heb :') )

Haha ik ook!
Zal wel door die paarden komen :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:31

Het is ons niet gegund te verhuizen geloof ik. Nu blijkt onze koper een bkr registratie te hebben en verliezen wij daardoor ons 2e droomhuis :(

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:21

Net een bod uitgebracht op de woning. Spánnend! :):)

Wat zuur Maartje :\ Toch hoor ik dat wel heel regelmatig. Het blijft bizar hoe weinig mensen zich voorbereiden voor ze aan de gang gaan met een woning..

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:22

He verdorie. Wat onwijs rot Maartje!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:57

Wij hebben het wel netjes opgevraagt voor we onze woning in verkoop gingen doen en nieuwe kochten. Zo hoort het ook je weet het maar nooit

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:02

Ja echt heel zuur. We hebben al 2 tekenafspraken gehad die door omstandigheden niet door gingen en nu net voor de 3e dit. Aan de ene kant wel fijn dat we het nu weten voor het tekenen maar wel echt poedersuiker dat we nu ons toekomstig huis kwijt zijb

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:05

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:09

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:48

Wtf :oo dat kan toch niet? Hoe hebben die mensen dat bedacht..

@maartje jemig wat balen zeg!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:54

Dammie schreef:
Cayenne schreef:
Jemig Maartje, dat is wel heel zuur -O-

OH MY GOD _O- _O- _O-
http://www.funda.nl/koop/roosendaal/hui ... motberg-6/
Echt, als je hier naast woont, dan gaat de waarde van je eigen huis volgens mij ook omlaag :')

Iets voor Mission Impossible.

Ik denk meer aan het programma van vroeger 'in Holland staat een huis' waarin buren elkaars huis verbouwden met een thema. :x

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:54

Oh hel ik heb medelijden met de makelaar die dat moet zien te verkopen :')

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:48

Ik zag hem voorbij komen op facebook. Te bizar..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:16

En aan sommige kamers te zien waren ze nog niet klaar met steentjes plakken :')
Die badkamer _O-