[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:10

Spannend Tamara!

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:41

Jildau, wij hebben inmiddels heel wat huizen bekeken en inderdaad wat anderen zeggen: de sfeer met name proeven. Wij hebben echt huizen gehad, waar we bijna direct wegliepen omdat het ons gewoon niet aanstond. Je kunt niet altijd noemen wat dat is. Verder is voor ons heel belangrijk hoe de wijk is en of er veel en hard auto's rijden. Kun je er parkeren? En mocht je later kinderen willen, kunnen die eenvoudig naar school (lopen) en kunnen ze buitenspelen.
Maar met name moet het gewoon goed voelen. Wij hebben inmiddels wel stuk of 15 huizen bekeken (ook veel vlug vlug met open-huizen-dagen), maar slechts bij 3 'voelde' we iets. Helaas werden 2 voor onze neus weggekaapt.

Tamara, wat spannend! Komt vast wel goed als ik het zo hoor :D!

Sym, vervelend dat het allemaal zo onzeker is. Ik zou dat ook wel erg vervelend vinden. Hoop dat er gauw schot in de zaak zit.

Pmarena, wat betreft de kleuren op de foto's. Ik vind het zo slecht niet, maar persoonlijk kijk ik enorm door de kleuren heen. Het doet me dan ook niet zoveel. Wel vind ik de foto's niet altijd even gunstig genomen.

Liselot, wat een mooi opknapproject! Sowieso leuk om te zien al die oude interieurtjes.

Bij ons is het ook spannend aan het worden. Vrijdag met de aankoopmakelaar naar de woning . Zij vond op papier de woning ook veel te hoog geprijsd, net als wij. Vrijdag dus eens goed kijken en dan onze maximale prijs en strategie bepalen. Ik ben wel erg blij dat we toch hebben gekozen voor de hulp van een aankoopmakelaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:51

Oei, dan is deze 3e dus des te spannender of die ook niet ineens weg zal zijn. Hopelijk wordt het deze keer wel wat :)

Wat doe je eigenlijk als eigenaar met de Open Huizen Dag vraag ik me af :P

Ik bedoel, je zal toch van 11 tot 15 uur daar in dat huis moeten zitten om de deur open te doen. ALS er al iemand komt....

Ik kan me voorstellen dat mensen even lekker zelf willen kijken en vrij willen kunnen praten zonder verkoper in hun kielzog, maar wat doe je dan als eigenaar...? Even naar buiten ofzo?

Want als je aan de tafel blijft zitten dan zit je nog erg aanwezig te zijn :P

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:03

De bedoeling van de open huizen dag is dat jij als eigenaar de kijkers zelf rond gaat leiden. Dus dat doe je. En verder zorg je dat je thuis bent en als mensen zonder de verkoper willen kijken dan moeten ze gewoon een afspraak maken met de makelaar. Ik ben echt zó blij dat we niet weer meedoen. De eerste keer was het bij ons zó druk dat we nauwelijks tijd hadden om even te eten. De tweede keer was het wat rustiger. Maar ik vond het frustrerend omdat er geen kopers uit voort gekomen zijn. Nu gaan we zelf huizen kijken en het is gewoon zo dat daar ook een heleboel ter oriëntatie bij zitten. Waar we echt serieuze belangstelling voor hebben daar gaan we wel met de makelaar kijken.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:03

Zeker weten Pmarena, het moet nu weleens een keer goed gaan. De vorige 2 woningen werden bijna na 4 jaar te koop staan voor onze 2e bezichtging verkocht en werd onze afspraak dus afgezegd. Vette pech!

Wat wij hebben meegemaakt is dat de eigenaren inderdaad aanwezig zijn, die doen de deur open, verwelkomen je en zeggen dan meestal iets in de trant van: "Ga je gang, kijk lekker rond en als er vragen zijn, horen we het graag." Wij gingen dan gewoon lekker rondlopen, ik vind het zelfs fijner voor de eerste keer om zo sfeer te proeven en ongezouten je mening aan elkaar te geven, dan met de makelaar erbij. Als we het dan gezien hadden liepen we weer even naar de eigenaar en die geeft dan meestal een folder mee en je praat dan nog even kort na. Maar in principe kun je idd gewoon aan tafel gaan lezen ofzo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:06

Wij gaan vandaag voor de tweede bezichtiging van ons droomhuis! Mijn ouders gaan deze keer ook mee. Die zien hopelijk wat meer dan wij. De vorige keer waren de ouders van mijn vriend mee.
Heeft iemand nog tips waar je goed op moet letten tijdens het bezichtigen?
Als het ook deze keer nog bevalt willen we volgende week laten keuren.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:39

Ik heb twee keer meegedaan aan een Open Huizendag en beide keren kwam er geen hond opdagen |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:44

Cayenne schreef:
In Boxtel ligt ook een prachtige bouwkavel te koop, maar lijkt me idd gigantisch duur uitpakken.

Wilde hier even op inhaken, bij selekthuis kun je al voor 2 ton een prachtig huis neerzetten(kan ook goedkoper, vanaf 147.500), dus als de grond niet te duur is, valt dat nog best mee :)

Veel plezier bij de 2e bezichtiging :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:21

Wij hadden 15 bezichtigingen met de open huizen dag. Op 1 moment zelfs 4 stellen tegelijk.
Nu waren wij zelf op vakantie, mijn ouders regelden het. Ze hebben dus de mensen rondgeleid, toen er 4 stellen tegelijk waren hebben ze 2 stellen de tuin laten bezichtigen en beneden een beetje, en ieder had 1 stel mee naar boven.

Belangrijk is ook dat je, als je een deur open doet, zelf niet die kamer in stapt. Blijf buiten staan en laat de bezichtigers wel de kamer in lopen. Een kamer lijkt veel kleiner als je er zelf al in staat en ze dan de kamer in stappen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:10

Stiekem al die tijd nog mee gelezen en wat een ontwikkelingen. Symbeami wat een gedoe met die buurvrouw zeg. Om hopeloos van te worden.

Pmarena, wat ik mis in jou te verkopen huis is een beetje sfeer, planten enz. Wanneer je foto's gaat maken zou ik die toch echt er op proberen te zetten, tevens sommige kleurcombinaties vind ik storend op de foto. Zou je de makelaar of diegene die de foto's gaat maken ook kunnen vragen om een filmpje te maken? Zodat mensen die interesse hebben een beter beeld van de indeling kunnen krijgen? Ik hoop dat je wat met de tips kan.

Zelf grootse plannen, wij gaan verbouwen. Onze keuken gaat verhuizen naar achter waar we een woonkeuken gaan maken en onze douche (die nu bij de wc inzit) komt waar de keuken is. Van het zomer gaan we als het goed is los :-D.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:49

Ik wou eigenlijk het huizen zoeken wat op een laag pitje zetten, en volgende week gewoon wat huisjes bekijken waar we wel interesse in hebben op de open huizen dag, maar er staat vandaag een nieuwe woning op die toch echt mijn aandacht trekt! Die zal ook zeker niet lang te koop staan, dus heb de makelaar al gemaild en gebeld, maar ze nemen niet op... :Y)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:49

Oh dat is zo vervelend Djeenie, hopelijk kan je snel gaan kijken.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:59

Joolien schreef:
Wilde hier even op inhaken, bij selekthuis kun je al voor 2 ton een prachtig huis neerzetten(kan ook goedkoper, vanaf 147.500), dus als de grond niet te duur is, valt dat nog best mee :)

Veel plezier bij de 2e bezichtiging :)

Dan heb je wel een 'sleutelklare' woning, maar dan heb je nog geen keuken en verder moet je het ook nog inrichten met vloeren, behang, etc.
Die prijzen bij Selekthuis vallen inderdaad mee, bij Gorate Garant hebben ze nog iets goedkopere, maar volgens mij regelen zij niet de bouwvergunning e.d. voor je wat Selekthuis wel doet.
Ook VDM heeft leuke huizen voor leuke prijzen en zij leveren de huizen standaard met vloerverwarming op. Ook VDM regelt de bouwvergunnings aanvraag voor je.

Ik ga even proberen mijn aandacht een beetje van de huizen af te halen, het schiet allemaal niet op hier en ik volg ook nog een studie. Tijd dat ik daar probeer wat tijd in te stoppen.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:16

Charaz schreef:
Oh dat is zo vervelend Djeenie, hopelijk kan je snel gaan kijken.

We gaan vanavond al kijken, met de zoon van de eigenaar! Fijn, is via Makelaarsbalie, kende dat systeem nog niet. Spannend *\o/* Dit huis heeft gelukkig wel een woonkamer, hahaha :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:54

spannend djeenie... ik duim voor jullie!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:27

Spannend Djeenie! Veel plezier vast, ben benieuwd of het wat is!

Iemand hier ervaring met/kennis van een hypothecair bericht van het kadaster? Hebben de gegevens opgevraagd van ons droomhuis en er staan 2 bedragen op, met 2 verschillende data. Eentje in 1995 en eentje in 2013. Als het alleen de onderste, meest recente is, zou dat voor ons gunstig zijn. Als ze bij elkaar opgeteld moeten worden niet := Willen sowieso ook met onze hypotheekadviseur overleggen maar voordat we bij hem een afspraak kunnen hebben zijn we misschien een week verder. Wie weet is er hier iemand die het weet...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:28

Whiieeh, mijn aanstaande koophuisje is op funda gewijzigd naar "verkocht onder voorbehoud" ... Weet niet waarom, maar vind dat toch leuk staan.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:48

Shiloh schreef:
Whiieeh, mijn aanstaande koophuisje is op funda gewijzigd naar "verkocht onder voorbehoud" ... Weet niet waarom, maar vind dat toch leuk staan.

Leuk is dat he?! Ik heb daar ook een screenshotje van gemaakt hoor :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:58

Tamara schreef:

Iemand hier ervaring met/kennis van een hypothecair bericht van het kadaster? Hebben de gegevens opgevraagd van ons droomhuis en er staan 2 bedragen op, met 2 verschillende data. Eentje in 1995 en eentje in 2013. Als het alleen de onderste, meest recente is, zou dat voor ons gunstig zijn. Als ze bij elkaar opgeteld moeten worden niet := Willen sowieso ook met onze hypotheekadviseur overleggen maar voordat we bij hem een afspraak kunnen hebben zijn we misschien een week verder. Wie weet is er hier iemand die het weet...

volgens mij moet je de bedragen bij elkaar optellen.. als je de hypotheek aflost wordt het namelijk doorgehaald in het kadaster. dus als het er nog op staat zou dat betekenen dat de eigenaar vorig jaar nog een hypotheek (verhoging) op het huis heeft genomen.
je bedoelt voor jullie gunstig met het oog op jullie bieding?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:09

Cayenne schreef:
Wij gaan vandaag voor de tweede bezichtiging van ons droomhuis! Mijn ouders gaan deze keer ook mee. Die zien hopelijk wat meer dan wij. De vorige keer waren de ouders van mijn vriend mee.
Heeft iemand nog tips waar je goed op moet letten tijdens het bezichtigen?
Als het ook deze keer nog bevalt willen we volgende week laten keuren.

in principe is een tweede keer heel fijn om te zien of het huis nog steeds zo goed voelt als de eerste keer, maar vaak zie je ook opeens allerlei dingen die je de eerste keer over het hoofd hebt gezien
goede zaak om sowieso te kijken of je scheuren en vochtvlekken ziet,
kozijnen etc eens goed bekijken (ook voelen en kloppen etc om te zien of ze nog hard zijn)
wij zien bij een tweede keer kijken altijd ene bak meer issues als de eerste keer (schilderwerk wat nodig gedaan moet worden, dakpannen die niet helemaal strak liggen, maar ook wel pittigere zaken als "goh, die scheur in de gevel is toch heel wat naarder dan ik me herinner, dat kan nooit goed zijn"

rare verlopen in het huis (ooit eens ene huis gezien waarbij de vloer stiekem toch wel heel erg afliep)
kijk ook goed om het huis, is de omgeving echt wat je wil ,

maar als je na een tweede keer nog steeds positief bent, al je vraagtekens opschrijven , dan kun je die tijdens de keuring voorleggen aan de bouwkundige op het moment dat die bij dat punt aan komt (waarschijnlijk zijn het gros van je vragen etc al beantwoord aan het eind van de keuring)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:13

juval schreef:
Tamara schreef:

volgens mij moet je de bedragen bij elkaar optellen.. als je de hypotheek aflost wordt het namelijk doorgehaald in het kadaster. dus als het er nog op staat zou dat betekenen dat de eigenaar vorig jaar nog een hypotheek (verhoging) op het huis heeft genomen.
je bedoelt voor jullie gunstig met het oog op jullie bieding?

Klinkt logisch... Hoewel het niet erg logisch is dat de eigenaar er vorig jaar nog zo'n flinke verhoging op genomen heeft terwijl het huis al 6 jaar te koop staat.. Voor het eerste bedrag in het kadaster kan ik me haast niet voorstellen dat hij het huis daarvoor gekocht heeft. Tweede bedrag klinkt aannemelijker als koopsom voor zoveel jaar geleden, maar dan snap ik het eerste bedrag niet. Hoewel ik me ook voor kan stellen dat ze bij elkaar moeten.

Als alleen de tweede zou tellen, is dat idd gunstiger voor ons i.v.m. bieden. Bij elkaar opgeteld wordt ons bod een stuk minder realistisch als ze de hypotheek eruit willen halen dan als alleen de tweede telt...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:23

tja, als je het zeker wilt weten misschien toch even met een financieel adviseur, of makelaar oid contact opnemen. Weet je de reden van verkoop? als het echtscheiding is heeft misschieen een van de 2 de ander uitgekocht? ik verzin ook maar wat :) ...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:26

'ons' huis komt morgen in de verkoop op funda. Wat zouden jullie doen, meteen meedoen met de openhuizenroute op 5 april?
ik geloof dat onze makelaar de toegevoegde waarde er niet echt van inziet, maar nu ik een beetje op funda aan het rondneuzen ben vallen de 'openhuizen'huizen me toch wel op. dat zou een evt koper misschien ook vinden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:29

Zou ik zeker doen. Als nieuwe woning is er misschien best wat interesse en die vang je met de open huizen dag allemaal in 1 klap, scheelt een hoop eventuele eerste bezichtigingen waar weer apart afspraak voor gemaakt wordt toch?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:30

Hey, Juval, wat lees ik nu; wat leuk er komt nog een brusje bij *\o/* ; gefeliciteerd!