Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:56

De opbrengst van windwokkels is nog bedroevend laag tegenover de kosten. Vooralsnog niet rendabel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:56

Thuis accu's is natuurlijk nu nog wel een nichemarkt, zowel door de kosten, als door de werkbaarheid.

Ik hoop dat het in de toekomst voor meer mensen haalbaar is om op die manier electra op te slaan. Helemaal omdat straks het salderen er af gaat, dan wordt opslaan nog een stuk interessanter.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:59

Wij hebben de knoop doorgehakt, volgende week maandag komen ze een midea airco installeren en hopelijk hebben ze het infraroodpaneel met LED dan ook binnen dan wordt die ook meteen geinstalleert boven de eettafel.
Ik doe nu elke ochtend verwarmen tussen 6-7 naar 18 ivm de kleine aankleden enz dat gooi ik dan uit t progamma op werkdagen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:46

Had mail van Vattenfall stond o.a in:
‘En er is goed nieuws: de afgelopen periode zijn de prijzen op de inkoopmarkt gedaald. Als dit zo blijft, kunnen onze tarieven voor stroom en gas binnenkort ook flink omlaag. Hoe het precies uitvalt weten we begin februari’

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:50

wouterpaard schreef:
‘En er is goed nieuws: de afgelopen periode zijn de prijzen op de inkoopmarkt gedaald. Als dit zo blijft, kunnen onze tarieven voor stroom en gas binnenkort ook flink omlaag. Hoe het precies uitvalt weten we begin februari’

*\o/*

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:39

ik krijg komende maand mijn afrekening 2022.
Zelf uiteraard bijgehouden wat ik moet gaan betalen.
Betaalde ik 2021 nog ca 1200 euro, dit jaar kom ik met aftrek van 2x190 en veel minder stoken, gedeeltelijk airco laatste maand, op 2200 euro.
Bijna 1000 euro meer dus voor minder gebruik/comfort.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:01

Ik lees dat er verwacht wordt dat er vanaf april weer vaste contracten gaan worden aangeboden. Ook lees ik dat bij budgetenergie voor het eerst de gasprijs onder het prijsplafond is. Ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen, met name wat dat voor de dynamische contracten betekent.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:19

Anwb levert op niveau inkoopprijs. Lijkt me dat geen enkele commerciële partij lager zal zitten in prijs.

BudgetEnergie koopt in per maand en kan daardoor nu relatief voordelig. Maar bij prijsstijgingen gaat de prijs ook daar vrij snel omhoog.

Ik moet nog zien of de "vaste contrachten nieuwe stijl" wel zo klantvriendelijk uitpakken. Zit heel veel lobby vanuit de energiereuzen achter, die hebben zonder twijfel vooral goed voor zichzelf gezorgd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:50

Ik hoorde dat het aanbieden van vaste contracten samen gaat met bepaalde voorwaarden die het voortijdig opzeggen van die contracten moeilijk gaat maken. Dus hogere boetes als je voortijdig wilt overstappen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:35

wouterpaard schreef:

Begin februari komen ze met lagere tarieven. Die gaan dan een maand later pas in, want tariefswijzigingen moeten 30 dagen van te voren gemeld worden.

Mwah voorlopig pakken ze nog even wat ze pakken kunnen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:37

Slmt9 schreef:
Ik lees dat er verwacht wordt dat er vanaf april weer vaste contracten gaan worden aangeboden. Ook lees ik dat bij budgetenergie voor het eerst de gasprijs onder het prijsplafond is. Ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen, met name wat dat voor de dynamische contracten betekent.

Dynamische prijzen zullen in principe altijd lager zijn dan de variabele tarieven. Stijgen de dynamische tarieven dan zullen de variabele snel volgen. Bij dalingen gaat het veel langzamer omlaag bij variabel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:13

Ik heb net de eindafrekening over 2022 in de brievenbus gekregen... toch bést even een spannend momentje om die envelop te openen. Ik had echt verwacht dat ik bij moest betalen... ik krijg gewoon €815 TERUG!! *\o/*

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:14

Kijk, dat is nog eens goed nieuws

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:26

ik denk dat het wel voor meer mensen zal geleden, ivm de onzekere tijden hebben ze veel te hoge maandelijkse voorschotten voorgesteld

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:32

Ik hoop dat veel mensen geld terugkrijgen! Het is zo'n fijne meevaller, als je denkt dat je na moet betalen. Er heerst best wel paniek merk ik.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:25

Hier paniek omdat ik jaarlijks 1.500,- Van de energie bedrijf moet krijgen maar in plaats van maandelijks uitbetaling moet ik 20 euro per maand krijgen.
En dan heb ik ook nog recht op 500 euro welkom korting waarvan ik mij afvraag hoe dat wordt verrekend wanneer je meer stroom opwek dan dat je gebruikt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:50

Je eerste zin begrijp ik niet helemaal Horsepride.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:49

Horsepride schreef:
Hier paniek omdat ik jaarlijks 1.500,- Van de energie bedrijf moet krijgen maar in plaats van maandelijks uitbetaling moet ik 20 euro per maand betalen.
En dan heb ik ook nog recht op 500 euro welkom korting waarvan ik mij afvraag hoe dat wordt verrekend wanneer je meer stroom opwek dan dat je gebruikt.

Heb even verbetert, sorry dat ik zo in paniek was :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:01

Maar hoezo dacht je dat je maandelijks alleen geld terug zou krijgen en niks zou moeten betalen dan? Je hebt toch altijd kosten die je moet betalen? Leveringkosten en al die andere dingen?

Geld terugkrijgen weet ik ook niet beter dan dat ze dat doen bij afrekening 1 keer per jaar. Dan weten ze ook pas of je echt geld terug krijgt. Welkomstkorting verrekenen ze dan ook altijd pas. Hier is het altijd gewoon erbij opgeteld of afgetrokken. Moest ik betalen werd de korting er af gehaald en kreeg ik geld terug kwam het er bovenop.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:55

MyWishMax schreef:
Maar hoezo dacht je dat je maandelijks alleen geld terug zou krijgen en niks zou moeten betalen dan? Je hebt toch altijd kosten die je moet betalen? Leveringkosten en al die andere dingen?

Geld terugkrijgen weet ik ook niet beter dan dat ze dat doen bij afrekening 1 keer per jaar. Dan weten ze ook pas of je echt geld terug krijgt. Welkomstkorting verrekenen ze dan ook altijd pas. Hier is het altijd gewoon erbij opgeteld of afgetrokken. Moest ik betalen werd de korting er af gehaald en kreeg ik geld terug kwam het er bovenop.

Precies, ze verrekenen de welkomstkorting met de eindafrekening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:26

Suzanne F. schreef:
Ik hoorde dat het aanbieden van vaste contracten samen gaat met bepaalde voorwaarden die het voortijdig opzeggen van die contracten moeilijk gaat maken. Dus hogere boetes als je voortijdig wilt overstappen.

Dat was toch altijd al zo? Bij mijn weten zat je voorheen gewoon minimaal een jaar aan een vast contract vast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:27

Dees schreef:
Anwb levert op niveau inkoopprijs. Lijkt me dat geen enkele commerciële partij lager zal zitten in prijs.

BudgetEnergie koopt in per maand en kan daardoor nu relatief voordelig. Maar bij prijsstijgingen gaat de prijs ook daar vrij snel omhoog.

Ik moet nog zien of de "vaste contrachten nieuwe stijl" wel zo klantvriendelijk uitpakken. Zit heel veel lobby vanuit de energiereuzen achter, die hebben zonder twijfel vooral goed voor zichzelf gezorgd.

ANWB lijkt op dit moment een van de goedkoopste te zijn, wie hebben er ervaring met ANWB?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:32

Ik, sinds begin december. Wat wil je weten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:34

Eigenlijk of de prijzen kloppen met het voorschotbedrag wat ze berekenen of dat er toch nog meer bij komt? en of het uiteraard voor de rest een fijne leverancier is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:52

Je kunt niet zeker weten of de voorschotten kloppen, juist omdat het om dynamische prijzen gaat. Maar elke maand krijg je een advies om je voorschot aan te passen. Dat is vrijwillig trouwens. Mij hebben ze iets te hoog ingeschat maar dat komt omdat ik tot nu toe minder heb gebruikt dan ik had doorgegeven.
Verder is de app enorm handig: je kunt dagelijks de inkoopprijzen zien (voor stroom zelfs per uur).
Je verbruik in geld wordt eens in de twee/drie dagen doorgegeven. Ook zijn er grafieken per dag, week of maand met je verwachte verbruik en je werkelijke verbruik.
Overstap verliep ook vlekkeloos.
Edit: prijs voorschot is all-in.