Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:28

Iemand voor me verbaasde zich er al over,

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:28

Het gaat er niet om wat mensen met budget wel of niet met hun eigen huis doen of hoe ze het willen inrichten. Het punt weer gemaakt wordt is dat er een hoop starters zijn die erg klagen dat ze niks kunnen vinden, maar als je doorvraagt hebben ze een onrealistisch eisenpakket qua luxe en afwerking tov hun budget, en dat met name in dat eisenpakket de lat flink hoog gelegd wordt.

Alles mag als je daar het budget voor hebt, maar de realiteit is dat die mate van m2, locatie, minstens 3 slaapkamers, goede ligging, tuin, luxe afwerking gewoon vaker weggelegd is voor doorstromers of mensen die al wat verder in hun leven zijn, en dus vaak ook wat verder zijn qua carrière en bijbehorende inkomsten.

Ik zeg helemaal niet dat dat voor iedereen zo is en als je het kan betalen allemaal, vooral doen! Super!

Maar als je keer op keer teleurgesteld bent dat je echt niks kan vinden binnen je gelimiteerde budget dat alle boxjes aanvinkt; dan moet je je misschien toch achter je oren krabben of dat je eisenpakket te groot is of je budget te klein en ergens water bij de wijn doen. Heeft verder niet zo veel te maken met wat verkopers doen of andere kopers wel of niet kunnen bieden onder andere voorwaarden.

Dat water bij de wijn doen en realistisch zijn over je budget is het punt wat aangestipt wordt, waarvan men het idee heeft dat dat erg veranderd is de afgelopen jaren.

(Disclaimer: je is niet JIJ en dit is zeker niet van toepassing op IEDEREEN die in genoemde groepen vallen)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:45

Wat betreft het klussen ligt het denk ik ook heel erg aan je achtergrond hoor. In onze vriendengroep starten we relatief laat door studies e.d. maar zijn de inkomens dan ook anders. Als ik in Staphorst kijk gaan mensen veel jonger op zichzelf en zijn er veel meer handige mensen tussen de vrienden en familie.
Ik geloof namelijk niet dat je een huis wil kopen waar mijn man of zijn vrienden hebben geklust, daar wordt je diep ongelukkig van, zo onhandig zijn ze. Die hebben andere kwaliteiten.
Daarbij hoe starter ben je als je rond je 40e pas je eerste echte huis koopt.
Ons huidige huis (starterswoning van man) hebben wij ook door de jaren heen dingen gedaan. Keuken is niet onze smaak maar echt prima dus zit er nog in, wel hebben we de garagedeur vervangen voor een electrische, zonnepanelen geplaatst, een mooie duurzame en koele overkapping waar we ook niet op bespaard hebben.
In ons aankomende huis komt een uitbouw voor, jawel, het kookeiland. Die ruimte gebruik je nu niet als tuin gezien het gehele oppervlakte en die keuken zit er al sinds 1976 in (ja echt! apparatuur is 1 x vervangen) en we krijgen ook geheel nieuwe vloeren met vloerverwarming. Dit omdat de vloer niet meer goed is en we zoiets hebben van dan maar in 1 keer alles aanpakken beneden. Met een jong gezin met 3 kinderen wil je echt niet langer in de rotzooi zitten dan strikt noodzakelijk.
Daarentegen blijft onze sterk verouderde badkamer met douchen in bad wel eerst zoals hij is, het budget is na de verbouwing beneden ook wel een keer klaar. De badkamer is ook functioneel en niet storend.

Kosseh, jou verhaal vind ik alleen maar heel droevig eigenlijk. :knuffel:
Ik kocht 7 jaar geleden een leuke tussenwoning, rand centrum, 3 slaapkamers en een tuin, mooie badkamer en een wat gedateerde maar prima nette keuken. Niets aan gedaan maar dat was toen als alleenverdiener nog te doen, ik verdien heel modaal. Verkocht aan een leuk jong stel met baby op komst.
Bovendien snap ik mensen ook wel, als je kinderen wil en niet elke paar jaar moeten verhuizen is een wat groter oppervlakte geen verkeerde investering.
Maar goed mensen vinden het onzin dat wij onze tweekap van 135 m2 inruilen voor eentje van straks (met aanbouw) 200 m2. En dat is toch echt onze eigen keuze.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:52

Ik ben vooral een meelezer, maar wil toch wel even inhaken. Vroeger waren starters mensen die net afgestudeerd makkelijk hun eerste huis konden kopen voor 100 gulden (bij wijze van spreken) Tegenwoordig betaal je je blauw, ben je na je afstuderen al jaren aan het sparen om te kunnen overbieden, dus ik snap wel dat starters dan wat veeleisender zijn. Bovendien speelt leeftijd ook een rol, op je 25e is een klein klushuis en doorhalen met vrienden hartstikke leuk. Maar als je al in/rond de 30 bent wil je gewoon een huis met ruimte voor gezin, en een kluswoning daar heb je helemaal geen tijd energie voor, en die vrienden ook niet.

Ik word er ook wel een beetje boos van als starters over een kam geschoren worden en worden weggezet als lui en verwend. De markt is gewoon heel lastig nog steeds, en voor starters helemaal. Die kunnen niet de lage rente meenemen zoals doorstromers nu wel kunnen, en ook geen overwaarde.

Maar als je echt graag een huis wil moet je dan inderdaad wel water bij de wijn doen, toch kijken naar minder populaire plaatsen en huizen. Ik ben 2 jaar terug naar de middle of nowhere verhuisd omdat ik per se een tuin wilde voor mijn kat en dat alleen niet kon betalen in de randstad.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 28-06-23 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:55

Het verbaasd mij dan weer niks dat er nu meer dan 20 jaar geleden veel verbouwd wordt aan een woning. Er is tegenwoordig veel mogelijk en veel aandacht voor isolatie. Er is een verschuiving van gas naar elektra. Zeker oudere huizen hebben vaak slechte/onvoldoende elektra. Slechte isolatie. Etc.

Dat soort grote klussen pak je het liefste in 1 keer in het begin aan dan pas nadat je erin trekt.

Dat er dus standaard na verkoop een container voor de deur staat vind ik dan ook niet meer dan normaal.

Ik zou het niet willen zeggen dat starters nou zoveel meer eisend zijn geworden. Ik denk vooral dat er een energie transitie gaande is en dat de meeste denken “liever gelijk in 1 keer goed dan jaren in de zooi.”

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:09

Toch zie ik mensen meer geld uitgeven aan het visuele als ze een huis kopen, nieuwe vloer, keuken, badkamer, meubels.

verwarming, zonnepanelen, isolatie komt pas later of op de pof via de bank, maar lenen kost ook geld.

MoskaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:46

CoronaLime schreef:
Zie veel huizen uit de jaren 70-80-90, waar vaak oudere bewoners in zitten die geen verduurzaming ofzo hebben gedaan. Op het oog ziet het er prima/bruikbaar uit, maar als we dan kijken wat er gedaan moet worden, isolatie, muren netjes, deuren etc (en een 2e sommetje met wensen) kom je toch al heel gauw uit op een behoorlijk bedrag! En dan heb je nog geen visgraatvloer, vt wonen deuren en een schuifpui, die staan dan nog op de verlanglijst..

Daar hadden wij dus last van. Bouwjaar 1970 volgens de informatie (blijkt toch wel een jaar of veertig ouder te zijn). Gekocht van 70+ echtpaar. Op het oog zag het er netjes uit. Gedateerd, maar bruikbaar en geen noodzaak tot een directe grootscheepse verbouwing.

Totdat we de inbouwkast in de slaapkamer wilden vervangen, want het rook zo muf…. Daar kwamen we optrekkend vocht tegen en rotte vloerplanken. Oké, dan dat er maar uit. Onder het laminaat kwamen we schimmel tegen en twee soorten vloeren. Hmmm, nou dat er dan ook maar uit (intussen op dag twee de container maar besteld). Het plafond hing door en was van schrootjes, gesloopt en toen zagen we dat de zolderbalken op zijn zachtst gezegd wat mishandeld waren. En oja, de elektra bleek brandgevaarlijk. Ook maar vervangen. De steenstrips bleken niet gestuct te kunnen worden (kwam te ver voorbij de kozijnen uit) dus die moesten eraf. Nou, toen brak de pleuris uit. We zijn er mee geëindigd dat er geen muur meer overeind stond (sommige vielen vanzelf al om) behalve de buitenmuren, de zolder eruit, badkamer (die we eigenlijk nog een paar jaar wilden gebruiken) eruit en zelfs een nieuwe trap geplaatst (nu we toch bezig waren, nu breek je je nek tenminste niet meer).

En we zijn nog lang niet klaar. Het dak blijkt ook vervangen te moeten worden en nu we het achterhuis hebben gedaan (en er fors op comfort en veiligheid op vooruit zijn gegaan. En vooruit, het is flink gemoderniseerd (geen staal en geen visgraat), moet straks het voorhuis ook. We hebben nu 20 cm niveau verschil van hal naar woonkamer. En ja, dan sneuvelt straks ook de keuken, die ook nog wel even mee had gekund (zouden we laten spuiten). Zie hier de mega verbouwing die begon met de wens van een nieuwe Pax kast :D Maar de plek waar we nu wonen is onbetaalbaar <3

Ter verdediging, we zijn geen starters en we hebben fors geïnvesteerd in isolatie en gaan nog meer investeringen doen op dat gebied. Doordat het dak vervangen moet worden, hebben we de kans om dit grondig van buitenaf te isoleren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:49

Berdien schreef:
Tja, ook starters moeten een klap geld voor een huis betalen. En als er dan nog budget is om het naar smaak te maken, waarom niet? De meeste mensen doen wel even met een huis. En je baseren van hoe het er in het voorbij gaan uit ziet of van foto’s op Funda en dan gaan veroordelen is redelijk aanmatigend, want de werkelijkheid kan wel heel anders zijn dan op de plaatjes.

Dit vind ik ook wel een ding. Huizen worden zo voordelig mogelijk op de foto gezet. Dan ziet het er op funda heel goed uit. De werkelijkheid blijkt dan toch anders. En sommige dingen zie je ook gewoon niet.

Ons huis zag er op funda ook gelikt uit. De praktijk bleek echt wel anders.
Ik bedoel, prima vloertje toch?

Afbeelding

Afbeelding

Werkelijkheid was dat het op plekken bol stond, kieren er tussen en planken kapot. Dus ja daar gaat een nieuwe vloer in. Is cosmetisch.

Of de slaapkamer

Afbeelding

Werkelijkheid….
En dan heb ik het nog niet eens over het loszittend stucwerk, kapotte vloer en het rottend kozijn. Dus behang er af, neemt de stukadoor mee :$ en er moet een nieuw kozijn in :$ . Ook grotendeels cosmetisch. Maar dit kun je toch niet laten zitten? Serieus, wie zou dit laten zitten?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:48

Lui, verwend en veeleisend vind ik ook wel echt niet helemaal fair. % van wat er van je inkomen naar de hypotheek gaat is ook wel een stuk hoger dan vroeger.

Zoals anderen al zeiden verandert de starter. Ken er genoeg die nu pas op randje 30 jaar oud durven te gaan kijken naar een koopwoning.
Om dat te kunnen betalen moet je beide gewoon zo goed als fulltime werken. Dat betekent ook gewoon minder tijd en vooral energie om te klussen. De klushuizen zijn trouwens ook niet Perce betaalbaar. Scheelt wellicht 30-40K maar voor dat bedrag kan je never nooit het renoveren. En dan heb ik t echt over uitgewoonde huizen, niet om cosmetische redenen.

Ik huur al 8 jaar particulier. Kost klauwen met geld.
In 8 jaar tijd bouw je toch een behoorlijk huishouden op samen en zijn we gewoon toe aan meer ruimte. Dus ja 80m2, 2 slaapkamers en een tuin lijkt mij vrij normaal voor een jong gezin.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:27

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:23

Over dat percentage hypotheek: wij begonnen in ons eerste koophuis met 8,5 % ( !) rente, en ook een forse maandlast. Daarbij werd bij de hoogte van de hypotheek rekening gehouden met het salaris van de vrouw voor maar 8 jaar. Hoe bedoel je ouderwets? Ik wil daarmee aangeven dat ook wij als starters de nodige problemen hadden. Het is niet alsof het vroeger maar aangewaaid kwam.
En je moest ook maar net geluk hebben met inloten voor bouwprojecten, dat was ook echt niet anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:29

Wij hadden "recht" op 125000 gulden hypotheek daarmee konden we precies 1 huis kopen in de verplichte maximale afstand tot mijn werk. Een uitgeleefde mini arbeiderswoning, verherbouwd door een prutser, 1 gaskachel enkel glas lekkages schimmels verzakkingen enz. Maar ik moest dicht bij werk wonen. Nou ja binnen 30 treinkm en dat was dus de enige optie die we hadden. Hoeveelheid spaargeld 0 studieschuld jazeker 2 keer. Het tweede salaris mocht voor 15% meetellen wat we niet aandurfden. 7,8% rente

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:31

In 2013 stond alles nog fors onder water, is ook iedereen vergeten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:26

Mocht ik iemand hebben te kort gedaan, dat is niet de bedoeling, dat was toen en nu is nu :D

Ik begrijp het heel goed als iemand niet in een kluswoning wil, zou zelf ook niet weten wat ik ermee aan moet als het echt klussen is (anders dan verf, nieuwe vloer en wat muurtjes links/rechts tikken plus netjes maken). Maar dan leidingen, balken vervangen of daken erop en eraf ... pffff dat is zo heftig. Heb dat dus vroeger wel gedaan, eigenlijk tot mijn laatste huis }:0 maar zou het nu absoluut niet meer willen. Dus alle begrip hoor.

En het is wel zo dat als je er eenmaal in zit je meestal ook niets meer doet :+ dus als je wat wilt doe je dat als je het net hebt gekocht, meestal dan.
Maar mijn ervaring is ook als je het hier en daar op de plekken die je nog niet hebt kunnen doen omdat het budget of de tijd er niet was een beetje opleukt met behangetje, verf, leuke plant, schilderij of paneel het eigenlijk meestal erg meevalt en na een jaar niemand meer opvalt :7
Scheelt vaak veel kosten.

Wat ik zei 1e woning 7% rente en ik was toen alleen dus geen dubbel inkomen of wat dan ook. Gelukkig wilden mijn ouders borg staan anders had het nooit gekund. Maar ik moest alles wel zelf betalen, ze hebben er nooit een cent ingestoken of aan meebetaald.
Ik heb altijd mijn studie zelf betaald en nooit studiebeurzen gehad, dat was toen mijn geluk.
Trouwens toen ik voor het eerst samen met iemand kocht mocht het 2e inkomen voor maximaal 30% worden meegeteld. Dus dat schoot ook niet echt op :7

Ik stoot me vrijwel altijd aan kookeilanden dus ben er totaal niet van. Ook niet dat alles zo vast zit. Maar wil ook nog wel eens van opstelling veranderen mbt eetplek etc tja dat kan niet met zo'n vaste opstelling aan je keuken.
Ook wat dat betreft ieder zijn of haar smaak :D
Alleen is het niet mijn ding zeg maar.

Oja en dat inloten, nou dat is mij / ons dus nooit gelukt :+
Volgens mij is er altijd wel ergens een crisis op de woningmarkt. Of bij de huursector, of bij de koop, of de rente is enorm hoog, of de bouwmaterialen zijn op, personeel niet aan te slepen of ergens zit opeens schimmel in als je iets wilt verkopen.

Heb ik dus ook een keer gehad. Had ik een woning met een bepaalde betonrot. Was nog niet bekend toen ik het kocht. Wel toen ik het moest verkopen. Daar ging mijn winst...

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:35

Sorry, stille meelezer hier, maar waarom zoveel opmerkingen over kookeilanden? Dat is toch geheel je eigen keuze en als je het geld hebt en je vindt het mooi waarom niet. Het is jouw leefomgeving, jij moet er blij mee zijn. Wij krijgen ook een kookeiland in ons nieuwe huis, puur met de reden dat ik het heerlijk vind dat ik de gehele ruimte in kan kijken als ik bezig ben in de keuken en dus ook mijn dochtertje kan zien spelen etc.

Ook de eisen, het is je grootste investering ooit, dan mag je toch wel wat eisen hebben? Soms zijn ze niet realistisch dat snap ik, maar zolang het wel mogelijk lijkt snap ik wel dat je ervoor gaat.
Ik snap de discussie niet helemaal met vroeger. Volgens mij is de huidige markt en economie totaal niet te vergelijken met vroeger. Als je beiden fulltime werkt, dan is een flinke kluswoning echt wel pittig (wij hebben het 7 jaar geleden gedaan, zijn 5 jaar bezig geweest) maar ik ben heeeeel blij dat we nu het overgrote deel laten doen.
Wij zijn beiden handig, veel vrienden en familie die ook handig zijn, maar iedereen zit in de fase van jonge kinderen en werk, die zitten ook niet meer te wachten op klussen.
Bij een huis denk ik altijd, als zou je alles op laten knappen om het naar jouw smaak te maken, investeer je in verduurzaming, maak je het pimpelpaars van binnen, als het maar voor jou als een thuis voelt en waar jij je prettig voelt.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:28

Sorry dat ik even zo binnen kom vallen.. is er iemand hier die toevallig notaris is en ons uit de brand kan helpen? We moeten om ons nieuwe huis te kunnen kopen een soort huwelijkse voorwaarden vast leggen maar hier is de hypotheekverstrekker onwijs laat mee gekomen en heb ik ondertussen als 20-30 notariskantoren binnen 1,5u reistijd gebeld en helaas heeft niemand plek op kort termijn. Dus we hoopte via andere netwerken wat de vinden uiteraard gewoon tegen (extra) betaling omdat het spoed heeft _/-\o_

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:19

Het is echt totaal niet in de buurt voor jullie, maar ik had vorig jaar een soortgelijke situatie en bij Tesink van Dooren in Apeldoorn hebben ze toen echt heel erg hun best gedaan om me te helpen (en met succes!). Ja sorry, is wel echt 2 uur rijden voor jullie als de woonplaats in je profiel klopt... :+ Maar de moeite waard om hun even te bellen misschien?

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:20

Dankjewel! Ik ga het proberen! We wonen nu zelfs in bergen op zoom, dus nog iets wat verder weg haha. Maar goed dat zei dan maar zo als het maar geregeld is.. :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:51

Buiten dat, is het ook nog een super leuke notaris <<)

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:25

Haha das altijd mee genomen, maar helaas ook geen plek! Maar gelukkig is het gelukt bij een ander waardoor alles geregeld is en we snel de sleutels krijgen van ons nieuwe huis *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:46

Míjn makelaar begon over kookeilanden :') _O- :))

Super gefeliciteerd JustOneBite *\%/*

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:16

Ja onze architect ook , dat als je de vaatwasser openzet en er dan niemand meer langs kan dat je huis dan te klein is voor een eiland.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:24

:')

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:03

Wel eens inderdaad dat veel huizen er op het oog best oke uit zien, maar als je de huizen wil brengen naar de huidige isolatiestandaarden etc (of nou ja, een poging tot), je een flinke verbouwing voor de boeg hebt.

Volgens de oude bewoonster was er bij ons ook geen verbouwing nodig.. Zonder vloer, muur en dakisolatie.. Deels enkelglas.. Originele badkamer uit 1967. Voor het oog was het best OK. Verbouwing was flink! En als je dan toch bezig bent, vervang je ook meteen de radiatoren voor vloerverwarming en doe je zonnepanelen op het dak.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:46

Super als je het budget hebt en de mankracht om dat allemaal aan te pakken uiteraard.

Maarrrrr.... even een kritische opmerking, niet vervelend bedoeld maar gewoon als 'reflectievraag'. Hoe lang gaat het duren voordat je die kosten er allemaal uit gaat krijgen (ik bedoel alle isolatie / zonnepanelen etc)? Moet je wel zeker weten / denken te weten dat je minimaal 10 jaar in dat betreffende huis blijft wonen, denk ik?

Ik weet dus niet of ik het ooit zo rigoreus zou gaan aanpakken... / zou willen aanpakken. Zeker niet met geleend geld...